Benzineverbruik.
Moderator: GVN
-
Benzineverbruik.
Hallo.
Ik rijd sinds 2 maand met een 1200gs van bouwjaar 2006.
Ik ben er heel tevreden over.
Alleen het verbruik baart me wat zorgen, al is het niet dramatisch.
Ik hou me, geloof het of niet, steeds aan de maximum toegelaten snelheden op de weg.
Ik hou het toerental steeds ergens tussen de 3.500 en 4.000 rpm.
Mijn gemiddeld verbruik is altijd 6,4 tot 6,7 l/100 km.
Volgens mij is dat vrij veel.
Kan iemand mij dit bevestigen of ontkennen?
greetz,
Bart
Ik rijd sinds 2 maand met een 1200gs van bouwjaar 2006.
Ik ben er heel tevreden over.
Alleen het verbruik baart me wat zorgen, al is het niet dramatisch.
Ik hou me, geloof het of niet, steeds aan de maximum toegelaten snelheden op de weg.
Ik hou het toerental steeds ergens tussen de 3.500 en 4.000 rpm.
Mijn gemiddeld verbruik is altijd 6,4 tot 6,7 l/100 km.
Volgens mij is dat vrij veel.
Kan iemand mij dit bevestigen of ontkennen?
greetz,
Bart
R 1200 GS (2006)
-
Re: Benzineverbruik.
Mijn nieuw GS LC verbruikt van 4.9 tot 5.1 volgens de boordcomputer !
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
lijkt mij idd veel
mijn GS van 2008 zit gemiddeld aan 5.2l/100km voor alle mogelijke ritjes door elkaar, beetje w-w, dagtripjes en reisjes...
mijn GS van 2008 zit gemiddeld aan 5.2l/100km voor alle mogelijke ritjes door elkaar, beetje w-w, dagtripjes en reisjes...
R1200GS LC
Had een GSA van 2007,boordcomputer niet te vertrouwen,had ook altijd volgens BC 6,5 tot 7,2l maar dat klopte niet,evenals de benzinemeter die ook niet juist ging.
Ben benieuwd bij mijn nieuwe motor GSA lc
Krisgs
Ben benieuwd bij mijn nieuwe motor GSA lc
Krisgs
1200 gsa
-
@ Bart:
Is inderdaad wat veel. Had ook een GS van 2006 die 5,2 tot 5,5 verbruikte (zelf gemeten geen BC)
Het zou kunnen de uwe op een noodprogramma loopt door bijvoorbeeld een defecte lambda sensor.
Even laten uitlezen.
Is inderdaad wat veel. Had ook een GS van 2006 die 5,2 tot 5,5 verbruikte (zelf gemeten geen BC)
Het zou kunnen de uwe op een noodprogramma loopt door bijvoorbeeld een defecte lambda sensor.
Even laten uitlezen.
R1200GSLC / K1200RS
-
Als alle parameters juist werken.
TPS spanning juist afstellen.
Hiermee stuurt die de opening tijd(elektromagneet) van injector aan.
Hoe langer de opening blijft hoe meer benzine er door kan verstuiven.
Juiste benzinedruk op injectoren is ook belangrijk.
De spanning van TPS kan door motorunit bijgestuurd worden van ander parameters( T°olie ,LMM en lambda sensor) en die beïnvloeden de hoeveelheid benzine inspuiting.
TPS spanning juist afstellen.
Hiermee stuurt die de opening tijd(elektromagneet) van injector aan.
Hoe langer de opening blijft hoe meer benzine er door kan verstuiven.
Juiste benzinedruk op injectoren is ook belangrijk.
De spanning van TPS kan door motorunit bijgestuurd worden van ander parameters( T°olie ,LMM en lambda sensor) en die beïnvloeden de hoeveelheid benzine inspuiting.
BMW R1100R zonder KFR
-
Is dus ook eigen berekening en niet via boordcomputer (zit er volgens mij zelfs niet eens op bij de eerste 1200 modellen).
Morgen ga ik voor een nieuwe achterband, en zeg het ook onmiddellijk eens.
Dat een 2006 iets meer zal verbruiken dan de nieuwe LC's kan ik nog wel inkomen. De techniek staat niet stil. Maar 260 km met een volle tank lijkt me wel heel erg weinig.
Dat een 2006 iets meer zal verbruiken dan de nieuwe LC's kan ik nog wel inkomen. De techniek staat niet stil. Maar 260 km met een volle tank lijkt me wel heel erg weinig.
R 1200 GS (2006)
-
GS 2009: gemiddeld verbruik van 5,9l.
Naast eventuele technische oorzaken voor je, in mijn ogen abnormaal hoge, verbruik kunnen er ook nog andere dingen spelen:
- doe je veel stadsverkeer? File?
- je blijft beneden 4000 rpm zeg je. Bij constante snelheden of ook bij het optrekken? Ik heb een sterk vermoeden dat je voor een lager verbruik beter doortrekt tot 5 à 6000 rpm. Het zal ook de levensduur van je motor ten goede komen als je regelmatig wat verder doortrekt. De verbranding zal vollediger verlopen en er zal minder 'smurrie' in de cilinders blijven 'plakken'
Naast eventuele technische oorzaken voor je, in mijn ogen abnormaal hoge, verbruik kunnen er ook nog andere dingen spelen:
- je blijft beneden 4000 rpm zeg je. Bij constante snelheden of ook bij het optrekken? Ik heb een sterk vermoeden dat je voor een lager verbruik beter doortrekt tot 5 à 6000 rpm. Het zal ook de levensduur van je motor ten goede komen als je regelmatig wat verder doortrekt. De verbranding zal vollediger verlopen en er zal minder 'smurrie' in de cilinders blijven 'plakken'
-
Ik met een nieuwe GS-lc, pas uit 'rodage' (1200 km.).Bart Vercaemer schreef:Dat een 2006 iets meer zal verbruiken dan de nieuwe LC's kan ik nog wel inkomen...
Gemiddeld verbruik (volgens boordcomputer) : 4,8 L....
Ik vermoed, nu dat hij zijn inrij-onderhoud heeft gehad en hij dan ook op FP staat, het verbruik nog wel wat naar omhoog zal gaan ?...
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
260 is te weinig...stadsverkeer is wel slecht voor 't verbruik, ik verbruik 't minste tijdens vlotte/snelle ritten! Ook in de bergen valt dat mee!Bart Vercaemer schreef:Is dus ook eigen berekening en niet via boordcomputer (zit er volgens mij zelfs niet eens op bij de eerste 1200 modellen).
Hopelijk komt er een oplossing, wat de naft is te duur om te vergooien!

I like my bike!!
Mijn GS LC verbruikt van 4.7 tot 4.9 volgens de boordcomputer.
15.000km gereden.
15.000km gereden.
United we conquer
-
Sinds vorig jaar reed ik met 4 verschillende 1200 boxers. Altijd 6,7 l verbruik...
En koop een nieuwe band niet bij een dealer.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
mijn 2014 GSA nu op 5,4 ... kben tevreden, 't blijft een motor hé... 

http://www.mtcredbone.be" onclick="window.open(this.href);return false;
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
-
- Contacteer:
ik kom nooit boven de 5L met mijne lc, niet bij woonwerk, niet bij eifelritjes, hoe dat jullie aan die meer dan 6l geraken is me een raadsel 

-
- Contacteer:
nope, de kans dat em de ziekte van het hoge verbruik ook overkrijgt danRelax schreef:Weekje wisselen?

de LC's zijn zuiniger inse , verder moet je niet zoeken.ZWIEP 01 schreef:ik kom nooit boven de 5L met mijne lc, niet bij woonwerk, niet bij eifelritjes, hoe dat jullie aan die meer dan 6l geraken is me een raadsel

En een moto verbruikt zoveel meer dan een auto, mijne BMW 320d kon ik ook onder de 5L krijgen tijdens een 'economy-run'

I like my bike!!
Mijne GSA (8 jr jong, + 80 000 km) verbruikt nog steeds ongeveer 5 l... ben overigens een rustige rijder, banden gaan + 20 000 km mee...
Sluit mij overigens aan bij vorige bedenking dat een moto in vergelijking met een koekblik véél verbruikt, mijn audi (2 l, 140 PK, 10 jr, + 200 000 km en net géén 1600 kg) neemt genoegen met ongeveer 6 l diesel, en tmoet vooruit gaan...
Sluit mij overigens aan bij vorige bedenking dat een moto in vergelijking met een koekblik véél verbruikt, mijn audi (2 l, 140 PK, 10 jr, + 200 000 km en net géén 1600 kg) neemt genoegen met ongeveer 6 l diesel, en tmoet vooruit gaan...
-
De motor doet inderdaad elke dag 2x 7 km woon-werk (wat eigenlijk vooral 'stads'verkeer is).Walter Gaas schreef:GS 2009: gemiddeld verbruik van 5,9l.
Nee nee, tijdens het optrekken natuurlijk niet. Als is in de bebouwde kom optrekken tegen 7.000 rpm verre van altijd een mogelijkheid.
En waarom niet bij een dealer/garagist kopen?Relax schreef:Sinds vorig jaar reed ik met 4 verschillende 1200 boxers. Altijd 6,7 l verbruik...
R 1200 GS (2006)
Vraag eens een prijsofferte bij een bandencentrale, en uw vraag is beantwoord.Bart Vercaemer schreef:En waarom niet bij een dealer/garagist kopen?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
€ 159,67 voor een Dunlop Trailmax TR91 (inclusief uitbalanceren en plaatsen) is toch geen ramp zeker?
Geen idee waarom ik naar een bandencentrale zou moeten gaan (waar ze meestal de moeite niet nemen om het wiel met de correcte spanning vast te zetten), als ik het tegen die prijs heb op 300 meter van mijn deur...
Geen idee waarom ik naar een bandencentrale zou moeten gaan (waar ze meestal de moeite niet nemen om het wiel met de correcte spanning vast te zetten), als ik het tegen die prijs heb op 300 meter van mijn deur...
R 1200 GS (2006)
Da's geen minne beschuldiging, zeker het "meestal". Zo veel (slechte) ervaring met zo veel bandencentrales?Bart Vercaemer schreef:Geen idee waarom ik naar een bandencentrale zou moeten gaan (waar ze meestal de moeite niet nemen om het wiel met de correcte spanning vast te zetten)
't Is mij in ieder geval nog nooit overkomen, waar ik banden koop worden de bouten met een momentsleutel op de correcte spanning aangetrokken.
-
- Contacteer:
net zoals niet alle dealers pokkeduur zijn met de banden zijn ook nie alle bandencentrales prutserswilly schreef:Da's geen minne beschuldiging, zeker het "meestal". Zo veel (slechte) ervaring met zo veel bandencentrales?Bart Vercaemer schreef:Geen idee waarom ik naar een bandencentrale zou moeten gaan (waar ze meestal de moeite niet nemen om het wiel met de correcte spanning vast te zetten)
't Is mij in ieder geval nog nooit overkomen, waar ik banden koop worden de bouten met een momentsleutel op de correcte spanning aangetrokken.
je goed informeren is de leuze
ik plaats geen banden bij mn dealer daar hij een heel stuk duurder is dan een bandencentrale, mn vorige dealer (caset in torhout ) hanteerde dan wel schappelijke prijzen voor de banden, ik liet ze dan ook daar vervangen (ik lig niet wakker van vijf euro meer op minder maar 50 euro verschil, daar rij ik wel even voor naar de bandenboer )
-
Willy,
een beschuldiging is richting een bepaald persoon of bedrijf. Wat ik deed, was een algemene vaststelling (gebaseerd op ervaringen die ik van bepaalde mensen heb gehoord).
Er zullen er ook wel bij zijn die het correct doen.
Maar zoals gezegd: voor de prijs die ik betaal, loont het volgens mij echt niet de moeite om het risico te nemen...
een beschuldiging is richting een bepaald persoon of bedrijf. Wat ik deed, was een algemene vaststelling (gebaseerd op ervaringen die ik van bepaalde mensen heb gehoord).
Er zullen er ook wel bij zijn die het correct doen.
Maar zoals gezegd: voor de prijs die ik betaal, loont het volgens mij echt niet de moeite om het risico te nemen...
R 1200 GS (2006)