Cardanas R1200 GSA Gebroken

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
fried

Cardanas R1200 GSA Gebroken

Bericht door fried »

Hey,

Deze week kom ik terug van mijn werk via autostrade,opeens een hels kabaal :-( eerste en juiste vaststelling kniegewricht stuk.

Nu heb ik daar een paar vragen rond:
* Is dat zelf te vervangen,is er iemand die al ervaring heeft met dit onderdeel te vervangen.
* Heb je daar speciaal materiaal voor nodig
* Moet ik daar het volledige cardanhuis voor demonteren.

Ik bedank u nu al voor de reactie's.

Mvg

Wilfried
BMW R 1200 GSA 2015 LC
bochtenpikker

Re: Cardanas R1200 GSA Gebroken

Bericht door bochtenpikker »

heb net hetzelfde gehad vorig jaar. Indien de cardanas volledig vervangen moet worden is dit een dure grap...
echter, Danny van het forum hier heeft me daarbij goed geholpen. Hebben een tweedehands cardan gevonden die hij gemonteerd heeft en heeft dan prima gelopen.

Als Danny dit leest...
fried

Bericht door fried »

Hey,

Alvast bedankt voor de reactie,ik heb ondertussen al een occasie cardan gevonden nu alleen nog wat hulp voor het vervangen van de cardan.

Mvg
BMW R 1200 GSA 2015 LC
Relax

Bericht door Relax »

Danny dus, maar zit 'm ni in Schotland?
I respect your opinion. But I don't give shit.
fried

Bericht door fried »

Ben der maar zelf aan begonnen,ik heb veel aan dit filmpje gehad op YouTube ( http://www.youtube.com/watch?v=BsS8y6YlbkM" onclick="window.open(this.href);return false; ),
behalve vanaf minuut 2:35 daar ging het even totaal mis.Ik kreeg in de bout geen beweging niet naar links niet naar rechts,heb dan maar op aanraden van een garagist de bout warm gemaakt waar door de bout lichtjes los kwam.
Wat dan resulteerde dat ik mijn bout beschadigde bij het draaien waardoor mijn inbus begon gek te draaien,ik heb toen aan de andere kant van de brug de bus eruit gehaald zodat ik de brug er kon tussen uit halen.
Heb toen met de bout via de achterzijde van de bout de bout beetje bij beetje eruit kunnen draaien door eerst een stukje linksom dan terug rechts om wd 40 spuiten tot de bout eruit was.
Het resultaat de bout is naar de vaantjes(zie foto) heb al ondertussen een nieuwe bout besteld.

Nu ben ik op zoek naar een draad tap zodat ik de draad in mijn kader eens kan natrekken,ik weet dat het M24 is maar de spoel van de draad ken ik niet er zijn hier misschien nog leden die dit hebben voor gehad en mij kunnen vertellen hoe ze dit opgelost hebben.Ik hoop dat ik dinsdag als ik de nieuwe bout ga halen meer over de spoel te weten ga komen.

Afbeelding
BMW R 1200 GSA 2015 LC
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Goed warm stoken is de boodschap...zit loctite aan.
Goede momentsleutel is ook nodig om de boel terug in elkaar te zetten....en ervaring.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
fried

Bericht door fried »

Volgens garagist word er geen loctite aan de bout gedaan alleen aan de moer die daar word opgeschroefd. :?:
BMW R 1200 GSA 2015 LC
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Volgens mij is daar toch loctite aan, zou niet anders weten hoe je de schroefdraad zo naar de haaien kunt helpen.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
YOwan

Bericht door YOwan »

fried schreef:Volgens garagist word er geen loctite aan de bout gedaan alleen aan de moer die daar word opgeschroefd. :?:
als er loctite op de moer is komt die bij het vastzetten toch ook op de bout (en omgekeerd) ?!!
just my two cents...
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Pol

Bericht door Pol »

mecapuet schreef:Volgens mij is daar toch loctite aan, zou niet anders weten hoe je de schroefdraad zo naar de haaien kunt helpen.

Gr, meca.
Naar mijn bescheiden mening wordt de fout gemaakt door alsmaar links los te draaien eens er beweging in komt .Ikzelf heb meermaals links/rechts gedraaid zodat de opgedroogde loctite er in stukjes kan van tussen vallen ipv ze te laten meedraaien.(...en de schroefdraad te kwetsen ? )
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Warmstoken tot 120°. En de Loctite komt op de studbolt en niet op de borgmoer. Dus ofwel kent uwe garagist er niets van of de officiele manual van BMW is niet correct.... :mrgreen:
en dan doe ik het al ettelijke jaren verkeerd... :mrgreen: De floater mag je trouwens gerust op 10nm aantrekken, 7nm is niets.... Maar kzou toch maar een paar momentsleutelkes lenen of kopen voor dit klusje, om het niet al te snel opnieuw te moeten doen...

als de draad in de cardantunnel zo erg beschadigd is, zou ik de tunnel wegdoen bij een revisie bedrijf om de boel te herstellen.

Fixed bearing stud bolt
(thread cleaned + Loctite 2701).................. 160 Nm
Floating-bearing stud bolt
(clean thread + Loctite 2701).......................... 7 Nm
Locknut ...................................................... 160 Nm
Reaction link to rear wheel drive .................. 43 Nm
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
fried

Bericht door fried »

Vandaag nieuwe bout gaan halen,tot mijn spijt draait hij er een stukje in en begint hij stroever te draaien :cry: zou het aan gewezen zijn om de draad voorzichtig met een draadtap na te trekken :silent:

Ik heb nu ook de maten gevonden van de draadtap M24 spoed 1.25.
Laatst gewijzigd door fried op 24 sep 2014, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 GSA 2015 LC
RBee

Bericht door RBee »

fried schreef:Nu ben ik op zoek naar een draad tap zodat ik de draad in mijn kader eens kan natrekken,ik weet dat het M24 is maar de spoel van de draad ken ik niet er zijn hier misschien nog leden die dit hebben voor gehad en mij kunnen vertellen hoe ze dit opgelost hebben.Ik hoop dat ik dinsdag als ik de nieuwe bout ga halen meer over de spoel te weten ga komen.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

fried schreef:Vandaag nieuwe bout gaan halen,tot mijn spijt draait hij er een stukje in en begint hij stroever te draaien :cry: zou het aan gewezen zijn om de draad voorzichtig met een draadtap na te trekken :silent:
Als je een draadtap in die maat hebt, kun je dat proberen. je kan ook de beschadigde studbolt wat afdraaien zodat de beschadigde draad verwijderd is en andersom, dus met het gedeelte met de niet beschadigde draad eerst er eens doordraaien. Wel oppassen, want zeker aan de wielkant draai je de bout er makkelijk scheef in.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
fried

Bericht door fried »

Oef...dit tooltje (draadvijl) heeft mij veel geld bespaard.Denk dat er meer vuil van de beschadigde draadbus in de groeven van mijn schroefdraad zat dan dat de draad beschadigd was,maar de nieuwe bus loopt er terug soepel in :grin:

Afbeelding
BMW R 1200 GSA 2015 LC
fried

Bericht door fried »

Vandaag alles terug gemonteerd,kort samengevat de motor loopt weer als een trein :grin:
BMW R 1200 GSA 2015 LC
Plaats reactie