"Te" nerveuze gashendel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

"Te" nerveuze gashendel

Bericht door nowheels »

Mijn vrouw rijdt met een GS650twin (2010). Heel leuke moto ..maarrrr ... de gashendel is super"nerveus".

Bij iedere hobbelin de weg krijg je een "snok" omdat bij de minste beweging de gashendel onmiddellijk"fel" reageert.

Nu, af en toe is dat wel leuk dat ie zo snel reageert maar is er iets aan te doen dat hij iets minder snel opengaat? Met mijn 1200 heb ik dat niet: daar moet je de hendel echt wel opendraaien.
Ik heb gehoord dat je een stukje aan de hendel zou kunnen bijsteken ...zodat een en ander wat "rustiger" gebeurt.

Iemand ervaring mee? Toen ik dit deze vraag aan de beemergarage mailde kreeg ik het antwoord dat ze er geen ervaring mee hebben maar dat ze er wel naar willen kijken (lees testritje doen) :?: .

En ja ... we weten dat de beheersing van de gas uit de pols komt, dus dat hoef je niet te antwoorden hé :roll:

grts

Marc
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door John »

En toch krijg je dat antwoord! Ik denk eerder dat je vrouwtje wat té nerveus op haar motor zit.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Danny »

zorg eens voor wat speling op de kabel dat helpt misschien :wink:
Vinny
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 dec 2007, 15:58
Locatie: Roeselare

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Vinny »

Cruise control opsteken van Kaoko dan kan je de gasrespons (vaster zetten) iets meer controleren. Ik heb er nog eentje liggen maar wel voor Barkbuster handguards. Past misschien ook wel zo...
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Man in Black »

Danny schreef:zorg eens voor wat speling op de kabel dat helpt misschien :wink:
Ik vermoed inderdaad iets te weinig speling
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door nowheels »

@ John - nope ..we hebben het beiden voor (ik gebruik die motor al eens voor woon-werk) en ik ben echt wel een rustige motard hoor :-)

Moet binnenkort toch ff binnen met die motor ... zal ook eens luisteren wat ze ginder zeggen. Ondertussen ..alvast bedankt voor de reacties.

grtz

Marc
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Danny »

Dit is wat jij gaat moeten plaatsen, ik denk dat gezien de vele respons online op dit euvel meer speling niet gaat helpen

http://www.g2ergo.com/store/g2-street-t ... ttle-tube/

kost wat maar gaat perfect, ook met verwarmde handgrepen.

http://www.youtube.com/watch?v=CWQ1Iy2J01c
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door alfa »

TPS begin waarden beter op punt laten zetten , motor zal zachter inkomen bij begin gasgeven.
De benzine inspuiting is van in het begin te hoog = brute motor bij begin gasgeven
Laat de ohm waarde uitmeten en bijstellen.
BMW R1100R zonder KFR
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door ®win »

Danny schreef:zorg eens voor wat speling op de kabel dat helpt misschien :wink:
Dat werkt alleen tussen stationair en accelereren in. Als je rijdt heb je spanning op de kabel en dan is de speling er al (weer) uit.

Ik denk dat een meer ontspannen zit meer helpt, waardoor je minder de bewegingen doorgeeft (tussen stuur en lichaam).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Danny »

ik denk dat gezien de vele respons online op dit euvel meer speling niet gaat helpen
Dat werkt alleen tussen stationair en accelereren in. Als je rijdt heb je spanning op de kabel en dan is de speling er al (weer) uit.

Ik denk dat een meer ontspannen zit meer helpt, waardoor je minder de bewegingen doorgeeft (tussen stuur en lichaam).
Hoe relax je ook gaat zitten een tikje op je arm is genoeg om vooruit te vliegen of bruusk in te houden.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Dirk Pauwels »

Dat system met de vervangbare cams of gaskabelnok is de beste oplossing. KTM heeft jaren problemen gehad, de inj was zeer bruut en het ging zover dat ze er zelf al een accessiore bij aanboden, nl een system met vervangbare cams...
Zelf vond ik dat toen op de SMT niet zo heel lastig, ik deed veel fun kms, maar als je woon werk doet kun je zo'n bitsige gasresponse wel missen in hartje stad of in de file...
Voor de KTM was er destijds een truukje om met een dremel de standaard nok aan te passen. Zal nog wel ergens op het net circuleren. Iets dergelijks zal ook best kunnen op de BMW. In principe hoe scherper de gaskabel nok hoe bitsiger de response.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door nowheels »

Hallo wielertoeristen :lol:

Bedankt voor de ideetjes en feedback. Tijdens het paasverlof spring ik binnen in de garage. Ik laat nog wel weten wat er aan gedaan wordt ..en in hoeverre het helpt.

Enjoy het mooie weer van het komende weekend!

grtz

Mardc
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
dillen
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2005, 11:44
Locatie: nijlen

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door dillen »

Dag mannen,

Bij mij is het net omgekeerd.
Ik had een F800GS uit 2011 en ik vond die directe gasrespons juist heel fijn :grin: . Ook het bijbehorende geluid uit de standaard demper vond ik aangenaam"sportief". Het paste helemaal bij het levendige karakter van de kleine GS.
Mijn teleurstelling was en is dan ook zeer groot bij het wegrijden met mijn nieuwe F800GS ADV van 2014. Weg directe gasrespons en weg sportief uitlaatgeluid :-( .

BMW heeft met de face-lift in 2012 het "probleem" dus duidelijk aangepakt, maar op de vraag aan mijn dealer wat er veranderd was moest hij het antwoord schuldig blijven... en ook in Bornem weten ze het blijkbaar niet :shock:

Misschien dat jou dealer je kan helpen, want de nieuwe 700/800GS'en zijn dus echt wel merkbaar (tot mijn spijt) tammer.

Groeten,
Dirk D.
"...Explore, Dream, Discover!"
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Dirk Pauwels »

dillen schreef:Dag mannen,

Bij mij is het net omgekeerd.
Ik had een F800GS uit 2011 en ik vond die directe gasrespons juist heel fijn :grin: . Ook het bijbehorende geluid uit de standaard demper vond ik aangenaam"sportief". Het paste helemaal bij het levendige karakter van de kleine GS.
Mijn teleurstelling was en is dan ook zeer groot bij het wegrijden met mijn nieuwe F800GS ADV van 2014. Weg directe gasrespons en weg sportief uitlaatgeluid :-( .

BMW heeft met de face-lift in 2012 het "probleem" dus duidelijk aangepakt, maar op de vraag aan mijn dealer wat er veranderd was moest hij het antwoord schuldig blijven... en ook in Bornem weten ze het blijkbaar niet :shock:

Misschien dat jou dealer je kan helpen, want de nieuwe 700/800GS'en zijn dus echt wel merkbaar (tot mijn spijt) tammer.

Groeten,
Dirk D.
Ze hebben U een 25kw versie gegeven mss? :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door Danny »

maar op de vraag aan mijn dealer wat er veranderd was moest hij het antwoord schuldig blijven... en ook in Bornem weten ze het blijkbaar niet
Vraag maar eens prijs om een andere te kopen dat zullen ze wel weten... :roll:
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

Re: "Te" nerveuze gashendel

Bericht door nowheels »

Zoals zo vaak zal het de "gulden" middenweg worden.

Ze hebben de gaskabel in Genk iets meer speling gegeven en dat is merkbaar ...zij het niet heel vel (dat hoeft ook niet natuurlijk).

Als je nu over kasseien of oneffenheden rijdt, wordt je alvast minder rondgesnokt door een plotse gasstoot. Voor de rest blijft het iets voorzichtiger omspringen zijn met de handle.

Enfin ... ik wou het toch ff meegeven.

grtz

Marc
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
Plaats reactie