LC - GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Den Woesten

LC - GS

Bericht door Den Woesten »

Vandaag telefoon gekregen van vriend motorijder en had test gelezen over 50 000 km test GS LC niets dan slecht ,amai als dit bij iedereen zo is.

Steven.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
Bart Vercaemer

Re: LC - GS

Bericht door Bart Vercaemer »

Als je dergelijke topics opent, dan is het misschien handig erbij te vertellen wat er slecht werd bevonden in de test.
En nòg handiger zou natuurlijk zijn mocht er een link naar de de desbetreffende test worden bij geplaatst.

Trouwens, volgens mij kan je dergelijke testen enkel goed beoordelen wanneer er een aantal testen zijn gedaan, met verschillende motoren dus.
1 motor getest door 1 persoon kan nog wel eens een vertekend beeld geven, vind ik.

Hoe werd met de motor omgesprongen, was het misschien een minder goed exemplaar (ja, dat gebeurt ook wel eens). Een volledige lijn motoren gaan beoordelen (veroordelen) aan de hand van 1 test lijkt me een beetje kort door de bocht.
R 1200 GS (2006)
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

test gaat over testverslag in Motoplus mogelijk....
I like my bike!!
stefke2

Bericht door stefke2 »

Heb die test hier naast mij liggen in Motoplus nr 18.
In grote lijnen: tankdop 2 keer defect, problemen met de hydraulische koppeling, blijkbaar komt er lucht in en dan op 43000km is de versnellingsbak in de soep gedraaid door een defect lager aan de ingaande as. Metaalsplinters hebben dan blijkbaar ook wat schade aangericht in de rest van het blok... :-? Dus is het hele zootje vervangen.
Over het algemeen blijkbaar toch wel last van wat kinderziektes. En ook een best leuke fiets. Maar niet voor mij 8-)
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Het staat in het motorblad Motoplus,de Nedrlandse versie van Motorrad.
Het is een 50.000 km test van de R 1200GS LC,en na 43.152 km is er
een lager van de ingaande versnellingsbakas kapot gegaan,waardoor de zesde
versnelling beschadigd raakte.In het motorblad staat:Nadat de ingaande
versnellingsbakas door een defect kogellager onvoldoende werd geleid,
greep het tandwiel van de zesde versnelling niet langer goed aan op de
aandrijfas,en raakte daardoor beschadigd.Er is toen ook een nieuw blok gemonteerd.
Het is gebeurd op de Duitse Autobahn,en met hoge snelheid. Omdat de rijder oordopjes
inhad duurde het nog een hele tijd voordat hij het hoorde,hij heeft wel veel geluk gehad dat de
versnellingsbad niet helemaal is vastgelopen,en hij met ingetrokken koppeling rustug kon
uitbollen,en zo op de pechstrook graakt is. De motor draaide,met ingetrokken koppeling,keurig
stationair,alsop er niets gebeurd was,maar de bak zat muurvast in zesde versnelling.
Dit alles staat in Motorplus nr 18 vanaf blz 36 t/m blz 42.
Salu.
Chris.
jovdt

Bericht door jovdt »

Dat was de reden om een der laatste triple blacks te kopen ...had ook lang zitten piekeren maar uiteindelijk toch voor het reeds gekende concept gekozen en nog steeds tot volle tevredenheid. Vond den nieuwe wel super rijden maar ja alle nieuwe dingen hebben hun kinderziektes.....
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Ik stel mij altijd de vraag, wie rijdt daar allemaal mee en op welke manier ?? dat wordt er nooit bij vermeld. Mijn gedacht dat er zeker mankementen zijn die onder normaal gebruik niet zullen voor komen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick

Bericht door p@rick »

jovdt schreef:Dat was de reden om een der laatste triple blacks te kopen ...had ook lang zitten piekeren maar uiteindelijk toch voor het reeds gekende concept gekozen en nog steeds tot volle tevredenheid. Vond den nieuwe wel super rijden maar ja alle nieuwe dingen hebben hun kinderziektes.....

Ik heb iets meer dan twee jaar geleden dezelfde redenering gevolgd. Goed wetende dat enkele maanden later de nieuwe GS (LC) in de toonzaal zou staan toch nog gekozen voor het vorige model (GS 2010-2012). Dat er daarbij een leuke eindereeksactie was (m.b.t. Navigator IV, kofferset, tanktas...) was natuurlijk ook mooi meegenomen maar was niet de voornaamste reden om voor het vertrouwde concept te gaan.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
wolfrider

Bericht door wolfrider »

Man in Black schreef:Ik stel mij altijd de vraag, wie rijdt daar allemaal mee en op welke manier ?? dat wordt er nooit bij vermeld. Mijn gedacht dat er zeker mankementen zijn die onder normaal gebruik niet zullen voor komen.
Motor moet daar gewoon tegen kunnen.
Op die km-stand versnellingsbak in de prak ? :-(
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
p@rick

Bericht door p@rick »

wolfrider schreef:
Man in Black schreef:Ik stel mij altijd de vraag, wie rijdt daar allemaal mee en op welke manier ?? dat wordt er nooit bij vermeld. Mijn gedacht dat er zeker mankementen zijn die onder normaal gebruik niet zullen voor komen.
Motor moet daar gewoon tegen kunnen.
Op die km-stand versnellingsbak in de prak ? :-(
Alles heeft z'n grenzen, ook techniek en mechaniek. Als je het echt wil krijg je alles kapot...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

p@rick schreef:
Alles heeft z'n grenzen, ook techniek en mechaniek. Als je het echt wil krijg je alles kapot...
Inderdaard, al liggen die grenzen niet voor elke fiets op hetzelfde niveau. Destijds met mijn GSA 1150:
-3 versnellingsbakken
-gat in de piston
-cilinder binnewand beschadigd
-achterframe 3 keer gelast
-een voorwiel of 4
en nog wat andere zooi

Het hangt er maar van af hoe je het ding gebruikt. Was ik netjes beschaafd op de weg gebleven...
Maar de fun die ik ermee heb gehad kunnen ze mij niet meer afpakken.

Desalniettemin blijft mijn huidige fiets gaan als een banaan bij nog veel zwaarder misbruik :-)
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
wolfrider

Bericht door wolfrider »

Weet natuurlijk niet wat jouw rijstijl is, Demito :mrgreen: maar als bmw de gs positioneert als de ultieme all / off-road fiets, kijk hun promofilmpjes, moet dat toch kunnen :mrgreen: .
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

wolfrider schreef:Weet natuurlijk niet wat jouw rijstijl is, Demito :mrgreen: maar als bmw de gs positioneert als de ultieme all / off-road fiets, kijk hun promofilmpjes, moet dat toch kunnen :mrgreen: .
Hun promofilmpjes? Het kan allemaal wel hoor, met of eventueel zonder aanpassingen. Maar verwacht je dan wel bij tijd en wijlen aan een serieus dikke factuur, zeker als je dat over langere periodes doet. De motor is er eigenlijk niet echt voor gemaakt, hoewel de hele merchandising doet vermoeden van wel.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

ik heb mijn BMW's in het verleden en nu nog wel een beetje echt wel "gebruikt".... Daar moeten ze gewoon tegen kunnen. Zeker de LC's aangezien die op alle vlakken beter zouden moeten zijn dan hun voorgangers.
Tuurlijk kan er wel al eens iets defect gaan, maar een boite op 43k is wel heel snel ( en duur als je geen garantie meer hebt).
Ik geloof niet in "toevalstreffers". Die lagers worden in grote serie gemaakt, je kan er dus van uitgaan dat heel de serie slecht zal zijn. hopelijk houdt BMW bij welke series in welke BMW's gebruikt werden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jovdt

Bericht door jovdt »

Inderdaad gebruik je moto waarvoor hij gemaakt is....af en toe een uitstap naar wat ruwer terrein moet zeker kunnen maar om dit constant te doen daarvoor is een gs/gsa niet gebouwd.De oude 2-kleppers hadden nog een chassis waardoor er wat meer mogelijk was (ook al zijn de nieuwe stijver en baanvaster) Dit neemt echter niet weg dat de problemen met de nieuwe niet echt kunnen...Je kan pech hebben maar zoals reeds vermeld wordt de testperiode in de schoenen van de klanten geschoven die zich kunnen beroepen op een garantie....Dit vind ik persoonlijk een spijtige evolutie waar je als klant allen maar kan naar kijken en hopen op veel geluk of meestappen in het circus van de constructeurs waar je dan meestal nog moet rekenen op een goede dealer waar je wat zekerheid hebt en begrip.....En ja ik spreek uit ervaring want rijd al sinds 1988 met gs en tot hiertoe nog steeds gespaard van grote kosten...wel met een normaal gebruik(woon -werk wat lange afstand en af en toe wat onverhard...)
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik denk toch niet dat die journalisten zo smerig met die motor rijden dat ie nar 43.000 km in de soep draait. Die gasten krijgen die motor toch ook niet gratis. Ter vergelijking. M en T heeft 200.000 km met een RT 1200 rond gereden. Ook met verschillende berijders en in verschillende omstandigheden.
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Flat Twin Power schreef:
Ik denk toch niet dat die journalisten zo smerig met die motor rijden dat ie nar 43.000 km in de soep draait. Die gasten krijgen die motor toch ook niet gratis. Ter vergelijking. M en T heeft 200.000 km met een RT 1200 rond gereden. Ook met verschillende berijders en in verschillende omstandigheden.
Daar zou je nog kunnen van opkijken. Een dealer van een ander merk, die moest instaan voor het klaarmaken en onderhouden van een testmotor voor één van de bekende tijdschriften heeft mij eens uit de doeken gedaan hoe die zgn journalisten te werk gaan. Vanaf de eerste meter werd met een koude motor brutaal in de toeren gegaan. Die mannen hadden niet het minste respect voor de mechaniek.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Den Woesten

Bericht door Den Woesten »

ben blij dat er hier voor mij geantwoord is, want ik heb het niet gelezen en mijn GS-Rallye doet het goed.

Steven.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Chris Wils schreef:...Het is gebeurd op de Duitse Autobahn,en met hoge snelheid. Omdat de rijder oordopjes
inhad duurde het nog een hele tijd voordat hij het hoorde...
Dat bedoel ik dus, door een defecte lager is uiteindelijk de zesde versnelling beschadigd geraakt, als ze dit eerder hadden opgemerkt had er mogelijk enkel het lager moeten vervangen en was er met de bak niets gebeurd.
Doet mij beetje denken aan een voorval met een monteur waar ik destijds werkte: ja baas, de Sprinter maakte een raar motorgeluid, dan de radio maar wat harder gezet en toen was het weg. Wat later stond de Sprinter op de takelwagen met opgeblazen motor.
Mijn gedacht dat een beetje respect voor de mechaniek soms ver zoek ik bij die testpiloten.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Bart Vercaemer

Volgens mij zijn sommige testpiloten ook niet van het principe 'duurzaamheidstest', maar eerder van 'hoe-snel-kan-dit-stuk-gereden-worden-test'

Een aardig stukje kunnen rijden en wat theoretische kennis van motoren voldoet niet denk ik, een stevige dosis mechanicakennis kan zeker geen kwaad.
R 1200 GS (2006)
Dirk Pauwels

Hoe dan ook, als het kwalitatief goed is, gaat het niet zo snel stuk.
En een defect lager op het gehoor opmerken verondersteld dat je het normale geluid vd motor kent en er dus mee vertrouwd bent en dat je weet hoe een defect lager klinkt. En bijna iedereen rijdt tegenwoordig met oorstoppen, je zou wel gek zijn om dat niet te doen.

bottomline is: lager is defect gegaan, bij een boite lager komt dat zelden door mishandeling, eerder door materiaal of ontwerp fout. Dat een schakel wals of tandwielen of nokkenassen, kleppen en krukaslagers door respect voor mechaniek sneller slijten volledig akkoord maar een V bak lager kun je weinig mishandelen lijkt me....

Lijkt wel of er excuses gezocht worden om het stuk gaan goed te praten.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bart Vercaemer

Kom, een rammelend lager moet je in principe toch wel opmerken.

Met oordoppen rijden tijdens een uitgebreide test zou ik sowieso al niet doen. Hoe kan je in een test dan gaan oordelen over motor- en andere geluiden?

Ten andere, er wordt van alles gedaan om een mooie sound te krijgen, en dan stopt men zijn oren dicht...

Excuses? Misschien. Maar een lager die gebroken is, zou je in principe toch wel moeten horen?
R 1200 GS (2006)
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Bart Vercaemer schreef: Met oordoppen rijden tijdens een uitgebreide test zou ik sowieso al niet doen. Hoe kan je in een test dan gaan oordelen over motor- en andere geluiden?

Ten andere, er wordt van alles gedaan om een mooie sound te krijgen, en dan stopt men zijn oren dicht...
De dag dat jij of iemand in je onmiddellijke omgeving tinitus krijgt door zonder oordoppen te rijden zul je wel anders piepen.
Trouwens, met op maat gemaakte ottoplastieken kun je nog evengoed genieten van de mooie sound.
melis luc

Bericht door melis luc »

Oordopjes zijn geen overbodige luxe op een GS LC die van mij maakt enorm veel lawaai !! Ik heb hier nog een splinternieuwe MIVV black carbon liggen , ik zal die er eens opzetten misschien maakt die minder lawaai !!
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Dirk Pauwels

Bart Vercaemer schreef:Kom, een rammelend lager moet je in principe toch wel opmerken.

Met oordoppen rijden tijdens een uitgebreide test zou ik sowieso al niet doen. Hoe kan je in een test dan gaan oordelen over motor- en andere geluiden?

Excuses? Misschien. Maar een lager die gebroken is, zou je in principe toch wel moeten horen?
Nog relatief jong wss of recent (her) begonnen met motorrijden? Of je doet weinig kms?
Neem van mij aan dat oordoppen beter zijn voor je oren op lange termijn en dat je minder vermoeid zal zijn na een lange rit, zeker op een GS. Bovendien hoor je nog voldoende met oordopjes. Je kan zelfs nog een conversatie voeren met je mederijders ondanks doppen en helm (stilstaand dan). Het zijn uiteraard jouw oren, dus je doet ermee wat je wil :grin:

En het probleem blijft nog altijd dat dat lager niet defect zou mogen gaan. Ook als de rijder op tijd gestopt was, zouden er al kosten geweest zijn. Het is niet omdat hij bleef doorrijden dat het lager defect gegaan is. De kosten hadden mss minder geweest, maar ik denk dat veel eigenaars in dergelijk geval ook gewoon blijven doorrijden.
En ik vraag me af of jij, tenzij je een mechanische achtergrond hebt, een defect lager van de 6de versnelling van een V bak kunt herkennen. Op snelheid rammelt dat nl niet (eerder een zeurend-zoevend geluid) en stationair speelt dit lager wss ook niet mee....
Ik hou het op een slechte lager serie. Zolang ze de modellen die de bewuste serie lagers bevatten voorzien van een andere bak (het binnenwerk dan , zal hopelijk wel een cassette systeem zijn), hoeven er niet te veel problemen te zijn.
Plaats reactie