ingeladen route doet raar

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb een route gedownload van de motorsite, deze opnieuw berekend en aangepast zodat ik van thuis uit kan vertrekken.
In BC is de route 332 km lang met rijtijd 6u54 minuten.
Ik heb de punten soft gemaakt met uitzondering van het begin en eindpunt.
Herberekenen staat uit.
Wanneer ik de route in laadt in mijn 590 is deze nog steeds 332 km lang maar plots is de rijtijd 9u32 min.
Ik dacht een klein foutje die zich gedurende de rit wel zal rechtzetten, maar na een uurtje begonnen de problemen.
Wanneer ik aan het rijden ben ontbreekt plots een deel van de route, om dan een paar kilometer verder terug te herbeginnen.
Wanneer de route plots stopt verschijnen op de route allemaal vlagjes. Een paar kilometer later gaat de route verder maar krijg ik
geen route aanwijzingen meer en blijven de vlagjes staan.
Ik heb dan geprobeerd de route terug op te starten maar dan vraagt hij waar ik naartoe wil, het beginpunt of eindpunt. Als ik het eindpunt aanklik
wil ie rechtstreeks naar daar rijden zonder de route te volgen.
Als ik de route visualiseer op kaart in de Zumo lijkt alles OK en zijn er geen onderbrekingen. Ik heb dan een tijdje de route gevolgd via de kaart op de Zumo en
dan nogmaals geprobeerd deze op te starten en dan ging het plots wel weer, om enkele kilometers verder weer geconfronteerd te worden met een stuk die uit
de route blijkt verdwenen te zijn.
Iemand een idee hoe dat kan komen ?
st1100

Re: ingeladen route doet raar

Bericht door st1100 »

De mannen van m&t nemen al eens (al dan niet per ongeluk/wegens foutje , en/of onkunde met routeringsprogramma) een kasseistrook en off - road stuk mee. Ik zou u dan ook adviseren om uw route elders te halen als je een deugdelijke route wil rijden en onderweg geen 'problemen' wil ondervinden.

Over welke route gaat het ?
Flat Twin Power

st1100 schreef:De mannen van m&t nemen al eens (al dan niet per ongeluk/wegens foutje , en/of onkunde met routeringsprogramma) een kasseistrook en off - road stuk mee. Ik zou u dan ook adviseren om uw route elders te halen als je een deugdelijke route wil rijden en onderweg geen 'problemen' wil ondervinden.

Over welke route gaat het ?
De onderbrekingen gebeuren op grote wegen, dus niet waar het een overgang is naar een andere weg, maar gewoon wanneer je op een grote baan rijdt stopt de route plots om dan een paar km verder weer op te pikken. En op BC en op de kaart in de 590 is geen enkele onderbreking of andere rare kronkel te zien.
Het gaat over de route De Panne - Quievrain. De route is al van in 2006. Ik had die al een hele tijd staan en dacht die eens te rijden. Misschien ligt het aan het feit dat het al zo'n oude route is.
Bij mijn volgende vrije dag eens een recente route rijden om te zien wat dat geeft.
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Hoeveel soft punten?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Motomag
Contacteer:

Bericht door Motomag »

Raar inderdaad. Als je kaart in basecamp dezelfde is dan op je zumo zou de reistijd exact hetzelfde moete zijn. Hij doet tenslotte niet meer dan de file te copyeren denk ik. Al eens de route verwijderd en opnieuw erin gezet? Ik herbereken elke route en heb er nooit problemen mee gehad.
Suz DL650 Black Rhino -> Suz GSX-f -> Honda NT700v -> R1200GS '07
http://www.motormagazine.be - http://www.slimmerbesparen.be
st1100

Bericht door st1100 »

Of het nu een oude of een nieuwe route is maakt niet uit. Je herberekende in BC met dezelfde kaarten als op de zumo staan , toch ?

Je kan maximaal een beperkt aantal softpunten (30 ? ) na mekaar gebruiken dan moet je terug één hard punt gebruiken. En aangezien die routes van m&t steevast 100+ tussenpunten bevatten.... (Waar je met een 40tal evengoed diezelfde route kan maken) ook opletten de volgende keer je naar 'huis' navigeert want die reporter woont daar waarschijnlijk al niet meer :-)

Ps : als je een route intact wil houden mag je zeker nooit herberekenen in de zumo.
p@rick

Bericht door p@rick »

Motomag schreef:Raar inderdaad. Als je kaart in basecamp dezelfde is dan op je zumo zou de reistijd exact hetzelfde moete zijn.
Niet helemaal akkoord met deze stelling.
Bij mij is de rijtijd in de Navigator V altijd wat korter is dan de tijd die Basecamp vooropstelt. Op een route van 300 km kan dat twintig minuten tot een halfuurtje schelen. Ik lig daar absoluut niet wakker van, de ervaring leert me dat de tijd op de Navigator de meest realistische is.
De aanvaardbare uitleg die ik hiervoor ooit eens gekregen (of gelezen) heb : Basecamp berekent z'n rijtijd aan de hand van de snelheidsparameters die je in je voorkeuren opgeslagen zijn. De Zumo/Navigator onthoudt immers een beetje je rijgedrag, bepaalt aan de hand daarvan zelf de gemiddelde snelheden die je op verschillende wegencategorieën rijdt en gebruikt die gemiddelden om je rijtijd te bepalen. De gemiddelde snelheden in je BC-voorkeuren een beetje aanpassen kan dus een juistere rijtijd opleveren.

Al eens geprobeerd om in Basecamp te rechtsklikken op je route, en dan te kiezen voor 'spoor maken van route'. Je kan dan dat spoor (of die track als je dat liever hoort) opladen in je 590 (eveneens kiezen om de waypoints mee te sturen), en daar na het importeren een route maken van dat spoor.

Als je route maar twee waypoints heeft (begin en einde, en al de rest zijn zachte viaducten) is het logisch dat na een herberekening altijd naar het eindpunt wordt genavigeerd. Daarom is het nuttig om af en toe voor onderweg toch een waypointje te voorzien in je route naar waar je indien nodig altijd nog kan navigeren. Als je dat punt hard maakt blijft je gps je doorlopend dwingen om toch maar langs dat punt te passeren, als je het soft maakt mag je het ongestraft negeren maar kan je er desgevallend via de reisplanner wel eerst naartoe sturen om van daaruit de rit verder te zetten.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Flat Twin Power

Ik sluit de 590 steeds aan op BC als ik een route maak, dus BC gebruikt de kaart op mijn Zumo.
Dat van die maximum 30 (?) softe punten wist ik niet. Ik heb eens geteld, ik heb 54 softe punten. Zou het daaraan kunnen liggen ? Ik heb in al mijn routes alle punten soft gemaakt, uitgezonderd
de start en aankomst.
Ik heb nu om de 10 a 15 tussenpunten er eentje hard gemaakt.
Ik heb nu eens drie routes verzonden naar de Zumo, de probleemroute, dan eentje die een collega heeft gemaakt en eentje die ik zelf heb gemaakt en er zijn toch zaken die niet kloppen.
Zo geeft de probleemroute nu in BC 332 km en 7u12 rijtijd en in de zumo 340 km en 5u 30 rijtijd,
de route van mijn collega in BC 255 km en 6u22 rijtijd en in de zumo 272 km en 4.40u rijtijd.
en de route die ik zelf heb gemaakt in BC 326 km en 6u02 rijtijd en in de zumo 325 km en 6u45 rijtijd.
Die verschillen lijken me toch raar, vooral in rijtijd is het verschil toch wel zeer groot. Ik rij op die kleine baantjes wel redelijk door dus als mijn Zumo mijn rijgedrag onthoud kan het zijn
dat het wat scheelt maar een verschil van bijna twee uur op een route van 300 km lijkt me toch zeer groot. Ik heb gene straaljager. En het rare is dan nog dat de route die ik zelf heb gemaakt een langere rijtijd geeft in de Zumo dan in BC terwijl je toch zou verwachten dat die ook korter zou zijn.
Als ik de routes overloop op de kaart in de Zumo dan lijken ze me indentiek hetzelfde als in BC.
Ik zou ze nu natuurlijk eens moeten rijden om te zien of er nog problemen zijn.
Flat Twin Power

p@rick schreef:Al eens geprobeerd om in Basecamp te rechtsklikken op je route, en dan te kiezen voor 'spoor maken van route'. Je kan dan dat spoor (of die track als je dat liever hoort) opladen in je 590 (eveneens kiezen om de waypoints mee te sturen), en daar na het importeren een route maken van dat spoor.
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Hoe maak ik dan van dat spoor een route na het importeren ?
p@rick

Bericht door p@rick »

Flat Twin Power schreef:
p@rick schreef:Al eens geprobeerd om in Basecamp te rechtsklikken op je route, en dan te kiezen voor 'spoor maken van route'. Je kan dan dat spoor (of die track als je dat liever hoort) opladen in je 590 (eveneens kiezen om de waypoints mee te sturen), en daar na het importeren een route maken van dat spoor.
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Hoe maak ik dan van dat spoor een route na het importeren ?

Op de Navigator V ga ik via 'apps' naar 'sporen'.
Daar druk ik op het gewenste spoor, linksboven verschijnt er dan zo'n steeksleutel, als ik daarop druk komt er een menu tevoorschijn, één van de geboden mogelijkheden is 'converteer naar reis'
Vermits de 590 zo goed als een tweelingbroertje is van de Navigator V veronderstel ik dat het op de 590 op net dezelfde manier zal gaan.
Greetz,

P@trick
p@rick

Bericht door p@rick »

Flat Twin Power schreef:Zo geeft de probleemroute nu in BC 332 km en 7u12 rijtijd en in de zumo 340 km en 5u 30 rijtijd,
de route van mijn collega in BC 255 km en 6u22 rijtijd en in de zumo 272 km en 4.40u rijtijd.
en de route die ik zelf heb gemaakt in BC 326 km en 6u02 rijtijd en in de zumo 325 km en 6u45 rijtijd.
Kleine afwijkingen in de afstand worden meestal veroorzaakt door de manier waarop de Zumo een route importeert en berekent. Immers, een Zumo/Navigator berekent van viapunt naar viapunt, en rondt die afstand telkens af. Als je dus tussen twee punten een afstand hebt van 1,6 km maakt de gps daar 2 km van, als die afstand 1,4 km is telt dat maar voor 1 km. Hoe méér punten je in een route hebt, hoe meer afrondingen in + en - er dus verrekend moeten worden in de totale afstand. Als je dan vele punten in je route hebt én de pech hebt dat het telkens naar boven (of naar onder) wordt afgerond, levert dat op je toestel logischerwijs een merkelijk verschil op vergeleken met de afstand in Basecamp.
Greetz,

P@trick
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Ik heb me zelfs ooit laten uitleggen dat de zumo steeds naar boven afrondt!
Kontroleer ook eens of er niet ergens een veerpontje tussenzit op de route, daar kan de zumo qua tijd (en afstand) niet goed overweg mee.
Een gedownloade/ gekregen route met heel veel via-punten ga ik steeds opniew aanmaken, "overtekenen" op de originele a.h.w, gaat vlugger dan ze volledig te controleren en is 'properder'.
Kontroleer ook eens of die vele via-punten wel 'netjes' geplaatst zijn, tts netjes op de baan zodat ze geen 'glitches' veroorzaken.
De Z590 gebruikt NTU kaarten en geen NT kaarten, daar zit jammergenoeg ook een (calibratie) verschil op en met wat pech valt een shapingpoint op een baan langs (of zelfs op de andere kant) van de autostrade. En dat zie je zo niet meteen op een te grote kaartschaal. Door kaartverschillen kunnen er b.v. eenrichtingsbanen bijgekomen zijn .......etc...
Dat je nog vlaggetjes ziet op de Z590 met een route met enkel softe punten (zijn baluwe bollekes) is wel erg raar. Onwaarschijnlijk, maar kontroleer toch eens of je geen stukken kaart ontbreekt (daar waar de vlaggetjes zijn) of dat er niet meer dan één routeerbare kaart actief is.
Andere tip, maak steeds een track in BC op basis van je route en stuur die naast de route ook naar je Z590. In sporen/ Tracks kan je deze dan zichtbaar maken. Dit bevordert de zichtbaarheid van je route, maar vooral is het een doorslag van de route en bij afwijken van de route (om welke reden dan ook) kan je steeds terugvallen op de track om je route opnieuw correct op te starten.
Bij het opstarten van de route (met twee harde punten) na ervan afgeweken ze zijn zal je geen aanlooproute krijgen (als je einde kiest, wel steeds als je begin kiest) als je max zo'n 450m van de route vandaan bent, gelukkig maar!
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Daniel Tempelaere schreef:...Andere tip, maak steeds een track in BC op basis van je route en stuur die naast de route ook naar je Z590. In sporen/ Tracks kan je deze dan zichtbaar maken. Dit bevordert de zichtbaarheid van je route, maar vooral is het een doorslag van de route en bij afwijken van de route (om welke reden dan ook) kan je steeds terugvallen op de track om je route opnieuw correct op te starten...
werkt inderdaad goed, laatst ook eens geprobeerd, track als zwarte lijn op de achtergrond van de route.
En als de route om een of andere reden om zeep is kan je nog steeds van die track een route maken.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Flat Twin Power

Daniel Tempelaere schreef:Ik heb me zelfs ooit laten uitleggen dat de zumo steeds naar boven afrondt!
Kontroleer ook eens of er niet ergens een veerpontje tussenzit op de route, daar kan de zumo qua tijd (en afstand) niet goed overweg mee.
Een gedownloade/ gekregen route met heel veel via-punten ga ik steeds opniew aanmaken, "overtekenen" op de originele a.h.w, gaat vlugger dan ze volledig te controleren en is 'properder'.
Kontroleer ook eens of die vele via-punten wel 'netjes' geplaatst zijn, tts netjes op de baan zodat ze geen 'glitches' veroorzaken.
De Z590 gebruikt NTU kaarten en geen NT kaarten, daar zit jammergenoeg ook een (calibratie) verschil op en met wat pech valt een shapingpoint op een baan langs (of zelfs op de andere kant) van de autostrade. En dat zie je zo niet meteen op een te grote kaartschaal. Door kaartverschillen kunnen er b.v. eenrichtingsbanen bijgekomen zijn .......etc...
Dat je nog vlaggetjes ziet op de Z590 met een route met enkel softe punten (zijn baluwe bollekes) is wel erg raar. Onwaarschijnlijk, maar kontroleer toch eens of je geen stukken kaart ontbreekt (daar waar de vlaggetjes zijn) of dat er niet meer dan één routeerbare kaart actief is.
Andere tip, maak steeds een track in BC op basis van je route en stuur die naast de route ook naar je Z590. In sporen/ Tracks kan je deze dan zichtbaar maken. Dit bevordert de zichtbaarheid van je route, maar vooral is het een doorslag van de route en bij afwijken van de route (om welke reden dan ook) kan je steeds terugvallen op de track om je route opnieuw correct op te starten.
Bij het opstarten van de route (met twee harde punten) na ervan afgeweken ze zijn zal je geen aanlooproute krijgen (als je einde kiest, wel steeds als je begin kiest) als je max zo'n 450m van de route vandaan bent, gelukkig maar!
Bedankt voor de vele tips.
Er zit geen veerpont tussen, de viapunten heb ik gecontroleerd en indien nodig netjes aangepast. De kaarten zijn OK, gecontroleerd met JAVAWA.
Ik zal dat eens uitproberen van die track. Heel goede tip.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Even nader ingaand op enkele puntjes:

1. verschil reistijd basecamp/toestel: ik denk dat P@trick het goed uitlegt. Hooguit zijn er vraagtekens of de zumo nog steeds 'zelflerend' is. Is erg moeilijk te bewijzen/ontkrachten. Vroeger was het wel zo, heb de indruk dat dat nu niet meer zo is.
In basecamp kun je eventueel per profiel, per wegtype de snelheid bijstellen. Mijn ervaring is dat de BC snelheid voor een 'efficiente autorit' meestal aardig klopt; maar een motor toertocht niet. Maar ik laat dat liever zo en schat de duur in op basis van de lengte van de route. Onderweg zien we dan wel weer.

2. er kan ook een verschil zijn qua routelengte, waarbij de route in het toestel iets langer is dan in Basecamp. Dat komt doordat de zumo de lengte van 'etappes' tussen tussenpunten bij elkaar optelt; waarbij elke individuele etappe naar boven afgerond wordt.

3. Ik vermoed de oorzaak van genoemd probleem in een instelling. Zie https://www.facebook.com/mrgpsnl/photos ... 05/?type=1" onclick="window.open(this.href);return false; - advies is om hier geheel GEEN hokjes aan te vinken; tenzij je weet wat je doet. Ik vermoed dat hier het middelste vakje was aangevinkt.

4. in het toestel zie je 'harde viapunten' als vlaggetjes, 'softe viapunten' als bolletjes.

5. Bij afwijken van de route zal het toestel herberekenen naar het eerstvolgende viapunt. Dat kan dus, anders dan wat hierboven staat, OOK een soft viapunt zijn.

6. Echter: als je bij de instelling van punt 3 het bovenste vinkje hebt aangezet dan zullen alle softe viapunten verwijderd worden. De route blijft in principe gewoon intact; TENZIJ je onderweg afwijkt. In dat geval wordt inderdaad in één keer naar het eindpunt (c.q. het eerstvolgende eventueel aanwezige 'harde' viapunt) berekend.

7. hetzelfde geldt wanneer je rijdt met een route op basis van een track. In beide gevallen moet je dus het automatisch herberekenen in het toestel BESLIST uitschakelen.

8. voordeel van een track als routebasis is dat je, naast de feitelijke route, ook continu een stempel van de route over de kaart kunt laten projecteren. Dat werkt erg prettig (ik vind de kleur wit erg geschikt).

9. Wegvallen van routeaanwijzingen komt vooral voor als je auto-herberekenen uit hebt staan en van de route afwijkt. Als je vervolgens weer opde route terug bent dan komen de aanwijzingen automatisch weer terug (kan een afslag duren..). ECHTER: als er toch sprake is van harde via's dan zul je dat punt echt eerst moeten raken voor de aanwijzingen weer terug komen.

- Voor uitleg over de harde en softe viapunten: zie de video op http://youtu.be/BQr3tC2uk0M" onclick="window.open(this.href);return false;

- Voor uitleg over de track als routebasis: zie http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;
st1100

Bericht door st1100 »

Hoe kan een vinkje bij 'pas de route altijd aan de kaart op mijn toestel aan bij overdracht' ook maar enige invloed kan hebben op een route die herwerkt is in basecamp met de kaarten van de zumo (toestel aan de pc) is mij toch een raadsel zenne......
Flat Twin Power

MrGPS schreef:Even nader ingaand op enkele puntjes:

1. verschil reistijd basecamp/toestel: ik denk dat P@trick het goed uitlegt. Hooguit zijn er vraagtekens of de zumo nog steeds 'zelflerend' is. Is erg moeilijk te bewijzen/ontkrachten. Vroeger was het wel zo, heb de indruk dat dat nu niet meer zo is.
In basecamp kun je eventueel per profiel, per wegtype de snelheid bijstellen. Mijn ervaring is dat de BC snelheid voor een 'efficiente autorit' meestal aardig klopt; maar een motor toertocht niet. Maar ik laat dat liever zo en schat de duur in op basis van de lengte van de route. Onderweg zien we dan wel weer.

2. er kan ook een verschil zijn qua routelengte, waarbij de route in het toestel iets langer is dan in Basecamp. Dat komt doordat de zumo de lengte van 'etappes' tussen tussenpunten bij elkaar optelt; waarbij elke individuele etappe naar boven afgerond wordt.

3. Ik vermoed de oorzaak van genoemd probleem in een instelling. Zie https://www.facebook.com/mrgpsnl/photos ... 05/?type=1" onclick="window.open(this.href);return false; - advies is om hier geheel GEEN hokjes aan te vinken; tenzij je weet wat je doet. Ik vermoed dat hier het middelste vakje was aangevinkt.

4. in het toestel zie je 'harde viapunten' als vlaggetjes, 'softe viapunten' als bolletjes.

5. Bij afwijken van de route zal het toestel herberekenen naar het eerstvolgende viapunt. Dat kan dus, anders dan wat hierboven staat, OOK een soft viapunt zijn.

6. Echter: als je bij de instelling van punt 3 het bovenste vinkje hebt aangezet dan zullen alle softe viapunten verwijderd worden. De route blijft in principe gewoon intact; TENZIJ je onderweg afwijkt. In dat geval wordt inderdaad in één keer naar het eindpunt (c.q. het eerstvolgende eventueel aanwezige 'harde' viapunt) berekend.

7. hetzelfde geldt wanneer je rijdt met een route op basis van een track. In beide gevallen moet je dus het automatisch herberekenen in het toestel BESLIST uitschakelen.

8. voordeel van een track als routebasis is dat je, naast de feitelijke route, ook continu een stempel van de route over de kaart kunt laten projecteren. Dat werkt erg prettig (ik vind de kleur wit erg geschikt).

9. Wegvallen van routeaanwijzingen komt vooral voor als je auto-herberekenen uit hebt staan en van de route afwijkt. Als je vervolgens weer opde route terug bent dan komen de aanwijzingen automatisch weer terug (kan een afslag duren..). ECHTER: als er toch sprake is van harde via's dan zul je dat punt echt eerst moeten raken voor de aanwijzingen weer terug komen.
Ik kan je volgen inzake het afwijken van de afstand en de rijtijd bij overdracht van BC naar het toestel maar een verschil van bijna 2 uur op een route van 300 km lijkt met toch wel kras.
Ik heb net eens gekeken naar de instellingen en het middelste vinkje is niet aangevinkt. Ik heb wel gezien dat het bovenste vinkje aangevinkt stond. Ik heb dit nu afgevinkt. Misschien is dit nu de oplossing voor het probleem. Ik zal in ieder geval in het vervolg ook een track van de route maken en deze mee naar het toestel overdragen.
Iedereen die gereageerd heeft hartelijk dank voor de tips. Ik heb weer heel veel bijgeleerd.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Flat Twin Power schreef: maar een verschil van bijna 2 uur op een route van 300 km lijkt met toch wel kras.
Mee eens. Moeilijk van afstand te verklaren. De oorzaak ligt in ieder geval NIET in het bovenste vinkje: dat verwijdert alleen de softe viapunten; zodat je geen 'bolletjes' meer ziet. Vervolgens is wel van belang het automatisch herberekenen uit te schakelen.
Ik adviseer echter ook eens te kijken naar de track als routebasis (zie video hierboven). Dat maakt voor vele het leven een stuk eenvoudiger; hooguit is het even wennen.
Plaats reactie