En dan nu de ontknoping
Dag 15 zaterdag 7 juni 2014
Tegen 7u15 ben ik up and about.
De zon is al ferm aan het schijnen. Mooi zo.
Ik doe alles op’t gemak, want op de camping is het nog muisstil.

Een ferm beest houdt mij gezelschap bij mijn ontbijt.
Na alles terug ingepakt te hebben rij ik tegen 9u naar het receptiegebouw. Die blijkt echter nog potdicht te zijn. Er is niemand te bespeuren, ik zie geen brievenbus en heb enkel 20 € biljetten in de portefeuille. Na 10 minuten wachten hou ik het voor gezien en vertrek dus zonder betalen.
Vandaag is de dag van de 3e versnelling en de prachtige vergezichten (we hebben er nog niet genoeg gehad…).
Eerste attractie: Canyon de la Dourbie

Met het dorpje Cantobre.
Op een bepaald ogenblik stuurt de GPS mij een bepaalde richting uit die ik verdacht vond. Pas na een aantal kilometer zegt ie dat ik rechtomkeer moet maken en dus de ganse weg moet terug keren. Getver de getver, geen idee waarom dat ie dat gedaan heeft…
Een paar keer schuift de moto opnieuw. Is het niet door de kiezeltjes, dan is het door het zwetende wegdek. Opletten dus.
En warm: > 35° C!
Op de Michelin-kaart zie ik een attractie met drie sterren aangeduid. Het vergt een kleine omweg en wanneer ik die verder volg, kom ik terug op de voorziene route. Het besluit is dus rap genomen: ik ga eens gaan zien naar de Point Sublime van de Gorges Du Tarn.

Ter hoogte van Les Vignes klim ik uit de Gorges naar het hoger gelegen plateau.

Daarna is de weg er naartoe er eentje van 12 in een dozijn. Maar wanneer je dan op het bewuste punt komt, duikt het landschap weg in dit:

Een beetje extra uitleg over de regio.

Daarna is het terug de vallei in op een weg die bij momenten toch niet van de breedste is.

Pittoresk plaatsje om een gehuchtje te starten. Ik vraag mij alleen af of het ook zo pittoresk is wanneer de Tarn zijn niveau stijgt na sterke regenval :-s (zie maar wat er nu gebeurt in de Var en de Pyrénées Orientales).

Ik volg de Tarn verder tot in Le Pont de Montvert. Daar neem ik links de D20 naar de Col de Finiels.

Op die col is er één of andere fietswedstrijd. Ik moet dus uitkijken voor die mannen en vrouwen die de berg opzwoegen en daarna aan de andere kant afzoeven.

Aan het landschap te zien zou je het niet zeggen, maar we zitten hier nog altijd dik boven de 1.000 m.
Nabij St-Flour-de-Mercoire vind ik een bank met tafel en hou er een lunchpauze.
Daarna is’t via de Barrage de Naussac

Kweet, het beeld stelt niet veel voor. Zie het als een bewijs da’k er ben geweest

Geef toe, dit verdient toch een plaats in de lijst van de originele stadsnamen.

Dan is het de beurt aan de Allier rivier om die een tijdje te volgen.
En geregeld laat die zich van zijnen schonen kant zien:
De zeldzame keer dat ik op een Nationale kom (nl. de N102 in Fix-Saint-Geneys), zie ik een politiecontrole voor me. De auto net voor me wordt uit het verkeer geplukt, Ik mag gelukkig doorrijden. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar ik heb nog een eind af te leggen en verlies dus niet graag teveel tijd.
Twee maal word ik geconfronteerd met een omleiding. De laatste wilde me zelfs op de autosnelweg. Uiteindelijk ben ik toch zonder veel problemen door de werken gereden. Tot groot ongenoegen van een buurtbewoner die mij luidkeels iets toeriep. Van piekenaas gebaard en rustig verder gereden

Langs het kasteel van Mauzun. Een bouwwerkje van de 13e eeuw, op een uitgedoofde vulkaan.

Van vulkanen gesproken, in de horizon zijn er nog van dergelijke exemplaren te zien.

Dit is dus het type weg dat ik volg: soms smalle, meestal verlaten rustige D-baantjes tussen de velden en de bossen.
Ik had een camping voorzien in Decise, maar wanneer ik daar toekwam werd ik geconfronteerd met dit:

er was verdorie een kermis in volle gang.
Zelfs al was de camping daarachter nog open, dan nog wilde ik er niet overnachten met al dat lawaai.
Dus eerst tanken en daarna naar de volgende stad op de route: La Machine.
Eén van de redenen waarom ik graag in Frankrijk op stap ben is dat wanneer je een stad(je) nadert de overnachtingsmogelijkheden (en dus ook de campings) mooi bewegwijzerd zijn.
Deze camping is van het rudimentaire type, maar o zo rustig.

Naast 2 Nederlanders op leeftijd die naar de bergen gaan op simpele brommerkes en een Oostenrijks koppel in een mobilhome heb ik het ganse terrein voor me.
Die Nederlanders gaan wel tot gat in de nacht nogal luidruchtig levensbeschouwingen, avonturen en plannen met elkaar uitwisselen. Daar gaat de rust.
Afing, een gezonde vermoeidheid en een paar oorstoppen zorgen ervoor dat ik toch een verkwikkende nachtrust tegemoet ga.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...
Lid BMW MC VL