geparelde aluminium oderdelen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ginovl
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2014, 15:29
Woonplaats: gent-sdw

geparelde aluminium oderdelen

Bericht door ginovl »

Hallo oldtimer vrienden
Ik heb zonet mijn cilinders en wielnaven teruggekregen die gepareld zijn (precies nieuwe).Nu vraag ik me hetvolgende af ,hoe hou je die onderdelen zo proper zodat er geen corrosie kan optreden op de aluminium onderdelen.Ik heb al gehoord om er wb40 op te spuiten of siliconespray maar het schijnt dat je dit vele malen moet blijven doen,er bestaat ook een engels product die hittebestendig zou zijn (ideaal voor cilinders)maar ik weet de naam van dit product niet,weet hier iemand van?
Vernis op de onderdelen is ook niet top (heb ik van iemand die er ervaring mee heeft)
Als hier iemand een goede tip heeft laat maar horen
grt gino
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door Dirk Pauwels »

Blank laten en veel kuisen is de beste remedie. Bij langere stilstand inspuiten/inwrijven met Vaseline of motorolie. De Vaseline er bij gebruik terug afhalen, De olie hoef je er niet af te halen
Ik doe dit al jaren bij mijn Bonneville waarvan ik de carterdeksels gepolijst heb en in een vochtige garage staat. tot hiertoe nog geen oxidatie.
WD40 droogt op, is geen oplossing.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 04 nov 2014, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door Man in Black »

is wapenolie iets? die is namelijk zuurvrij. Ik gebruikte dat vroeger om mijn autovelgen mee in te wrijven.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
zoef
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 jan 2007, 21:56
Woonplaats: nieuwpoort
Locatie: west vlaanderen

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door zoef »

Laten anodiseren is eerste die bij me opkomt is maar een idee
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door RC30 »

Het beste middel is regelmatig poetsen.
Een wondermiddel bestaat er niet. Dat zouden er velen wel willen, nooit poetsen en altijd met een blinkende motor rondrijden.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door Jo De Paepe »

alu blank laten niet vernissen dit vergeeld door inwerking van UV stralen.

ik spuit mijn alu blokken in met WD 40 of bij langere winterstilstand met Ballistol een zuur vrije wapenolie op basis van natuurlijke produkten.
bij het eerste gebruik verbrand het residu evenals je de motor wast (de alu doe ik trouwens met vloeibare vloerzeep van Vigor .
Vigor verdunnen 1op 2 met water ,vernevelen efkes laten trekken en eventueel eens met een velgenborstel tussen de koelribben en afspoelen )
na het wassen terug WD40 erop als er niet meer mee gereden gaat worden.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
ginovl
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2014, 15:29
Woonplaats: gent-sdw

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door ginovl »

bedankt voor de reactie,
mijn moto staat niet lang stil,dus vaseline en motorolie zal bij mij geen baat hebben (wel goed idee voor stilstand).
blank laten en goed poetsen heb ik geen moeite mee,maar zo'n luchtgekoelde cilinders poetsen is ook geen makkie (met welk product doe je dit het best ?)
Misschien is gewoon hogedrukreinigen een gemakkelijke oplossing?
Wapenolie is misschien een optie,maar ook bij stilstand veronderstel ik ,cilinders blijven immers een hele tijd warm.
En anodiseren voor aluminium is misschien ook wel goed ,heb geen idee wat dit kost en hoe lang dit stand houd.
Ik denk dat ik beginnen met goed poetsen.
Nu nog mijn motorblok er net hetzelfde laten uitzien,probeer dit eerst met aluminium décap en indien nodig nog met WD40 en staalwol-0000
greetz
gino
ginovl
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2014, 15:29
Woonplaats: gent-sdw

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door ginovl »

ok,de vloerzeep test ik uit als hij weer bolt
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door Jo De Paepe »

Nu nog mijn motorblok er net hetzelfde laten uitzien,probeer dit eerst met aluminium décap en indien nodig nog met WD40 en staalwol-0000
pakt in plaats van staalwol een groen sponske van scotchbrite.
Staalwol pulvert en laat soms ijzerkruimels achter die kunnen roesten
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door Dirk Pauwels »

Jo De Paepe schreef:
pakt in plaats van staalwol een groen sponske van scotchbrite.
Staalwol pulvert en laat soms ijzerkruimels achter die kunnen roesten
Van 3m hebben ze ook goeie schuurmattekes in allerlei korrel, ik gebruik die het liefste, gaan ook vrij lang mee.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door Dirk Pauwels »

ginovl schreef:bedankt voor de reactie,
mijn moto staat niet lang stil,dus vaseline en motorolie zal bij mij geen baat hebben (wel goed idee voor stilstand).
blank laten en goed poetsen heb ik geen moeite mee,maar zo'n luchtgekoelde cilinders poetsen is ook geen makkie (met welk product doe je dit het best ?)
Misschien is gewoon hogedrukreinigen een gemakkelijke oplossing?
Wapenolie is misschien een optie,maar ook bij stilstand veronderstel ik ,cilinders blijven immers een hele tijd warm.
En anodiseren voor aluminium is misschien ook wel goed ,heb geen idee wat dit kost en hoe lang dit stand houd.
Ik denk dat ik beginnen met goed poetsen.
Nu nog mijn motorblok er net hetzelfde laten uitzien,probeer dit eerst met aluminium décap en indien nodig nog met WD40 en staalwol-0000
greetz
gino
Je gaat toch niet met nen opgekuiste classic in 't zout rijden hé, Dan had je hem beter niet opgekuist.... :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ginovl
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2014, 15:29
Woonplaats: gent-sdw

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door ginovl »

neen,dat zout ga ik toch mijden
VDS
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 dec 2009, 16:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door VDS »

Deze kan ik aanraden! spuit na het wassen altijd de moto er een beetje met in.... Verkopen ze in 1 liter spuitbus(navulbaar) of 5 liter. Ik heb een bus van 5 liter en
vul zelf mijn spuitbus op, is goedkoper. De 5 liter bus is of was verkrijgbaar bij Motoport.
Mag zelfs op de lak gespoten worden. Is een groen vloeibaar produkt die snel opdroogt en vrijwel onzichtbaar is. Begint ook niet te roken als je het op je motor spuit...


http://www.scottoiler.com/uk/Lubes-Clea ... e.tpl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ginovl
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2014, 15:29
Woonplaats: gent-sdw

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door ginovl »

Bedankt vds
Lijkt me idd een goed idee om dit te proberen
grt gino
patrick vanolst
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2008, 21:49
Woonplaats: 3450
Locatie: brabant Nieuwdorpstraat 39 3450 Geetbets

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door patrick vanolst »

Bellistol
komt uit de tijd van Napoleon is voor alles goed moto's auto's landbouw maar
ook voor de mens zoals brandwonde en andere huidaandoening
ook bij dieren Napoleon gebruikte het voor alles in zij leger
werd alleen voor hem gemaakt in die tijd
m.v.g. Patrick
ginovl
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2014, 15:29
Woonplaats: gent-sdw

Re: geparelde aluminium oderdelen

Bericht door ginovl »

leuk wistjedatje
en dit beschermt aluminium?
Plaats reactie