koppeling
Moderator: GVN
koppeling
hoi , heeft er soms iemand ervaring met een koppeling van een RT 1100 , het is namelijk zo dat ik op zekere dag mijn moto starte in 1ste zetten en niet meer vooruit ging kan het aan de kabel liggen of kan het een ander mankement zijn ?
MVG,
Frank
MVG,
Frank
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: koppeling
Als ge weerstand voelt aan uw koppelingshendel is het waarschijnlijk je kabel niet!
Dan kan het de koppeling zijn , prise as, kardanas, achterpond .......
Dan kan het de koppeling zijn , prise as, kardanas, achterpond .......
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets

http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: koppeling
is het dan nog de moeite om die kosten te doen vraag ik me dan af ....hij is van 1996 en er staan 77.000 km op de teller
Re: koppeling
Allicht niet bij de officiële dealer. Ik vermoed dat er hier wel forumleden zijn die je een prijsindicatie kunnen geven. Dat bedrag kan je dan misschien vergelijken met de occasieprijzen van recentere R1100RT's of zelfs R1150RT's. Hoeveel geld je waaraan wil of kan spenderen, moet je natuurlijk zelf beslissen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Re: koppeling
oke , bedankt voor het antwoorden op m'n vraag , er zullen altijd mensen zijn die VOOR en NA knutselen aan moto's
je moet alleen weten wie en waar natuurlijk
MVG,
Frank ( Edegem )
je moet alleen weten wie en waar natuurlijk
MVG,
Frank ( Edegem )
Re: koppeling
Zie persoonlijk bericht dat ik je net stuurde.
Succes !
Succes !
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: koppeling
Als je hem nog in 1ste krijgt en alles lijkt normaal maar je achterwiel krijgt geen aandrijving dan gok ik op de torsiedemper afgescheurd, of een extreem geval van spiebanen weggesleten. bij alle andere mogelijkheden zou ik op zijn minst wat bijgeluiden, gerammel, geratel ed verwachten.
Simpelste test is in 1ste zetten en proberen of je je achterwiel kan verdraaien. als dit kan, eventueel met weerstand, dan is je torsiedemper eraan.
Okkasie cardanas kost ong 100 euro, zonder werkuren.
Simpelste test is in 1ste zetten en proberen of je je achterwiel kan verdraaien. als dit kan, eventueel met weerstand, dan is je torsiedemper eraan.
Okkasie cardanas kost ong 100 euro, zonder werkuren.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: koppeling
voor de archieven:
afgaande op de uitleg dat het fenomeen zich voordeed van de ene dag op de andere gokte ik op de torsiedemper, maar die is helaas in prima staat. De oorzaak is een versleten koppeling.
Indicatie hiervoor was dat er niets speling was op de koppelingshendel, versleten koppeling duwt de stift naar buiten,speling verminderd, en het feit dat als je aan het wiel draaide in versnelling en door het starter gat keek (timer gat kan ook, hoef je de starter niet te verwijderen), je de koppeling zag bewegen en het vliegwiel niet, dus geen grip, niet voldoende vrij. Heb nog geprobeerd meer speling te geven maar hielp niet, boel is volledig versleten.
spul ligt open ondertussen en koppelingsgroep (rivetten diafragma en de loopvlakken vd drukplaten zijn ook beschadigd) wordt besteld. Samen met nog wat ander spul. Geen goe begin van 2015, maar normaal kan de RT er dan weer minstens 100.000km tegen

afgaande op de uitleg dat het fenomeen zich voordeed van de ene dag op de andere gokte ik op de torsiedemper, maar die is helaas in prima staat. De oorzaak is een versleten koppeling.
Indicatie hiervoor was dat er niets speling was op de koppelingshendel, versleten koppeling duwt de stift naar buiten,speling verminderd, en het feit dat als je aan het wiel draaide in versnelling en door het starter gat keek (timer gat kan ook, hoef je de starter niet te verwijderen), je de koppeling zag bewegen en het vliegwiel niet, dus geen grip, niet voldoende vrij. Heb nog geprobeerd meer speling te geven maar hielp niet, boel is volledig versleten.
spul ligt open ondertussen en koppelingsgroep (rivetten diafragma en de loopvlakken vd drukplaten zijn ook beschadigd) wordt besteld. Samen met nog wat ander spul. Geen goe begin van 2015, maar normaal kan de RT er dan weer minstens 100.000km tegen


R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 12 apr 2009, 09:05
- Woonplaats: Overijse
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: koppeling
Dit werkje heeft mij een jaar of 2 geleden een kleine 500 euro gekost, werkuren inbegrepen.
Heb toen de hele zooi laten vervangen (drukplaat, veer, ...) + groot onderhoud.
Inderdaad niet bij BMW, maar bij een lokale motorfietsgarage... Vond dat eigenlijk goed meevallen als je bekijkt hoeveel werk er toch bij komt kijken.
Had het ooit zelf eens gedaan bij een k75, maar bij de 1100 Rt ontbrak mij de tijd én de goesting
Heb toen de hele zooi laten vervangen (drukplaat, veer, ...) + groot onderhoud.
Inderdaad niet bij BMW, maar bij een lokale motorfietsgarage... Vond dat eigenlijk goed meevallen als je bekijkt hoeveel werk er toch bij komt kijken.
Had het ooit zelf eens gedaan bij een k75, maar bij de 1100 Rt ontbrak mij de tijd én de goesting

Re: koppeling
Die heeft in elk geval langere tijd met slippende koppeling gereden.
Dit is te zien aan de erge slijtage, en ik zeg niet de huidige bestuurder.
En erg fijn dat er altijd mensen zijn die zo'n probleem kunnen oplossen.
mvg Nico
Dit is te zien aan de erge slijtage, en ik zeg niet de huidige bestuurder.
En erg fijn dat er altijd mensen zijn die zo'n probleem kunnen oplossen.
mvg Nico
MG Breva 850