problemen met inox-boutje

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
p@rick

problemen met inox-boutje

Bericht door p@rick »

'k Wilde van een rustig moment gebruik maken om de tupperware van mijn RT nog eens demonteren om er enkele kabeltjes van gps en radio op een andere manier te bevestigen.
Op zich geen probleem, ware het niet dat één van de (inox) boutjes er niet uit wil, blijkbaar is het gat waar het inbussleuteltje in moet passen een beetje uitgesleten en draait het sleuteltje gewoon zot.
Iemand 'n tip om dat boutje er alsnog zonder schade aan de kuip uit te krijgen ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Beste Patrick,

Klop er een "verjongende" platte schroevedraaier in (eentje die onderaan smaller is dan bovenaan), zet een tang op het platte gedeelte van de schroevendraaien (of "visegrip" - aandraaibare tang op 't handvat) en los die boel! Het boutje is dan natuurlijk aan vervanging toe.

O ja, en eerst wat kruipolie achteraan de kop van de bout.

Greetings
Jeroen
K100rs werd K1100rs werd K1200rs
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Als het een inbusboutje is zou ik het eens proberen met een torxbit. Ik heb zo al een heel pak van die boutjes los gekregen.

Mvg,

Wim
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
p@rick

Bericht door p@rick »

Jeroen M schreef:Beste Patrick,

Klop er een "verjongende" platte schroevedraaier in (eentje die onderaan smaller is dan bovenaan), zet een tang op het platte gedeelte van de schroevendraaien (of "visegrip" - aandraaibare tang op 't handvat) en los die boel! Het boutje is dan natuurlijk aan vervanging toe.

O ja, en eerst wat kruipolie achteraan de kop van de bout.

Greetings
Jeroen
Dat boutje is de minste van mijn zorgen, maar van dat inkloppen heb ik toch wat schrik :oops: een kuip is normaal toch niet op dat soort krachten voorzien hé...
En 't gaat om één van de boutjes naast de tank, dus schade aldaar gaat een blijvend zichtbaar letsel zijn :? :? :?
Greetz,

P@trick
Josram

Bericht door Josram »

Patrick,
Dat met die schroevendraaien en torc sleutel zou moeten lukken. Ik zou echter toch afraden van daar op te kloppen. De bezinetank is van plastiek volgens mij, en veronderstel dat het gaat over een boutje van de benzine tank?
Dus zorgen dat er een voorwerp in de inbus kan vastkomen en met een schokje proberen te draaien.
Greetz Jos
R60/5 zwart: R1200Rt sandkleur 2008
p@rick

Bericht door p@rick »

Josram schreef:Patrick,
Dat met die schroevendraaien en torc sleutel zou moeten lukken. Ik zou echter toch afraden van daar op te kloppen. De bezinetank is van plastiek volgens mij, en veronderstel dat het gaat over een boutje van de benzine tank?
Dus zorgen dat er een voorwerp in de inbus kan vastkomen en met een schokje proberen te draaien.
Jos,
Aan weerszijden van de tankdop zijn er drie boutjes, 't gaat om het boutje aan de linkerzijde van de tankdop, en 't dichtst tegen 't zadel.

Ik denk dat ik eerst eens ga proberen met de torxbitjes, ze liggen nu wel nog bij een kameraad maar ik zal er morgen of zaterdag eerst eens omgaan. En dan hopen dat het lukt. Misschien ook eerst alle andere boutjes van de linkerkuip eruit halen, dan krijg ik misschien zowiezo al wat meer speling...
Greetz,

P@trick
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Dear Motards,

Ik sleutel al van m'n 18 aan motos, en nog vroeger aan brommers. Je moet er natuurlijk geen moker bijhalen, maar 't zal niet direct breken hoor. Denk niet dat ze bij de beemer-werkplaats allemaal fluwelen handschoentjes aanhebben. Als 't los moet, moet het los.

Als je liever niet klopt kan je d'r hem natuurlijk ook induwen "met zachte dwang". Ik zou 't niet doen, want dan is de kans er dat je uitschiet en een jaap van jewelste in de lak trekt.

Greetings
Jeroen
K100rs werd K1100rs werd K1200rs
torro

Bericht door torro »

Missen we hier niets?

Even concreet ; 1 :de bout lost niet .... ! 2 : het gat is uitgesleten .... !
Maar .... ??

Lost de bout niet omdat het gat is uitgesleten?
of
Is het gat uitgesleten omdat de bout niet lost?

Let op, ik stel deze vraag niet zomaar, ze is belangrijker dan het lijkt.

Beroepshalve werk ik vaak met bouten en moeren en heel vaak in inox uitvoering. En het komt heel, heel, heel vaak voor dat bouten en moeren in inoxuitvoering vastlopen. Door de wrijving tussen beide onderling lopen deze warm en ... lopen vast !! En dat vastlopen is definitief :!: Niet meer los te krijgen dus. nul-komma-nul ; noppe.
Uitboren of losslijpen is dan nog de enige oplossing. 't Klinkt negatief maar 't is een jammere eigenschap van inox bouten en moeren.

Dus ; als het gat voor de inbus uitsleet doordat de bout niet wilde 'los komen' .... dan vrees ik dat je die niet meer gaat loskrijgen .... Ik wil zeker niet pessimistisch doen maar .... geblokkeerd is geblokkeerd .... definitief.

Voorkomen is beter dan genezen ; dus voor je een inox bout of moer gaat bevestigen ; 1: ga es over de draad met een kussen' of 'tap' ; de draad kuisen noemen we dat. 2: gebruik bij bevestiging steeds een (klein!) beetje montagevet. 3: draai rustig vast/los, niet te snel draaien dus, stevig aantrekken mag wel.

groeten, peter.
R 1100 R
p@rick

Bericht door p@rick »

torro schreef:Missen we hier niets?

Even concreet ; 1 :de bout lost niet .... ! 2 : het gat is uitgesleten .... !
Maar .... ??

Lost de bout niet omdat het gat is uitgesleten?
of
Is het gat uitgesleten omdat de bout niet lost?

Let op, ik stel deze vraag niet zomaar, ze is belangrijker dan het lijkt.

Beroepshalve werk ik vaak met bouten en moeren en heel vaak in inox uitvoering. En het komt heel, heel, heel vaak voor dat bouten en moeren in inoxuitvoering vastlopen. Door de wrijving tussen beide onderling lopen deze warm en ... lopen vast !! En dat vastlopen is definitief :!: Niet meer los te krijgen dus. nul-komma-nul ; noppe.
Uitboren of losslijpen is dan nog de enige oplossing. 't Klinkt negatief maar 't is een jammere eigenschap van inox bouten en moeren.

Dus ; als het gat voor de inbus uitsleet doordat de bout niet wilde 'los komen' .... dan vrees ik dat je die niet meer gaat loskrijgen .... Ik wil zeker niet pessimistisch doen maar .... geblokkeerd is geblokkeerd .... definitief.

Voorkomen is beter dan genezen ; dus voor je een inox bout of moer gaat bevestigen ; 1: ga es over de draad met een kussen' of 'tap' ; de draad kuisen noemen we dat. 2: gebruik bij bevestiging steeds een (klein!) beetje montagevet. 3: draai rustig vast/los, niet te snel draaien dus, stevig aantrekken mag wel.

groeten, peter.
Peter,

't boutje ging er eigenlijk soepel in, maar je kent dat hé, op 't einde nog eens extra willen aandraaien, met alle gevolgen vandien :oops:
Greetz,

P@trick
torro

Bericht door torro »

Twee conclusies.
Vooreerst het positieve ; ik denk niet dat de inox bout is vastgelopen.

Je draaide de bout tot het einde en draaide de holte voor de inbussleutel stuk door de bout nog es extra te willen aandraaien?!

Nu het negatieve ; de inox bouten die je gebruikt is ROMMEL ....
Weg dus met die troep, alle bouten rustig uitdraaien en vervangen door kwaliteitsbouten.
Let wel, dit in de veronderstelling dat je qua maat de correcte inbussleutel gebruikte.

Op het werk gebruiken wij vaak doppen met een inbussleutel op, die we op onze 'raciak' (ratel) gebruiken en waar we dus wel heel wat kracht op zetten. Het stukdraaien van een holte voor de sleutel komt niet voor hoor.

Mag ik je nog een tip geven om de bout te lossen als er echt geen instrumenten meer op te passen zijn?! Het zal je wel wat zoekwerk opleveren om het gepaste te vinden, maar toch even meegeven ... in de veronderstelling nogmaals dat de bout niet is vastgelopen .... !!

1: boor een gaatje in de oude bout die niet los te krijgen is (zo klein mogelijk om nog wat 'vlees' over te hebben en de bout dus niet in 2 te scheuren bij het losdraaien)
2: tap in de boring een stukje LINKSE !! draad (op zoek naar een draadtap met linkse draad dus)
3: draai in de getrokken draad een andere bout met LINKSE !! draad (op zoek naar een bout met linkse draad dus)

Als de bout met linkse draad tot het einde gedraaid is, blijf je draaien en draai je in vervolg automatisch de oorspronkelijke bout (met rechtse draad hé) los. De bout met linkse draad die je in je inox bout draait, moet uiteraard niet zelf uit inox zijn. Mag ook een bout met gewone zeskop zijn enz..

succes !! peter
R 1100 R
Danny

Bericht door Danny »

voila ne linkse tap erin en de schroef eruit :wink:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

En gebruik dan RVS A2 of A4 bouten, en eventueel een lekje voedingsvet bijvoegen àlla ROCOL of dergelijke. Dit verhindert het zogenaamde "griperen"...

Hebben er dagelijks mee te maken... wij doen overal een beetje vet aan. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
p@rick

Bericht door p@rick »

JüRgen schreef:En gebruik dan RVS A2 of A4 bouten, en eventueel een lekje voedingsvet bijvoegen àlla ROCOL of dergelijke. Dit verhindert het zogenaamde "griperen"...

Hebben er dagelijks mee te maken... wij doen overal een beetje vet aan. :wink:
Jurgen,
't is een boutje uit zo'n set die jij in 't begin van 't jaar hebt meegebracht naar die gps-info in Loppem, 't zal dus wel goeie kwaliteit zijn zeker ? Welk is trouwens het verschil tussen A2 of A4 en inox 316 ?
Dat uitboren zie ik trouwens niet zitten, denk niet dat ik met mijn black&deckerke zomaar uit de hand een mooi fijn gaatje (maximaal diam. 3 mm) ga kunnen boren in een boutje van m6...
Enfin, we zien wel, heb een heel weekend voor de boeg om te proberen.
Greetz,

P@trick
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Als je het er niet krijgt wil ik morgen eventueel wel een handje helpen. Ik zie dat je uit Beveren bent, da's dus tegen de deur.

Laat maar iets weten.

Groeten,

Wim
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
p@rick

Bericht door p@rick »

K1200LT schreef:Als je het er niet krijgt wil ik morgen eventueel wel een handje helpen. Ik zie dat je uit Beveren bent, da's dus tegen de deur.

Laat maar iets weten.

Groeten,

Wim
Hoi Wim,

Bedankt voor je aanbod !
Ik ben inderdaad uit Beveren, en als ik naar het fotootje uit je avatar kijk, vermoed ik dat ik jouw LT al regelmatig zag staan in Zwijndrecht vooraan in de Statiestraat (kant kerk), klopt dat ?
Zou het voor jou eventueel ook volgende week kunnen op 'n avond kunnen ? Ik heb er geen rekening mee gehouden dat 't zondag Flikkendag is in Gent, en daar willen vrouw en dochter absoluut heen, dus..... ikke braaf volgen :oops: Dat impliceert echter dat er morgen véél meer moet gebeuren dan ik oorspronkelijk voorzien had, en dat die vijs zal moeten wachten tot begin volgende week...
Stuur me anders je gsm-nr in een pb'tje, dan bel ik je om nader af te spreken.
Greetz,

P@trick
torro

Bericht door torro »

patrick,

Laat duidelijk zijn, er is een groot verschil tussen uitboren en een gat inboren om er draad in te tappen. Voor het uitboren is er inderdaad een vaste hand nodig ; recht boren, het center van de oude bout houden ; maar om een simpel gaatje, om draad in te tappen, dat valt best mee hoor. Beetje schuin, beetje uit het center komen, geen probleem. Enkel oppassen om binnen de rand van de oude bout te blijven. Niet te diep boren en geen grote diameter. Lukt wel.

Let op, naast de linkse tap ook een linkse boor gebruiken hé !!!

grapjeeeeeeeeeeeeeeeee!! die linkse boor vind je heeeeeeeeeeeel moeilijk en is nergens voor nodig.

succes mannen!!

peter
R 1100 R
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Patrick,

Boutjes in RVS A2 = inox 304 (gewone standaard inox)
Boutjes in RVS A4 = inox 316 (hardere inox, zuurbestendig)

A4 betaal je dus zowiezo meer... A2 is de meest gangbare, voor bouten dan toch. A4 gebruiken wij waar klanten dit eisen, of voor ankerstangen van bijvoorbeeld chemische verankeringen.

Hopelijk lukte het nu al :?:
p@rick

Bericht door p@rick »

JüRgen schreef:Patrick,

Boutjes in RVS A2 = inox 304 (gewone standaard inox)
Boutjes in RVS A4 = inox 316 (hardere inox, zuurbestendig)

A4 betaal je dus zowiezo meer... A2 is de meest gangbare, voor bouten dan toch. A4 gebruiken wij waar klanten dit eisen, of voor ankerstangen van bijvoorbeeld chemische verankeringen.

Hopelijk lukte het nu al :?:
Euh... nee, 't is tot op heden niet gelukt :cry:
't Boutje zit er gewoon een beetje scheef en daardoor muurvast in.
Door verschillende pogingen is 't kopje van de bout al wat uitgesleten, en zijn er ondertussen ook al een paar krasjes rond de vijs op de kuip, dus om erger te voorkomen denk ik dat ik 't gewoon zo ga laten totdat de moto voor een volgende onderhoudsbeurt binnenmoet.
Greetz,

P@trick
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Tja, Beveren Waas is nu ook nie bij de deur, anders zou ik zeggen, loop effe binnen hier, dan zal ik het eruit wippen en nieuw insteken...
p@rick

Bericht door p@rick »

@ allen die op dit topic reageerden...

Na alle mogelijke tips en adviezen om het boutje er alsnog uit te krijgen, is dit vanmorgen met behulp van een goeie vise-griptang, een vaste hand (niet de mijne dus :lol:) en natuurlijk een beetje geduld gelukt, zonder bijkomend letsel aan de kuip.
Met natuurlijk een extra bedankje aan 't adres van Jurgen !
Greetz,

P@trick
Danny

Bericht door Danny »

kon je dat nu niet zeggen dat je er met een grip tang nog bij kon... :roll: :wink:
p@rick

Bericht door p@rick »

Danny schreef:kon je dat nu niet zeggen dat je er met een grip tang nog bij kon... :roll: :wink:
Laat dat nu 'n tang zijn die niét in mijn materiaalbak ligt, anders had ik die natuurlijk ook wel geprobeerd. Had er eerlijk gezegd trouwens ook niet aan gedacht.
Greetz,

P@trick
Karel m

Bericht door Karel m »

p a t r i c k schreef:
Danny schreef:kon je dat nu niet zeggen dat je er met een grip tang nog bij kon... :roll: :wink:
Laat dat nu 'n tang zijn die niét in mijn materiaalbak ligt, anders had ik die natuurlijk ook wel geprobeerd. Had er eerlijk gezegd trouwens ook niet aan gedacht.
Ik zeg altijd: "beter géén tang in uwen materiaalbak, dan één tang achter het fornuis" :D :D :D
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Danny

Bericht door Danny »

Ik zeg altijd: "beter géén tang in uwen materiaalbak, dan één tang achter het fornuis"
:wink: :wink:
Plaats reactie