Begin van de week kwam er een f700gs te koop van een particulier, een jaar oud. Eerst even telefonisch geinformeerd, motor bleek juiste opties te hebben en verlaagd met hyperpro, dus afspraak gemaakt om eens te gaan keuren en de hoogte te passen (voor mijn vriendin). Motor gekeurd, papieren, facturen en onderhoud gecontroleerd. Alles was oké. Motor moest 20k beurt krijgen en afspraak bleek door eigenaar al gemaakt te zijn voor 2 dagen later. Wij terug naar huis, 2 dagen later teruggebeld om de koop te bevestigen.
Vanmorgen zouden we de motor gaan ophalen. Tot mijn verbazing was het onderhoud, in tegenstelling tot de vorige beurten, niet uitgevoerd door een BMW dealer of service center. Aangezien de motor net een jaar is, zou er dus nog 1 jaar fabrieksgarantie zijn. Mijn vermoeden was dat de garantievoorwaarden vervielen indien onderhoud niet onderhouden door BMW, dus even de koop uitgesteld.
Vraag is nu hoe het zit met de garantievoorwaarden. Even gegoogled en deze online gevonden.
Volgens deze voorwaarden vervalt de garantie indien
Aanspraak op garantie bestaat niet wanneer er voor zover er tussen het opgetreden gebrek en de hierna vermelde punten een oorzakelijk verband bestaat, t.w. dat: (enkel punten overgenomen die relevant zijn)
- de motorfiets tevoren is gerepareerd of in onderhoud gegeven aan een bedrijf dat niet over de vereiste deskundigheid beschikt, hetgeen de klant wist, althans behoorde te weten;
- in de motorfiets onderdelen werden gemonteerd die niet het kwaliteitsniveau van originele BMW onderdelen evenaren of dat de motorfiets of onderdelen daarvan op ondeskundige wijze werden veranderd;
Het uitgevoerde onderhoud betreft vervangen remolie, oliefilter en vervangen motorolie, uitblazen luchtfilter. Hier kan mijn inzien weinig mee fout lopen (vereiste deskundigheid), de gemonteerde oliefilter is er eentje van hilfofilter (lijkt mij ook geen kwaliteitsissue).
Om volledig te zijn moet ik ook nog melden dat het onderhoudsboekje op 20k is afgestempeld door diegene die het onderhoud heeft uitgevoerd; dus mijn eerste idee om het onderhoud van 20k opnieuw te laten uitvoeren door een bmw service center gaat dus ook niet op.
Iemand hier al eens dergelijke situatie voorgehad of ervaring met wat er precies begrepen wordt met die garantie voorwaarden?
Groet
garantievoorwaarden
Moderator: GVN
garantievoorwaarden
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
-
aantzeetje
Re: garantievoorwaarden
Als BMW die 20k onderhoud (en ook de andere werken) uitvoert wordt dit in het BMW data systeem opgenomen. Op vakantie in Spanje kan de dealer daar zonder problemen de onderhoudshistorie volgen en tevens nakijken of de motor niet gestolen is en of de papieren wel overeenstemmen. Een derde kan dan wel het onderhoud gedaan hebben en boekje kan dan wel afgestempeld zijn maar het onderhoud zit dus niet opgenomen in de bmw data base.
Zelfs met afgestempeld boekje, zou ik persoonlijk het onderhoud opnieuw laten doen. Aankoopprijs navenant aanpassen. Persoonlijk vind ik het al raar dat iemand die eerst onderhoud bij een dealer laat uitvoeren en dan plots voor verkoop bij een ander omdat het wat € scheelt, bijzonder verdacht.
Zelfs met afgestempeld boekje, zou ik persoonlijk het onderhoud opnieuw laten doen. Aankoopprijs navenant aanpassen. Persoonlijk vind ik het al raar dat iemand die eerst onderhoud bij een dealer laat uitvoeren en dan plots voor verkoop bij een ander omdat het wat € scheelt, bijzonder verdacht.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Uw Googlen toont aan dat onderhoud weliswaar vakkundig en met kwaliteitsvolle onderdelen
moet gebeuren, hetgeen logisch is.
Er staat niet dat dit door een BMW dealer moet gebeuren, hetgeen wettelijk is.
Het door de BMW dealer laten uitvoeren van onderhoud is wel "de weg van de minste weerstand",
zo is er geen (of minder) ruimte voor discussie over het al dan niet verlenen van garantie.
moet gebeuren, hetgeen logisch is.
Er staat niet dat dit door een BMW dealer moet gebeuren, hetgeen wettelijk is.
Het door de BMW dealer laten uitvoeren van onderhoud is wel "de weg van de minste weerstand",
zo is er geen (of minder) ruimte voor discussie over het al dan niet verlenen van garantie.
Niet alleen vervalt uw volledige fabrieksgarantie, maar ook eventuele latere tussenkomsten van BMW bij latere gebreken indien u niet bij officiële dealer gaat voor onderhoud.
Er staat niet dat dit bij een officiële dealer moet gebeuren, maar wel dat dit volgens de BMW voorschriften moet gebeuren, wat je bij een niet-dealer nooit kunt bewijzen.
Indien er dus iets fout loopt kan en zal BMW zijn handen er vanaf trekken en hebt u een probleem.
Mvg, Niki
Er staat niet dat dit bij een officiële dealer moet gebeuren, maar wel dat dit volgens de BMW voorschriften moet gebeuren, wat je bij een niet-dealer nooit kunt bewijzen.
Indien er dus iets fout loopt kan en zal BMW zijn handen er vanaf trekken en hebt u een probleem.
Mvg, Niki
Dat zullen de dealers graag horen, maar het klopt niet.
Er staat nergens dat onderhoud bij een officiële dealer moet omdat het 't is gewoon niet toegelaten om dat te eisen.
Evenzo is het niet toegelaten om een klant, zonder doorslaande argumenten, garantie te weigeren.
Kunnen bewijzen dat het onderhoud goed is uitgevoerd is geen plicht voor de klant, de dealer (of de vertegenwoordiger
van het merk) moet aantonen dat het onderhoud ondeskundig is uitgevoerd en dat er een verband is met het gebrek.
Maar een merk (en zijn vertegenwoordigers) heeft maar al te graag dat de klant denkt dat hij enkel bij hem
terechtkan in geval hij ooit met succes garantieaanspreken zou willen maken.
Er staat nergens dat onderhoud bij een officiële dealer moet omdat het 't is gewoon niet toegelaten om dat te eisen.
Evenzo is het niet toegelaten om een klant, zonder doorslaande argumenten, garantie te weigeren.
Kunnen bewijzen dat het onderhoud goed is uitgevoerd is geen plicht voor de klant, de dealer (of de vertegenwoordiger
van het merk) moet aantonen dat het onderhoud ondeskundig is uitgevoerd en dat er een verband is met het gebrek.
Maar een merk (en zijn vertegenwoordigers) heeft maar al te graag dat de klant denkt dat hij enkel bij hem
Natuurlijk wel...willy schreef:Dat zullen de dealers graag horen, maar het klopt niet.
Volgens de garantiewet is het de eerste 6 maanden aan de fabricant om te bewijzen dat het een productiefout is, na 6 maanden is het aan de consument...
In uw verkoopovereenkomst staat dan ook dat onderhoud volgens BMW voorschriften moet worden gedaan om uw garantie te behouden. Probeer maar eens te bewijzen dat een niet officiële garage dit volledig volgens voorschriften gedaan heeft (en ja, dit is aan u om dit te bewijzen).
Dit gaat je veel meer moeite kosten om dit aan te tonen, dan gewoon tijdens garantieperiode (1, max 2 keer) naar een officiële dealer te gaan.
Dus bij geen officieel onderhoud, wordt alles wat onderhoud-afhankelijk is geweigerd in garantie en tussenkomsten (motor, versnellingsbak, ...)
Dit is bij BMW, maar ook bij alle andere merken zo...
Mvg, Niki
Mocht u al gelijk hebben mbt de partij die moet aantonen om al dan niet goed bezig te zijn,
dan nog blijft het postuleren dat de garantie zal geweigerd worden iets wat niet volgens
een wet verloopt maar eventueel volgens de interpretatie van de dealer.
Dus, ipv te stellen dat de garantie zal geweigerd worden dient dat minstens te zijn dat de
garantie kan geweigerd worden. Het is gebleken dat er zich onder de dealers ook mensen
bevinden, dus de (botte) weigering van garantie bij "extern" onderhoud staat, in tegenstelling
tot wat u beweert, helemaal niet vast. Indien uw dealer dat wel doet...
Ik zou het op prijs stellen indien u de wettekst(en) kan citeren waarin staat dat het aan de klant is om
"zijn onschuld" aan te tonen dan wel aan de dealer om dat te doen.
dan nog blijft het postuleren dat de garantie zal geweigerd worden iets wat niet volgens
een wet verloopt maar eventueel volgens de interpretatie van de dealer.
Dus, ipv te stellen dat de garantie zal geweigerd worden dient dat minstens te zijn dat de
garantie kan geweigerd worden. Het is gebleken dat er zich onder de dealers ook mensen
bevinden, dus de (botte) weigering van garantie bij "extern" onderhoud staat, in tegenstelling
tot wat u beweert, helemaal niet vast. Indien uw dealer dat wel doet...
Ik zou het op prijs stellen indien u de wettekst(en) kan citeren waarin staat dat het aan de klant is om
"zijn onschuld" aan te tonen dan wel aan de dealer om dat te doen.
-
Flat Twin Power
Een dealer kan geen garantie weigeren indien het onderhoud gedaan werd door een andere garage. Dat is vastgelegd in een EU regeling van 2013. Je kunt die terugvinden op de website van fgov economie
Gewoon eens google aanspreken met de zoektermen garantie bij onderhoud in andere garage en je vindt alles terug wat je moet weten.
Gewoon eens google aanspreken met de zoektermen garantie bij onderhoud in andere garage en je vindt alles terug wat je moet weten.