BMW Navigator V

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
aantzeetje

Re: BMW Navigator V

Bericht door aantzeetje »

Zeker eerst back up maken. Blijkt dat de update van de 590 er de DEM (hoogtekaart) af gooit. Deze dien je dan na de update terug te zetten
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
p@rick

Bericht door p@rick »

aantzeetje schreef:Zeker eerst back up maken. Blijkt dat de update van de 590 er de DEM (hoogtekaart) af gooit. Deze dien je dan na de update terug te zetten
Smijt ie er die ook af bij de Navi V ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Joker

Bericht door Joker »

Toch blijf ik denken dat bmw een hoop geheugen gebruikt want ook bij mij een pak Gig die ik niet vind ook niet met Javawa!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Ik wacht in ieder geval tot na het weekend, dit weekend 3dagen cruisen in W-VL dan moet de nav V zeker werken :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

p@rick schreef: Smijt ie er die ook af bij de Navi V ?
Is niet zeker. Ik heb de update gedraaid en de Nav V geeft aan dat gewone + 3D kaarten versie 2015.20 en Europa DEM erop staan. Ik moet e.e.a. nog op de computer controleren of het betreffende .img bestand nog aanwezig is. Ik heb goede hoop.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
aantzeetje

Geen idee voor de nav V, wou enkel waarschuwen dat het mogelijk is.

JaVaWa schreef op het gps forum het volgende:

gmap3d.img is wat anders dan gmapdem.img! De gmap3d.img bevat 3D-modellen van gebouwen, en hoort bij een specifieke CN-kaart. De gmapdem.img bevat een hoogtemodel van het landschap, en staat los van de CN.
De zumo 3x0 en 590 hebben bij mijn weten nooit een gmap3d.img (de 660 wel), en alleen de 590 hoort een gmapdem.img te hebben.

gmap3d.img: is voor de gebouwen (staat niet op de 590, nav V?, 660 ja)
gmapdem.img: is de hoogte map ('k weet iet of deze ook op de nav V staat)

Dus beter copy van maken (staat in het verborgen bestand x:garmin\.system) mocht die er op staan en terugzetten mocht die er af gegooid zijn.
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

Dirk 9700 schreef:
PeterGT schreef:Firmware update 2.90 beschikbaar.
Hopelijk een oplossing. Op recente reizen al te dikwijls moeten vaststellen dat in bergen en passen, bij veel bochtjes en up-tempo speed mijn voertuig steevast behoorlijk off-road ging of zelfs van de routekaart 'verdween'. :shock:
@PeterGT
Wij zitten momenteel in Les Gets (Fr), niet ver van Morzine. Op sommige banen is het echt een ramp... We rijden regelmatig af de route volgens de GPS, in sommige gevallen is hij helemaal het noorden kwijt... Enkele malen hadden we alleen grijze vlakken...
Hebben nu de update gedaan en zullen het morgen eens testen...
Groeten, Dirk
Ik heb de update gisteren gedaan van onze beide navigator V toestellen en we hebben ze vandaag uitgebreid getest tussen Les Gets en meer van Annecy.
Volgens mijne GPS reed ik regelmatig volledig naast de route. Zo nu en dan was mijn scherm grijs, geen banen dus...
Mijn vrouw hare GPS heeft de ganse route de juiste baan getoond...
zelfde toestellen, alle instellingen dezelfde, zelfde route ingeladen... zou de bug toestel-gebonden zijn?

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
aantzeetje

Zou best kunnen. Bij de 590 zelfde voorbeeld. De een is de DEM kwijt, de andere niet. Voor de leute mijn 590 geupdate en de DEM zit er nog in.

Het enige wat ik dus vaststel met de kaartupdate is dat Basecamp heel wat symbolen veranderd heeft in mijn waypoint. De :) is een huisje geworden. En zie hier en daar ook nog andere verschillen. Eentje heeft plots een Telefoon als waypoint sysmbool. Enz.... Zou weer Garmin niet zijn.
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Dirk 9700 schreef:
Ik heb de update gisteren gedaan van onze beide navigator V toestellen en we hebben ze vandaag uitgebreid getest tussen Les Gets en meer van Annecy.
Volgens mijne GPS reed ik regelmatig volledig naast de route. Zo nu en dan was mijn scherm grijs, geen banen dus...
zelfde toestellen, alle instellingen dezelfde, zelfde route ingeladen... zou de bug toestel-gebonden zijn?

Groeten,
Dirk
Mmm, klinkt niet goed. Ik was in mei met de Navigator V in de Alpen. Was gewoon niet mee te rijden. De hele tijd naast de route, grijze schermen etc. Ik ging er vanuit dat het toestel stuk was. Een vriend met een Zumo 550 lachte zich een oog uit. Bij hem verliep alles zonder problemen. Mijn dealer bezorgde me een nieuw toestel. Sindsdien niet meer in de bergen geweest. Maar als ik dit allemaal lees... :cry:
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
p@rick

Bericht door p@rick »

GVN schreef:
Dirk 9700 schreef:

Groeten,
Dirk
Mmm, klinkt niet goed. Ik was in mei met de Navigator V in de Alpen. Was gewoon niet mee te rijden. De hele tijd naast de route, grijze schermen etc. Ik ging er vanuit dat het toestel stuk was. Een vriend met een Zumo 550 lachte zich een oog uit. Bij hem verliep alles zonder problemen. Mijn dealer bezorgde me een nieuw toestel. Sindsdien niet meer in de bergen geweest. Maar als ik dit allemaal lees... :cry:
Ik was onlangs in Denemarken alwaar mijn Navi V ook af en toe alle kontakt met de satelieten verloor. Via het menu tijdens het rijden even overschakelen naar simulatiemodus en weer terug was voor mij op die momenten de oplossing. De verschijnselen 'naast de route' en 'grijze schermen' heb ik niet meegemaakt.
Greetz,

P@trick
PeterGT
Contacteer:

Bericht door PeterGT »

De verschijnselen 'naast de route' en 'grijze schermen' heb ik niet meegemaakt.
Steevast van dat, bij opeenvolgende vele opeenvolgende scherpe tot U-bochten op snelheid in berg/bosrijk gebied. Gemerkt dat enkel bij snel/vlot rijden. De Nav V kan/kon je dan blijkbaar niet meer volgen ...
Je werkelijke positie is al snel kms. van je positie op kaart. Even snelheid naar beneden en de Nav V kon stilaan terug volgen ... Ik ga toch eens een momentje zoeken om wat bochtjes te pakken met de 2.90 update.
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

®win schreef:
p@rick schreef: Smijt ie er die ook af bij de Navi V ?
Is niet zeker. Ik heb de update gedraaid en de Nav V geeft aan dat gewone + 3D kaarten versie 2015.20 en Europa DEM erop staan. Ik moet e.e.a. nog op de computer controleren of het betreffende .img bestand nog aanwezig is. Ik heb goede hoop.

Bij mij staat er een nieuw aangemaakt gmapdem.img bestand van 303 MB groot. Bij mij lijkt alles dus normaal / probleemloos te zijn verlopen.
Groet,
Erwin

Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

Onderstaand 2 foto's genomen op dezelfde locatie : den eerste die van mijn vrouw die juiste route toont en de 2e foto de mijne die weer 'k weet niet waar is...

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
p@rick

Bericht door p@rick »

Kijk eens bij instellingen > kaart/voertuig > kaartlagen, daar kan je 3D-terrein af- en aanvinken. Groot verschil in weergave op je scherm.
Greetz,

P@trick
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

@p@trick,
Beide toestellen staan identiek ingesteld.
Op een gegeven moment was ik zelfs in het meer van Annecy aan het rijden... :shock:

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
PeterGT
Contacteer:

Bericht door PeterGT »

Ik reed volgens Nav V al zoveel in nabijgelegen rivieren of meren. 3D staat al vanaf eerste 20km rit in bergen uit.
Eens in berg-terrein is alles donkergroen op scherm en zie je de route/omgeving nog amper. Misschien een leuk gadget voor de developers, maar niet voor de praktijk rijder.
Dus : eigenlijk geen beterschap voor dit euvel na je 2.90 test Dirk?
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Dit is niet de 3D-kaart wat het probleem is met zichtbaarheid, maar de hoogtekaart die hoe hoger hoe donkerder is.
Heb ik al heel int begin zelfs in de Ardennen al uitgezet.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick

Bericht door p@rick »

Ben net gestart met de update van mijn Navi V.
SD-kaartje er eerst uit gehaald (beste manier om te checken of alles nog in het toestel past), nu is JaVaWa JDM bezig met het maken van een full back-up van hetgeen er op het toestel staat. Daarna toch ook nog even het gmapdem.img bestandje naar een locatie kopiëren vanwaar ik het makkelijk kan opvissen om indien nodig terug naar de juiste map in de Navigator te kopiëren.
Greetz,

P@trick
p@rick

Bericht door p@rick »

1 uur en 57 minuten heeft het geduurd om mijn Navigator V en mijn Apple MacBook Pro van de nieuwste kaarten 2015.20 te voorzien met behulp van de nieuwste versie van Garmin Express. Kan ik perfect mee leven, in die tijdspanne is er heel wat onkruid uit mijn voortuin verdwenen :wink: .
SD-kaartje uit het toestel verwijderd alvorens de updateprocedure te beginnen.
Uit voorzorg een back-up van de inhoud van het toestel gemaakt met JaVaWa JDM, you never know. Ook van het veelbesproken bestandje gmapdem.img (dat bij update via een Apple computer blijkbaar al eens durft verdwijnen) een apart backupje gemaakt.
Gewoon dus alles z'n gangetje laten gaan, in't begin bij 'geavanceerde opties' gekozen voor installatie op toestel en computer, en dan alles z'n ding laten doen.

Twee vraagjes over dat gmapdem.img-bestand :
- Is dat effectief nodig ?
- Kan/mag ik de gebackte gmapdem.img gewoon via JaVaWa JDM gewoon terugzetten naar de Navigator, of is dat bestandje kaartversie-afhankelijk ?
Greetz,

P@trick
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

p@rick schreef: Twee vraagjes over dat gmapdem.img-bestand :
- Kan/mag ik de gebackte gmapdem.img gewoon via JaVaWa JDM gewoon terugzetten naar de Navigator, of is dat bestandje kaartversie-afhankelijk ?

Als dit de irri donkere vlekken op de kaart zijn, dan heb ik het niet nodig. Heb het uit staan.

Bij mij is deze wel nieuw aangemaakt bij deze update, maar zal niet echt veel zijn veranderd tov de vorige ... :roll:
Groet,
Erwin

p@rick

Bericht door p@rick »

®win schreef:
p@rick schreef: Twee vraagjes over dat gmapdem.img-bestand :

Als dit de irri donkere vlekken op de kaart zijn, dan heb ik het niet nodig. Heb het uit staan.

Bij mij is deze wel nieuw aangemaakt bij deze update, maar zal niet echt veel zijn veranderd tov de vorige ... :roll:
Erwin,
Doe jij de update met een Windows- of met een Mac-computer ?
Ik meen gisterenavond nog ergens gelezen te hebben dat bij Windows dat bestandje behouden blijft (of nieuw aangemaakt), terwijl het bij Apple al eens durft te verdwijnen.
Greetz,

P@trick
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

p@rick schreef:Erwin,
Ik meen gisterenavond nog ergens gelezen te hebben dat bij Windows dat bestandje behouden blijft (of nieuw aangemaakt), terwijl het bij Apple al eens durft te verdwijnen.

Met Windhoos.
Groet,
Erwin

p@rick

Bericht door p@rick »

®win schreef:
p@rick schreef:Erwin,

Met Windhoos.
Dat versterkt mijn vermoeden dat die file inderdaad enkel op Apple verdwijnt.
Nu, mocht ik 'm nodig hebben, geen probleem om hem terug te zetten vanaf mijn backup.
Greetz,

P@trick
KimG

Bericht door KimG »

Na het installeren van de laatste firmware-update, heb ik gemerkt dat de Nav V nu telkens ik sneller rij dan de toegelaten snelheid, 4 pieptonen geeft. Kan niet vinden hoe ik dat kan afzetten. Iemand een idee ?
Om sommige grapjassen voor te zijn, ja, trager rijden is een mogelijkheid :grin: :-)

Dank bij voorbaat

Kim
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

KimG schreef:Na het installeren van de laatste firmware-update, heb ik gemerkt dat de Nav V nu telkens ik sneller rij dan de toegelaten snelheid, 4 pieptonen geeft. Kan niet vinden hoe ik dat kan afzetten. Iemand een idee ?
Om sommige grapjassen voor te zijn, ja, trager rijden is een mogelijkheid :grin: :-)

Dank bij voorbaat

Kim
Deed de mijne al voor de update. Muziekje opzetten helpt. :wink:

Bij mij verslikte truus zich vandaag in het uitspreken van een weg. Even later bleef ze hangen een eindeloos herhalen van een volgende straat. Kort daarop bevroor het scherm en reageerde de Nav V helemaal niet meer. 20 seconden de aan/uitknop indrukken deed de GPS uitschakelen. Van dat stuk waarbij de Nav V bevroor is er ook geheel geen tracklog .... :silent:
Groet,
Erwin

Plaats reactie