Een elektrisch vraagske

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wim's GS

Een elektrisch vraagske

Bericht door Wim's GS »

Ik had een vraag i.v.m. het aansluiten van elektrische apparaten op de batterij. Ik ben een leek in die materie :-? :wink: De bedoeling is, om extra mistlichten vooraan, een Stebel Nautilius claxon, een optimate aansluiting, en mijn Gerbing handschoenen aan te sluiten op de batterij. Op zich geen enkel probleem. Om al deze apparaten mooi en zonder teveel kabels rechtstreeks aan te sluiten op de batterij had ik op mijn vorige GS (bjr 2012) een fuseblock van het type Centech AP 1 Auxiliary Power Fuse Panel onder mijn zadel zitten, om vanuit die fuseblock deze dan rechtstreeks aan te sluiten op de batterij (enkel plus en min kabel). Nu bij mijn huidige GS1200LC is er zo weinig plaats onder de zadels dat dit eventueel zou lukken om dit in te bouwen onder de passagierszadel, het enige nadeel is, het wordt daar nat :-( Je zou dit eventueel kunnen oplossen door dit in te bouwen, in een spatvrije doos bv tupperware, ... maar zie dit niet zo goed zitten wegens plaats gebrek, te klein, te groot enz. Nu had ik gedacht, als ik nu eens alle plussen van elk apparaat, op één vijs met moer vastmaak en alle minnen, op een andere vijs en moer zou te aansluiten, dit vocht vrij zou maken d.m.v. krimpkous, en om van daar uit, een aparte draad te trekken van minimum 2.5 mm draad naar de batterij (+ en -), zou dit gewoon te dom zijn :-) , of mocht er iemand zijn die nuttige tips heeft hier omtrend, deze zijn steeds welkom.
roadster

Re: Een elektrisch vraagske

Bericht door roadster »

kan perfect.
Voorzie direct een 4mm², dan zit je safe voor de toekomst.
uw (-) moet niet noodzakelijk naar de batterij gebracht worden, kan ook aan een goed massapunt op het kader vastgemaakt worden.
En zowiezo uw Stebel via een relais aansturen.
R1200GS LC
willy

Bericht door willy »

Ik zou wel overwegen om voor het punt van samenvoegen, in de richting van de verbruikers,
elke verbruiker van een gepaste inline zekering te voorzien, als het ware een zwevende zekeringsdoos .
Dat kost niet veel plaats en geeft wel selectiviteit voor 't geval er in een verbuiker iets fout gaat.
Het isoleren van de plussen kan geen kwaad, misschien eerder tegen kortsluiting door rechtstreeks contact
naar het chassis als het punt van samenvoegen gewoon zweeft, bij 12V heb je niet zo snel kortsluiting door vocht.
Doe het goed, zoniet riskeer je dat er vocht onder de isolatie blijft zitten om daar corrosie te veroorzaken.
roadster

Bericht door roadster »

willy schreef:Ik zou wel overwegen om voor het punt van samenvoegen, in de richting van de verbruikers,
elke verbruiker van een gepaste inline zekering te voorzien, als het ware een zwevende zekeringsdoos .
Dat kost niet veel plaats en geeft wel selectiviteit voor 't geval er in een verbuiker iets fout gaat.
Het isoleren van de plussen kan geen kwaad, misschien eerder tegen kortsluiting door rechtstreeks contact
naar het chassis als het punt van samenvoegen gewoon zweeft, bij 12V heb je niet zo snel kortsluiting door vocht.
Doe het goed, zoniet riskeer je dat er vocht onder de isolatie blijft zitten om daar corrosie te veroorzaken.
dat is toch wat het fuseblock doet?
R1200GS LC
Wim's GS

Bericht door Wim's GS »

willy schreef:Ik zou wel overwegen om voor het punt van samenvoegen, in de richting van de verbruikers,
Dat was de bedoeling, zowel bij de mistlichten, claxon, en gerbing handschoenen is er aan de + die je normaal rechtsteeks op de batterij aansluit (was, heb die toen er afgeknipt omdat die rechtstreeks op fuseblock was aangesloten) een zekering, behalve aan de Optimate, die zal ik maar best rechtstreeks op de batterij zetten.
Wim's GS

Bericht door Wim's GS »

roadster schreef:
dat is toch wat het fuseblock doet?
inderdaad
willy

Bericht door willy »

Ja, zeker.
Ik meen uit uw vraag op te maken dat u een plaatsprobleem heeft en daarom de zekeringsdoos wil weglaten.
In dat geval is echter ook de bestaansreden ervan weg, namelijk het afzekeren en verdelen van meerdere verbruikers.
Vandaar mijn suggestie om, ondanks het weglaten van de zekeringsdoos, toch het functionale aspect ervan
te behouden door het plaatsen van zekeringen in de bedrading .
Op die manier wordt de plaatsbesparing (zo goed als) gerealiseerd en is toch de veiligheid behouden.
Moglijk heb ik uw vraag verkeerd begrepen (op de foute dag gestopt met lijmsnuiven, is dat een geldige reden? 8-) )
In dat geval kan u mijn antwoord(en) maar beter bij 't oud papier zetten :wink:
Wim's GS

Bericht door Wim's GS »

willy schreef:Ja, zeker.
Ik meen uit uw vraag op te maken dat u een plaatsprobleem heeft en daarom de zekeringsdoos wil weglaten.
In dat geval is echter ook de bestaansreden ervan weg, namelijk het afzekeren en verdelen van meerdere verbruikers.
Vandaar mijn suggestie om, ondanks het weglaten van de zekeringsdoos, toch het functionale aspect ervan
te behouden door het plaatsen van zekeringen in de bedrading .
Op die manier wordt de plaatsbesparing (zo goed als) gerealiseerd en is toch de veiligheid behouden.
Moglijk heb ik uw vraag verkeerd begrepen (op de foute dag gestopt met lijmsnuiven, is dat een geldige reden? 8-) )
In dat geval kan u mijn antwoord(en) maar beter bij 't oud papier zetten :wink:
Integendeel Willy, zoals ik al in de eerste post zei, ik ben een leek in die materie. Ik zat met een vraag of was het was een idee :-) , en nu ben ik raad gekregen :wink: En n u maar hopen dat ik geen brokken maak :-)

Merciekes Roadster en Willy
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Dan na het plaatsen van alle bekabeling en aansluitingen, de Massa als laatste op de batterij.

mvg Nico
MG Breva 850
willy

Bericht door willy »

Da's een goede raad, want het wordt vaak omgekeerd (fout) gedaan nl eerst massa en dan de plus(sen) als laatste!
Het geldt trouwens ook bij het aan- of afkoppelen van een hulpaccu bij startproblemen.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

willy schreef:Het geldt trouwens ook bij het aan- of afkoppelen van een hulpaccu bij startproblemen.
Ach Willy, daarvoor had ik het niet neer geschreven, maar dat is ook goed.

Je kan namelijk ook meteen als alle apparaten uitstaan meten of er lek-stroom is.
Eigenlijk de laatste kans om die op te sporen en uit te sluiten dat je na 2 weken stilstand niet kan starten.

groetjes Nico
MG Breva 850
Plaats reactie