Zumo 220 /canbus

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Zumo 220 /canbus

Bericht door noek »

Hallo allen,
Hoe sluit ik best mijn zumo 220 aan op mijn gs 1200 van 2009 (canbus) zonder dat deze mijn batterij leegtrekt.
Rechtstreeks op de batterij, of aan witte stekker onder het balhoofd.
Al van alles gelezen, maar kom er niet uit.
Er is een stopcontact standaard aanwezig op mijn gs 1200 ,onder het zadel,mag dit eventueel daarop,zonder het canbus systeem in verwarring te brengen?
Bezit een zumo aansluitkabel, zo een met een zekering en een zwart doosje aan.
Alvast bedankt.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door p@rick »

noek schreef:Hallo allen,
Hoe sluit ik best mijn zumo 220 aan op mijn gs 1200 van 2009 (canbus) zonder dat deze mijn batterij leegtrekt.
Rechtstreeks op de batterij, of aan witte stekker onder het balhoofd.
Al van alles gelezen, maar kom er niet uit.
Er is een stopcontact standaard aanwezig op mijn gs 1200 ,onder het zadel,mag dit eventueel daarop,zonder het canbus systeem in verwarring te brengen?
Bezit een zumo aansluitkabel, zo een met een zekering en een zwart doosje aan.
Alvast bedankt.
Properste oplossing is via de witte stekker onder balhoofd. Kost je wel +/- 14 euro voor dat stekkertje bij de BMW-dealer.
Is kontaktgestuurd en heeft geen invloed op canbus.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door noek »

Bedankt Patrick
Bdw...heb je mijn reactie op verkoop tanktas gelezen?
Grtj koen
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door p@rick »

noek schreef:Bedankt Patrick
Bdw...heb je mijn reactie op verkoop tanktas gelezen?
Grtj koen
Yep, en net geantwoord :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door noek »

Heb geel/wit aansluitkabeltje gekocht bij bmw, inderdaad 14€....... :roll:
Nu hangen er 3 gele kabeltjes aan de witte stekker, genummerd van 01 tot 03
Welke nr moet aan wat? Moet ze verbinden met de zwarte aansluitkabel van de zumo 220. Met 1 rode en 1zwarte
Dus 2draden geel aan: rood aan nr? Zwart aan nr? En de derde gele wat daarmee? Wat zijn de "betere "verbindings klemmen.

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door roadster »

aan die stekker heb je een een massa kabel en een gestuurde +12V, de derde is een tacho signaal dat evt naar de GPS kan gestuurd worden maar die gebruik je in principe niet.
Welke is nu wat? het staat er in principe in het heel klein op geprint ook, maar daar heb je bijna een microscoop voor nodig om het te ontcijferen...
kabeltje inpluggen, contact aan en meten 8-)
heb je -12V moet je je polariteit omdraaien
meet je niks heb je de tacho kabel
meet je +12V heb je prijs
het wijst zichzelf uit hoor
R1200GS LC
aantzeetje
Berichten: 1168
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door aantzeetje »

De 2 buitenste zijn de + en de - (zou moeten kijken maar denk als je kant draden kijkt links + (rood aan je gps) en rechts - (zwart aan je gps) ). De middenste is de tacho.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door noek »

Bmw kabeltje met drie gele draadjes gekoppeld aan rood en zwart van de zumo 220 voedingskabel.
Bij aanzetten contact gaat de zumo 220 inwerking. Bij uitzetten contact, vermeld het scherm :"koppel voeding los zodat deze je batterij niet leegtrekt., waarna hij uitgaat. Toch nog stroomverlies dan?
aantzeetje
Berichten: 1168
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door aantzeetje »

De 220 heeft denk ik een actieve steun en trekt dus steeds wat stroom. De canbus zal deze vanzelf wel uitschakelen na x aantal minuten juist om te voorkomen dat deze je batterij niet leeg trekt.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door willy »

aantzeetje schreef:De canbus zal deze vanzelf wel uitschakelen na x aantal minuten juist om te voorkomen dat deze je batterij niet leeg trekt.
Is dat niet in tegenspraak met hetgeen hierboven staat nl. dat het om een niet CAN-bus aansluiting gaat?
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door roadster »

willy schreef:
aantzeetje schreef:De canbus zal deze vanzelf wel uitschakelen na x aantal minuten juist om te voorkomen dat deze je batterij niet leeg trekt.
Is dat niet in tegenspraak met hetgeen hierboven staat nl. dat het om een niet CAN-bus aansluiting gaat?
de CAN bus zorgt ervoor dat de accessoirestekker na een aantal seconden na het contact uitzetten zonder spanning komt te staan.
dat is nu net het voordeel van die accessoirestekker te gebruiken.
R1200GS LC
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door willy »

roadster schreef:
willy schreef:
aantzeetje schreef:De canbus zal deze vanzelf wel uitschakelen na x aantal minuten juist om te voorkomen dat deze je batterij niet leeg trekt.
Is dat niet in tegenspraak met hetgeen hierboven staat nl. dat het om een niet CAN-bus aansluiting gaat?
de CAN bus zorgt ervoor dat de accessoirestekker na een aantal seconden na het contact uitzetten zonder spanning komt te staan.
dat is nu net het voordeel van die accessoirestekker te gebruiken.
Ja, dat weet ik, maar hierboven staat (antwoord van p@trick) dat de witte connector onder het balhoofd contactgestuurd
is en niet via de CAN-bus. Als je bijgevolg daar een GPS op aansluit (via het 14€ kabeltje) kan kom je, zou ik denken,
niet in de CAN-bus strategie terecht maar wordt het toestel afgeschakeld als het contact afgezet wordt.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door roadster »

willy schreef: Ja, dat weet ik, maar hierboven staat (antwoord van p@trick) dat de witte connector onder het balhoofd contactgestuurd
is en niet via de CAN-bus. Als je bijgevolg daar een GPS op aansluit (via het 14€ kabeltje) kan kom je, zou ik denken,
niet in de CAN-bus strategie terecht maar wordt het toestel afgeschakeld als het contact afgezet wordt.

ja toch?
uw can bus zorgt hier enkel voor een tijdsvertraging tussen contact afzetten en stekker zonder spanning zetten
moest hij enkel contactgestuurd zijn, dan heb je die tijdsvertraging niet
R1200GS LC
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door p@rick »

willy schreef:... hierboven staat (antwoord van p@trick) dat de witte connector onder het balhoofd contactgestuurd
is en niet via de CAN-bus. Als je bijgevolg daar een GPS op aansluit (via het 14€ kabeltje) kan kom je, zou ik denken,
niet in de CAN-bus strategie terecht maar wordt het toestel afgeschakeld als het contact afgezet wordt.

Ik schreef "geen invloed op het canbus-systeem" en daarmee bedoel ik gewoon dat er geen ambetante nevenverschijnselen optreden die het canbussysteem zouden verstoren.
Dat af-fabriek voorziene aftakpuntje in het vooronder van de moto is kontaktgestuurd, je kan er een lichte verbruiker zoals bv een gps op aansluiten. Dat punt komt onder spanning zodra het kontakt wordt opgezet, de spanning valt (bij mijn GS althans) weg ongeveer één minuutje nadat het kontakt heeft afgezet.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door MrGPS »

p@rick schreef: de spanning valt (bij mijn GS althans) weg ongeveer één minuutje nadat het kontakt heeft afgezet.
Ik heb er geen verstand van, maar wellicht een signaal in deze:

De zumo's kennen een omvormer die de 12 V omzet naar 5V. Die omvormer gebruikt bij afwezigheid van het toestel zodanig minimaal stroom dat hij nooit de accu zal leegtrekken.
Echter: het stroomverbruik schijnt wel voldoende te zijn om het can-bus systeem als zodanig actief te houden. En daarvan is het stroomverbruik wèl zodanig dat het de accu leeg kan trekken.

Bij een BMW met canbus wordt dan ook aangeraden:
- danwel achter de canbus te werken met een diode
- danwel het toestel rechtstreeks op de accu te zetten
- danwel het toestel geschakeld aan te sluiten (bijv op de koplamp).

Het laatste lijkt bij de techneuten de voorkeur te hebben.
aantzeetje
Berichten: 1168
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door aantzeetje »

Met contact op af valt mijn radio na x aantal minuten uit. De canbus schakelt dus de radio uit net om te voorkomen dat deze de accu zou leegtrekken. Zelfde gebeurt met de accessoirestekker (denk ik dan maar logischer wijs). De canbus ziet een verbruiker en schakelt deze uit na x aantal minuten (of zou deze moeten uitschakelen?)
Moet mijn 590 volgende week toch op de motor monteren en zal dan eens een proefopstellingkje maken en de multimeter ook eens parallel aansluiten op de accessoirestekker tesamen met de 590. Duidt deze na x minuten geen 12V meer aan (contact op, motor aanzetten, motor stopzetten door contact af en sleutel er uit) heeft de canbus de accessoirestekker uitgeschakeld. Doet deze dat niet...
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Zumo 220 /canbus

Bericht door willy »

p@rick schreef:
willy schreef:... hierboven staat (antwoord van p@trick) dat de witte connector onder het balhoofd contactgestuurd
is en niet via de CAN-bus. Als je bijgevolg daar een GPS op aansluit (via het 14€ kabeltje) kan kom je, zou ik denken,
niet in de CAN-bus strategie terecht maar wordt het toestel afgeschakeld als het contact afgezet wordt.

Ik schreef "geen invloed op het canbus-systeem" en daarmee bedoel ik gewoon dat er geen ambetante nevenverschijnselen optreden die het canbussysteem zouden verstoren.
Dat af-fabriek voorziene aftakpuntje in het vooronder van de moto is kontaktgestuurd, je kan er een lichte verbruiker zoals bv een gps op aansluiten. Dat punt komt onder spanning zodra het kontakt wordt opgezet, de spanning valt (bij mijn GS althans) weg ongeveer één minuutje nadat het kontakt heeft afgezet.
Aha, gesnopen!
Plaats reactie