Kwaliteit van de K-reeks (K1200GT/K1300GT)
Moderator: GVN
-
Kwaliteit van de K-reeks (K1200GT/K1300GT)
Ik rijd momenteel met een F650GS, maar mocht recent het plezier ervaren van meerijden met een K1600GT.
Deze is een beetje boven mijn budget en voorlopig niet aan mij besteedt, maar ik lonk toch stilaan naar iets met wat meer volume, en wat meer comfort.
Ik rij 4x per week nr het werk, voor zover mogelijk de winter door, 45 km enkel. Geen autosnelweg. Doe momenteel zo'n 8000 km per jaar.
Er komen meerdere modellen in aanmerking, met name R1200RT, R1200GS en K1200/K1300GT, de laatste spreekt me het meeste aan.
Ik had het daarover even met m'n dealer, en die heeft me wat 'gewaarschuwd' voor de mindere betrouwbaarheid van de K's op langere termijn.
Ik ben wat op het web gaan rondneuzen, en heb wel wat forum threads gevonden die idd melding maken van problemen met vooral de K1200 reeks.
Ik wil graag wat eerlijke info hierover, en dacht dit hier te vinden (is m'n eerste post hier trouwens)
Wat is ervan aan, hebben alle motoren last van deze mankementen, zijn er bouwjaren die beter zijn dan andere, blijkbaar zijn er veel mankementen door terugroepacties opgelost, maar ook een deel ten koste van de klant te herstellen, … Zijn de K1300's beter dan de K1200's?
ben benieuwd.
Heb trouwens vandaag met een R1200R gereden, gewoon omdat een vriend me de mogelijkheid bood. Ik vond hem nogal springerig/hard afgeveerd in vgl. met mijn F650GS, wel leuke motor, soepel en lui.
grt, Ludwig
Deze is een beetje boven mijn budget en voorlopig niet aan mij besteedt, maar ik lonk toch stilaan naar iets met wat meer volume, en wat meer comfort.
Ik rij 4x per week nr het werk, voor zover mogelijk de winter door, 45 km enkel. Geen autosnelweg. Doe momenteel zo'n 8000 km per jaar.
Er komen meerdere modellen in aanmerking, met name R1200RT, R1200GS en K1200/K1300GT, de laatste spreekt me het meeste aan.
Ik had het daarover even met m'n dealer, en die heeft me wat 'gewaarschuwd' voor de mindere betrouwbaarheid van de K's op langere termijn.
Ik ben wat op het web gaan rondneuzen, en heb wel wat forum threads gevonden die idd melding maken van problemen met vooral de K1200 reeks.
Ik wil graag wat eerlijke info hierover, en dacht dit hier te vinden (is m'n eerste post hier trouwens)
Wat is ervan aan, hebben alle motoren last van deze mankementen, zijn er bouwjaren die beter zijn dan andere, blijkbaar zijn er veel mankementen door terugroepacties opgelost, maar ook een deel ten koste van de klant te herstellen, … Zijn de K1300's beter dan de K1200's?
ben benieuwd.
Heb trouwens vandaag met een R1200R gereden, gewoon omdat een vriend me de mogelijkheid bood. Ik vond hem nogal springerig/hard afgeveerd in vgl. met mijn F650GS, wel leuke motor, soepel en lui.
grt, Ludwig
Re: Kwaliteit van de K-reeks (K1200GT/K1300GT)
Welkom;
Wat de K1200GT betreft: vermijd 06 modellen (wegens (zeer) luid schakelen, konstantfahruckeln, en andere typische eerste modeljaar"eigenschappen"). Voor de terugroepacties (oa. luchtfilterhuis) heb je google of je BMW dealer. Je zou denken dat de 1300 zonder kinder-en andere ziekten zou moeten zijn. De 50,000 Km test in Motorrad was echter niet bepaald "bemoedigend" (uitzondering?). Op het Duitse forum kan je veel info vinden: http://www.bmw-k-forum.de/viewtopic.php?f=25&t=6600860;" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.michaelbense.de/joomla/index ... gtantriebm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat de K1200GT betreft: vermijd 06 modellen (wegens (zeer) luid schakelen, konstantfahruckeln, en andere typische eerste modeljaar"eigenschappen"). Voor de terugroepacties (oa. luchtfilterhuis) heb je google of je BMW dealer. Je zou denken dat de 1300 zonder kinder-en andere ziekten zou moeten zijn. De 50,000 Km test in Motorrad was echter niet bepaald "bemoedigend" (uitzondering?). Op het Duitse forum kan je veel info vinden: http://www.bmw-k-forum.de/viewtopic.php?f=25&t=6600860;" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.michaelbense.de/joomla/index ... gtantriebm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door K1200GT op 21 okt 2014, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL

-
- Contacteer:
Ga eens wat proefritten maken op diverse modellen. Kijk dan zeker ook naar de R1200GS (bij voorkeur 2008 en jonger).
Ik heb ruimschoots ervaring met K1200GT, R1200GS(A), K1600GTL en nu R1200GSA LC. Vergelijk ik deze vier, dan komt de GT bij mij op de laatste plaats (en niet om de minste reden vanwege kwaliteitsissues). Je hebt zelf al de funfactor van een GS mogen ervaren, de R1200GS is dat in superlatieven ...
Ik heb ruimschoots ervaring met K1200GT, R1200GS(A), K1600GTL en nu R1200GSA LC. Vergelijk ik deze vier, dan komt de GT bij mij op de laatste plaats (en niet om de minste reden vanwege kwaliteitsissues). Je hebt zelf al de funfactor van een GS mogen ervaren, de R1200GS is dat in superlatieven ...
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
Erwin
-
Dat zou ongeveer 15000km moeten zijn dan, aan 90km per dag....Charlemagne schreef:...
...

Naast het betrouwbaarheids issue, waar ik weinig over kan zeggen, hou er ook rekening mee dat een 4 of 6 cil een beetje duurder zal zijn dan een boxer/1 cil in onderhoud. Alles slijt wat sneller en is minder toegankelijk voor onderhoud, dus meer werkuren.
Kweenie wat het budget is, maar als je weinig wil uitgeven en toch iets betrouwbaars zoekt, zijn de k1200RS en GT's van eind jaren 90 tot +/- 2005 mss ook een optie. Zeer betrouwbaar en beresterk, minder geschikt voor het kortere stuurwerk, maar dat is een latere K1200-1300 ook niet echt...

R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Ik heb alleen ervaring met K1300 GT en tot nu toe tevreden, mechanisch best een goede moto, tot nu toe niks voorgehad.
Wel al enkele upgrades door men dealer gedaan en door BMW betaald. Verleden week nog maar eens 3de maal links en rechts de knoppenwinkel vervangen.
De enige reden dat ik naar een GS(A) zou overschakelen is de bagagecapaciteit, heb reeds proefritten gedaan en verkies voor puur het rijden toch de GT.
De beste raad die ik je kan geven is probeer ze alle eens te testrijden!
Ps. Ne moto dient bij mij om te reizen daarom het belang voor veel bagagecapaciteit.
Wel al enkele upgrades door men dealer gedaan en door BMW betaald. Verleden week nog maar eens 3de maal links en rechts de knoppenwinkel vervangen.
De enige reden dat ik naar een GS(A) zou overschakelen is de bagagecapaciteit, heb reeds proefritten gedaan en verkies voor puur het rijden toch de GT.
De beste raad die ik je kan geven is probeer ze alle eens te testrijden!
Ps. Ne moto dient bij mij om te reizen daarom het belang voor veel bagagecapaciteit.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
-
Die 15.000 km klopt niet helemaal, ik sta in het onderwijs, dus ik werk niet veel
Ik heb wel nog een eigen zaak daarnaast, dus ik leef niet (enkel) op de kosten van de maatschappij.
Bovendien rijd ik niet als het én vriest én vochtig tegelijk is, en af en toe moet veel materiaal mee (waaronder lang statief wat ik niet op m'n moto kan binden) -> auto.
Dus dat brengt het aantal rij-dagen woon-werk op een 100-tal schat ik grofweg.
Bedankt alvast voor de tips/bemerkingen. Ik hoor net van 'n kennis die een 1200GT heeft dat ie nooit problemen heeft gehad, behalve een terugroep actie van BMW uit. Hij stelt me een proefrit voor, dus dat rijden met verschillende types, zal wel lukken. Bagagecapaciteit vind ik ondergeschikt belangrijk, vooral omdat m'n woonwerkverkeer dikwijls inhoud dat ik tussen de wagens door tot vooraan de lichten rijd, niet echt praktisch met brede koffers, dus ik veronderstel dat ik meestal de zijkoffers thuis zal laten.
ludwig

Ik heb wel nog een eigen zaak daarnaast, dus ik leef niet (enkel) op de kosten van de maatschappij.
Bovendien rijd ik niet als het én vriest én vochtig tegelijk is, en af en toe moet veel materiaal mee (waaronder lang statief wat ik niet op m'n moto kan binden) -> auto.
Dus dat brengt het aantal rij-dagen woon-werk op een 100-tal schat ik grofweg.
Bedankt alvast voor de tips/bemerkingen. Ik hoor net van 'n kennis die een 1200GT heeft dat ie nooit problemen heeft gehad, behalve een terugroep actie van BMW uit. Hij stelt me een proefrit voor, dus dat rijden met verschillende types, zal wel lukken. Bagagecapaciteit vind ik ondergeschikt belangrijk, vooral omdat m'n woonwerkverkeer dikwijls inhoud dat ik tussen de wagens door tot vooraan de lichten rijd, niet echt praktisch met brede koffers, dus ik veronderstel dat ik meestal de zijkoffers thuis zal laten.
Wat maakt de pre-2008 dan minder geschikt? Die was toen ook al immens populair dacht ik, en een referentie op betrouwbaarheid?®win schreef:Ga eens wat proefritten maken op diverse modellen. Kijk dan zeker ook naar de R1200GS (bij voorkeur 2008 en jonger).
ludwig
-
- Contacteer:
De modellen vanaf 2008 hebben een kleine facelift gehad, zijn motorisch ietwat opgepimpt en naarmate een motor langer wordt geproduceerd, des te meer de bestaande probleempjes worden opgelost. Vanaf 2010 is het DOHC blok gekomen, die nog net iets meer pit heeft. De extra klep in de uitlaat geeft de DOHC net wat meer uitlaatgeluid en dat vinden sommigen minder fijn.Charlemagne schreef:
Wat maakt de pre-2008 dan minder geschikt? Die was toen ook al immens populair dacht ik, en een referentie op betrouwbaarheid?
ludwig
Groet,
Erwin
Erwin
Ik ben toch (nog) tevreden van mijn K1200GT van 2008. Ik weet zelfs niet wat de opvolger zou zijn, moest ik willen veranderen. Persoonlijk ben ik niet zo fan van de GS.
GS550 Katana > VF750FD > VFR750 > 10 jaar niks, nul, nada > K1200GT
heb ervaring met K1200RS van 2002. super soepele motor, geen noemenswaardige issues mee gehad. Op zich dezelfde motor als de GT versie van rond die periode.
op diverse fora altijd positieve reacties over gelezen.
Als je van GS komt, moet je wel inboeten aan wendbaarheid. Ik heb onlangs de andere switch gedaan K1200RS ==> GSA LC en sta versteld van wendbaarheid van nieuwe speelgoed. Het karakter van de 4cilinder motor is wat mij betreft super, maar de 2 cilinder geeft me ook een heleboel plezier... "les goûts et les couleurs, on ne discute pas"
Ik zou inderdaad wat proefritten gaan doen en op zoek gaan naar een betrouwbare occasie... er zijn voor de K reeks zeker koopjes te doen, ze zijn veel minder populair op de tweedehands markt.
groetjes Tom
op diverse fora altijd positieve reacties over gelezen.
Als je van GS komt, moet je wel inboeten aan wendbaarheid. Ik heb onlangs de andere switch gedaan K1200RS ==> GSA LC en sta versteld van wendbaarheid van nieuwe speelgoed. Het karakter van de 4cilinder motor is wat mij betreft super, maar de 2 cilinder geeft me ook een heleboel plezier... "les goûts et les couleurs, on ne discute pas"
Ik zou inderdaad wat proefritten gaan doen en op zoek gaan naar een betrouwbare occasie... er zijn voor de K reeks zeker koopjes te doen, ze zijn veel minder populair op de tweedehands markt.
groetjes Tom
GPZ550 > CB750 > ...> K1100LT > R1150GS >...> K1200RS > R1200GSA LC
-
Hallo TomVD, jij spreekt duidelijk van de pre-2006 generatie. Lijkt idd een betere kwaliteit te hebben dan de 2006-2007 generatie. Ik denk dat het van die latere (die ik wel mooier vind) een kwestie zal zijn om iemand te vinden die er tevreden over is, en die er toch van af wil.
Iemand?
ludwig

Iemand?
ludwig
Beste,
Ik kocht mij in 2008 een nieuwe K1200GT.
Vooraf testte ik ook de R1200RT.
Niettegenstaande ik de windbescherming heel belangrijk vind koos ik toch voor de viercilinder.
Ik twijfelde wel een moment voor GS, doch gezien ik op de Duitse snelwegen een hoog gemiddelde wil aanhouden was de keuze snel gemaakt.
Ook het model en het snelle kuiswerk zijn voor mij ook een belangrijk detail.
Hoop er nog jaren van te genieten gezien BMW voor mij geen alternatief in zijn gamma heeft.
Ik kocht mij in 2008 een nieuwe K1200GT.
Vooraf testte ik ook de R1200RT.
Niettegenstaande ik de windbescherming heel belangrijk vind koos ik toch voor de viercilinder.
Ik twijfelde wel een moment voor GS, doch gezien ik op de Duitse snelwegen een hoog gemiddelde wil aanhouden was de keuze snel gemaakt.
Ook het model en het snelle kuiswerk zijn voor mij ook een belangrijk detail.
Hoop er nog jaren van te genieten gezien BMW voor mij geen alternatief in zijn gamma heeft.
Ik heb een k1200 rs gehad, gekocht in 1997 een van de eerste in België. Het eerste jaar niks dan problemen (alles onder garantie gemaakt) . Heb er 80.000 km mee gereden en vond het een super reis en rijdersmoto. Veel meer rijplezier als de pan die ik ervoor had. In 2003 gestopt maar sinds dit jaar terug begonnen. Nu een k1200 r sport van 2007. Rijdt lichtvoetiger maar is wel nerveuzer (maakt meer toeren) . Is toch meer een sportfiets dan de rs . Hoop er nog enkele probleemloze jaartjes mee te rijden en dan misschien een r1200 rs .
Klop helemaal Ludwig... het stealth gehalte van 2006-2007 generatie en achteraf 1300 heeft inderdaad iets... om heel eerlijk te zijn heb ik nog getwijfeld voor een occasie K1300GT toen ik GSA bestelde... nu super content maar dat was ik wellicht ook van de K1300 geweest. In ieder geval veel succes en plezier met je zoektocht die hopelijk niet te lang zal zijn!Charlemagne schreef:Hallo TomVD, jij spreekt duidelijk van de pre-2006 generatie. Lijkt idd een betere kwaliteit te hebben dan de 2006-2007 generatie. Ik denk dat het van die latere (die ik wel mooier vind) een kwestie zal zijn om iemand te vinden die er tevreden over is, en die er toch van af wil.![]()
Iemand?
ludwig
groetjes Tom
TomVD schreef:Klop helemaal Ludwig... het stealth gehalte van 2006-2007 generatie en achteraf 1300 heeft inderdaad iets... om heel eerlijk te zijn heb ik nog getwijfeld voor een occasie K1300GT toen ik GSA bestelde... nu super content maar dat was ik wellicht ook van de K1300 geweest. In ieder geval veel succes en plezier met je zoektocht die hopelijk niet te lang zal zijn!Charlemagne schreef:Hallo TomVD, jij spreekt duidelijk van de pre-2006 generatie. Lijkt idd een betere kwaliteit te hebben dan de 2006-2007 generatie. Ik denk dat het van die latere (die ik wel mooier vind) een kwestie zal zijn om iemand te vinden die er tevreden over is, en die er toch van af wil.![]()
Iemand?
ludwig
groetjes Tom
er staat er eentje van 2008 te koop op het forum...
-
ja en een schoontje ook nog, maar een klein beetje boven budget jammer genoeg.TomVD schreef:er staat er eentje van 2008 te koop op het forum...
-
Ik heb in 2007 een k1200gt van 2003 gehad. Liep perfect en reed ongelooflijk goed. De zithouding was voor mij echter net een tikje te sportief, zowel kniehoek te opgetrokken, als iets teveel druk op de polsen. Maar op de moto zelf, de bediening, het rijgedrag enz... was totaal niks aan te merken.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's