Hallo beste lezers,
Ik heb eindelijk eens aan mijn K 75 (93000 km)kunnen beginnen.
1)diagnose:
Moto op middelste steun geplaatst. Motor doen draaien en in 2e versnelling, Koppelen en achterrem lichtjes indrukken Lawaai kwam uit achtervork.
De achterste wielnaaf/ cardanhuis losgemaakt met 4 bouten en al gauw zag ik het defect. De inwendige vertanding van de cardanas (achteraan )was bijna weg. De uitwendige vertanding van de pignonas ook wat afgesleten, dus cardan draait loos op pignonas!
Ik heb ook licht olieverlies opgemerkt aan de oliekeerring van het cardanhuis.
Jammer, Ik rij nog maar 6 maand met deze motor en amper 2500 km mee gereden. Is dit normale slijtage?
Vermoedelijk is de zaak vroeger eens open geweest en is er wat speling opgemerkt aan deze vertanding, tussen de vertanding was een soort opgedroogde rubberpasta opgespoten om de speling wat op te vangen denk ik! Zeker geen goeie manier van werken, als het versleten is moet je vervangen en niet oplappen, zeker niet aan de aandrijving. Wie zoiets oplapt is niet ernstig bezig en speelt met de veiligheid van motorbestuurders!!!
2)Conclusie:
Nieuwe cardan en nieuwe Pignonas. Dure grap denk ik?
Ik ga op zoek naar okkaziecardan met eventueel een compleet cardanhuis (met weinig kilometers) om de zaak te herstellen. Wat denken jullie daarvan?
Dank bij voorbaat.
Martin