Zichtbaarheid fluo-vestjes
Moderator: GVN
Zichtbaarheid fluo-vestjes
Nu de grauwe dagen weer voor de deur staan zie ik meer en meer fluo-vestjes, bij motorrijders, de revue passeren. Dit is een positief en veiligheids-verhogend accessoire doch er is een grote maar... Vele motorrijders drager wel zo'n (al dan niet kwaliteitsvol jasje) maar hebben eveneens op hun motor een top-case gemonteerd. Deze top-case bevidt zich meestal net op de hoogte van de retro-reflecterende banden van het jasje zodat de zichtbaarheid en doel ervan, voor achteropkomend verkeer, quasi 0.00 wordt. De reflecties zij onmogelijk daar de top-case de weerkaatsing verhindert. Zelf had ik dit probleem vroeger ook doch heb mij een paar retro-reflecterende stickers aangeschaft en bevestigd op mijn top-case, nummerplaathouder en achterzijde helm. Ik ben nu opnieuw zichtbaar. Mijn vestje draag ik trouwens nog steeds, maar dan voor het tegemoetkomend verkeer.
Re: Zichtbaarheid fluo-vestjes
Ja Geerty, ben blij je zo te lezen!
Ik deel helemaal je opvatting en ervaring op de weg.
Voor mij (rij altijd met fluojasje) is het zelfs dé reden om geen topkoffer mee te zeulen, maar mijn zijkoffers volop te benutten, ook voor helmen te herberen en bv. tweedaagse dagtrips met wat meer bagage.
Ik wil er niet direct als een rijdend stalenboek uitzien, maar ik zoek wel reflecterende strips om op helm te kleven.
Is dat niet een overdreven modegedoe met die topkoffers? Als je er geen hebt tel je bijna niet meer mee... of niet soms?
Ik deel helemaal je opvatting en ervaring op de weg.
Voor mij (rij altijd met fluojasje) is het zelfs dé reden om geen topkoffer mee te zeulen, maar mijn zijkoffers volop te benutten, ook voor helmen te herberen en bv. tweedaagse dagtrips met wat meer bagage.
Ik wil er niet direct als een rijdend stalenboek uitzien, maar ik zoek wel reflecterende strips om op helm te kleven.
Is dat niet een overdreven modegedoe met die topkoffers? Als je er geen hebt tel je bijna niet meer mee... of niet soms?
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
Hi,
Toen ik enkele weken geleden met congé vertrok kreeg ik de inval om fluo armbandjes rond het rekje van mijn topkoffer te doen. Als je op mijn album kijkt zie je dat dit uiterst zichtbaar is van opzij en langs achter. Kostrprijs een euro of 10 bij de Brico etc...
Jefke, voor die stickers kun je je wenden tot de Brandweershop of elke deftige beletteringsfirma. Het gaat in principe om stickers van 3M Scotslite.
In het eerste geval betreffen het die stickertjes zoals je die ziet op de politievoertuigen. Harald had daar ook ergens een adres van.
er is hier al veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie eens
Xavier
Toen ik enkele weken geleden met congé vertrok kreeg ik de inval om fluo armbandjes rond het rekje van mijn topkoffer te doen. Als je op mijn album kijkt zie je dat dit uiterst zichtbaar is van opzij en langs achter. Kostrprijs een euro of 10 bij de Brico etc...
Jefke, voor die stickers kun je je wenden tot de Brandweershop of elke deftige beletteringsfirma. Het gaat in principe om stickers van 3M Scotslite.
In het eerste geval betreffen het die stickertjes zoals je die ziet op de politievoertuigen. Harald had daar ook ergens een adres van.
er is hier al veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie eens
Xavier
-
pvde
- Contacteer:
Yep,
Een fluo vestje is voor pech onderweg. (Mijn mening)
Dus draag ik een Fluo Gordel, zie:

Zoals je kan zien komt die zichtbaar boven de topkoffer uit.
Houdoe
Dus draag ik een Fluo Gordel, zie:
Zoals je kan zien komt die zichtbaar boven de topkoffer uit.
Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
-
YOwan
Jefke schreef: 1) Voor mij (rij altijd met fluojasje)
2) Ik wil er niet direct als een rijdend stalenboek uitzien
3) Is dat niet een overdreven modegedoe met die topkoffers? Als je er geen hebt tel je bijna niet meer mee... of niet soms?
Lijn 1 en 2 : van contradictie gesproken
Lijn 3 : net omgekeerd, als je geen fluovest aantrekt hoor je er precies niet meer bij. (=modegedoe ?)
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
YOO
En ik zeg dommerik omdat ne rugzak op de moto in geval van een accident zware kwetsuren aan de ruggegraat kan veroorzaken
Trouwens, een topkoffer kun je in relatieve veiligheid op de moto laten, en uw spullen insteken, dat kunt ge tenminste met ne sleutel afsluiten, een tanktas (voor diegenen die dit dan weer als alternatief zien) niet
Voila, mijn gedacht, 't is dus voor mij absoluut géén modetrend, eerder een noodzakelijk kwaad dat ik er maar moet bijnemen
Grtz, Philip!
Dan toch liever een topkoffer, dan nen dommerik met ne rugzak op zijne motoIs dat niet een overdreven modegedoe met die topkoffers? Als je er geen hebt tel je bijna niet meer mee... of niet soms?
En ik zeg dommerik omdat ne rugzak op de moto in geval van een accident zware kwetsuren aan de ruggegraat kan veroorzaken
Trouwens, een topkoffer kun je in relatieve veiligheid op de moto laten, en uw spullen insteken, dat kunt ge tenminste met ne sleutel afsluiten, een tanktas (voor diegenen die dit dan weer als alternatief zien) niet
Voila, mijn gedacht, 't is dus voor mij absoluut géén modetrend, eerder een noodzakelijk kwaad dat ik er maar moet bijnemen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
een rugzak kan ook je ruggeske net beschermen he, alles hangt er maar vanaf hoe je net in den decor vliegt...
Een topcase, als je er graag mee zeult, waarom niet he... koffers vind ik beter omdat ze bij een valletje als eerste schokbreker je heel wat grotere schade besparen (vraag maar aan pete)
wat de jasjes aangaat, als iemand dat graag aantrekt, waarom dan niet he... de fluor in 't gewone verkeer (zie je zelf ook wel als je achter een andere moto rijd) zie je enkel als met echt grote lichten rijd, de rest licht niet hoog genoeg op, op die tijd zie je 't achterlicht ook al lang
gedurende de dag heeft het contrast, knalgeel, oranje met het grauwe verkeer meer effect en daar dienen ze ook best voor, 's nachts hebben ze hoogsten zijdelings een reflecterende waarde, vanuit die hoek zijn de meeste moto's onzichtbaar of ge hebt een luxe versie met refelctoren in de koffers...
Iedereen draagt wat ie wel, 't nadeel is, als iedereen er binnenkort eentje draagt kan je best een zwart pak dragen om op te vallen tussen al dat knalgele gedoe
ik vind fluor onderaan de pijp (achter en zijkant) nog altijd erg goed... voor nacht dan...
een blauwe zwaailamp wil ook wel helpen

Een topcase, als je er graag mee zeult, waarom niet he... koffers vind ik beter omdat ze bij een valletje als eerste schokbreker je heel wat grotere schade besparen (vraag maar aan pete)
wat de jasjes aangaat, als iemand dat graag aantrekt, waarom dan niet he... de fluor in 't gewone verkeer (zie je zelf ook wel als je achter een andere moto rijd) zie je enkel als met echt grote lichten rijd, de rest licht niet hoog genoeg op, op die tijd zie je 't achterlicht ook al lang
gedurende de dag heeft het contrast, knalgeel, oranje met het grauwe verkeer meer effect en daar dienen ze ook best voor, 's nachts hebben ze hoogsten zijdelings een reflecterende waarde, vanuit die hoek zijn de meeste moto's onzichtbaar of ge hebt een luxe versie met refelctoren in de koffers...
Iedereen draagt wat ie wel, 't nadeel is, als iedereen er binnenkort eentje draagt kan je best een zwart pak dragen om op te vallen tussen al dat knalgele gedoe
ik vind fluor onderaan de pijp (achter en zijkant) nog altijd erg goed... voor nacht dan...
een blauwe zwaailamp wil ook wel helpen
-
motorprinsesje
-
motorprinsesje
wat die vestjes betreft, er zijn ook fluovestjes met boven de horizontale strepen aan weerszijde verticale die over de schouder gaan ... prob topkoffer opgelost
ik deel wel danny zijn mening gedeeltelijk, de lampen van auto's schijnen blijkbaar niet hoog genoeg voor die strepen te doen oplichten
(datter nog niemand op diene markt gesprongen is ??? )
Misschien nog best wat fluostickers op de moto ... ?
ik deel wel danny zijn mening gedeeltelijk, de lampen van auto's schijnen blijkbaar niet hoog genoeg voor die strepen te doen oplichten
Misschien nog best wat fluostickers op de moto ... ?
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
YOO
Veel sucses ermee, 't zal nodig zijn
Grtz, Philip!
Ik zen curieus om te zien hoelang ge met uw strobo's gaat rijden, den eerste den beste flik gaat u daar nekeer rap van kant zwieren zennemotorprinsesje schreef:Kan mij niet schelen, één der weken zal bij mij strobo geïnstalleerd zijn...
deze morgen goe mistig, en gevaarlijk vond ik (tja kan er ook niet aan doen dat mijn moto zwart is en ik ook volledig)
Veel sucses ermee, 't zal nodig zijn
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
Koppel!! schreef:YOO
Ik zen curieus om te zien hoelang ge met uw strobo's gaat rijden, den eerste den beste flik gaat u daar nekeer rap van kant zwieren zennemotorprinsesje schreef:Kan mij niet schelen, één der weken zal bij mij strobo geïnstalleerd zijn...
deze morgen goe mistig, en gevaarlijk vond ik (tja kan er ook niet aan doen dat mijn moto zwart is en ik ook volledig)
![]()
Veel sucses ermee, 't zal nodig zijn![]()
Grtz, Philip!
Mijn gedacht
Plaats eventueel zwarte reflectoren op uwe moto ( ja die bestaan ) en rode achteraan
Elk normaal mens weet dat donkere kleuren vragen om problemen wat zichtbaarheid betreft, maar voor sommige telt veiligheid niet enkel de schoonheid .
Tja elk zijn ding natuurlijk hé.
Weet ook dat wanneer je een grote lichtbol hebt vooraan op uwe moto, de autobestuurders uw snelheid niet meer kunnen inschatten.
Probeer het zelf eens uit met een vriend .
Laat hem op je toe rijden met zijn grote "fare " aan en dan eens met gewoon licht, je zal versteld staan.
-
dirk bruijns
- Contacteer:
http://www.motorvizi.nl
Uitermate tevreden over, overdag stoort het niet, s'nachts opvallend achteraan.
Kostprijs +/_ 20 euro per set.
Uitermate tevreden over, overdag stoort het niet, s'nachts opvallend achteraan.
Kostprijs +/_ 20 euro per set.
-
GSPeP
- Contacteer:
Dat klopt, en heb ik opgevangen door 2 Hella Micro DE mistlampen te monteren. Daardoor creeert men een driehoek en die lijkt door autobestuurders veel beter te worden ingeschat. Ik merk het meteen aan het gedrag van autobestuurders of ze aanstaan of niet. Als ze uit zijn lijkt het wel alsof alle auto's het op mij gemunt hebben.Harald schreef:Weet ook dat wanneer je een grote lichtbol hebt vooraan op uwe moto, de autobestuurders uw snelheid niet meer kunnen inschatten.
Oorspronkelijk had ik ze gemonteerd om meer licht te hebben. Het dimlicht van de GS lijkt nergens op. Maar sinds ik het dimlicht met xenon uitgerust heb, is er eigenlijk meer dan voldoende licht. Ik heb nu die mistlampen een beetje verder naar beneden gericht en dienen ze enkel voor de zichtbaarheid door andere weggebruikers ... en het werkt ZEER goed ... zeker als men tussen de file rijdt.
Reflectoren op de koffers heb ik van de rol met wat knip en plakwerk opgelost:

Zo zie je maar dat iedereen leest wat hij liefst leest. Leuke reactie!YOwan schreef:Jefke schreef: 1) Voor mij (rij altijd met fluojasje)
3) Is dat niet een overdreven modegedoe met die topkoffers? Als je er geen hebt tel je bijna niet meer mee... of niet soms?![]()
![]()
![]()
Lijn 1 en 2 : van contradictie gesproken![]()
Lijn 3 : net omgekeerd, als je geen fluovest aantrekt hoor je er precies niet meer bij. (=modegedoe ?)![]()
cu soon, doeiij
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
Yep,
Dus draag ik een Fluo Gordel, zie: (Volgens Pvde)
Pvde,
Mag ik weten waar je deze fluo gordel kunt kopen?
Heb vandaag bij Hallfords geweest, ze hadden daar alleen van die flapperende fluo vestjes! (Buiten op de parking van het winkelcentrum stonden ze allemaal met een rood vestje aan.....)
Mvg,
P@ul
Pvde,
Heb vandaag bij Hallfords geweest, ze hadden daar alleen van die flapperende fluo vestjes! (Buiten op de parking van het winkelcentrum stonden ze allemaal met een rood vestje aan.....)
Mvg,
P@ul
Motorcycle always a trusty friend
-
motorprinsesje
Dat weet ik zo niet... ik kan het goed uitleggen hoorKoppel!! schreef:YOO
![]()
Veel sucses ermee, 't zal nodig zijn![]()
Grtz, Philip!
nu ja, die zwarte fluostickers dat harald en dirk vernoemden, lijken mij wel leuk, zal er mij eens aanschaffen voor achteraan op mijn zijkoffers te kleven
groetjes
-
pvde
- Contacteer:
Yep,P@ul schreef:Yep,
Pvde,
Mvg,
P@ul
P@ul, zie eens op deze topic (laatste blz.)
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... l&start=75
Of bij Moto 2000 in Gent, zie http://www.moto2000.be/#
Cross Wrap : € 24,90 Draagt u als lenden- en/of schouder riem.
PS: Dirk Bruijns kan je misschien ook helpen, want bij de FJR club kan je ze ook kopen en die club is ergens aan de kust gelegen.
Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
-
Relax
'k Heb een fluovestje met horizontale én verticale strepen. En je ziet ze wel degelijk, autolichten schijnen er toch wel op en niet onder. Vrienden hebben me dit meermaals bevestigd. Ook op grote afstand en achterlicht nog nauwelijks zichtbaar waren de strepen te zien.
De gele kleur heeft idd alleen overdag enig nut.
'k Heb verder nog stickers (rooie) op alle koffers, ook zijkant, bijkomend remlicht op topcase (die dikwijls thuis blijft) en mistlicht onder kontje (brandt permanent).
't Moet al een blinde zijn die mij niet ziet en voor zover ik weet mogen die niet met de auto rijden.
De gele kleur heeft idd alleen overdag enig nut.
'k Heb verder nog stickers (rooie) op alle koffers, ook zijkant, bijkomend remlicht op topcase (die dikwijls thuis blijft) en mistlicht onder kontje (brandt permanent).
't Moet al een blinde zijn die mij niet ziet en voor zover ik weet mogen die niet met de auto rijden.
-
YOwan
@Jefke :Jefke schreef:Zo zie je maar dat iedereen leest wat hij liefst leest. Leuke reactie!YOwan schreef:Jefke schreef: 1) Voor mij (rij altijd met fluojasje)
3) Is dat niet een overdreven modegedoe met die topkoffers? Als je er geen hebt tel je bijna niet meer mee... of niet soms?![]()
![]()
![]()
Lijn 1 en 2 : van contradictie gesproken![]()
Lijn 3 : net omgekeerd, als je geen fluovest aantrekt hoor je er precies niet meer bij. (=modegedoe ?)![]()
cu soon, doeiij
Vooraleer ik een reactie plaats lees ik natuurlijk wel het ganse bericht,
ik 'quote' enkel wat ik belangrijk vind en/of waar ik wens op te reageren.
Wat U beweerd over 'het overdreven modegedoe met topkoffers' : reeds zolang als er motorfietsen bestaan is men al op zoek om meer bagage te kunnen vervoeren op een zo makkelijk mogelijke manier. Al snel kwam men bij (top)koffers uit. Zowat alle merken bieden op heel wat modellen sedert vele (tientallen ?) jaren koffers als optie aan en ook de aftermarket blijft niet achter (zie bvb Givi maar om er maar eentje te noemen). Om dan van een modeverschijnsel te spreken ?.......
Fluovestjes daarentegen zijn nog niet zo erg lang op de markt en pas sedert een paar jaar razend populair bij motorrijders : dat noem ik pas een modeverschijnsel !!!!! Trouwens : er is bij mijn weten nog steeds geen enkele studie uitgevoerd die bewijst dat een motorrijder met fluovest beter gezien is en daardoor ook minder in ongevallen is betrokken dan een motorrijder zonder ! (Losstaand daarvan vind ik die fluokleurtjes affreus maar dat is natuurlijk puur persoonlijk hé). Dat fluoricerende strepen reflecteren in het donker is een feit maar deze staan dan ook op bijna elke zichzelf-respecterende motorvest.
Dat Uw fluovest of strepen minder zichtbaar zouden zijn omdat je half achter een topkoffer zit vind ik ook geen argument want dan moet ge er Uw voorscherm en ruit er ook afzwieren want daar zit ge ook half achter.
Je kan , zoals reeds gezegd, nog wel aan de slag met de fluo-stickers van 3M (te koop in bladen die je zelf kan (laten) versnijden) en die je vindt in de meeste beletteringszaken. Suc6 ermee.
Vriendelijke groeten : cu soon, doeiij
Laatst gewijzigd door YOwan op 09 okt 2005, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
(='.'=)
('')_('')
YOO
Grtz, Philip!
Groot gelijk, dat vind ik ook jaYOwan schreef:is gelukt, KUKELEKUUUUUUUUUUXavier schreef:Wel Yowan, zulke teksten op ne zondagmorgen![]()
![]()
Je moest blijkbaar een ei kwijt
![]()
![]()
Grtz, Philip!
Philz picz are here!
Philz picz are here!
-
dirk bruijns
- Contacteer:
Ik kan mijn bewondering voor de gele fluo-gordel moeilijk verbergen.
Smaken en kleuren verschillen, maar "gezien/genoteerd worden" zit voor een groot deel tussen de oren van de ottomobbillist.
Als je die aandacht kunt aanwakkeren met iets dat een gehalte "PietPolies" heeft, is dat vanuit veiligheidsperspectief mooi meegenomen.
Via de leverancier in Duitsland verkrijgbaar per doos van 20 stuks, met verzending in komt dat ongeveer op een 350 euro.
Of indien gewenst, regel ik wel iets via de mensen van de FJR-shop voor verzending, dan komt hem los per stuk op 20 euro.
Smaken en kleuren verschillen, maar "gezien/genoteerd worden" zit voor een groot deel tussen de oren van de ottomobbillist.
Als je die aandacht kunt aanwakkeren met iets dat een gehalte "PietPolies" heeft, is dat vanuit veiligheidsperspectief mooi meegenomen.
Via de leverancier in Duitsland verkrijgbaar per doos van 20 stuks, met verzending in komt dat ongeveer op een 350 euro.
Of indien gewenst, regel ik wel iets via de mensen van de FJR-shop voor verzending, dan komt hem los per stuk op 20 euro.