Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

MrGPS

Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door MrGPS »

Zojuist heeft Garmin de nieuwe Zumo 590 gelanceerd.

Ik mocht er al een tijdje mee spelen en heb daar, als gewoonlijk, op video verslag van gedaan.

Algemeen beeld: zéér interessant toestel. Vooral de verbeterde afleesbaarheid in zonlicht, de schermgrootte en resolutie, de snelheid van reageren en extra opties als de rondreisplanner maken dit tot 'de nieuwe standaard'.

Op http://www.mrgps.nl/zumo590/" onclick="window.open(this.href);return false; heb ik e.e.a. op een rij gezet.

Ik zal de komende weken nog wat aanvullende video's maken; ondermeer de vergelijking met de 350 en 660.

Op https://www.youtube.com/playlist?list=P ... XMSeXx5Mma" onclick="window.open(this.href);return false; vindt je de complete 'playlist' - die automatisch aangevuld wordt.
Wil je vanzelf op de hoogte blijven: abonneer dan even op het Youtubekanaal of 'like' MrGPS op http://www.facebook.nl/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;

(en nu eerst op zoek naar het spaarvarken, want dat gaat eraan ;))
stropke

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door stropke »

Is het scherm dan niet het zelfde dan dat van de navgator V ?
Vrees dat de 590 niet zal passen in de houder van bmw

Groeten uit Gent
Stropke :wink:
Fun....is not a straight line
MrGPS

Bericht door MrGPS »

stropke schreef:Is het scherm dan niet het zelfde dan dat van de navgator V ?
Ik heb van Garmin begrepen dat de 590 een ander scherm heeft dan de Nav5. Wat dat betekent voor de kwaliteit van de afleesbaarheid weet ik niet want, verdorie, daar heb ik bij gebrek aan zonlicht bij de Nav5 niet op kunnen testen. Ik sluit echter niet uit dat hier echt een verschil bestaat.

En inderdaad: het zou me verbazen als de 590 past in de voorbereide bmw-montage voor de Nav5. Ga er gerust van uit dat dat niet zo is. De kast van de 590 is dik een centimeter breder.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

MrGPS schreef:
stropke schreef:Is het scherm dan niet het zelfde dan dat van de navgator V ?
Ik heb van Garmin begrepen dat de 590 een ander scherm heeft dan de Nav5. Wat dat betekent voor de kwaliteit van de afleesbaarheid weet ik niet want, verdorie, daar heb ik bij gebrek aan zonlicht bij de Nav5 niet op kunnen testen. Ik sluit echter niet uit dat hier echt een verschil bestaat.

En inderdaad: het zou me verbazen als de 590 past in de voorbereide bmw-montage voor de Nav5. Ga er gerust van uit dat dat niet zo is. De kast van de 590 is dik een centimeter breder.
Enig idee of ie past in de sleuf van de K 1600 GT ??
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Flat Twin Power schreef: Enig idee of ie past in de sleuf van de K 1600 GT ??
ik heb het niet gemeten maar ik verwacht van niet..
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Dus goed gejost zoals we in Vlaanderen zeggen. Wie de gps houder op de nieuwe GS heeft staan kan wel een 660, Navigator IV en zelfs de nieuwe V gebruiken maar deze 590 niet.

Wat ik me afvraag is of dit geen opvolger voor de 550 is en een opvolger voor de 660 er nog aankomt vrmits ik van de dealer heb vernomen dat BMW met hun Navigator V gedurende een jaar de rechten had gekocht alvorens Garmin op de markt mocht komen met de opvolger voor de 660.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
MrGPS

Bericht door MrGPS »

GSrijder schreef:Wie de gps houder op de nieuwe GS heeft staan kan wel een 660, Navigator IV en zelfs de nieuwe V gebruiken maar deze 590 niet.
Klopt. Nu ik er nog eens over denk: het gaat niet alleen om het formaat van het toestel; ook om de steun. De 660 past wel in de steun van de Nav5 maar niet in die van de 590; nog los van het verdere formaat van het toestel.
GSrijder schreef:Wat ik me afvraag is of dit geen opvolger voor de 550 is en een opvolger voor de 660 er nog aankomt vrmits ik van de dealer heb vernomen dat BMW met hun Navigator V gedurende een jaar de rechten had gekocht alvorens Garmin op de markt mocht komen met de opvolger voor de 660.
Ik weet niet of de uitdrukking ook in Vlaanderen gebezigd wordt, maar die dealer 'lult uit z'n nek'.

Het is ook niet logisch: het verschil tussen de 550 en de 660 is vooral breedbeeld en A2DP Bluetooth. De 590 heeft beiden. Waarom zou het dan een opvolger zijn van de 550? Bovendien is de 'engine' vrijwel gelijk aan de Nav5.
Nee.. de type-aanduiding zou ook niet mijn keuze zijn: de 5 slaat op de scherm-diagonaal, de 90 op de BT-functionaliteit. Zodoende 590. Wat mij betreft had ie 770 moeten heten. Maar tsja..

De 660 was de opvolger van de 550, de 590 is de opvolger van de 660. Klinkt niet logisch, maar is wel zo.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

GSrijder schreef:Wie de gps houder op de nieuwe GS heeft
Voor de goede orde: ik heb het hierboven over de toestel-mount. Als het hier gaat om een houder op het niveau van vier bevestigings-schroeven dan zal het wèl compatibel zijn: die gaten in de steun zijn gelijk.
baha

Bericht door baha »

Het gaat verder dan dat hé. Op de nieuwe GS staat er een scrollwiel aan het linker handvat. Dat zal allicht ook niet werken icm de 590. Ook niet met de 660. Wel met de Nav5 (nav4 weet ik niet)
Suzuki GSR600 -> BMW R1200GS/LC
Danny

Bericht door Danny »

Het gaat verder dan dat hé
Het begint naar mijn gevoel allemaal een beetje "te ver" te gaan... :mrgreen:
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Dacht in eerste instantie een nav V te kopen omdat ik nu eenmaal die knoppen gewend ben op mijn SP2820. Maar met de komst van de 590 begin ik toch heel hard te twijfelen. Beter scherm, sneller, meer functionaliteiten, muziek phone via bluetooth. Denk niet dat er ooit een firmware update voor de nav V gaat komen waar deze dan ook inzitten. Misschien wel een ander scherm à la 590? Mocht Waypoint nu eens een craddle ontwerpen zoals ze destijds voor de SP gedaan hebben dan denk ik dat deze als zoete broodjes gaat verkopen. Dus wordt het het bekende de kat nog even uit de boom kijken en aankoop nog even uitstellen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Vanuit je verblijfplaats een willekeurig ritje maken op afstand of tijd, een schitterende functie.
Zou mooi zijn moest de rondritplanner ooit in een update van de nav V zitten, bochtige wegen hebben ze er ook al in voorzien dus...
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
stropke

Bericht door stropke »

aantzeetje schreef:Dacht in eerste instantie een nav V te kopen omdat ik nu eenmaal die knoppen gewend ben op mijn SP2820. Maar met de komst van de 590 begin ik toch heel hard te twijfelen. Beter scherm, sneller, meer functionaliteiten, muziek phone via bluetooth. Denk niet dat er ooit een firmware update voor de nav V gaat komen waar deze dan ook inzitten. Misschien wel een ander scherm à la 590? Mocht Waypoint nu eens een craddle ontwerpen zoals ze destijds voor de SP gedaan hebben dan denk ik dat deze als zoete broodjes gaat verkopen. Dus wordt het het bekende de kat nog even uit de boom kijken en aankoop nog even uitstellen.
Al deze functies heeft de nav V ook en volgens mij is het scherm het zelfde , snelheid is ook het zelfde
enig verschil is de rondrit app , maar dat zal de nav V ook wel krijgen via een update

Groeten uit Gent
stropke

Bericht door stropke »

baha schreef:Het gaat verder dan dat hé. Op de nieuwe GS staat er een scrollwiel aan het linker handvat. Dat zal allicht ook niet werken icm de 590. Ook niet met de 660. Wel met de Nav5 (nav4 weet ik niet)
Met de nav 4 werkt het ook

Groeten uit Gent
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Man in Black schreef:Vanuit je verblijfplaats een willekeurig ritje maken op afstand of tijd, een schitterende functie.
Zou mooi zijn moest de rondritplanner ooit in een update van de nav V zitten, bochtige wegen hebben ze er ook al in voorzien dus...
Ik heb geen glazen bol maar ben het wel met je eens: het zou me niet verbazen als die rondrit ook nog aan de nav5 toegevoegd gaat worden.
stropke schreef: Al deze functies heeft de nav V ook en volgens mij is het scherm het zelfde , snelheid is ook het zelfde
enig verschil is de rondrit app , maar dat zal de nav V ook wel krijgen via een update
Verschil is ook de muziek-integratie en bijvoorbeeld de usb-laadkabel aan de steun van de 590. Maar da's relatief bijzaak.

Belangrijker vraagpunt is het scherm; want ik ben vrij zeker dat de schermen niet gelijk zijn; weet alleen niet wat dat betekent qua afleesbaarheid. Hoop spoedig weer een Nav5 in handen te hebben zodat ik kan vergelijken.
stropke

Bericht door stropke »

Als je naar dit filmpje kijkt waar de 660 naast de 590 staat is er toch niet zo een groot verschil
https://www.youtube.com/watch?v=UIXAyjDurK8

Denk dat het meer met de kleur van de kaarten heeft te maken , op de 590 zie je meer groen en dat zie je beter dan het bijna wit van de 660

Groeten uit Gent
MrGPS

Bericht door MrGPS »

stropke schreef:Als je naar dit filmpje kijkt waar de 660 naast de 590 staat is er toch niet zo een groot verschil
Heb je goed gezien; viel me ook op. Ruud, de maker van die film, belde me ook prompt verbaasd op dat ik zo'n groot verschil zag.

De vermoedelijke verklaring: In de film van Waypoint werd een pre-productieversie gebruikt. Dat kun je ook zien aan het feit dat er geen 'Zumo' op staat. Ik heb de productieversie van het toestel gebruikt en vermoed dat er in de definitieve versie gewoon een ander (beter) schermtype zit.

Mogelijk dat ook type camera van invloed is; de VIRB is een leuk ding maar toch van, ahem, ander nivo dan de camera die ik gebruik. Voor de helderheid: in mijn video is niets 'getruct' oid. Het is zuiver vastlegging van wat je kon zien (en waarover ook ik aangenaam verrast was).
Flat Twin Power

MrGPS schreef:
Flat Twin Power schreef: Enig idee of ie past in de sleuf van de K 1600 GT ??
ik heb het niet gemeten maar ik verwacht van niet..

Pffft, ik heb mij geen 660 en geen Nav V willen kopen om te wachten op de 590 en die in de sleuf van mij GT te steken. Ik zal eens moeten
binnen springen waar ze er al eentje hebben om te zien of ie in de sleuf past. Sebiet moet ik toch nog een oude 660 of een Nav V kopen.
Of de 590 niet in de sleuf steken en gewoon op mijn GT monteren met een mount maar dat is redelijk onnozel als je een GPS sleuf hebt met
navi voorbereiding.
Man in Black

Bericht door Man in Black »

waarom wachten? de nav V is toch een heel goed toestel?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Flat Twin Power

Man in Black schreef:waarom wachten? de nav V is toch een heel goed toestel?
Omdat ik geen bluetooth wil maar een bekabelde verbinding en op de nav V is dat blijkbaar onmogelijk.
Flat Twin Power

Volgens bepaalde bronnen zou het misschien mogelijk zijn om de 590 in de sleuf van de GT te laten passen uiteraard mits aanpassing in de sleuf zelf. Binnenkort ga ik eens langs bij de garmin dealer om alles eens uit te piepen.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Flat Twin Power schreef:Volgens bepaalde bronnen zou het misschien mogelijk zijn om de 590 in de sleuf van de GT te laten passen uiteraard mits aanpassing in de sleuf zelf.
Zie de video op http://youtu.be/_dHYJemSG40" onclick="window.open(this.href);return false; - ergens daarin zie je het verschil tussen de 660 en 590 en dat verschil speelt hier ook:

Je hebt inderdaad ondermeer te maken met een sleuf. die is bij de 660/nv4/5 breder dan bij de 590. Theoretisch zou je in de steun van de nav5 aan beide zijden een klein stukje kunnen wegzagen.

Dan nòg is de vraag of de contactenpunten hetzelfde geschakeld zitten. En bovendien zijn de afmetingen van het toestel anders; hij is hoger en, vooral, anderhalve cm. breder. Ook dat kun je in bovenstaande video goed zien - de afmeting van de nav5 is gelijk aan de 660.

Al met al sluit ik niet helemaal uit dat het wellicht zou kunnen maar ik zou toch echt even goed kijken alvorens de zaag ter hand te nemen ;)
Flat Twin Power

De dealer denkt dat het mogelijk is om de houder van de 590 in te bouwen in de sleuf van de GT. Ik heb er de ballen verstand van. Volgende week vrijdag rij ik eens tot ginder om te zien of het zou lukken.
Als het niet lukt zal ik ofwel de 590 moeten kopen en ergens buiten de sleuf op het stuur van de GT plaatsen, maar dat is wat stom als je een sleuf hebt. Ofwel een NAV V kopen en een bluetooth dongle voor mijn Starcom erbij kopen zodat ik toch nog de rest (radio, gesprek met duo) via kabel kan verbinden.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Mocht dat allemaal gaan lukken: doe heel graag even een foto'tje!
Flat Twin Power

MrGPS schreef:Mocht dat allemaal gaan lukken: doe heel graag even een foto'tje!
Ik hou je op de hoogte
Plaats reactie