GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Moderator: GVN
GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Nu ik even out off office ben door een sleutelbeenbreuk na een val met de MTB heb ik tijd om even een terugblik te gooien op 10 jaar tevreden gebruik van m’n GSA 1150 (bouwjaar 2003 – twin spark).
Na een Yamaha XT500, een Guzzi California 850, en twee Varadero’s was het dus eens tijd om eens dieper in de buidel te tasten en eens een duurdere fiets aan te schaffen. De look van GSA sprak mij al een tijdje aan. Bovendien wou ik eens vanonder de kerktoren vandaan, en de cardan en het betere off-roadwerk van de GSA (tov. de Varadero) zouden mij in Marokko van pas kunnen komen.
Dus in december 2004 schafte ik mij een tweedehandse GSA, met 6000 km op de teller, voor 10.000 € aan. Accessoires waren de grote tank, drie koffers, tanktas, koplampbescherming, zijpootverbreder, verwarmde handvaten.
Ondertussen staan er dus 121.000 km op de teller, hetgeen dus een gemiddelde van 11.500 per jaar betekend. Bijeengereden op vakantie, weekends, cafébezoek, en heel af en toe een georganiseerde rit.
Even technisch. Op 10.000 en 20.000 km ben ik braaf op onderhoud bij de dealer geweest. Kwestie van de nog lopende garantie te vrijwaren. Daarna heb ik de meeste onderhoudshandelingen zelf of met hulp van motorvrienden uitgevoerd. Het enige wat ik heel regelmatig heb uitgevoerd (om de 10.000 km) is het vervangen van de motorolie. De rest was meer op gevoel of bij slijtage. Afstelling van kleppen en syncronisatie is enkele keren gebeurd toen ik dacht/voelde dat het eens nodig was. Dan liep ik wel even bij de dealer langs, maar steeds met de melding dat hij enkel ‘dat wat ik vertelde’ moest uitvoeren en niet de ganse ‘aanvinkreutemeteut’ die BMW voorschrijft (met het bijhorend kostenplaatje).
Voor banden ging ik naar de bandenboer, meestal bij Ronnie in Ham. Origineel waren er Bridgestone Trailwing gemonteerd, ook m’n tweede set was dezelfde, 2x 14.000 km mee rondgemaakt. Vanaf dan monteerde ik steeds Metzeler Tourance. Daar zit ik nu aan de 5de achterband (19.000 km gem.) en aan m’n 4de voorband (27.000 km gem.). Mensen die me kennen weten dan ik een gemiddeld (qua snelheid en optrekken) rijder ben. Géén racer, maar zeker ook géén slak. En voor mijn rijstijl voldoen deze banden prima.
Ondertussen al enkele dingen vervangen uit slijtage. Reeds tweemaal de alternatorriem preventief vervangen.
Tweemaal on-the-road pech gehad: op 83.000 km in Frankrijk een defecte benzinepomp moeten laten vervangen. Om 10 u in panne gevallen, en om 16 u was ik al terug op weg (bedankt dealer van Bésançon voor de snelle service). 2 jaar terug op 95.000 km in Duitsland viel ‘m steeds stil bij het naar rechts draaien, kabeltje van contactslot naar ‘boordcomputer’ geknakt. Ter plaatse met ‘suikerke’ hersteld en later thuis de gansen boel (kabelstreng v. 80 €) vervangen. Met dit type motor lukt dit nog allemaal maw. géén boordcomputer die zich in ‘veiligheid’ zet en enkel door een erkende dealer met de nodige apparatuur (lees euros) kan worden gereset.
Verder bij een ‘vierkant’ draaiende motor de bougiekap/bobijn moeten laten vervangen (91.000 km). Eigen fout: bobijn was gaan oxideren door het vele modder en vuil dat errond was komen te zitten door mijn eigen slordige/weinige poetsbeurten.
Toch even een specialleke: reeds 3 x van achterste plaketten gewisseld (op 24, 71 en 103 duizend km) maar de voorste, originele exemplaren zijn 103.000 km meegegaan.
Ik mag dus wel zeggen dat ik reeds tien jaar een tevreden eigenaar, gebruiker ben van deze prachtige fiets ben. ‘k Ben zeker géén voorbeeld van netheid, en ondertussen zijn er reeds langs alle kanten gebruiks- en sleetsporen te bespeuren, hangt er al eens iets met ductape aan mekaar. Maar ik probeer wel van den boel mechanisch zoveel mogelijk in orde te houden. En ik doe dit altijd zo veel mogelijk zelf, en met de hulp van technisch beteronderlegdemotorvriendendanmezelf, kwestie van het prijzenplaatje redelijk te houden. Ik ben namelijk nog van het tijdperk dat motorrijden een goedkoop verplaatsingsmiddel was (nu is dat geëvolueerd naar een dure hobby).
In die tien jaar heb ik dus probleemloos (op die 2 akkefietjes na) Frankrijk, Marokko, Spanje, Portugal, Schotland, Duitsland, Zwitserland, Italië, Griekenland, Turkije, Syrië, Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Nederland, Wales, al dan niet met vrienden, mogen doorkruisen.
Bedankt voor jullie aandacht
trikke
Na een Yamaha XT500, een Guzzi California 850, en twee Varadero’s was het dus eens tijd om eens dieper in de buidel te tasten en eens een duurdere fiets aan te schaffen. De look van GSA sprak mij al een tijdje aan. Bovendien wou ik eens vanonder de kerktoren vandaan, en de cardan en het betere off-roadwerk van de GSA (tov. de Varadero) zouden mij in Marokko van pas kunnen komen.
Dus in december 2004 schafte ik mij een tweedehandse GSA, met 6000 km op de teller, voor 10.000 € aan. Accessoires waren de grote tank, drie koffers, tanktas, koplampbescherming, zijpootverbreder, verwarmde handvaten.
Ondertussen staan er dus 121.000 km op de teller, hetgeen dus een gemiddelde van 11.500 per jaar betekend. Bijeengereden op vakantie, weekends, cafébezoek, en heel af en toe een georganiseerde rit.
Even technisch. Op 10.000 en 20.000 km ben ik braaf op onderhoud bij de dealer geweest. Kwestie van de nog lopende garantie te vrijwaren. Daarna heb ik de meeste onderhoudshandelingen zelf of met hulp van motorvrienden uitgevoerd. Het enige wat ik heel regelmatig heb uitgevoerd (om de 10.000 km) is het vervangen van de motorolie. De rest was meer op gevoel of bij slijtage. Afstelling van kleppen en syncronisatie is enkele keren gebeurd toen ik dacht/voelde dat het eens nodig was. Dan liep ik wel even bij de dealer langs, maar steeds met de melding dat hij enkel ‘dat wat ik vertelde’ moest uitvoeren en niet de ganse ‘aanvinkreutemeteut’ die BMW voorschrijft (met het bijhorend kostenplaatje).
Voor banden ging ik naar de bandenboer, meestal bij Ronnie in Ham. Origineel waren er Bridgestone Trailwing gemonteerd, ook m’n tweede set was dezelfde, 2x 14.000 km mee rondgemaakt. Vanaf dan monteerde ik steeds Metzeler Tourance. Daar zit ik nu aan de 5de achterband (19.000 km gem.) en aan m’n 4de voorband (27.000 km gem.). Mensen die me kennen weten dan ik een gemiddeld (qua snelheid en optrekken) rijder ben. Géén racer, maar zeker ook géén slak. En voor mijn rijstijl voldoen deze banden prima.
Ondertussen al enkele dingen vervangen uit slijtage. Reeds tweemaal de alternatorriem preventief vervangen.
Tweemaal on-the-road pech gehad: op 83.000 km in Frankrijk een defecte benzinepomp moeten laten vervangen. Om 10 u in panne gevallen, en om 16 u was ik al terug op weg (bedankt dealer van Bésançon voor de snelle service). 2 jaar terug op 95.000 km in Duitsland viel ‘m steeds stil bij het naar rechts draaien, kabeltje van contactslot naar ‘boordcomputer’ geknakt. Ter plaatse met ‘suikerke’ hersteld en later thuis de gansen boel (kabelstreng v. 80 €) vervangen. Met dit type motor lukt dit nog allemaal maw. géén boordcomputer die zich in ‘veiligheid’ zet en enkel door een erkende dealer met de nodige apparatuur (lees euros) kan worden gereset.
Verder bij een ‘vierkant’ draaiende motor de bougiekap/bobijn moeten laten vervangen (91.000 km). Eigen fout: bobijn was gaan oxideren door het vele modder en vuil dat errond was komen te zitten door mijn eigen slordige/weinige poetsbeurten.
Toch even een specialleke: reeds 3 x van achterste plaketten gewisseld (op 24, 71 en 103 duizend km) maar de voorste, originele exemplaren zijn 103.000 km meegegaan.
Ik mag dus wel zeggen dat ik reeds tien jaar een tevreden eigenaar, gebruiker ben van deze prachtige fiets ben. ‘k Ben zeker géén voorbeeld van netheid, en ondertussen zijn er reeds langs alle kanten gebruiks- en sleetsporen te bespeuren, hangt er al eens iets met ductape aan mekaar. Maar ik probeer wel van den boel mechanisch zoveel mogelijk in orde te houden. En ik doe dit altijd zo veel mogelijk zelf, en met de hulp van technisch beteronderlegdemotorvriendendanmezelf, kwestie van het prijzenplaatje redelijk te houden. Ik ben namelijk nog van het tijdperk dat motorrijden een goedkoop verplaatsingsmiddel was (nu is dat geëvolueerd naar een dure hobby).
In die tien jaar heb ik dus probleemloos (op die 2 akkefietjes na) Frankrijk, Marokko, Spanje, Portugal, Schotland, Duitsland, Zwitserland, Italië, Griekenland, Turkije, Syrië, Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Nederland, Wales, al dan niet met vrienden, mogen doorkruisen.
Bedankt voor jullie aandacht
trikke
Laatst gewijzigd door Trikke op 06 dec 2014, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
't Is er dus wellicht eentje van 2003 

-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
- Woonplaats: Outer - Ninove
- Locatie: Oost vl Outer Ninove
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Mooi verslag al had ik graag een foto bij het verslag gezien !
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Hoi Trikke,
eerst en vooral een goed herstel van dat sleutelbeen. Goed te lezen dat ge nog met dienen grijzen buffel rijdt, ik heb ook nog zo een ketel maar dan een gewone en van 2001 en buiten het vervangen van de koppellingsplaat (oorzaak was een oliekeerring die lekte) heb ik er ook na bijna 100.000KM nog niets mee voorgehad. Als je er nog verder wil mee doorrijden dan raad ik je aan om de remleidingen te vervangen door stahlflex of iets dergelijks maar misschien staan die wel standaard op de gsa. Het beste en tot in den draai.
Walter.
eerst en vooral een goed herstel van dat sleutelbeen. Goed te lezen dat ge nog met dienen grijzen buffel rijdt, ik heb ook nog zo een ketel maar dan een gewone en van 2001 en buiten het vervangen van de koppellingsplaat (oorzaak was een oliekeerring die lekte) heb ik er ook na bijna 100.000KM nog niets mee voorgehad. Als je er nog verder wil mee doorrijden dan raad ik je aan om de remleidingen te vervangen door stahlflex of iets dergelijks maar misschien staan die wel standaard op de gsa. Het beste en tot in den draai.
Walter.
Jazz R1150GS - garmin 2610
Schotland 2006
Zuid Afrika 2007
Schotland 2006
Zuid Afrika 2007
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Voilà Luc, een fotootje van juli ll. in Frankrijk, Combe du Queyras tussen Col d'Izoard en Guillestre.melis luc schreef:Mooi verslag al had ik graag een foto bij het verslag gezien !

Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
yep mijn voorste had al langer vervangen maar laatst bleek ik geen al te fameuze remdruk achteraan te hebben. dat bleek een haarfijn scheurtje in de rubberen leiding te zijn. dan maar vervangen door een stalen. 39euro en wat remolie.jazz schreef: raad ik je aan om de remleidingen te vervangen door stahlflex of iets dergelijks
Walter.

-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
- Woonplaats: Outer - Ninove
- Locatie: Oost vl Outer Ninove
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Mooi !! Moest die kunnen spreken , die zou al heel wat te vertellen hebben !!!!Trikke schreef:Voilà Luc, een fotootje van juli ll. in Frankrijk, Combe du Queyras tussen Col d'Izoard en Guillestre.melis luc schreef:Mooi verslag al had ik graag een foto bij het verslag gezien !



Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Ook ni alledaags, toch als ik sommige collega-motorijders hoor: De batterij die er inzat bij aankoop is nog steeds dezelfde. Doet dus reeds tien jaar dienst. Mijne GSA staat ook nooit langer dan 2 weken stil. Is dat de reden? 2 maal in al die tijd aan de druppellader gehangen: toen ik m'n arm had gebroken en nu (sleutelbeenbreuk), omdat ik wist dat hij 5 weken ging stilstaan preventief aan de lader gehangen. Ni slecht hé !Trikke schreef:Nu ik even out off office ben door een sleutelbeenbreuk na een val met de MTB heb ik tijd om even een terugblik te gooien . . . . . . . . . . . . . .
Toch even een specialleke: reeds 3 x van achterste plaketten gewisseld (op 24, 71 en 103 duizend km) maar de voorste, originele exemplaren zijn 103.000 km meegegaan.
. . . . . . . . . . . . . . . . .Turkije, Syrië, Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Nederland, Wales, al dan niet met vrienden, mogen doorkruisen.
Bedankt voor jullie aandacht
trikke
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Mooie foto.
Heb je de zijkoffers zelf vervangen? Indien ja, waarom?
Heb je de zijkoffers zelf vervangen? Indien ja, waarom?
Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Denk dat die zwarte kunststof koffers de originele waren, bij mij zaten die er ook op en heb pas achteraf de alu's erop laten monteren...
Alu koffers waren optie denk ik
Voor de rest, ferme moto !!! (Ben niet totaal onbevooroordeeld want heb identiek dezelfde, nu met 25.000 km op de teller
dus als ik dat hier zo lees kan ik in mijn tempo nog zeker 20 jaar verder 
Alu koffers waren optie denk ik
Voor de rest, ferme moto !!! (Ben niet totaal onbevooroordeeld want heb identiek dezelfde, nu met 25.000 km op de teller


Re: GSA 1150 – 10 jaar en 121.000 km overzicht
Hallo RC30,RC30 schreef:Mooie foto.
Heb je de zijkoffers zelf vervangen? Indien ja, waarom?
De 3 koffers stonden erop toen ik hem heb gekocht.
Eigenlijk, het enige wat ik aan deze fiets heb vervangen zijn de kunststoffen/plastieken cilinderkopbeschermers die ik heb vervangen door aluminium exemplaren van Touratech.
trikke