Ik zit hier met een groot vraagteken betreffende de ACTUELE aftrekbaarheid van voertuigen/motor in een vennootschap. En dit na een controle van de B.T.W.
In een vennootschap zijn 2 zaakvoerders. Beiden hebben een personenwagen op de zaak (50% BTW-aftrekbaar). Verder is er ook een motor eigendom van de vennootschap. Van deze werd steeds 100% BTW afgetrokken. Er werd net een nieuwe motor aangekocht.
De BTW-controleur heeft de BTW-aftrekbaarheid van deze nieuw aangekochte motor volledig verworpen. Dit is volgens de controleur ingevolge een recent genomen beslissing. Eén persoon kan geen twee voertuigen meer houden ten koste van de vennootschap (je mag dus wel nog meer dan één auto kopen op kosten van de zaak, maar dus niet meer inbrengen). Dus al die zelfstandigen die meerdere voertuigen hebben op naam van de zaak kunnen slechts één voertuig daadwerkelijk bij hun zaak/vennootschap in mindering brengen voor wat betreft BTW.
Als de motor eigendom blijft van de zaak, dan kan er geen BTW worden afgetrokken en moet deze bovendien volgens de controleur volledig geboekt worden op R.C. prive van de zaakvoerder.
Bovendien maakte de BTW-controleur ook nog problemen over het aantal afgelegde kilometers van de personenwagens: één van de twee zaakvoerders is omwille van gezondheidsproblemen een drietal maanden werkonbekwaam geweest en heeft dus het afgelopen jaar minder kilometers afgelegd met zijn voertuig. Volgens de controleur is er dus een verschuiving in de verhouding beroepsmatig <=> prive. Na een berekening van de controleur is de wagen voor dit boekjaar slechts 35% aftrekbaar in plaats van 50% ...
Volgens onze boekhouder/fiscalist zou dit kloppen en zouden bovendien de belastingen deze redenering volgen.
Bon, aangezien de motor net was aangekocht contact opgenomen met de concessiehouder: vraag om de factuur te crediteren en opnieuw te factureren op de persoonlijke (prive) naam. Aangezien er ook woon-werk verkeer wordt gedaan met de motor (en da's niet woon-werk naar de zaak maar als werknemer) kan deze op die manier wel nog worden ingebracht op de personenbelasting.
De boekhouden van BMW viel echter van zijn stoel als hij mijn verhaal hoorde. Hij denk dat dit nonsens is...
Dus nu is het probleem: foute controleur? Foute boekhouder? of foute BMW?
Wie kent er de meest actuele regelgevng hieromtrent, of weet waar ik ten rade kan gaan?
Alvast bedankt!
Karel