Startmotor start bij opzetten contact
Moderator: GVN
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
- Woonplaats: TEMSE
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Startmotor start bij opzetten contact
Tijdens mijn Alpenrit dit jaar heb ik een eigenaardig fenomeen gehad. Wij hebben 1 dag regen gehad en de motoren hebben die nacht ook buiten gestaan. Tegen de late namiddag stoppen we even voor de weg te checken en wanneer we terug willen vertrekken en ik het contact opzet start mijn motor onmiddellijk. Ik leg hem af en probeer op nieuw en terug start hij vanzelf. Ik moet nog 2 km rijden naar het hotel in Italië. Ondertussen is de zon terug en we parkeren de motoren op een zonnige plaats. De dag later is het ook al lekker warm en wanneer ik s morgens mijn contact opzet is het fenomeen weg. Ik vermoed dat er water in mijn startknop of zo terecht is gekomen. En door de zon is deze terug gedroogd. Zijn er mensen die dit ook al voorgehad hebben? Kan ik iets doen om in de toekomst water uit mijn schakelaar te weren of vervang ik zo wie zo toch beter de startschakelaar. Ik rij met een R1200GSA van 2008 Grz Max
Re: Startmotor start bij opzetten contact
Mogelijk is het startrelais (tijdelijk) blijven plakken.
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: Startmotor start bij opzetten contact
Klinkt inderdaad als plakkend startrelais. Komt vnl. bij oudere modellen voor, waarbij de accuspanning aan de lage kant is.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Startmotor start bij opzetten contact
Toen je het de eerste keer voorhad, heb je dan eerst proberen te starten en is je startmotor daarna blijven draaien, of startte die meteen na het aanzetten van het contact? Ik kan me nl niet voorstellen dat een startrelais bij het opzetten vh contact op Eigen initiatief inkomt en vervolgens blijft plakken. Er is altijd een actie nodig om het relais te laten schakelen en vervolgens plakken.
Bij een oude K75 heb ik het onlangs voorgehad dat de boel bleef doorstarten, NA een startpoging en door de manier waarop alles bedraad is bleef die ook doorstarten als het contact afstond. Als ik de schakelspanning (die vh contactslot/startknop kwam) vd relais haalde en zelf de relais liet schakelen deed die het prima. Bleef dus niet plakken.
De fout zat uiteindelijk zowel in het contactslot (vervuild), de startknop, als in de stekker vh contactslot, geoxideerd. De relais was "onschuldig"
Zou dus best kunnen dat de startknop er mee te maken heeft. Helaas denk ik niet dat er aan die schakelaars veel te checken/herstellen valt. Ze verkopen spuitbusjes perslucht, neem anders zo eentje mee volgende keer, kun je proberen het vocht tussen de startknop uit te blazen. (als dat de oorzaak zou zijn)
Plakkende relais blijven gegarandeerd plakken, die lossen niet vanzelf of als ze opgedroogd zijn, enkel na een ferme tik.
Bij een oude K75 heb ik het onlangs voorgehad dat de boel bleef doorstarten, NA een startpoging en door de manier waarop alles bedraad is bleef die ook doorstarten als het contact afstond. Als ik de schakelspanning (die vh contactslot/startknop kwam) vd relais haalde en zelf de relais liet schakelen deed die het prima. Bleef dus niet plakken.
De fout zat uiteindelijk zowel in het contactslot (vervuild), de startknop, als in de stekker vh contactslot, geoxideerd. De relais was "onschuldig"
Zou dus best kunnen dat de startknop er mee te maken heeft. Helaas denk ik niet dat er aan die schakelaars veel te checken/herstellen valt. Ze verkopen spuitbusjes perslucht, neem anders zo eentje mee volgende keer, kun je proberen het vocht tussen de startknop uit te blazen. (als dat de oorzaak zou zijn)
Plakkende relais blijven gegarandeerd plakken, die lossen niet vanzelf of als ze opgedroogd zijn, enkel na een ferme tik.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
- Woonplaats: TEMSE
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Startmotor start bij opzetten contact
Neen Dirk, ik heb niet geprobeerd om te starten. We waren even gestopt en ik had de motor stilgelegd. Wanneer we terug gingen vertrekken, zette ik enkel het contact terug aan voor de GPS en de op dat moment start mijn motorfiets. Ik heb het 2 keer geprobeerd. De volgende dag was het probleem weg. Ik denk ook dat het in de startknop moet zitten.
Re: Startmotor start bij opzetten contact
Interessant.heb je daar misschien een verklaring voor?®win schreef:Klinkt inderdaad als plakkend startrelais. Komt vnl. bij oudere modellen voor, waarbij de accuspanning aan de lage kant is.
Re: Startmotor start bij opzetten contact
Yep, bij te lage spanning vind er grotere vonkvorming plaats, vandaar inbranden en plakken.Pol schreef:Interessant.heb je daar misschien een verklaring voor?®win schreef:Klinkt inderdaad als plakkend startrelais. Komt vnl. bij oudere modellen voor, waarbij de accuspanning aan de lage kant is.
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Startmotor start bij opzetten contact
ok,bedankt en waarom dat nu net zo is tracht ik verder uit te diepen.Wiedewa schreef:Yep, bij te lage spanning vind er grotere vonkvorming plaats, vandaar inbranden en plakken.Pol schreef:Interessant.heb je daar misschien een verklaring voor?®win schreef:Klinkt inderdaad als plakkend startrelais. Komt vnl. bij oudere modellen voor, waarbij de accuspanning aan de lage kant is.
mvg Nico
O.a.de rol van de weerstand /diode die parallel staan met het spoeltje.
m.v.g.
Pol
Re: Startmotor start bij opzetten contact
Simpel toch ?Pol schreef:[ok,bedankt en waarom dat nu net zo is tracht ik verder uit te diepen.
O.a.de rol van de weerstand /diode die parallel staan met het spoeltje.
m.v.g.
Pol
Met 'n spoel trek je het ene contact naar het andere, het schakelen als het ware.
Je hebt dan een zware schakelaar nodig, daarom zijn er ook diverste toepassingen.
De spoel in het relais is kractiger bij 14 volt dan bij 10 volt tijdens het starten.
De spoel kan het relais niet meer bedienen als de spanning nog lager wordt bijvoorbeeld 7 volt.
In rust zorgen de veertjes in het relais dat deze weer in rust-stand komt.
Dan gaat de spoel in en uit schakelen (het klapperen) door de nodige stroom-opname door de starter.
Er treed zware vonkvorming op en de platinnekes branden aan elkaar.
mvg Nico
MG Breva 850