Vraagje aan de fiscalisten/boekhouders

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Karel m

Vraagje aan de fiscalisten/boekhouders

Bericht door Karel m »

Hallo,

Ik zit hier met een groot vraagteken betreffende de ACTUELE aftrekbaarheid van voertuigen/motor in een vennootschap. En dit na een controle van de B.T.W.

In een vennootschap zijn 2 zaakvoerders. Beiden hebben een personenwagen op de zaak (50% BTW-aftrekbaar). Verder is er ook een motor eigendom van de vennootschap. Van deze werd steeds 100% BTW afgetrokken. Er werd net een nieuwe motor aangekocht.

De BTW-controleur heeft de BTW-aftrekbaarheid van deze nieuw aangekochte motor volledig verworpen. Dit is volgens de controleur ingevolge een recent genomen beslissing. Eén persoon kan geen twee voertuigen meer houden ten koste van de vennootschap (je mag dus wel nog meer dan één auto kopen op kosten van de zaak, maar dus niet meer inbrengen). Dus al die zelfstandigen die meerdere voertuigen hebben op naam van de zaak kunnen slechts één voertuig daadwerkelijk bij hun zaak/vennootschap in mindering brengen voor wat betreft BTW.
Als de motor eigendom blijft van de zaak, dan kan er geen BTW worden afgetrokken en moet deze bovendien volgens de controleur volledig geboekt worden op R.C. prive van de zaakvoerder. :shock:

Bovendien maakte de BTW-controleur ook nog problemen over het aantal afgelegde kilometers van de personenwagens: één van de twee zaakvoerders is omwille van gezondheidsproblemen een drietal maanden werkonbekwaam geweest en heeft dus het afgelopen jaar minder kilometers afgelegd met zijn voertuig. Volgens de controleur is er dus een verschuiving in de verhouding beroepsmatig <=> prive. Na een berekening van de controleur is de wagen voor dit boekjaar slechts 35% aftrekbaar in plaats van 50% ... :shock: :shock:

Volgens onze boekhouder/fiscalist zou dit kloppen en zouden bovendien de belastingen deze redenering volgen. :bom:

Bon, aangezien de motor net was aangekocht contact opgenomen met de concessiehouder: vraag om de factuur te crediteren en opnieuw te factureren op de persoonlijke (prive) naam. Aangezien er ook woon-werk verkeer wordt gedaan met de motor (en da's niet woon-werk naar de zaak maar als werknemer) kan deze op die manier wel nog worden ingebracht op de personenbelasting.

De boekhouden van BMW viel echter van zijn stoel als hij mijn verhaal hoorde. Hij denk dat dit nonsens is...

Dus nu is het probleem: foute controleur? Foute boekhouder? of foute BMW? :-?

Wie kent er de meest actuele regelgevng hieromtrent, of weet waar ik ten rade kan gaan?

Alvast bedankt!

Karel
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Joker

Re: Vraagje aan de fiscalisten/boekhouders

Bericht door Joker »

Zal morgen eens horen want ga mijn GSA afhalen, alleen ben ik gelijkgesteld met vrij beroep en dus geen btw nr dus misschien een verschil weet niet?
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
hla
Contacteer:

Re: Vraagje aan de fiscalisten/boekhouders

Bericht door hla »

Karel,
dit lijkt me een vraag die ik niet direct voor U kan oplossen.
Maar ik kan U wle advies geven.
1) die controleur beweert dat er dingen veranderd zijn. Geef Uw boekhouder opdracht om Uw belastingsdienst te contacteren, en vertel hun gewoon waarover het gaat.
Die bewering van Uw controleur. Zeg niet dat je dit niet geloofd, maar vraag gewoon om een copy van de wetteksten die dit behandelen, omdat je het niet allemaal begrijpt en het toch correct wil uitvoeren.
Denk dat het dan wel duidelijk zal zijn.
2) vraag echt inlichtingen bij een ANDER belastingsKantoor.
Ga persoonlijk en doe alsof je van daar bent, vraag ze om inlichtingen in dit verband.

Als je de twee naast elkaar legt, moet het toch duidelijk zijn.
Ga vooral NU NIET in discussie, maar ga inlichtingen vragen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie