Vol vermogen Ja of Nee?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Jo De Meyer

Vol vermogen Ja of Nee?

Bericht door Jo De Meyer »

Vrienden,

Sinds enkele weken zit ik op een nieuwe LC, geleverd met gereduceerd vermogen. Niettegenstaande ik in Rain modus rijd
vind ik het optrekken nog redelijk fors. Het verschil tussen de 85 Nm van m'n 2008 en de 122 nu is groot. Aangezien de openbare weg
nu eenmaal geen racecircuit is in ik me min of meer aan de regels probeer te houden is gas geven millimeterwerk wat me soms
op de zenuwen werkt.
Ik was niet van plan om hem op vol vermogen te zetten maar ik lees in de handleiding dat het koppel gereduceerd 122 Nm bedraagt
bij 5250tr/min en bij vol vermogen 125 bij 6500tr/min. Mag ik er ervan uitgaan dat bij vol vermogen de moto iets gematigder zal zijn
in lage toeren omdat zijn maximum koppel 1250tr/min later wordt bereikt?

Graag jullie bevindingen

Met vriendelijke groeten

Jo
RBee

Re: Vol vermogen Ja of Nee?

Bericht door RBee »

In de praktijk gaat hij er toch nog sneller vandoor.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
melis luc

Bericht door melis luc »

Zalig toch hoe die rijd op full power !!!
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
YOwan

Bericht door YOwan »

melis luc schreef:Zalig toch hoe die rijd op full power !!!
inderdaad... :grin:
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
stevenrt1200

Bericht door stevenrt1200 »

het hangt een beetje van je persoonlijke rijstijl af. Als je een heel rustige piloot bent dan zie ik er het nut niet van in om hem op full power te laten zetten.
Ikzelf heb hem op full power staan, gezien ik graag af en toe eens het onderste uit de kan haal. Dit doe ik echter steeds meer enkel nog in het buitenland of op stukken waar ik zeker ben dat ik anderen niet in gevaar breng. Spijtig genoeg wordt dit steeds moeilijker gezien de huidige politiek, tegenwoordig wordt je strenger gestraft voor een verkeersovertreding als voor het plegen van fraude, of een ander crimineel feit.
Born in '66 at Dendermonde
ride motorfiets sinds '94 Kawasaki ZZR 600, '99 Honda VFR 800, '05 BMW R1200RT en Zumo 550.
'14 R1200RT-LC met Navigator V
ZWIEP 01
Contacteer:

Bericht door ZWIEP 01 »

de gasrespons op vrijgesteld en gelimiteerd vermogen is identiek, dat zal dus geen verschil maken, maar aangezien je altijd op rain modus rijdt, ben ik heel erg verwonderd dat je de motor te moeilijk te doseren vindt, hier staat em altijd op dynamic, al moet ik toegeven dat ik de motor voor technische stukskes toch ook op road durf te zetten
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Ik rij grotendeels op road, in een gekke bui op dynamiet.
Gisteren op een gegeven moment op rain gezet na enkele stapjes opzij op natte plekken.
Rechtdoor geen probleem, maar bij een weg indraaien is het telkens verschieten :-? gelukkig deed de ASC zijn werk.
Vol vermogen is volgens mij enkel te merken in top vermogen, dus hogere toerentallen
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Jo De Meyer

Bericht door Jo De Meyer »

ZWIEP 01 schreef:de gasrespons op vrijgesteld en gelimiteerd vermogen is identiek, dat zal dus geen verschil maken, maar aangezien je altijd op rain modus rijdt, ben ik heel erg verwonderd dat je de motor te moeilijk te doseren vindt, hier staat em altijd op dynamic, al moet ik toegeven dat ik de motor voor technische stukskes toch ook op road durf te zetten
Ik gebruik mijn motor hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer over secundaire wegen. Als je aanzet en opschakelt bij 4000 toeren heb je amper gas gegeven en zit je
al ver boven de limiet. Op de autostrade heb ik er geen last van en als je wat gaat spelen op landwegen of in de bergen is dit niet zo'n probleem maar dat is niet mijn realiteit.
Op het traject dat ik afleg is de max 70 en enkele zone's 30. Vandaar mijn ergernis. En ja, misschien heb ik de verkeerde moto gekocht voor mijn doel. Als je echter al 250.000
km achter de rug hebt op 5 Gs'en was het voor mij een evidente keuze. Een ketting aangedreven moto zegt me weinig en jaarlijks trek ik de Dolomieten in en dan is het wel de ideale
machine. BMW wil uiteraard mee met de concurrentie maar ik sta niet achter deze evolutie.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

Kijk, da's nu net één v.d redenen dat er bij mij geen GS(A) is gekomen maar een concurrent waar ik me wel kan in vinden. Ik vind de (r)evolutie die de GS(A) gemaakt heeft niet in de juiste richting, 't is niet langer de motor voor mij en mijn manier van rijden. Ik blijf 't zeggen, als ik een raket vermomd als hoogpoter wil hebben, dan had ik wel voor de Multistrada gekozen, die is tenminste nog mooi ook :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Bob

Bericht door Bob »

Jo De Meyer schreef: BMW wil uiteraard mee met de concurrentie maar ik sta niet achter deze evolutie.
Ik begrijp je standpunt. Je zou dezelfde "klachten" kunnen herhalen wanneer je het hebt over het verschil tussen de oude viercilinder van de K1200-serie en de nieuwe K1200/1300. Ik heb ze allebei gehad, en hoewel je wel enigszins aan het meer schichtige karakter went, vond ik mijn oude K1200RS leuker rijden dan de "nieuwe" K1200R Sport. De plusminus 30 bijkomende pk's had ik als doorsnee motorrijder eigenlijk niet nodig.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
easyboy

Bericht door easyboy »

ik heb geen minuut getwijfeld, op full power, ik kom van een honda pan - european st 1300 en heb toch wel eventjes moeten wennen aan zijn iets kortere vitesses. mijn gsa was net als ik tevreden als het iets meer mocht. vnl in eerste. over het gebruik durf ik me niet te uiten, toch blijft mijn standpunt, je rijdt zo snel als je zelf wilt, niet normaal moet je zijn om met een motor te rijden; maar verstandig moet je wel zijn om er mee om te gaan. trouwens tegenwoordig sta je reeds versteld aan het rode licht wanneer het groen is hoe snel sommige voertuigen reeds vertrekken, en ik vind toch persoonlijk als je daar vooraan staat met je motor dat je toch hopelijk geen gatplakker hebt op je hielen... :wink:
http://www.mtcredbone.be" onclick="window.open(this.href);return false;
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
Alain GS

Bericht door Alain GS »

De mijne is niet "vrijgegeven" na het eerste inrijonderhoud. Bewust ervoor gekozen om hem op 107 pk te laten staan. In orde met de wetgeving en trouwens, jonges, ne GS is geen racebanaan, hé !!
Afbeelding
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Léon

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik heb de mijne gewoon besteld op full power. Ok, dat kost eenmalig een beetje meer, maar ik heb dan nadien ook geen gezeik met de verzekering of met vadertje staat.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik denk niet dat er ooit al iemand gezeik heeft gehad met vadertje staat en de verzekeringspremie wordt bij een motorfiets bepaald op de cylinderinhoud en niet op het aantal KW's.
willy

Bericht door willy »

Klopt het inschrijvingsattest nog als het vermogen achteraf verhoogd wordt?
Flat Twin Power

De Kw's vermeld op het inschrijvingsbewijs kloppen niet meer. Dat is alleen van belang voor de dieven van de fiscus. De verzekeringspremie wordt berekend op basis van de cylinderinhoud, uw leeftijd, de plaats waar je woont, uw beroep maar niet op het aantal kw. Trouwens ga je zoveel gevaarlijker en sneller rijden of je nu 100 of 125 pk hebt ? Ik denk het niet.
Ik zou ten andere de autobestuurders geen eten willen geven van wie hun wagen gechipt is. En van die wordt de premie wel berekend op het vermogen.
Alain GS

Bericht door Alain GS »

Ik zou ten andere de autobestuurders geen eten willen geven van wie hun wagen gechipt is. En van die wordt de premie wel berekend op het vermogen.
:grin:
easyboy

Bericht door easyboy »

wanneer je er niet over spreekt bij de dealer denk ik trouwens dat ze het automatisch op full power zetten. is een eigen, terechte keuze dit niet te doen, maar ik denk dat 90 procent wel liever de full power heeft....
http://www.mtcredbone.be" onclick="window.open(this.href);return false;
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
melis luc

Bericht door melis luc »

Aan mij hebben ze het toch gevraagd toen ik ging voor het eerste onderhoud , en ja je voelt het verschil toch goed vind ik ,ik denk +- 60 € kost het . het blijft toch voordeliger ook bij eventuele doorverkoop !
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Alain GS

Bericht door Alain GS »

easyboy schreef:wanneer je er niet over spreekt bij de dealer denk ik trouwens dat ze het automatisch op full power zetten. is een eigen, terechte keuze dit niet te doen, maar ik denk dat 90 procent wel liever de full power heeft....
Inderdaad. Ik behoor bij de 10% "niet"-ers en blijf erbij dat ik met mijn beperktere vermogen even goed mee kan als al diegenen met hun 125 pk ! De koppelcurve is gunstiger in de toerentalkelder en zodoende is de krachtontplooiing beter, zonder dat je de motor forceert, a.h.w. . 90 % staart zich blind op de pk-getallen. BMW kan uit het huidige blok makkelijk 150 pk puren en na nog een paar configuraties in de komende jaren zal dat er wel van komen. Dat al diegenen met hun "slechts" 125 pk nu maar al beginnen balen dus :mrgreen: ! Néé, max-pk 's bij een bepaald (hoog) toerental zijn niet alles en lijkt mij althans "narrow-minded". Enfin, mijn mening ... :-P .
Tenslotte is het een Gelände und Strasse en niet een GR ( Gelände und Rennstrecke).
ZWIEP 01
Contacteer:

Bericht door ZWIEP 01 »

ik vind die van mij toch nog beter oppakken sinds hij op full power staat, kan ook een gedacht zijn, enfin, die 60 euro zal het ook niet maken.
em op full power bestellen is mijns inziens geen goede zet, je betaalt een pak meer en bij wederverkoop wordt daar ook nog eens rekening mee gehouden.
voor de verzekering speelt het idd geen rol
Léon

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Flat Twin Power

Léon schreef:Mijne zal op full power gezet worden voor de aflevering en daar moet niets extra voor betaald worden.
Ik heb daar ook niet voor moeten bijbetalen op mijn K.
J@n

Bericht door J@n »

Alain GS schreef:De mijne is niet "vrijgegeven" na het eerste inrijonderhoud. Bewust ervoor gekozen om hem op 107 pk te laten staan. In orde met de wetgeving en trouwens, jonges, ne GS is geen racebanaan, hé !!
Aha, Jij ben dus die ene motorrijder die zich altijd aan de snelheidsbeperkingen houdt, nooit over de witte lijn gaat, ... :roll:
Plaats reactie