testrit Bmw R1100S 1999

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
koenvools

testrit Bmw R1100S 1999

Bericht door koenvools »

Ik heb vandaag een testrit kunnen doen met een Bmw R1100s van 1999. Het viel me eerlijk gezegd wat tegen, en ik weet niet of het algemeen is, of als het specifiek aan deze motorfiets lag.
*Ten eerste was het moeilijk om hem in z'n één te krijgen, en ik had geen duidelijk klikgevoel. Toen ik in z'n eerste een rond punt wou oprijden, sprong hij vanzelf tot tweemaal toe terug in neutraal, wat ik gevaarlijk vond want er zat een vrachtwagen net achter me. Ook hoorde ik een aantal keer 'mechanische lawaaitjes' toen hij van neutraal in z'n één ging?
*Ten tweede: als ik ergens stil stond en ik gaf gas (zowel in neutraal als met koppeling ingedrukt) dan trok de motorfiets bij elke gasstoot met een serieuze trek naar rechts. De handelaar wist me te vertellen dat dit typisch was voor boxers, maar dit zou ik toch wel willen bevestigd zien door mensen die ook met zo'n motorfiets rijden.
*Ten derde: wat een glad zadel! Telkens ik de gas loste, schoof ik tegen de benzinetank.

Nu, ik geef niet op en ga nog eens een R1100S zoeken om te proefrijden, want één zwaluw maakt de lente niet... Lente is welkom trouwens, want ik heb met m'n Duc van Brugge naar Antwerpen en teug mogen rijden, en mijn vingertoppen zijn nog steeds niet volledig ontdooid. :-?
alfa

Re: testrit Bmw R1100S 1999

Bericht door alfa »

Ik heb er zelf één gehad :thumbleft: , is een motor met karakter en hoog fun gehalte.
Is een stier met normale balletjes
Niet beginnen te verglijken met huidige jappen.
Ik zou er graag één terug willen , maar mag niet van ons madam .
PS; boxerblok voel je als je gas geeft stilstand, zijn de balletjes die van links naar rechts schudden. :downtown:
BMW R1100R zonder KFR
Zeppe

Bericht door Zeppe »

koenvools,

Ik ben geen technicus maar al vele jaren een gepassioneerde BMW-rijder
Uw vaststellingen :
Ten eerste, het moeilijk in zijn eerste versnelling zetten.
Persoonlijk heb ik op geen van mijn fietsen hiervan enige hinder ondervonden. Wel weet ik dat je dit probleem gemakkelijk kan verhelpen door de koppeling iets te lossen
Het uit versnelling springen lijkt mij meer een technisch probleem, en is zoals je terecht zegt gevaarlijk.
Wat bedoel je met mechanische geluidjes? Het is algemeen geweten dat de versnellingsbak van een BMM nooit de prijs voor de stilte zal winnen. Maar als jij een Ducatie hebt, ben ik verwonderd dat je over mechanische geluiden spreekt
Bij een Ducati heb ik altijd het idee dat er een aantal onderdelen losliggen te rammelen
Ten tweede, het trekken naar rechts is inderdaad een kenmerk van een boxer. Maar een serieuze trek kan ik dat nu ook weer niet noemen
Ten derde, het zadel. Zadels en windschermen heb ik altijd de zwakste punten van mijn BMW's gevonden. Persoonlijk rij ik al jaren met een corbin onder mijn kont. Geen voordelige bank maar voor mij een must voor lange ritten. Windschermen heb ik ook steevast vervangen door de betere after market spullen.
Grot en succes in uw zoektocht
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
koenvools

Bericht door koenvools »

Alfa en Zeppe, alvast bedankt voor de info!

Het mechanisch geluid is moeilijk te omschrijven, maar het deed zich voor op het moment dat ik het koppelingspedaal met mijn voet indrukte om hem in z'n één te zetten, precies alsof er iets los lag te rammelen. Een heel verschil met mijn 'duidelijke' versnellingsbak van m'n Duc, die in vergelijking boterzacht schakelde. Ik had toch al in tijdschriften en internet gelezen dat deze 6-bak van de K1200rs komt, en dat deze helemaal anders zijn dan de traditionele bmw schakelbakken?
Wat het trekken naar rechts betreft: het was inderdaad een serieuze wip dat de motorfiets telkens gaf. De enige oplossing is ook eens een andere R1100s proefrijden, om te zien of ze dat allemaal doen, zodat ik toch wat gerustgesteld ben :)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Zou voorstellen iemand mee te nemen die iets van boxers kent, die dingen moet je wat gewend zijn. Veel wordt door een verkoper afgedaan als "karakter" maar vaak is het gewoon gebrekkig onderhoud of effectief een mechanisch probleem. De boxers kun je niet vergelijken met japanse naaimachines, wat mechanische bijgeluiden heb je wel, normaal voor een luchtkoeling met een "automobiel" boite (Bij Guzzi ook zo), maar uit vitesse springen of ratelen in vitesse is geen goed teken. Tenzij het schakelpedaal volledig verkeerd was afgesteld etc...
De boite is sowieso al het zwakste onderdeel van de boxer.

Probeer er nog een paar zoals je zegt, dan krijg je een goed beeld. Je mag ook altijd eens langskomen tijdens een langere testrit in de buurt van Antwerpen, dan wil ik die wel es bekijken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ben je zeker dat hij uit de versnelling springt?
Het is een boxer, en die willen bij koud heel zeker, moeilijk in eerste.
En als hij er niet heel inzit dan springt hij eruit.
Normaal dus.
Ik krijg mijn boxer in koude toestand ook bijna niet in eerste.
Koppeling lossen, licht vooruit duwen en dergelijke zijn oplossingen voor de start.
En al rijdend altijd heel op het laatste in eerste duwen vooraleer te stoppen.
Dan heb ik geen probleem.

Maar als ik aan het rijden ben, traag en ik duw hem in eerste zonder dat echt duidelijk te doen, dan zit hij er niet in en dan springt hij eruit.
Dat is dan omdat ik nog iets te rap reed en hem er niet echt in geduwd heb!
Mijn schuld dus.
Ik heb echt geen schrik dat dit een mechanische fout zou zijn van slechte afstelling.
Gewoon juist doen, en het is opgelost.

En als je geen bmw gewoon bent, dan moet je extra gewenningstijd inbouwen.
Verder test rijden en erop letten dat je traag genoeg en duidelijk genoeg in eerste duwt.

Ook uw andere bemerkingen lijken mij zuiver wending aan de boxer motor.
Dus ook daar: testen op iets langere termijn.

Je vertraagd dit of vind dit zelfs leuk, of je haat het.
Dat is de reden ook waarom vele andere motorrijders bmw afbreken.
Omdat ze dat gevoel niet leuk vinden.
Maar boterrijders vinden dat nu juist wel aangenaam, en hebben er dus geen problemen mee.

Veel rijplezier.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie