"gesproken" begeleiding navi echt noodzakelijk ?
Moderator: GVN
Goeie morgen
Ik ben even aan 't rondzien voor een motorgps met dan ook de zgn "noodzakelijke" bluetooth set, maar stel me toch vragen...
Ben een puur recreatief motorrijder, dus aan bellen op de motor of muziek of zo heb ik eigenlijk niet echt een boodschap, ik wil gewoon een gps met niet te veel toeters en bellen.... En dan vraag ik me af : heb je zo'n bedrade of bluetooth headset echt nodig ?
Want kan me ook voorstellen dat het misschien irritant is dat je iedere halve minuut iemand in je oor hoort roepen van "linsk,rechts volgende afslag"
Zijn er mensen die hun gps gebruiken zonder gesproken begeleiding, dus enkel scherm aflezen en wat is uw ervaring ?
Gevaarlijker dan met gesproken begeleiding ?
Is het doenbaar of niet en is gesproken begeleiding véél comfortabeler of eerder minder comfortabel ?
Kan me voorstellen dat gesproken begeleiding misschien ook vermoeiender is dan gewoon het scherm volgen
In de auto volg ik onbewust ook eerder de aanwijzingen op het scherm dan dat ik effectief luister naar wat de stem me te vertellen heeft...
Ik ben even aan 't rondzien voor een motorgps met dan ook de zgn "noodzakelijke" bluetooth set, maar stel me toch vragen...
Ben een puur recreatief motorrijder, dus aan bellen op de motor of muziek of zo heb ik eigenlijk niet echt een boodschap, ik wil gewoon een gps met niet te veel toeters en bellen.... En dan vraag ik me af : heb je zo'n bedrade of bluetooth headset echt nodig ?
Want kan me ook voorstellen dat het misschien irritant is dat je iedere halve minuut iemand in je oor hoort roepen van "linsk,rechts volgende afslag"
Zijn er mensen die hun gps gebruiken zonder gesproken begeleiding, dus enkel scherm aflezen en wat is uw ervaring ?
Gevaarlijker dan met gesproken begeleiding ?
Is het doenbaar of niet en is gesproken begeleiding véél comfortabeler of eerder minder comfortabel ?
Kan me voorstellen dat gesproken begeleiding misschien ook vermoeiender is dan gewoon het scherm volgen
In de auto volg ik onbewust ook eerder de aanwijzingen op het scherm dan dat ik effectief luister naar wat de stem me te vertellen heeft...
-
- Contacteer:
Re: "gesproken" begeleiding navi echt noodzakelijk ?
bij mij staat de bluetooth in mn gps af, die gesproken instrukties vind ik supervervelend, maar das dan waarschijnlijk omdat mijn muziek erdoor onderbroken wordt. een afslag wordt meerdere keren aangemeld. efkes naar het scherm kijken is voor mij goed genoeg
blue tooth set wordt dus enkel gebruikt voor muziek van op de telefoon, en de radio. zelfs de communicatie met mijn madam is uitgeschakeld.
blue tooth set wordt dus enkel gebruikt voor muziek van op de telefoon, en de radio. zelfs de communicatie met mijn madam is uitgeschakeld.
-
Ik rij al jaren met een garmin, nu een zumo. Wel grotendeels van mijn kilometers woon/werk en die weg ken ik ondertussen al
dus voor die paar keer dat ik eens een toerrit mee reed, heb ik nooit geïnvesteerd in een bluetooth setje. Voor naar A naar B te rijden werkt het perfect door af en toe even een vlugge blik op het toestel te werpen. Tijdens toerritjes gaat dat al eens uit je gedachten en rij je soms de straat eens voorbij waar je had ingemoeten. Ik heb dat nogal dikwijls zelfs
dus ik rij ook liever niet aan kop want geregeld met heel de groep mee gaan terugdraaien dan, en dat is niet echt leuk. Dus voor mij persoonlijk zou het wel een oplossing zijn om gesproken instructie's te ontvangen tijdens het rijden als ik meer groepsritten zou rijden ja.

- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
-
Het is toch beter dat ge uw ogen op de weg of op het verkeer kunt houden dan dat ge steeds wordt afgeleid om naar de GPS te kijken t"is zo al gevaarlijk genoeg !!! Als ge uw volume niet te luid zet is dat echt niet storend .
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
-
Als ik alleen rijdt staat het op, met duo staat het af wegens te veel onderbrekingen naar mijn goesting, dan moet mijn madam alles twee of drie keer zeggen das nog erger
Geen probleem met concentratieverlies op de weg, integendeel ikzelf let beter op.
Is toch al heel wat anders als vroeger met de kaart op de tank, nu hoef je enkel op de instructies te volgen.

Geen probleem met concentratieverlies op de weg, integendeel ikzelf let beter op.
Is toch al heel wat anders als vroeger met de kaart op de tank, nu hoef je enkel op de instructies te volgen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Yep, ook mijn mening.melis luc schreef:Het is toch beter dat ge uw ogen op de weg of op het verkeer kunt houden dan dat ge steeds wordt afgeleid om naar de GPS te kijken t"is zo al gevaarlijk genoeg !!! Als ge uw volume niet te luid zet is dat echt niet storend .
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
ik wordt zelf ook retegek van de truus, of de charlotte, of de jean, die telkens in mijn oren zaagt over de volgende actie. Ben al jaren gewoon om enkel op de kaart te rijden. Eén snelle blik op de gps, die eigenlijk 30 cm onder mijn normale gezichtsveld staat, leert me al hoe de volgende 500 tot 700 meter zullen verlopen, en dit geeft me een rustig gevoel. Onze blik en geest hebben afwisseling nodig tijdens het rijden. Ons brein kan oneindig veel impulsen verwerken, maar heeft deze ook nodig, om bewust met die informatie te kunnen omgaan. Als we ons te lang op de weg voor ons focussen, dan wordt ons brein zelfs wat 'verslapt'. Zo ervaar ik dat toch. Het met flitsen kijken naar de gps, helpt me ook om mijn gedachten op het rijden te houden. Kan dan wat minder 'wegdromen' naar andere onderwerpen.
Want dat vind ik nou net zo fijn aan motorrijden, je moet geconcentreerd blijven, je moet je focussen op het rijden, je moet je voor- en achterligger in het oog houden, je moet je afvragen of die wagen al dan niet een maneuver gaat uitvoeren, je moet zien of er een kind aan het spelen is, die misschien wel op straat kan opduiken, je moet de tractor zien, die eventueel moddersporen heeft achtergelaten .... Al deze externe maar levensbelangrijke prikkels zorgen ervoor dat mijn grijze massa (en dit heeft niet enkel te maken met mijn haarkleur) zich puur moet toeleggen op dit rijden. En dat geeft mijn brein de tijd om zich leeg te maken van andere besognes. Het zo voor mij heel storend zijn dit concentratieproces telkens onderbroken wetend door de vele audioaanwijzingen van mijn truus. Bij een wat snellere rit, die wat meer concentratie vergt, is muziek niet aangewezen voor mij, bij een wat rustigere toerrit kan ik dit wel apprecieren, een streepje muziek op de achtergrond. Vraag me dan niet welke nummers de revue gespasseerd zijn, ik denk gewoon dat mijn brein deze klanken als een leuke achtergrond ervaren, zonder storend te zijn.
Dus daarom heb ik wel bluetooth, omdat ik dat streepje muziek wel kan waarderen, en ook omdat ik dan wel bereikbaar ben, voor een eventueel dringend telefoontje (mijn gsm nr is maar door weinig mensen gekend, en ik zie iik steeds op mijn gps wie er nu net belt).
Natuurlijk is dit een zeer persoonlijke mening, maar zo ervaar ik mijn gps en geluid. En moest mijn gps even niet op de motor staan, dan zou ik dit een zeer sterk gemis vinden.
Hopelijk heeft dikkejos hier iets aan.
Want dat vind ik nou net zo fijn aan motorrijden, je moet geconcentreerd blijven, je moet je focussen op het rijden, je moet je voor- en achterligger in het oog houden, je moet je afvragen of die wagen al dan niet een maneuver gaat uitvoeren, je moet zien of er een kind aan het spelen is, die misschien wel op straat kan opduiken, je moet de tractor zien, die eventueel moddersporen heeft achtergelaten .... Al deze externe maar levensbelangrijke prikkels zorgen ervoor dat mijn grijze massa (en dit heeft niet enkel te maken met mijn haarkleur) zich puur moet toeleggen op dit rijden. En dat geeft mijn brein de tijd om zich leeg te maken van andere besognes. Het zo voor mij heel storend zijn dit concentratieproces telkens onderbroken wetend door de vele audioaanwijzingen van mijn truus. Bij een wat snellere rit, die wat meer concentratie vergt, is muziek niet aangewezen voor mij, bij een wat rustigere toerrit kan ik dit wel apprecieren, een streepje muziek op de achtergrond. Vraag me dan niet welke nummers de revue gespasseerd zijn, ik denk gewoon dat mijn brein deze klanken als een leuke achtergrond ervaren, zonder storend te zijn.
Dus daarom heb ik wel bluetooth, omdat ik dat streepje muziek wel kan waarderen, en ook omdat ik dan wel bereikbaar ben, voor een eventueel dringend telefoontje (mijn gsm nr is maar door weinig mensen gekend, en ik zie iik steeds op mijn gps wie er nu net belt).
Natuurlijk is dit een zeer persoonlijke mening, maar zo ervaar ik mijn gps en geluid. En moest mijn gps even niet op de motor staan, dan zou ik dit een zeer sterk gemis vinden.
Hopelijk heeft dikkejos hier iets aan.
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Ik heb jaren met een Tripy II gereden en die heeft gewoon geen gesproken aanwijzingen
dat ging perfect
nu met de Zumo 590 heb ik idd een bluetooth set (had ik daarvoor ook al maar enkel voor wat muziek)
wanneer ik effectief van A naar B rijdt, dan staan de gesproken aanwijzingen aan
op een toerrit gaan de gesproken aanwijzingen uit, dat rijdt gewoon rustiger vind ik
die gesproken aanwijzingen zijn imo niet strikt noodzakelijk, het kan soms wel handig zijn, op andere momenten is het gewoon storend
hangt van de situatie af...
dat ging perfect
nu met de Zumo 590 heb ik idd een bluetooth set (had ik daarvoor ook al maar enkel voor wat muziek)
wanneer ik effectief van A naar B rijdt, dan staan de gesproken aanwijzingen aan
op een toerrit gaan de gesproken aanwijzingen uit, dat rijdt gewoon rustiger vind ik
die gesproken aanwijzingen zijn imo niet strikt noodzakelijk, het kan soms wel handig zijn, op andere momenten is het gewoon storend
hangt van de situatie af...
R1200GS LC
-
Ik had het niet beter kunnen zeggen, helemaal mijne bloedgroep ditsnoepje schreef:...
Want dat vind ik nou net zo fijn aan motorrijden...

CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
Yep, hier ook Tripy II.roadster schreef:Ik heb jaren met een Tripy II gereden en die heeft gewoon geen gesproken aanwijzingen
dat ging perfect
Grtz Marc

Ik heb ooit een tripy gehad en heb hem verkocht omdat dat veel te veel van mijn aandacht trok. En op een schoon bochtig stuk in de Ardennen reed ik steevast de afslag voorbij en moest weer keren enz.roadster schreef:Ik heb jaren met een Tripy II gereden en die heeft gewoon geen gesproken aanwijzingen
dat ging perfect
...
Nu heb ik een 660 en een scala , en als germaine teveel blabla is , zet ik ze gewoon stiller , tot je nog net hoort dat er iets is (een afslag enz) en dan kijk ik op het scherm wat ik moet doen. Voor mij is dat 1000 keer beter dan in de Ardennen heel de tijd op dat scherm te moeten letten. Nee , ik wil niet terug naar zonder geluid.

Ok dank iedereen voor de info, ik ga me informeren over de 390 de 590 en de 660 en 1 van die kopen.
Voorlopig zonder bluetooth of bekabeling, ik zal wel zien na een paar maand hoe het rijdt met enkel op scherm te kijken, kan me dan nog. Decideren om alsnog scala of sena te kopen....
Voorlopig zonder bluetooth of bekabeling, ik zal wel zien na een paar maand hoe het rijdt met enkel op scherm te kijken, kan me dan nog. Decideren om alsnog scala of sena te kopen....
In algemene zin denk ik dat het scherm belangrijker is dan de gesproken aanwijzing. Zeker als het gaat om toertochten. Want dat pakken we vaak toch nèt even een ander weggetje dan je op basis van het verkeersbeeld zou verwachten. Je hoort 'over 200 meter rechts' maar pas als je naar het scherm kijkt zie je dat het de bedoeling is dat kleine weggetje te pakken en niet de doorgaande weg vlak erna.
Ik denk dat het vooral heel persoonlijk is; en ook afhangt van wat voor soort routes je rijdt. Gaat het om een route in (in mijn geval) Nederland dan moet je bij een toertocht zeer regelmatig van weg wisselen om op de kleine wegen te blijven. Dat zal in België vaak ook zo zijn. En dan is dat geleuter aan je hoofd op een gegeven moment knap irritant en is het prettiger om gewoon nu en dan een blik op het scherm te werpen.
Meest 'verschrikkelijke' wat je dan kan overkomen is dat je eens zó aan het genieten bent van de omgeving dat je een afslag mist. So what? Ik heb herberekenen altijd uitstaan en rij dan 'op het scherm' terug naar de route. Al die paniek over herberekenen: nergens voor nodig. En bovendien: als je toch aan het genieten was is de route sowieso goed.
Rij je echter bijvoorbeeld in de Eifel dan zijn de 'afslagetappes' vaak veel langer en volg je gewoon kilometers lang dezelfde weg. Dan is het op zich wel relaxt op een gegeven moment 'wakker geschud' te worden dat het tijd wordt een andere weg te kiezen. Hetzelfde geldt voor heen- en terugritten. Ook in een drukke stad vind ik de gesproken aanwijzing relevant; dat voorkomt dat ik ernaar neig net iets te lang naar het scherm te turen terwijl ik eigenlijk mijn volledige aandacht bij de weg zou moeten hebben.
Dat maakt dat ik zelf wel geluid in de helm heb, maar het lang niet altijd gebruik.
De afweging tussen tripy en garmin/tomtom is imho een hele andere dan alleen de gesproken aanwijzingen. Ikzelf zie de tripy vooral als optimaal voor de offroader. Belangrijk pluspunt van de tripy in deze context vind ik wel de zeer goede afleesbaarheid van het scherm.
Maar ook bij bijvoorbeeld een Zumo kun je er inderdaad prima voor kiezen te starten zònder geluid. Dat kun je immers altijd later nog toevoegen.
Nog twee tips:
- de 660 zou ik nieuw niet meer kopen. Kijk dan liever naar de 590
- is budget relevant: kijk dan zeker ook naar de 340. Zonder headset zul je bijvoorbeeld niet handsfree bellen; het belangrijkste verschil tussen 340 en 390.
Ik denk dat het vooral heel persoonlijk is; en ook afhangt van wat voor soort routes je rijdt. Gaat het om een route in (in mijn geval) Nederland dan moet je bij een toertocht zeer regelmatig van weg wisselen om op de kleine wegen te blijven. Dat zal in België vaak ook zo zijn. En dan is dat geleuter aan je hoofd op een gegeven moment knap irritant en is het prettiger om gewoon nu en dan een blik op het scherm te werpen.
Meest 'verschrikkelijke' wat je dan kan overkomen is dat je eens zó aan het genieten bent van de omgeving dat je een afslag mist. So what? Ik heb herberekenen altijd uitstaan en rij dan 'op het scherm' terug naar de route. Al die paniek over herberekenen: nergens voor nodig. En bovendien: als je toch aan het genieten was is de route sowieso goed.
Rij je echter bijvoorbeeld in de Eifel dan zijn de 'afslagetappes' vaak veel langer en volg je gewoon kilometers lang dezelfde weg. Dan is het op zich wel relaxt op een gegeven moment 'wakker geschud' te worden dat het tijd wordt een andere weg te kiezen. Hetzelfde geldt voor heen- en terugritten. Ook in een drukke stad vind ik de gesproken aanwijzing relevant; dat voorkomt dat ik ernaar neig net iets te lang naar het scherm te turen terwijl ik eigenlijk mijn volledige aandacht bij de weg zou moeten hebben.
Dat maakt dat ik zelf wel geluid in de helm heb, maar het lang niet altijd gebruik.
De afweging tussen tripy en garmin/tomtom is imho een hele andere dan alleen de gesproken aanwijzingen. Ikzelf zie de tripy vooral als optimaal voor de offroader. Belangrijk pluspunt van de tripy in deze context vind ik wel de zeer goede afleesbaarheid van het scherm.
Maar ook bij bijvoorbeeld een Zumo kun je er inderdaad prima voor kiezen te starten zònder geluid. Dat kun je immers altijd later nog toevoegen.
Nog twee tips:
- de 660 zou ik nieuw niet meer kopen. Kijk dan liever naar de 590
- is budget relevant: kijk dan zeker ook naar de 340. Zonder headset zul je bijvoorbeeld niet handsfree bellen; het belangrijkste verschil tussen 340 en 390.
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma als de auteur van deze topic...
Heb mij een paar maand geleden een tweedehands zumo 550 gekocht, en dit bevalt prima.. Voorlopig zonder headsetje en zonder gesproken instructies.
Ik ben een puur recreatieve rijder, maal tijdens de week honderden kms af met de auto, en ervaar het dan als een "zegen" om op de moto niet bereikbaar te zijn, niet constant muziek te hebben en te kunnen genieten van de route op zich.
Ik heb getwijfeld om een bluetooth setje (n-com B4plus in mijn geval) aan te schaffen, maar heb het voorlopig nog niet gedaan. Routes rijden met alleen de instructies op het scherm lukt prima (met de on-route kaart stuurt de zumo je zelfs langs de meest onooglijke wegen,en ook dat gaat zonder problemen) De plaats waar je GPS is opgesteld lijkt me in dit geval wel belangrijk, zo dicht mogelijk bij het normale gezichtsveld.
Heb mij een paar maand geleden een tweedehands zumo 550 gekocht, en dit bevalt prima.. Voorlopig zonder headsetje en zonder gesproken instructies.
Ik ben een puur recreatieve rijder, maal tijdens de week honderden kms af met de auto, en ervaar het dan als een "zegen" om op de moto niet bereikbaar te zijn, niet constant muziek te hebben en te kunnen genieten van de route op zich.
Ik heb getwijfeld om een bluetooth setje (n-com B4plus in mijn geval) aan te schaffen, maar heb het voorlopig nog niet gedaan. Routes rijden met alleen de instructies op het scherm lukt prima (met de on-route kaart stuurt de zumo je zelfs langs de meest onooglijke wegen,en ook dat gaat zonder problemen) De plaats waar je GPS is opgesteld lijkt me in dit geval wel belangrijk, zo dicht mogelijk bij het normale gezichtsveld.
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
'k Heb het - op het windgeruis na - ook graag stil in m'n helm. Geen muziek, en tijdens het motorijden wil ik niet bereikbaar zijn per gsm. Ik maak dan ook geen gebruik van de gesproken instructies van de GPS. Ik heb mijn TomTom Rider 2 ingesteld op de energiebesparende stand. Dat wil zeggen dat het schermpje automatisch uitvalt wanneer er niks te vertellen valt, en vanzelf weer oplicht telkens er binnen een bepaalde afstand iets gemeld moet worden over de te volgen reisweg. In combinatie met een geschikte opstelplaats volstaat dat oplichten om me attent te maken op de instructies. Ik denk niet dat ik in de voorbije drie à vier jaar zo al vijf meldingen gemist heb.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
das intressant bij garmin gaat dat niet geloof ik ,allez peizik he
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Echt noodzakelijk niet, ik vind t wel zeer comfortabel en veilig. Ik heb voor mijn scala rider-tijdperk toch al bijna in een vangrail gehangen omdat ik tijdens een stortbui nog snel eens keek of ik nu afrit 25 of 25a moest hebben. Door de regen op t scherm duurde het wat langer om het te ontcijferen en plots was die afrit al een stuk dichter dan verwacht. Zeer zeker een fout van mij, maar dan helpt t wel als er iemand in uw oor fluistert dat je de afrit 'nu' moet nemen of binnen 300m. Als dat stemmetje mij één keer voor brokken behoedt, is het de investering al waard.
Mijn ritten zijn wel hoofdzakelijk professioneel om bij klanten en productielocaties te geraken, dus vaak in druk verkeer en steden of industriezones. Dat verschilt wellicht van een uitgestippelde toerrit. Ik rij nu vaak hoofdzakelijk op de gesproken aanwijzingen en alleen bij de wat meer complexe kruispunten kijk ik snel eens op het scherm welke straat ik precies moet nemen.
Toegegeven, zeker op redelijk bekende trajecten is het wat overbodig dat ze mij om de 100 m aan een afrit herinnert, maar voor meer rust in je helm staat op de kaart van de zumo 390 de "geluid dempen"-toets klaar.
Het niet bereikbaar willen zijn is volgens mij geen probleem: als je niet bereikbaar wil zijn, zet je je telefoon uit/stil. Standaard is mijn telefoon ook niet met de scala rider of de zumo gelinkt, omdat ik inderdaad niet graag gebeld wordt tijdens het rijden, maar het is fijn dat het kan in noodgevallen. Al is het maar om google maps gebruiken als de gps niet mee is.
Mijn ritten zijn wel hoofdzakelijk professioneel om bij klanten en productielocaties te geraken, dus vaak in druk verkeer en steden of industriezones. Dat verschilt wellicht van een uitgestippelde toerrit. Ik rij nu vaak hoofdzakelijk op de gesproken aanwijzingen en alleen bij de wat meer complexe kruispunten kijk ik snel eens op het scherm welke straat ik precies moet nemen.
Toegegeven, zeker op redelijk bekende trajecten is het wat overbodig dat ze mij om de 100 m aan een afrit herinnert, maar voor meer rust in je helm staat op de kaart van de zumo 390 de "geluid dempen"-toets klaar.
Het niet bereikbaar willen zijn is volgens mij geen probleem: als je niet bereikbaar wil zijn, zet je je telefoon uit/stil. Standaard is mijn telefoon ook niet met de scala rider of de zumo gelinkt, omdat ik inderdaad niet graag gebeld wordt tijdens het rijden, maar het is fijn dat het kan in noodgevallen. Al is het maar om google maps gebruiken als de gps niet mee is.
R850R '95 / Honda CB sevenfifty '92 / R1150R Rockster '03
Alles hangt natuurlijk af van op welk type wegen je uw gps wilt gebruiken. Ook de rijstijl heeft z'n belang , tijdens het cruisen zal dat wel lukken met enkel het scherm maar Op een 'speel' weg in de ardennen of luxemburg , dan kijk je toch 'in de bochten' , dan mag je de gps nog midden op m'n scherm van de moto vijzen ....
Dan nog ga je het 90% van de tijd niet opmerken , simpelweg omdat je niet die richting uitkijkt....
Wij motorrijders zien toch dagelijks wat er gebeurt als de chauffeur iets te veel opgaat in een scherm....
Muziek , telefoon enz dat hoeft allemaal niet , als je daar geen zin in hebt zet je dat gewoon af.

Wij motorrijders zien toch dagelijks wat er gebeurt als de chauffeur iets te veel opgaat in een scherm....

Muziek , telefoon enz dat hoeft allemaal niet , als je daar geen zin in hebt zet je dat gewoon af.

-
Ik had een GPS met Limburgse stem altijd te laat , ramp.
" OOO sorry uuu bent teu veir gereeeden, uuu haad hier moeten afslaagen"
Grapje.
Ik zet geluid altijd af,in linker hoek kan ik onmiddellijk kijken wat de volgende actie is.
" OOO sorry uuu bent teu veir gereeeden, uuu haad hier moeten afslaagen"

Grapje.
Ik zet geluid altijd af,in linker hoek kan ik onmiddellijk kijken wat de volgende actie is.
Laatst gewijzigd door alfa op 08 nov 2014, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
voor mij ? niet alleen NIET noodzakelijk, maar zelfs NIET wenselijk... vind truus verschrikkelijk storend, in welke taal dan ook, dus het geluid staat steeds af. Een korte blik op je gps geeft je meteen de noodzakelijke info voor de volgende "beweging" die je zou moeten maken, en dan kan je ook meteen inschatten of je wat sneller moet kijken of je enige tijd gerust bent vooraleer. Wakker schudden ?? is mij nog niet overkomen, is overigens een niet voorziene optie van de GPS...
-
En zo zie je dat het voor iedereen verschillend is...
Ik vind (persoonlijk) dat de gesproken aanwijzingen en het kijken naar het schermpje elkaar perfect aanvullen, wanneer ik een aanwijzing hoor werp ik snel een blik op het scherm ter bevestiging en ik ben zeker dat ik niets mis !
De GSM is ook aangesloten, dus ik ben wel bereikbaar maar ik kan nog steeds zelf beslissen of ik de oproep al dan niet aanneem.
Muziek (radio en zo) hoef ik dan weer totaal niet, dat vind ik dan weer 'storend' ! Luister liever naar de wind, de motor en de uitlaat !...
Ik vind (persoonlijk) dat de gesproken aanwijzingen en het kijken naar het schermpje elkaar perfect aanvullen, wanneer ik een aanwijzing hoor werp ik snel een blik op het scherm ter bevestiging en ik ben zeker dat ik niets mis !
De GSM is ook aangesloten, dus ik ben wel bereikbaar maar ik kan nog steeds zelf beslissen of ik de oproep al dan niet aanneem.
Muziek (radio en zo) hoef ik dan weer totaal niet, dat vind ik dan weer 'storend' ! Luister liever naar de wind, de motor en de uitlaat !...
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
-
ge moogt dan juist niet hebben zoals ik op de invriesrit op scherm kwam er bv 200 links af maar de stem zei 400 meter en paar keer niet naar't scherm gekeken en paar keer moeten terug keren
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
YOwan schreef:En zo zie je dat het voor iedereen verschillend is...
+1.
Moet wel toegeven, ik heb jarenlang mét muziek gereden maar sinds een paar maanden eigenlijk nog maar zelden.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
idd. Patrick. Dat bedoel ik dus, steeds de combinatie van stem en scherm, het één vult het ander aan...patrick k100 schreef:ge moogt dan juist niet hebben zoals ik op de invriesrit op scherm kwam er bv 200 links af maar de stem zei 400 meter en paar keer niet naar't scherm gekeken en paar keer moeten terug keren
Leuk trouwens dat ik U op de invriesrit ook eens ontmoet en gesproken heb !
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
(='.'=)
('')_('')
-