snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

Ik denk dat iedere R1200RT rijder het wel al ervaren heeft, maar op een baanvak langzaam omdraaien met een passagier achterop is een risico bedoening, omdat de motor snel de neiging heeft om op zijn kant te gaan liggen.
Laatst gewijzigd door motorijder op 17 jun 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Harald »

Het probleem ligt vooral bij de tractie.
Je moet zorgen dat uw motor steeds tractie heeft, dwz dat hij vooruit wil, door wat gas te geven.
Dit kan door gelijktijdig met de koppeling te spelen , gas te geven en de voet op de achterrem te houden.

oefen dit even op en afgesloten terrein.
VB parking va een warenhuis.
Plaats dan wat kegels ( lege cola flesjes met wat zand is prima )
Draai een lus, een 8 een slalom enz.
Wanneer dit goed gaat, baken je een stukje af van 6m tussen 2 rechte lijnen.
Probeer daartussen om te draaien ( zoals in een straat omdraaien )
Wanneer dit allemaal goed gaat, plaats je uw duo op de moto.
Communiceer met uw duo en doe alle oefeningen opnieuw.

Dit gaat niet op 5 min.

Suc 6

PS uw banden zijn ok, de druk ook ;-)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

harald, bedankt.
Laatst gewijzigd door motorijder op 17 jun 2014, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door J »

Ja dit kan, en toch sta ik Harald bij. Elke motor heeft die tractie nodig. Dit is een wet waar je niet onderuit kan. Miss omdat je veren niet zo goed zijn dat hij miss meer tractie nodig heeft, maar door genoeg gas te geven moet dit probleem opgelost geraken.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Den Dirk »

Ik denk niet dat het aan de vering ligt...
(Zeer) Traag rijden met duo is niet evident! Techniek oefenen, en misschien rapper de beentjes strekken? :wink:
I like my bike!!
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Man in Black »

Vorige maand nog puntjes op de i gaan zetten en veel bijgeleerd, ook na 25j motorijden, gelijk al gezegd is: voet op de achterrem+gas geven+koppeling slepen in 1e.
Nu draai ik om zonder probleem, ook met duo en gepakt, op een straatbreedte. Zelfde techniek bij alle trage maneuvers, ook bv bij het vertrekken op kleine baantjes waarbij je soms direct haaksom moet vertrekken.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door MidlifeCruise »

Ik heb vooral last bij stilstaan met passagier.
Rij nog niet zo lang maar al wel 3 keer les gehad van JohanDB en dan weet je wel dat je in de verte moet kijken en NIET naar de grond... maar dat wist je waarschijnlijk al.
Voor de rest voeten op de pedalen :mrgreen:
ps uw balhoofd zit toch niet vast?
Just call me Luc
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Dirk Pauwels »

Mss ligt het aan de duo? :grin: als je bijna stilstaat en de duo beweegt wat veel voel je dat ook makkelijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

ben net bij de dealer geweest en gelachen! Bij het testen was hij hem zelf al bijna kwijt.
Laatst gewijzigd door motorijder op 17 jun 2014, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door alfa »

En dan nog niet gesproken van rechts draaien bergop in haarspeld bocht.
Komt er juist een auto aan en weg is te smal , zet dan maar eens een voet rechts aan de grond :-? :-?
BMW R1100R zonder KFR
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door patrick k100 »

Tzal aan den duo liggen jong :-) , kwoare mijn Patricia een twee jaar geleden ook ne keer kwijt ze lag ook naast den RT :-) :-( :-)
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door wooter »

Heel vreemd, en ik zou met 40K niet aan banden of ophanging denken als magische manier om rijtechniek op te lossen. Traag rijden vereist tractie, en met passagier heb je natuurlijk meer gewicht en ben je met twee om in evenwicht te blijven of eruit te geraken...

Gewoon ietsje voorzichtiger zijn en niet denken dat je even flexibel kan zijn met duo als als je alleen erop zit.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Man in Black »

motorijder schreef:ben net bij de dealer geweest en gelachen! Bij het testen was hij hem zelf al bijna kwijt. Maar hij wist te zeggen dat het probleem met de nieuwe Rt nog groter is! nu veiligheidshalve heb ik mij het comfort zadel besteld dat is 3.5 cm lager dan het originele zadel en zal zorgen dat ik plat met mijn voeten aan de grond geraak wat dan meer zekerheid zal bieden. in het naar huis rijden mijn ESA op 2 personen gezet en sport en dan veert hij minder door van voor bij het remmen en blijft daardoor stabieler. en mijn volgende banden zullen van een ander merk zijn iets minder rond. denk dan aan Dunlop of metzeler . al bedankt voor jullie reacties want men is nooit te oud om te leren.
Raar, als ik met de GS-LC de ESA op 2 personen zet kom ik niet meer met de tenen aan de grond se zonder duo
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door alfa »

Met twee cilinders meer last van gehad dan met viercilinders(zijn soepeler bij stapvoets rijden) .
BMW R1100R zonder KFR
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

man in black, jij hebt mij wel aan het denken gebracht en ik ga morgen eens meten wat de moto doet als ik mijn ESA bedien.
Laatst gewijzigd door motorijder op 17 jun 2014, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Wiedewa »

motorijder schreef:ik denk dat ik mijn voor rem niet meer ga gebruiken als ik moet stoppen op het einde van een staat of dergelijke.
Denk dan aan de richting die de motor zelf wil, en dat is recht voorruit.
Draai je dan aan het stuur, wil de motor nog steeds rechtdoor, hierdoor komt tijdens het stoppen heel wat kracht op je voet.

Gebruik je echter de achter rem heeft dat hier in elk geval geen effect op, die remt dan normaal.
Dan kun je ook stoppen met 'n gedraaid stuur, zonder dat rare bijverschijnsel.

Meestal gebeuren er ongelukken als mensen hier niet op bedacht zijn met 'n nood stop.
Het hele gewicht met snelheid wil recht door, terwijl je het stuur draaid, en dat kan niet tijdens stoppen.

mvg Nico
MG Breva 850
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door sjezer »

1 vraag : Kunt u zonder enig probleem een 8 draaien? Ik vermoed van niet.
No offence maar In dat geval raad ik u aan een cursus motorbeheersing te volgen. Ongeacht uw 30 jaar ervaring zou u er van staan kijken wat je er allemaal van op steekt. U heeft waarschijnlijk nooit enige vorm van rijscholing gekregen is daarmee bent u ook vreemd met termen als tractie en kijktechniek.
Hier zit nochtans de sleutel van uw probleem. Tractie wil zeggen, de aandrijving op uw achterwiel verzekeren. Al rijdend is dit gas geven, al manoeuvrerend is dit met de koppeling spelen. Leer het aangrijpingspunt van uw koppeling kennen. Wanneer u kort draait en u voelt de motor naar binnen vallen moet u ipv uw voet te zetten uw koppeling iets vieren zodat de motor trekt in zo uw motor recht trekt. dit in combinatie met de juiste kijktechniek maakt dat ge eender welke moto en al zeker nen RT op ne zakdoek kunt keren.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door stefke2 »

Minder ronde banden, andere veren, twee of vier cylinders hebben weinig of niks te zien met dit probleem. Zoals in de eerste post aangehaald door Harald is het gebrek aan aandrijving het probleem. En waarschijnlijk ook de kijktechniek. Ver en horizontaal kijken waar je naartoe wil is de boodschap. Dus niet naar de graskant of de borduur kijken maar over je schouder kijken waar je naartoe wil. (denk even aan een koorddanser: rechtdoor, evenwicht = kijktechniek = ver vooruit en horizontaal kijken) En uiteraard zorgen voor genoeg aandrijving. Dat kan door de koppeling verder zachtjes te laten opkomen en dit liefst met een beetje extra gas (of wat meer gas 2500/3000tpm) met passagier en bagage. Zoals ook al gezegd kan je dan de motor ook nog stabiliseren door de achterrem lichtjes te laten slepen. Die 3 zaken tegelijk doseren vraagt wel wat (veel) oefening. Kan je best aanleren door dat eerst rechtdoor te proberen. Vraagt met een droge koppeling trouwens zeer fijne dosering want anders verbrandt de koppeling nogal snel met bijhorende stank. En nadien eens wat keren links/rechts (de ene kant zal trouwens altijd beter lukken dan de andere kant). Waarschijnlijk maak je ook de fout door bij het minste twijfel de koppeling in te trekken; gevolg aandrijving valt weg en dit met een gedraaid stuur is bijna altijd direct tegen de vlakte gaan...)

Verder ook nog een bedenking die je misschien niet graag zal horen en waar ik kan van meespreken: We worden er niet jonger op en hier en daar gaat het zicht, gehoor en zelfs het evenwicht er soms wat op achteruit...en dat heeft natuurlijk ook invloed op het motorrijden... :-(
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Man in Black »

yep motorbeheersing volgen denk ik ook, en geloof mij, de rt gaat 50kg lichter voelen na een half uur :-)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Joker
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:25
Woonplaats: Westmalle
Locatie: Antwerpen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Joker »

Opleiding absoluut noodzakelijk elk jaar opnieuw maar soms kan een motor toch ook moeilijkheden geven en waarom geen idee!
Zelf al ettelijke opleidingen gedaan en ettelijke motoren versleten van supersport tot groottoerer maar mijn Suzuki DL 1000 ( Vstrom ) had ook de neiging om in de bocht te vallen en met kort keren telkens enorm moeten opletten!
Daarbij komt ook dat vertrouwen tussen de oren zit en als de veren en andere banden helpen dan top :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Lukas »

stefke2 schreef:...En nadien eens wat keren links/rechts (de ene kant zal trouwens altijd beter lukken dan de andere kant). ...
Maf hé. Is me opgevallen in Engeland.
De U-bochten lukten me niet (rechtsomkeer i.p.v. linksomkeer).
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door costerke »

Misschien ook onbewust aan de voorrem aant trekken bij het draaimaneuvre, als dan de aandrijving wegvalt door ontkoppeling ligt je rap tegen het wegdek. :?:

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

thx gasten!
Laatst gewijzigd door motorijder op 17 jun 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door V »

patrick k100 schreef:Tzal aan den duo liggen jong :-) , kwoare mijn Patricia een twee jaar geleden ook ne keer kwijt ze lag ook naast den RT :-) :-( :-)
:lol: :lol: :lol:
Grtz V
Afbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Harald »

alfa schreef:......., zet dan maar eens een voet rechts aan de grond :-? :-?
Ik gebruik enkel mijn rechter voet.
De linker blijft altijd op de moto. :-?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Plaats reactie