Heb de 15-03-2014 eens een opleidings dag mee gedaan voor wegkapitein in Mechelen samen met nog 11 andere deelnemers.
Was er met mijn 23 jaar oude k75rt de oudste deelnemer maar zeker niet de langzaamste hihihi .
Was er op uitnodiging van mijn amateur vriend Wouter die dit al langer doet met zijn r 1200rt wat een pracht van machiene een droom voor mij he.
Maar nu deze dag was al vroeg begonnen om 10:00 voor mij moest de 120 km via autoweg afleggen wat niet zo fijn is om te doen he om nog voor het middagmaal daar te zijn op afspraak.
Via Genk naar Lummen in de regen maar werd het droog tot Antwerpen dan de E19 naar Mechelen en dat alles via de tom tom want mijne bleutech kende de straat daar niet is ook al 8 jaartjes oud he dus is aan vernieuwing toe .
Na een smakelijke spaghetti de nodige theorie lessen gekregen van hoe en wat er te gebeuren staat op de door hun uitgestippelde test run van 71.6 km met begeleiding van een echt zwaantje hihi.
Dan eerst eens een praktische proef van slalom en rondje rijden dan stop simulaties zoals het een wegkapitein hoort te doen he met de linkerhand de koppeling bedienen en met de rechtervoet de voet rem bedienen ,
zorgend dat men daar juist stopt waar het moet voor de haije tanden en niet op het fietspad tegelijk stoppen terug schakelen naar de 1 ste versnelling rechterhand het C3 bordje opsteken en dan ook nog met een arbiter fluitje een goede hoorbare toon geven en dan op commando weer vertrekken met gebruiksname van de richtings aanwijzers natuurlijk he men zit tenslotte op de openbare weg .
Deze mr van de motor politie deed de kruispunten met lichten voor ons vrij maken dat wij met zijn alle weet niet juiste aantal deelnemers erdoor konden scheuren .
De eerste 10 km moesten wij in formatie volgen en daarna moetsten wij een ketting maken zodat de laatste in de rij links voorbijsteekt tot bij de wegkapitein en daar rechts invoegt en zich laat achteruit zakken voor plaats te maken voor de volgende deelnemer dat ging al snel goed en vlot van stapel vond ik zelf.
Na de rond rit was het ook al bijna 18:00 geworden dus even bijtanken en dan terug richting Dilsen-Stokkem om aldaar rond 20:00 voldaan aan te komen.
Een zeer geslaagde mooi motor dag mijn eerste met meer dan 320 km op één dag en dat na 30 jaar inactiviteit .
Daarna werden ons de nodige jasjes en c 3 bordjes met driekleur armbandjes en fluitje uitgedeeld door een maatje wegkapitein die jou dan begeleide in de opdrachten die de SPITS kapitein jou toewees als jij dan aan de beurt was van daar die ketting oefening die zeker nodig was om te doen .
Mijn conclusie is dat het pittig was en zeer interessant om eens te doen hard werken zeker als het tempo nog maal 2 zou moeten zal mijn zeker eens opgeven om het echte werk eens mee te maken als aspirant weg kapitein bij een langzame wieler rit .
Nu zondag is ook het opstart weekend van de MAG groep weer op 8 verschillende plaatsen in de provincies kijk maar eens op hun side dus met het voorspelde goede weer en temperaturen van 20° c zeker eens gaan meedoen niet zoals vorig jaar lag er 10 cm sneeuw die morgenvroeg das niet zo mooi om in te rijden als beginner he.
Zo zal dan ook eens een verslagje maken van dat komende weekend als ik tijd krijg he.
Groeten en een mooie rit met veel zon en genoeg benzine in de tank gewenst .
Walter k75rt