Momentsleutel te koop bij Lidl

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
willy

Momentsleutel te koop bij Lidl

Bericht door willy »

Voor de eventuele geïnteresseerden is er vanaf vandaag bij Lidl een momentsleutel in aanbieding.
Het bereik gaat van 28Nm tot 210Nm, de (opgegeven) tolerantie is +/-4% hetgeen (als het klopt)
voor een momenstleutel helemaal niet slecht is. Er zitten 3 zeshoekige doppen en een verlengstuk bij.
Ik heb er eentje gekocht maar nog niet kunnen testen. Ziet er stevig uit. Net geen 17€.
stevens-willy
Contacteer:

Re: Momentsleutel te koop bij Lidl

Bericht door stevens-willy »

Ik ken deze momentsleutel niet, maar weet wel dat je voor deze prijs dik afgestroopt zijt.
Want als U weet dat een degelijke sleutel tussen de 70 en 150 voor het van het te hebben en ik denk dat ik met kennis van zaken spreek.
Kijk eens even bij (Conrad momentsleutel).

Willy
Afbeelding
http://www.heers.tk/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.veulen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
willy

Bericht door willy »

Ik ben gegarandeerd niet vet afgestroopt want dat kan niet voor 17€ :-?
Aangezien u de sleutel niet kent oordeelt U uitsluitend op basis van de prijs.
Wie weet ben je met een dure wel bedrogen vanwege teveel betaald.
Ik zal de sleutel testen, zowel op nauwkeurigheid, repeteerbaarheid als stabiliteit.
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Ik ben de laatste dagen ook eens in de wonderlijke wereld van bouten en aanhaalmomenten gedoken. Er blijkt toch wat meer komen bij te kijken dan ik eerst vermoedde.

Eén van de meest interessante artikels kan je hier lezen:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar is de kennis over de smeerconditie van de bout zeer belangrijk. Er zit namelijk veel meer verschil in een aanhaalmoment tussen een goed gesmeerde bout en een niet gesmeerde bout dan in het verschil van momentsleutels.

Dat gezegd zijnde, zou ik toch even twijfelen om bij het aanhalen van een belangrijke bout mijn vertrouwen te leggen in een sleutel van 17EUR. Wellicht werkt die bij aankoop redelijk, maar wat bij de 20ste keer?
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
stevens-willy
Contacteer:

Bericht door stevens-willy »

Afbeelding
http://www.heers.tk/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.veulen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
willy

Bericht door willy »

Ik had totnogtoe drie momentsleutels (tot 10NM, tot 50Nm en tot 100Nm):
http://www.klium.be/facom-a404-momentsc ... oud--96599" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klium.be/facom-j208a50-momen ... 50nm-96704" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klium.be/facom-s306-100d-mom ... 00nm-96632" onclick="window.open(this.href);return false;
De "Lidl" sleutel ga ik gebruiken om de bouten van de wielen van mijn auto's aan te trekken.
Ik meen dat ze dan stukken beter zullen vaststaan dan indien dit met de klassieke kruissleutel gebeurt.
willy

Bericht door willy »

toeternietoe schreef:Dat gezegd zijnde, zou ik toch even twijfelen om bij het aanhalen van een belangrijke bout mijn vertrouwen te leggen in een sleutel van 17EUR. Wellicht werkt die bij aankoop redelijk, maar wat bij de 20ste keer?
Dat klopt, dat doe ik ook niet. Maar 't is niet altijd even kritiek.
Een belangrijk gegeven bij een momentsleutel is de veer. De veerkarakteristiek wordt best
bewaart indien ze na gebruik terug ontspannen wordt, ttz als de sleutel op zijn laagste waarde
wordt gezet vooraleer hij opgeborgen wordt. Je kan de sleutel (voor gebruik) ook testen.
jakke

Re: Momentsleutel te koop bij Lid

Bericht door jakke »

willy schreef: De "Lidl" sleutel ga ik gebruiken om de bouten van de wielen van mijn auto's aan te trekken.
Ik meen dat ze dan stukken beter zullen vaststaan dan indien dit met de klassieke kruissleutel gebeurt.
Ik zou begot niet weten waarom je die zou aantrekken met een momentsleutel!
Al jaren wissel ik mijn wielen met een kruissleutel en het grote voordeel is dat ik de bouten bij de volgende wissel terug los krijg, met die kruissleutel. Dat kan ik niet zeggen als de wielen er zijn opgelegd met een perslucht hamer in de garage. :-?
Nog nooit problemen mee gehad!
Over de kwaliteit van die momentsleutel ga ik mij niet uitspreken, maar uit ervaring met gereedschap uit Aldi en Lidl toestanden zou ik toch aanraden om iets meer uit te geven aan een gekend merk. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Is mijn gedacht ook...is goed om wielen van de auto op moment te zetten.
En gebruikte in de garage altijd daar een momentsleutel voor...anders krijg je telefoon van de klant "krijg mijn wiel niet los". :-x

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Heb verleden week ook mijn winterbanden gewisseld, waren gemonteerd door de bandencentrale, kan u verzekeren dat ik serieus gezweet heb -en vooral gevloekt- , heb hefboom moeten maken om ze te kunnen lossen...de winterbanden stonden op stalen velgen, maar mijn zomerbanden op Alu-velgen, ik heb dan op het werk een (dure) momentsleutel geleend en heb ze zelf gemonteerd, aanhaalmoment 120Nm en de 5 bouten matig ingevet met kopervet...

Ik begrijp nu waarom zoveel mensen, en zeker vrouwen -met alle respect-, langs de weg met een lekke band op Touring&Co wachten, er is nauwelijks beginnen aan, zeker met het standaard meegeleverde steeksleuteltje bij je wagen...

De sleutel in de Lidl lijkt aanlokkelijk maar ik zou toch ook voor de bekendere -en duurdere- merken kiezen.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

100 Nm (10 kgm op de oude momentsleutels) is meer dan genoeg om de wielbouten aan te spannen. Bouten spannen zich altijd nog iets verder aan bij een Alu velg. Dus je zal "langs de baan" met een kruissleutel al genoeg macht moeten zetten om ze los te krijgen. Bij 120 Nm rek je de bout te veel wat nooit goed is.

Elke gerenommeerde bandencentrale draait de wielbouten aan met een momentsleutel. Doen ze dat niet, blijf daar dan weg. Waarschijnlijk hebben ze dan ook het ventieltje niet vervangen bij bandwisseling. En je dan maar afvragen waarom je band lucht verliest.

Alhoewel het aanlokkelijk klinkt toch ook bedenkingen: kwaliteit van de veer, tolerantie e.d. Maar als je dat enkel voor je wielen gebruikt ga je je ook aan die prijs geen buil vallen. Bij Louis in Duitsland komen ze regelmatig te koop voor een redelijke prijs. Wel niet vergeten om je veer steeds te ontspannen, anders gaat er geen enkele lang mee qua nauwkeurigheid goedkoop of duur.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Danny

Bericht door Danny »

Ik ben nog nooit in een bandencentrale geweest (ze mogen hier in de buurt dus allemaal sluiten) waar ze niet met perslucht de wielen aantrekken.
Laatst liet ik een momentsleutel van ALdi (heb ook gedore en tengtools) controleren en die ijking was verdorie verrekte juist. ik schrok er zelf van...

wielen van een auto en kruissleuteltje gaan niet samen koop een andere sleutel ook in één of andere goedkope markt, bij de lidl soms voor 10€

http://www.heudrashop.nl/a-25172872/wie ... agen-auto/

ik gebruik zo'n ding al jaar en dag in de auto, kost geen drol en heb je kracht te over, zelfs met mijn camionettewielen...

werk ik aan motoren dan is 't Gedore of Beta maar om zone velg los te sleuren is zo'n ding genoeg, zelfs voor diegene met madammepollekes :mrgreen:
willy

Bericht door willy »

Ik zet wielbouten altijd vast op moment, 't is niet geheel onbelangrijk.
Veelal worden ze te hard aangetrokken, is niet goed, mogelijk gevaarlijk.
Bij lichtmetalen velgen kan het schade veroorzaken.
In dat geval is een goedkope momentsleutel denk ik beter dan geen.
Ik krijg de nadien dus ook altijd los :wink:
De bandencentrale waar ik koop gebruikt eerst even lucht maar zet vast op moment.
100Nm is niet genoeg, toch niet voor de auto's in mijn garage.
Volvo schrijft 140Nm voor, de wielen van mijn Japanse Mercedes vragen 120Nm.
Ik neem daarbij aan dat de getallen in de handleiding juist zijn.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

ik heb dringend een klein momentsleutelke nodig, mijne 2-14nm heeft de geest gegeven. Ben geneigd ne Tengtools te kopen. Maar ben nog aan't zoeken en vergelijken. Mijne grote momentsleutel is nen oude facom 28 tot 210nm, zoek ik ook te vervangen, vooral bij de kleinere waarden begin ik mijn twijfels te krijgen over de nauwkeurigheid. als iemand tips heeft waar er iets degelijk mss in promotie te koop is, altijd welkom.

Ne momentsleutel van 17€, is niets mis mee, kan best vrij correct zijn, heb toch mijn twijfels of die frekwent gebruik overleefd. Ik kies voor gereedschap toch vrij vaak voor de merken, ook ivm garantie, revisie mogelijkheden etc. Zeker voor spullen die ik vaak gebruik. Voor dingen die ik minder vaak nodig heb, gebruik ik ook vaak de goedkopere spullen.
Mijne eerste moment sleutel 30 jaar geleden of zo, was zo'n manueel ding, met een naald, hoe harder je wrong hoe meer moment de naald aangaf. Denk dat ik hem nog altijd ergens heb liggen :-)
Afbeelding
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Danny schreef:http://www.heudrashop.nl/a-25172872/wie ... agen-auto/
ik gebruik zo'n ding al jaar en dag in de auto, kost geen drol en heb je kracht te over, zelfs met mijn camionettewielen...
Ik heb een soortgelijke sleutel, vorige week wiel van madam hare Yaris moeten vervangen, man man wat heb ik gevloekt, zo hard aangedraaid in de garage dat zelfs de boutdraad beschadigt was. :twisted:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Swa Brasschaat

Bericht door Swa Brasschaat »

zo een slagmoersleutel of boleneuse, kan toch ingesteld worden ?
Heb altijd mijn banden in de bandencentrale laten vervangen (donckers) en daar zijn het allemaal van die lucht slagsleutels
Zelf gebruik ik een kruissleutel, maar wat dat invetten met kopervet betreft; ben daar ook wel voorstander van , maar het wordt afgeraden
Swa Brasschaat
willy

Bericht door willy »

Man in Black schreef: vorige week wiel van madam hare Yaris moeten vervangen, man man wat heb ik gevloekt, zo hard aangedraaid in de garage dat zelfs de boutdraad beschadigt was. :twisted:
Kom dat onderweg tegen en ge zijt serieus gejost.
jakke

Bericht door jakke »

van meer frans schreef:zo een slagmoersleutel of boleneuse, kan toch ingesteld worden ?
Heb altijd mijn banden in de bandencentrale laten vervangen (donckers) en daar zijn het allemaal van die lucht slagsleutels
Op zo'n slagmoersleutel heb ik toch nog niet teveel gegevens zien staan hoor, die het instellen van moment toelaten.
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een wiel met moment aangetrokken zou worden, in garages of bandencentrales. Meestal doen ze zelfs nog niet de moeite om de bout of moer eerst handmatig te plaatsen alvorens de lucht te gebruiken!! Er zijn er genoeg die de moer of bout gewoon in de dopsleutel duwen en, blazen maar. :-? Met beschadiging van de schroefdraad tot gevolg. :twisted:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
KeeS16

Bericht door KeeS16 »

[/quote] Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een wiel met moment aangetrokken zou worden, in garages of bandencentrales. [/quote]

Mss toch eens de moeite doen om naar een andere zo niet betere garage te gaan, bij de concessie houder van mijn automerk doen ze dat wel.
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Bij de bandencentrale waar ik met de auto's ga ook, de alu-velgen worden licht vastgedraaid met lucht en dan nagetrokken met momentsleutel. Moet ook want anders krijg je die moeilijk tot nooit meer los.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MidlifeCruise

Bericht door MidlifeCruise »

Frieke is ene die heel hard nadenkt om dingen simpel te bewijzen, was ooit mijne rechtstreekse concurrent kwa wielbouw :cyclopsani:
Heb jaren mijn DT Swiss Tensiometers geijkt/gecontroleerd met een hangweegschaal, om net als Frieke de meetfouten zo klein en vooral reproduceerbaar mogelijk te houden.
klikkerdeklik

Je kan gemakkelijk met een hangweegschaal de Nm herrekenen naar de afstand waar je de kracht zet en zo de momentsleutel checken.
Momentsleutel in de bankschroef, de hangweegschaal bevestigen me een koord en trekken op de juiste afstand tot de sleutel doorgaat.
bv op mijne goedkope Louis = 100Nm = 1019.7kgf/cm=22.17kg op 46cm.
Met de geheugenfunctie van de hangweegschaal kan je het maximum nakijken.

De wijze hoe je een goedkope momentsleutel laat doorgaan (snel traag) kan heel wat procenten schelen...

in bijlage een simpel herreken excelleke...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just call me Luc
willy

Bericht door willy »

ipv een dynamometer kan je ook een gekend gewicht gebruiken.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

jakke schreef: Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een wiel met moment aangetrokken zou worden, in garages of bandencentrales. Meestal doen ze zelfs nog niet de moeite om de bout of moer eerst handmatig te plaatsen alvorens de lucht te gebruiken!! Er zijn er genoeg die de moer of bout gewoon in de dopsleutel duwen en, blazen maar. :-? Met beschadiging van de schroefdraad tot gevolg. :twisted:
Wel, ik ga nog naar een ambachtelijk garageke. Die gast heeft geen 17 bruggen, 20 personeelsleden en een voorraad banden waar je niet over kunt kijken. Je belt, zegt welke band je moet hebben en 2 dagen later kan je gaan. Hij krikt uw wagen op met twee rolkrikken en draait de moeren handmatig los en vast en trekt ze aan met een momentsleutel. En hij is ook nog eens pakken goedkoper dan de "betere bandencentrales.
roadster

Bericht door roadster »

in mijn bandencentrale wordt er natuurlijk ook met perslucht vastgezet en dan nagetrokken met de momentsleutel door de patron himself
en het is geen kleine centrale, ze doen vnl leasewagens dus dat is aan de lopende band
bij een platte band onlangs zonder probleem met een gewone hefboom alle bouten losgekregen
Ik vraag volgende week eens welk moment hij gebruikt, ik moet toch gaan om mijn winterbanden te wisselen naar zomerbanden

voor mijn moto ga ik bij een kleine zelfstandige met 1 brug, alle bouten met de momentsleutel, zoals het hoort 8-)
R1200GS LC
Plaats reactie