remschijven

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

remschijven

Bericht door ronnyb »

ik meet voor 4mm en achter 4,5mm zijn mijn remschijven aan vervanging toe en wat kan dat kosten??
r1200gs( 2005) 70000km
merci voor de info;-)
ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: remschijven

Bericht door stefke2 »

minimum dikte staat op de schijven aangegeven. dus efkes kijken. Maar ik zou mij precies nog niet te veel zorgen maken. Remschijven zijn kostelijke stukken om te vervangen... 8-)
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: remschijven

Bericht door ronnyb »

stefke2 schreef:minimum dikte staat op de schijven aangegeven. dus efkes kijken. Maar ik zou mij precies nog niet te veel zorgen maken. Remschijven zijn kostelijke stukken om te vervangen... 8-)
ha ok zal eens ff zoeken.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Moose
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2014, 21:49
Woonplaats: Overpelt

Re: remschijven

Bericht door Moose »

Normaal gezien bedraagt de slijtagegrens voor de voorste remschijven 4 mm en achteraan 4.5 mm. Het staat inderdaad ook aangegeven op je remschijven.
Het rijden met afgesleten remschijven is niet zonder risico. Wanneer de slijtagegrens wordt bereikt is ongeveer 10% van de remschijfdikte weggesleten. Dit betekent dan ook dat wrijvingswarmte minder efficiënt wordt afgevoerd en dat de remschijven kunnen heet lopen en kromtrekken, met alle gevolgen van dien. Het risico wordt natuurlijk ook mee bepaald door het remgebruik: het is evident dat het stijgt als je je remmen sterker gaat belasten, door sportief te rijden en te remmen, door te rijden in bergachtige streken of door te rijden met passagier en/of bagage.
Mijn remschijven bereikten onlangs , na 80.000 km, de slijtagegrens. Omdat ik binnenkort, met passagier en bagage, voor een drietal weken naar Oostenrijk en Slovenië vertrek, heb ik geen risico genomen en ben ik tot vervanging overgegaan. Ik ben op zoek gegaan naar vervangschijven en heb deze in Duitsland, bij ks-parts.de, gevonden. Ik schafte mij twee LUCAS-remschijven aan voor vooraan en een LUCAS-remschijf voor achteraan. Ze zijn van het vaste RACE-type, met gekartelde rand, wat het zelfreinigend vermogen zou ten goede komen. Vooraan zijn, voor mijn motortype (R 1200 GS Adv van 2007) speciale bevestigingssets vereist, die ik ook meteen heb besteld. Omdat aangeraden wordt ook nieuwe remblokjes te monteren bij nieuwe remschijven, kocht ik ook deze meteen aan. Om geen enkel risico te lopen heb ik ook maar nieuwe originele, microverkapselde bevestigingsbouten bij BMW aangekocht. Dit laatste is niet absoluut vereist: je kan de OEM-bouten reinigen en herbruiken mits het aanbrengen van wat Locktite (de blauwe). De mijne zagen er wat afgeleefd uit, daarom dat ik ze maar gelijk mee heb vervangen.
Wat heb ik betaald? Voor de remschijven en het bevestigingsmateriaal, alsook nieuwe gesinterde remblokjes voor alle remklauwen, moest ik 434.22 Euro ophoesten, inklusief verzendingskosten. Ik heb geen betere prijs gevonden op het internet voor dezelfde kwaliteitsremschijven en bij de dealer is het nog veel duurder. De bevestigingsbouten, die je niet kan bekomen bij ks-parts, kwamen bij BMW op 23.25 Euro. Voor iets van een 460 Euro in totaal neem ik geen enkel risico en ben ik weer voor ettelijke kilometers op mijn gemak.
De bestelprocedure bij ks-parts.de verloopt poepsimpel: mailtje sturen met de gegevens van je motor en je krijgt antwoord met een aantal opties qua schijven en remblokjes. Je maakt je keuze, plaatst een bestelling via e-mail, je betaalt per internetbanking en hooguit drie dagen later worden de spullen thuis geleverd. Ik heb ook telefonisch contact gehad: de dame in kwestie was zeer vriendelijk en zeer competent. Neen, ik heb geen aandelen en geen percent bij ks-parts.de, maar ik wil enkel jouw aandacht en die van andere Belgische motorrijders trekken op goed materiaal, eerlijke prijzen en een goede service. We kunnen er alleen beter van worden.
De montage is kinderspel, kan je makkelijk zelf doen.
Hopelijk heb je er wat aan ...
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: remschijven

Bericht door ronnyb »

Moose schreef:Normaal gezien bedraagt de slijtagegrens voor de voorste remschijven 4 mm en achteraan 4.5 mm. Het staat inderdaad ook aangegeven op je remschijven.
Het rijden met afgesleten remschijven is niet zonder risico. Wanneer de slijtagegrens wordt bereikt is ongeveer 10% van de remschijfdikte weggesleten. Dit betekent dan ook dat wrijvingswarmte minder efficiënt wordt afgevoerd en dat de remschijven kunnen heet lopen en kromtrekken, met alle gevolgen van dien. Het risico wordt natuurlijk ook mee bepaald door het remgebruik: het is evident dat het stijgt als je je remmen sterker gaat belasten, door sportief te rijden en te remmen, door te rijden in bergachtige streken of door te rijden met passagier en/of bagage.
Mijn remschijven bereikten onlangs , na 80.000 km, de slijtagegrens. Omdat ik binnenkort, met passagier en bagage, voor een drietal weken naar Oostenrijk en Slovenië vertrek, heb ik geen risico genomen en ben ik tot vervanging overgegaan. Ik ben op zoek gegaan naar vervangschijven en heb deze in Duitsland, bij ks-parts.de, gevonden. Ik schafte mij twee LUCAS-remschijven aan voor vooraan en een LUCAS-remschijf voor achteraan. Ze zijn van het vaste RACE-type, met gekartelde rand, wat het zelfreinigend vermogen zou ten goede komen. Vooraan zijn, voor mijn motortype (R 1200 GS Adv van 2007) speciale bevestigingssets vereist, die ik ook meteen heb besteld. Omdat aangeraden wordt ook nieuwe remblokjes te monteren bij nieuwe remschijven, kocht ik ook deze meteen aan. Om geen enkel risico te lopen heb ik ook maar nieuwe originele, microverkapselde bevestigingsbouten bij BMW aangekocht. Dit laatste is niet absoluut vereist: je kan de OEM-bouten reinigen en herbruiken mits het aanbrengen van wat Locktite (de blauwe). De mijne zagen er wat afgeleefd uit, daarom dat ik ze maar gelijk mee heb vervangen.
Wat heb ik betaald? Voor de remschijven en het bevestigingsmateriaal, alsook nieuwe gesinterde remblokjes voor alle remklauwen, moest ik 434.22 Euro ophoesten, inklusief verzendingskosten. Ik heb geen betere prijs gevonden op het internet voor dezelfde kwaliteitsremschijven en bij de dealer is het nog veel duurder. De bevestigingsbouten, die je niet kan bekomen bij ks-parts, kwamen bij BMW op 23.25 Euro. Voor iets van een 460 Euro in totaal neem ik geen enkel risico en ben ik weer voor ettelijke kilometers op mijn gemak.
De bestelprocedure bij ks-parts.de verloopt poepsimpel: mailtje sturen met de gegevens van je motor en je krijgt antwoord met een aantal opties qua schijven en remblokjes. Je maakt je keuze, plaatst een bestelling via e-mail, je betaalt per internetbanking en hooguit drie dagen later worden de spullen thuis geleverd. Ik heb ook telefonisch contact gehad: de dame in kwestie was zeer vriendelijk en zeer competent. Neen, ik heb geen aandelen en geen percent bij ks-parts.de, maar ik wil enkel jouw aandacht en die van andere Belgische motorrijders trekken op goed materiaal, eerlijke prijzen en een goede service. We kunnen er alleen beter van worden.
De montage is kinderspel, kan je makkelijk zelf doen.
Hopelijk heb je er wat aan ...
Zeer erg bedankt voor de vrij complete uitleg , ik zal er mijn voordeel wel uit halen .
vriendelijke groeten
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
gianni
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 aug 2009, 13:48

Re: remschijven

Bericht door gianni »

goed jaar geleden toevallig net hetzelfde gedaan
ook de waves bij ks besteld inclusief remblokjes

Boutjes ook vervangen door nieuw orgineel bmw dat was de kost ook niet

was ook rond de 80.000 - 85.000K wat dus vrij normaal blijkt te zijn
Momenteel zit ik op 120.000 en nog zeer weinig slijtage van schijven vast te stellen

moet een van dees ne keer binnen voor onderhoud maar blokjes vervang ik zelf wel, ooit door dealer laten doen !!!! orgineel zijn die remblokjes waanzinnig duur
zal nog is een mailtje naar ks doen
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: remschijven

Bericht door ronnyb »

Mijn bestelling is vertrokken , met dank aan Moose voor de juiste keuze van de stukken .
Vond mijn weg niet goed op de site van Ks.
Dus nog ff afwachten.
Ter info prijs voor dezelfde stukken bij BMW 1018€ en nu 411€ , kan tellen hé.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Plaats reactie