Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Moderator: GVN
Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Stomme vraag misschien.
Waarom bestaan er verschillende kleuren koelvloeistof?
In mijn moto zit gele.
Ik heb in Engeland wat moeten bijvullen en daar hadden ze geen gele.
Heb dus roze genomen. Er was ook nog blauwe.
De man van de garage had geen idee welke voor mijn K het beste was.
Hij stelde voor om bij thuiskomst alles maar eens leeg te spoelen.
Waarom bestaan er verschillende kleuren koelvloeistof?
In mijn moto zit gele.
Ik heb in Engeland wat moeten bijvullen en daar hadden ze geen gele.
Heb dus roze genomen. Er was ook nog blauwe.
De man van de garage had geen idee welke voor mijn K het beste was.
Hij stelde voor om bij thuiskomst alles maar eens leeg te spoelen.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wellicht wel
De roze/rode en gele/groene is G-12, beter kwaliteit, mag lang blijven zitten
De blauwe is gewone ethylene glycol, en wat goedkoper.
Beide mengen mag eigenlijk niet omdat ze een verschillende basis hebben.
Bij een verversing maakt het denk ik niet veel uit, dan is alles van dezelfde kleur/kwalititeit, desnoods spoel je extra. Bijvullen zou ik enkel doen met dezelfde kleur/kwaliteit of gewoon met gedemineraliseerd water, en in het laatste geval, vervangen voor de winter dan.
Ik doe G12 op de K's.
Bij koelvloeistof die er al lang op zit kan je niet meer afgaan op de kleur, daar kan je best groene/gele hebben en toch geen G-12 hebben
PS: als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen en geen lekken hebt, heb je een probleem....
PS2: Ik zet het peil op het reservoir meestal maar halfweg tussen min en max, zolang het boven min staat is het ok, is enkel maar een expansievatje om schommelingen in temp op te vangen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
De roze/rode en gele/groene is G-12, beter kwaliteit, mag lang blijven zitten
De blauwe is gewone ethylene glycol, en wat goedkoper.
Beide mengen mag eigenlijk niet omdat ze een verschillende basis hebben.
Bij een verversing maakt het denk ik niet veel uit, dan is alles van dezelfde kleur/kwalititeit, desnoods spoel je extra. Bijvullen zou ik enkel doen met dezelfde kleur/kwaliteit of gewoon met gedemineraliseerd water, en in het laatste geval, vervangen voor de winter dan.
Ik doe G12 op de K's.
Bij koelvloeistof die er al lang op zit kan je niet meer afgaan op de kleur, daar kan je best groene/gele hebben en toch geen G-12 hebben
PS: als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen en geen lekken hebt, heb je een probleem....
PS2: Ik zet het peil op het reservoir meestal maar halfweg tussen min en max, zolang het boven min staat is het ok, is enkel maar een expansievatje om schommelingen in temp op te vangen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Dus geel en roze gaan samen?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Volgens Jani Kazaltzis niet maar als koelvloeistof welLukas schreef:Dus geel en roze gaan samen?
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
R1200GS LC
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Vorig jaar was ik in Duitsland voor 't werk...mijn Passat had 's anderendaags een alarmmelding, koelvloeistofvat was léég...30' later kwam de depanneur met...een bidon roze koelvloeistof...roos fluo !
Ben nu gerust![alien :alien:](./images/smilies/alien.gif)
Ben nu gerust
![alien :alien:](./images/smilies/alien.gif)
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Ik kan bevestigen dat er verschillende soorten koelmiddel zijn en onderling zéér veel verschillen in gebruik
De één mag van eten en van de ander val je omver bij paar druppels.
Sommige tasten zelfs onderdelen aan en vreten pakkingen weg omdat die toch meer thermische kw's afgeven aan warmtewisselaar(radiator)
Beste is zelf een samenstelling maken
ook beter voor waterpomp.
Di water met % glycol tot gebruik van -20 C°(kan je laten meten)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
De één mag van eten en van de ander val je omver bij paar druppels.
Sommige tasten zelfs onderdelen aan en vreten pakkingen weg omdat die toch meer thermische kw's afgeven aan warmtewisselaar(radiator)
Beste is zelf een samenstelling maken
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Di water met % glycol tot gebruik van -20 C°(kan je laten meten)
BMW R1100R zonder KFR
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Glycol is in ieder geval niet gezond, de kristallen blijven in de nieren steken met een nierblokkage tot gevolg.
Het smaakt zoet, bijv. een hond is er dol op, alhoewel het zijn dood betekent![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Het smaakt zoet, bijv. een hond is er dol op, alhoewel het zijn dood betekent
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Wat ik begrepen heb van 'n flesje reserve aankopen is dat je de roze overal mee mag mengen.
Dit omdat die neutraal blijkt te zijn, drinken zou ik dat spul al nooit van ze leven.
Het is en blijft 'n chemische samenstelling.
mvg Nico
Dit omdat die neutraal blijkt te zijn, drinken zou ik dat spul al nooit van ze leven.
Het is en blijft 'n chemische samenstelling.
mvg Nico
MG Breva 850
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
De vraag was "is de kleur belangrijk" niet de smaak ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
U laatste zin klopt is verschillend in samenstelling .Wiedewa schreef:Wat ik begrepen heb van 'n flesje reserve aankopen is dat je de roze overal mee mag mengen.
Dit omdat die neutraal blijkt te zijn, drinken zou ik dat spul al nooit van ze leven.
Het is en blijft 'n chemische samenstelling.
mvg Nico
Wij moeten motoren altijd spoelen bij ander koelmiddel .
T° kan hoger oplopen bij koelmiddel A dan bij B en die draaien maar 1900 toeren.
Bij motorfietsen kan die T° bij verkeerde samenstelling van koelwater nefast zijn voor levensduur.
Is even belangrijk als olie
BMW R1100R zonder KFR
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Nouja de kleur groen doet gelijk denken aan glycol,Man in Black schreef:De vraag was "is de kleur belangrijk" niet de smaak
hadden ze in militaire dienst ook, altijd verdunnen, zit 'n vreemd geurtje aan.
Blauw ziet er anders uit, is ook bijna reukloos, kan onverdund gebruikt worden ± 30 graden vorst.
De roze lijkt op wasverzachter, zit 'n iets zoetige geur aan, kan je eventueel met andere mengen wegens neutraal.
Sorry dit is alle kennis die ik erover heb, mischien nog iemand 'n aanvulling ?
mvg Nico
MG Breva 850
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
http://www.goeievraag.be/vraag/vervoer/ ... stof.81180" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT021708W/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jdch.nl/?item=4_3&tid=55" onclick="window.open(this.href);return false;
En zal bij motorfietsen niet anders zijn ,zelfs nog belangrijker door hogere T°/toeren
Dus kleur is belangrijk![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT021708W/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jdch.nl/?item=4_3&tid=55" onclick="window.open(this.href);return false;
En zal bij motorfietsen niet anders zijn ,zelfs nog belangrijker door hogere T°/toeren
Dus kleur is belangrijk
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Wiedewa schreef:Wat ik begrepen heb van 'n flesje reserve aankopen is dat je de roze overal mee mag mengen.
Dit omdat die neutraal blijkt te zijn, drinken zou ik dat spul al nooit van ze leven.
Het is en blijft 'n chemische samenstelling.
mvg Nico
De manual van mijn auto zegt van niet.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Mijn motor GS LC 2014 zit blauwe koelvloeistof in.
Een paar weken geleden daar eens navraag over gedaan bij mijn bmw dealer, liet mij dit weten.
Een watergekoelde motor .
Volgens de voorschriften van BMW vullen wij altijd pure koelvloeistof (blauw) bij zodat de motor bestand is tegen vorst tot – 36 graden
Een paar weken geleden daar eens navraag over gedaan bij mijn bmw dealer, liet mij dit weten.
Een watergekoelde motor .
Volgens de voorschriften van BMW vullen wij altijd pure koelvloeistof (blauw) bij zodat de motor bestand is tegen vorst tot – 36 graden
United we conquer
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
DE KWALITEIT VAN DE KOELVLOEISTOF
Problemen in het koelsysteem kunnen belangrijke onderdelen van de motor ernstig beschadigen.
Deze problemen worden heel vaak veroorzaakt door een slechte kwaliteit van de koelvloeistof. Een
slechte koelwaterkwaliteit leidt tot versnelde problemen met bijvoorbeeld cavitatie, corrosie en falende
pompafdichtingen. Slechte kwaliteit van koelvloeistof ontstaat door het gebruik van het verkeerde
water, te weinig koeladditieven, het niet bijvullen van het systeem of het gebruik van te oude
koelvloeistof. Vaak gaat alle aandacht uit naar de kwaliteit van de brandstof en van de smeerolie,
maar de kwaliteit van de koelvloeistof is even belangrijk.
DE FUNCTIE VAN KOELVLOEISTOF
Het koelsysteem van de motor moet voldoen aan specificaties die worden bepaald door de situatie
waarin de motor wordt toegepast. In ieder geval moet de koelvloeistof aan de volgende
eigenschappen voldoen:
• De vloeistof moet goed warmte afvoeren.
• Het product moet geschikt zijn voor de materialen in het koelsysteem, zoals het rubber van slangen
en afdichtingen en metalen in koelers, thermostaten en pompen.
• Beschermen tegen cavitatie.
• Beschermen tegen vriezen en koken.
• Voorkomen of beperken van opbouw van corrosie, slib en ketelsteen.
Wie nu niet overtuigd is van verschillen (ook in kleuren)in kwaliteit van koelmiddel ....
Problemen in het koelsysteem kunnen belangrijke onderdelen van de motor ernstig beschadigen.
Deze problemen worden heel vaak veroorzaakt door een slechte kwaliteit van de koelvloeistof. Een
slechte koelwaterkwaliteit leidt tot versnelde problemen met bijvoorbeeld cavitatie, corrosie en falende
pompafdichtingen. Slechte kwaliteit van koelvloeistof ontstaat door het gebruik van het verkeerde
water, te weinig koeladditieven, het niet bijvullen van het systeem of het gebruik van te oude
koelvloeistof. Vaak gaat alle aandacht uit naar de kwaliteit van de brandstof en van de smeerolie,
maar de kwaliteit van de koelvloeistof is even belangrijk.
DE FUNCTIE VAN KOELVLOEISTOF
Het koelsysteem van de motor moet voldoen aan specificaties die worden bepaald door de situatie
waarin de motor wordt toegepast. In ieder geval moet de koelvloeistof aan de volgende
eigenschappen voldoen:
• De vloeistof moet goed warmte afvoeren.
• Het product moet geschikt zijn voor de materialen in het koelsysteem, zoals het rubber van slangen
en afdichtingen en metalen in koelers, thermostaten en pompen.
• Beschermen tegen cavitatie.
• Beschermen tegen vriezen en koken.
• Voorkomen of beperken van opbouw van corrosie, slib en ketelsteen.
Wie nu niet overtuigd is van verschillen (ook in kleuren)in kwaliteit van koelmiddel ....
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
- Woonplaats: TEMSE
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Koelvloeistof; is de kleur belangrijk?
Meestal is de blauwe gewone glycol, al heb ik al blauwe gezien die wel aluminium vriendelijk was.Lukas schreef:Dus geel en roze gaan samen?
De roze en … zijn meestal silicaatvrij en daardoor beter geschikt voor aluminium onderdelen.
In veel motoren zijn er aluminium onderdelen, denk maar aan een koeler of soms het hele motorblok enz.
Glycol beschermt niet alleen tegen kapotvriezen van de motor, maar verhoogt ook het kooppunt van water. Veelal worden er additieven toegevoegd die corrosiebeschermend zijn of een betere smering geven enz.
Er zijn zoveel soorten samenstellingen, dat je beter gewoon niet begint te mengen. Op korte termijn zal dat geen problemen geven. Bijvullen bij panne onderweg kan, maar gebruik beter gedistilleerd water.
Aftappen is de boodschap en vervangen door een goed antivriesmiddel (van een merk, zodat je later altijd kan bijkopen/bijvullen).
grz maxxx