hoe zet ik route in gpx extensie om in gdb extensie

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bmwpa

hoe zet ik route in gpx extensie om in gdb extensie

Bericht door bmwpa »

Hoi,
ik heb een aantal routes gekregen in gpx (gemaakt met basecamp) en zou deze graag omzetten in in gdb bestand (mapsource zodat ik deze kan herberekenen en inladen in de zumo 660.
Gezien wij snel vertrekken. Wie geeft mij raad voor eeuwige dank en...
Groetjes
Patrick
03/8305514
0485/289650
bmwpa@telenet.be
tommeken

Re: hoe zet ik route in gpx extensie om in gdb extensie

Bericht door tommeken »

Poepsimpel.
gewoon de extentie "GPX" veranderen naar "GBD". Klaar is kees.
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
tommeken

Bericht door tommeken »

voorbeeld :

Route.gpx => route.gdb
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
p@rick

Bericht door p@rick »

Gewoon de bestandsextentie wijzigen van .gpx naar .gdb zal niet lukken... De structuur van beide bestandsformaten is zodanig verschillend (kijk alleen nog maar naar de bestandsgrootte van een route in gpx en in gdb...)
Je kan in Mapsource wel probleemloos gpx-bestanden inladen en die dan in je 660 opladen.
Als je toch liever met gdb werkt : gpx inladen in Mapsource, dan opslaan als > kies hier voor het gdb-formaat.
Zowiezo kan dat alles ook met Basecamp, maar als je almost op punt staat te vertrekken en nog niet echt vertrouwd bent met Basecamp snap ik wel dat je dit liever nig met Mapsource wil doen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
bmwpa

Bericht door bmwpa »

THANX,
das simpel maar ik krijg als waarschuwing: DOOR HET WIJZIGEN VAN DE EXTENSIE WORDT HET BESTAND MOGELIJK ONBRUIKBAAR.
EN nu: wat is hier van waar???
pat
p@rick

Bericht door p@rick »

bmwpa schreef:THANX,
das simpel maar ik krijg als waarschuwing: DOOR HET WIJZIGEN VAN DE EXTENSIE WORDT HET BESTAND MOGELIJK ONBRUIKBAAR.
EN nu: wat is hier van waar???
pat
Bij welke werkwijze krijg je die melding ?
Greetz,

P@trick
bmwpa

Bericht door bmwpa »

Wanneer ik gewoon gpx vervang door gdb. Wanneer ik ze echter inlaadt in Mapsource en nadien opsla als GDB 3 bestand krijg ik geen waarschuwing.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Wat P@trick zegt: gewoon .gpx met MapSource openen en route naar je gps sturen. Je zou zelfs met Windows explorer het .gpx bestand rechtstreeks op je navigatie kunnen zetten. Daarna route en evt. waypoints importeren en klaar is kees ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
p@rick

Bericht door p@rick »

bmwpa schreef:Wanneer ik gewoon gpx vervang door gdb. Wanneer ik ze echter inlaadt in Mapsource en nadien opsla als GDB 3 bestand krijg ik geen waarschuwing.
Je geeft dus zelf het antwoord al.
In geen geval zomaar klakkeloos enkel de bestandsextentie wijzigen, ca ne marchera pas !
Greetz,

P@trick
bmwpa

Bericht door bmwpa »

thanks voor al jullie hulp, nu nog even nakijken dan op hoop van zegen
Pat
p@rick

Bericht door p@rick »

't geeft ook altijd een geruster gevoel als je wat meer tijd hebt voor dit soort dingen. Haast en spoed is... juist ja :wink:
Greetz,

P@trick
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Waarom wil je dat veranderen? Heeft geen enkele zin. Gewoon openen in Mapsource als je daar gewend mee bent om mee te werken herberekenen en naar je 660 sturen. Wil je de route dan toch opslaan als gdb, gewoon opslaan als kiezen en de extentie gdb kiezen (pijltje naar beneden klikken en je krijgt alle mogelijke extenties). Zelfs mapsoure stuurt een gpx naar je gps daar geen enkel toestel een gdb kan inlezen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MrGPS

Bericht door MrGPS »

aantzeetje schreef:Heeft geen enkele zin.
Helemaal juist. In algemene zin het advies: laten we gewoon allemaal met gpx werken. Klaar.

Maar laat ik toelichten:

Je komt drie verschillende file-types tegen: mps, gdb, gpx.

- mps is een oude extentie en feitelijk een afkorting van mapsource. mps kun je in mapsource gewoon openen, in basecamp niet. Mps kom je bijna niet meer tegen, hooguit bij heel oude routes.
- gdb staat voor 'garmin database'. Werkt zowel in mapsource als basecamp zonder problemen. Een gdb kent, qua motorroutes, feitelijk dezelfde inhoud als een gpx-file; het wordt alleen anders opgeslagen waardoor het bestand wat kleiner is. Als je een gdb probeert te openen met een tektsverwerker zie je alleen abacadra. Een toestel kan NIETS met een gdb (en daarom geef ik de voorkeur aan gpx).
- gpx is een algemene uitwisselingsstandaard. Het is feitelijk zgn xml code: de inhoud van een gps-bestand kun je met een tekstwerker lezen. Een gpx-file kun je ook rechtstreeks naar de zumo zetten; bijvoorbeeld door een geheugenkaart met gpx-file in het toestel te plaatsen: het toestel zal de route kunnen importeren.
- als je vanuit basecamp of mapsource een route naar het toestel stuurt wordt daar vanzelf een gpx van gemaakt.

Door het veranderen van de extentie gpx in gdb verandert er NIETS in het bestand; het blijft gewoon een gpx. Dat mapsource/basecamp hem dan opent komt omdat het programma de inhoud nog steeds begrijpt. Handmatig wijzigen van de extentie dient echter geen enkel doel, zal hooguit op enig moment problemen opleveren.

Wat hier, denk ik, een rol speelt is de programma-koppeling in windows:
Windows kijkt naar de extentie en zal, na openen van een bepaald bestandstype automatisch het in windows aan dat type gekoppelde 'standaardprogramma' openen. Zowel bij gpx als gdb kan dat zowel mapsource als basecamp zijn.
Het standaardprogramma kun je instellen door in de windowsverkenner met de rechtermuisknop op de bestandsnaam te klikken.

Wil je alleen met mapsource werken: koppel dan zowel gdb als gpx aan mapsource; wil je overstappen op basecamp (wat ik aanraad): verander dan die koppeling in basecamp.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Hans,

Mag ik daar een aansluitend vraagje over stellen? Ik hoorde ergens waaien dat een GPX enkel waypoints heeft, maar een GPD ook de routering heeft. Een GPX moet je telkens laten berekenen op je toestel of in Basecamp, en een GPD hoeft dat niet. Als je bv een GPD niet herberekend hoewel je een andere kaart hebt dan de kaart waar de GPD op berekend was, kan je nog altijd navigeren. Klopt daar wat van?
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Mijn ervaring met gpx files die van Mapsource (of Basecamp) komen, is dat er inderdaad redelijk weinig punten in staan. Wooter zijn opmerking houdt dan wel steek dat die gpx bestanden enkel waypoints bevat.
Als ik uit RoadTracer (van Tripy) een route in gpx opsla, dan bevat die route veel meer punten en volgt die dus ook nauwkeuriger de banen.
st1100

Bericht door st1100 »

In tripy is elke afslag een waypoint . Het is echter niet omdat er minder of zelfs geen waypoints in een route zitten , dat er minder route info zou zijn! Integedeel zelfs , in basecamp werk je normaal gezien met (zachte) tussenpunten. De waypoints zijn voor echt te bezoeken punten zoals lunch start en aankomst....
aantzeetje

wooter schreef:Hans,

Mag ik daar een aansluitend vraagje over stellen? Ik hoorde ergens waaien dat een GPX enkel waypoints heeft, maar een GPD ook de routering heeft. Een GPX moet je telkens laten berekenen op je toestel of in Basecamp, en een GPD hoeft dat niet. Als je bv een GPD niet herberekend hoewel je een andere kaart hebt dan de kaart waar de GPD op berekend was, kan je nog altijd navigeren. Klopt daar wat van?
Neen, daar klopt eigenlijk nks van. gdb of gpx zijn bestand extenties zoals hierboven door Hans duidelijk uitgelegd en hebben dus niks te maken met noch de routering, noch met enkel waypoints.

een route die je toegestuurd krijgt of een van je oude routes dien je altijd te herberekenen in je nieuwe kaartversie om de route zuiver te houden. Bij een nieuwe kaart versie ontstaan er glitches (punten naast de weg). Als je pech hebt en dat punt komt bv op de tegengestelde richting van de auatoweg terecht wordt je dus kms omgestuurd. Met het RTW tool van JAVAWA kan je bv de glitches er uit halen.

Met de nieuwere toestellen is het aangeraden Basecamp te gebruiken als route programma. Hoe ga je dan te werk?
- route openen in basecamp (importeren)
- track maken van route (als referentie, je hoeft dan de route niet te dupliceren zoals in Mapsource)
- laten herberekenen met jouw kaartversie
- route bijtrekken naar track (pas op de track gaat waarschijnlijk naast de weg liggen maar dient dus als referentie)
- route opnieuw laten herberekenen: was de eerste met kortste, kies dan nu snelste of omgekeerd
- route weer bijtrekken naar track
- track verwijderen
- maak track van route

Met de nieuwere toestellen, zeg maar vanaf de Zumo 550, nav IV kan je een track inladen en die in je gps omzetten naar een route die perfect te rijden is en 100% overeenstemt met de gemaakte route. Je moet wel herberekenen in je gps uitzetten daar als je van de weg gaat er een compleet andere route berekend wordt, wat je dus niet wil.

Eens je basecamp gewend bent werkt het veel makkelijker dan mapsource. In de eigenschappen van de route kan je ook alle via punten (route punten) op niet allerteren zetten zodat ze door Claire, Suzanne, ... niet worden afgeroepen.

Als je een tripy bestand ontvangt heeft deze inderdaad veel te veel via punten. Voor mij de beste manier om dit te voorkomen is de gpx in Basecamp inladen, er een track van maken en de route er gewoon uitgooien en opnieuw even overtekenen. Dit gaat sneller dan elk via punt te bekijken en te verwijderen om te zien hoe de route eventueel verandert.

Zowel in Mapsource als in basecamp kan je perfect zien of een route punt een via punt is of een way point
MrGPS

Bericht door MrGPS »

wooter schreef:Hans,

Ik hoorde ergens waaien dat een GPX enkel waypoints heeft, maar een GPD ook de routering heeft. Een GPX moet je telkens laten berekenen op je toestel of in Basecamp, en een GPD hoeft dat niet. Als je bv een GPD niet herberekend hoewel je een andere kaart hebt dan de kaart waar de GPD op berekend was, kan je nog altijd navigeren. Klopt daar wat van?
In aanvulling, en voor de helderheid (het is trouwens gdb, niet gpd ;)):

Het ligt net even anders:
Het gaat om de vraag of de route is gemaakt in mapsource of basecamp. Een route in gdb-format is altijd gemaakt in Mapsource of basecamp. Sla je diezelfde route op als gpx dan is de inhoud van het bestand hetzelfde en bevat de gpx wel degelijk echt de route, niet alleen de viapunten.

Dat is het grote verschil tussen de Garmin en bijv tomtom.

ECHTER: gpx is een universeel format. Ook met bijvoorbeeld Tyre kun je een route in gpx-vorm overdragen. Omdat Tyre op dit punt minder geavanceerd is dan basecamp zal een uit Tyre geexporteerd gpx-bestand inderdaad allee de viapunten bevatten en moet de route van punt naar punt in het toestel berekend worden. Om verschillen te voorkomen is het dan verstandig dat eerst even in basecamp te doen.

Ergo: als je een gpx bestand krijg dat is gemaakt met mapsource/basecamp: niets aan de hand; inhoud is gelijk aan gdb.
Krijg je een gpx die met andere programma's gemaakt is: dan even bewerken in Basecamp/mapsource.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

OK, ik denk dat het probleem er ook uit komt dat als ik een route gemaakt in Basecamp exporteer naar .gpx en inlaad in RouteYou, hij enkel de waypoints importeert. Maar dat ligt aan RouteYou, niet aan het .gpx formaat vermoed ik.
aantzeetje

Correct
MrGPS

Bericht door MrGPS »

wooter schreef:Maar dat ligt aan RouteYou, niet aan het .gpx formaat vermoed ik.
Klopt. Routeyou werkt met danwel viapunten danwel (meestal) tracks. Als je een route 1op1 wilt weergeven in RY zonder dat er zaken veranderen kun je het best de route even in basecamp converteren naar ene track; die in een gpx zetten en uploaden naar RY.

Overigens kunnen de zumo's, muv de 220, prima overweg met track als routeimort basis; alleen moet je tijdens het rijden dan wel even de automatische herberekening uitschakelen. Zie ook http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie