2de hands aankoop zumo 550 of 660

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kurt lievens

2de hands aankoop zumo 550 of 660

Bericht door kurt lievens »

Hallo,

Zou me een 2de hands gps willen aanschaffen maar weet niet goed welke, waar ik moet op letten en wat je er voor mag geven.

Alvast bedankt voor de suggesties .

Mvg Kurt
p@rick

Re: 2de hands aankoop zumo 550 of 660

Bericht door p@rick »

Er worden dezer dagen heel wat tweedehands Garmins aangeboden, met een beetje geluk hoef je voor 'n goeie 550 inclusief lifetime-abonnement niet meer te betalen dan 250 euro, voor 'n 660 inclusief lifetime kom je soms al toe met 'n goeie 300 euro. Als er geen lifetime-abonnement gekoppeld is aan het toestel en je wil dat alsnog zelf kopen, moet je rekening houden met een bijkomende kost van 80 à 90 euro.
Persoonlijk zou ik in dat geval gaan voor de iets modernere 660, al is het maar voor z'n grotere scherm en omdat dit toestel met Garmin Express makkelijker te updaten zal zijn dan de 550.
Ik verklaar me nader...
Beide toestellen hebben intern te weinig geheugen om bij een kaartupdate volledig Europa op te slaan. Op zich geen probleem, als je echt altijd volledig Europa wil bijhebben kan je dat "probleem" oplossen door 'n eenvoudig SD of micro-SD kaartje van enkele eurootjes te kopen waarop dan de rest van het kaartmateriaal kan gezet worden.
De eenvoudigste manier om te updaten is tegenwoordig via Garmin Express, dat programma doet in z'n huidige vorm perfect wat moet : het kaartmateriaal updaten, en naar wens de nieuwe kaarten zetten op je computer, op je toestel of op beiden. Er zijn sinds een paar weken soms wel een paar probleempjes bij de kaartupdates (conflicten tussen NT en NTU kaartversies en unlock-codes), maar die zijn gekend bij Garmin en er wordt volop aan gewerkt om die op te lossen, tegen dat jij beslist hebt welk toestel je koopt zijn die problemen wellicht allang geschiedenis.
Soit, die problemen even niet meegerekend zijn er dus twee manieren om kaarten te updaten, ofwel via Garmin Express ofwel via de combinatie Mapupdater + Mapinstall.
Garmin Express doet alles zelf, in die zin dat Garmin Express bij toestellen vanaf de Zumo 660 zelf detecteert of er al dan niet een SD aanwezig is, en daarna keurig het kaartmateriaal verdeelt over beide geheugens, zodat je altijd alles bij je hebt. Ik benadruk hier dat dit voorlopig enkel lukt bij toestellen 'vanaf Zumo 660', dus bij de 550 gaat dat niet lukken (en het is twijfelachtig of Garmin nog veel moeite gaat doen om ook voor de good old 550 dezelfde werkwijze te ontwikkelen). Het enige wat je bij Garmin Express moet doen is het programma opstarten, je toestel via usb aansluiten, en aanduiden waar je de kaarten wil hebben (toestel, computer, beiden). Daarnaast verwittigt Garmin Express je ook als er nieuwe firmware voor je toestel is, en desgevallend wordt ook Basecamp geüpdate (dacht ik).
Bij de andere werkwijze moet je eerst met Mapupdater de kaarten downloaden op je computer, en daarna via Mapinstall de kaarten verdelen en kopiëren naar toestel en SD. Werkt ook, maar is omslachtiger, en omdat je manueel moet gaan selecteren welke kaarten je waar wil opslaan (in toestel of op SD) heb je ook meer kans op foutmeldingen m.b.t. dubbel kaartmateriaal achteraf.
Er zijn er natuurlijk nog altijd die deze methode verkiezen boven Garmin Express wat hun goeie recht is natuurlijk, deze methode werkt immers voor alle toestellen.
Nu, als je al tevreden bent met bv. de BeNeLux, of een groot stuk van West-Europa, dan kom je zowel bij de 550 als bij de 660 toe met het interne geheugen van het toestel en hoef je dus geen SD-kaartje te gebruiken. In dat geval kan je een 550 ook perfect updaten met Garmin Express. Zowiezo worden de volledige kaart van volledig Europa op je computer geïnstalleerd, tenminste als je aanvinkt dat de kaarten ook op je computer moeten terechtkomen...
Tenslotte, de 660 is op bijna alle vlakken ook sneller dan de 550 (zoeken naar satellieten, schermopbouw...). Bijna op alle vlakken, want gelukkig spelen beide toestellen hun mp3-bestandjes wél aan dezelfde snelheid af :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
kurt lievens

Bericht door kurt lievens »

Hallo,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, zal komende dagen uitkijken naar een zumo 660.

Mvg Kurt
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

Heb oo kapaza of 2dehands ene zien staan voor 150 € .
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

heb mijn zumo 550 juist verkocht voor 300€, inclusief LTU en alle installatiemateriaal voor moto en auto
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
p@rick

Bericht door p@rick »

aantzeetje schreef:heb mijn zumo 550 juist verkocht voor 300€, inclusief LTU en alle installatiemateriaal voor moto en auto
Heb er twee weken terug ene gekocht voor mijne motomaat. Zumo 550 met twee motohouders, autohouder en lifetime update voor 250 euro.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Mijn Navigator IV komt in de verkoop met Lifetime update, auto + motorsteun (origineel, dus extra knoppen voorzien voor makkelijke bediening ).
Van Zodra de navigator V in mijn bezit is mag deze de deur uit voor 400€. Toestel is 14 maand oud.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
willy

Bericht door willy »

Wat weer tot een andere vraag leidt: is de meerprijs voor een BMW Navigator dat ook waard?
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Aanschaf van een occasion zumo is redelijk risico-vrij.

Wel adviseer ik te letten op kwaliteit van de contacten van zowel motorsteun als toestel. As die contacten 'aangevreten' lijken (groene aanslag?) is er enig risico.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Waarom geen nieuwe 350?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie