In de tweede helft van augustus heb ik een K1300R uit 't zuiden van Frankrijk naar hier gehaald.
't Is een 2011 met één vorige eigenaar en volledige BMW-historiek, met (uiteraard) de Franse 79 kW (optiecode 703 zoals de meeste Belgische). De motor heeft alle opties (ESA, ABS, ASC, RDC, BC, griffheizung, Akrapovic demper, sportvelgen met 190-achterband, LED-knipperlichten, bagagerekje, comfortzadel, ...) en komt in het acid green metallic. Eerst was ik er niet gek van (maar ik wou absoluut geen matzwarte), ondertussen vind ik de kleur best OK (in de volle zon is 'ie verbluffend mooi). Sinds vandaag in België ingeschreven, komende maandag verwacht ik de nummerplaat en inschrijvingsbewijs. In de loop van de komende weken/maanden gaat 'ie wel naar z'n volle vermogen.
De motor heeft/had wel een beetje TLC nodig: 'ie heeft z'n leven grotendeels buiten gespendeerd in Narbonne en is als daily vervoermiddel gebruikt ... en dat is 'm (zeker aan de plastics) wel aan te zien, alsook aan kleine omvalschade (wat krassen op de Akrapovic-demper, rechter valblokje ook, idem op de rechter benzinetankcover). De demper kan ik niks aan doen maar al de rest wordt met de nodige producten en tools (DAP, Tornador, een hele batterij detailproducten) en evt. wat vervangstukken (valblokje al besteld, rest is nog even laten bezinken) terug helemaal top gezet. Komt allemaal goed.
Wat een machine <3 Ik wou terug een boxer roadster halen, en toen ik zag dat de K1200R niet duurder waren dan de beste R1150R en de oudste R1200R, toch 'es met zo'n K43 gaan rijden. Toevallig een K1300R, en ik was van m'n sokken geblazen. Dan (heel erg) veel gelezen over de K43, die generatie met de verschillende stadia 1200 en 1300, en uiteindelijk beslist dat ik liefst een K13R wou. Per toeval op deze gestoten met wel wat km maar zuivere historiek van 1 vorige eigenaar, alsook 1 jaar Premium Selection garantie erop. Niet getwijfeld, over de telefoon gekocht en twee dagen nadien stond ik al in Narbonne te popelen om er mee naar huis te rijden.
Regelmatig te spotten in/rond Gent, in de Vlaamse Ardennen, de Ardennen, Luxemburg, de Opaalkust en de champagnestreek.
Sinds ik 'm heb, zijn er miraculeus genoeg al bijna 4.000 km op de kilometerteller bij verschenen...