verversen van olie bij 1150 GS met ABS
Moderator: GVN
verversen van olie bij 1150 GS met ABS
hallo mede GS rijders,
ik ben nieuw op dit forum en heb het volgende probleem. Reeds 3 jaar rij ik op een GS 1150. Fantastische machine trouwens. Alle onderhoud en herstellingen doe ik zelf. Gisteren wou ik de remolie vernieuwen en stootte om hetvolgende probleem. Op de rechtervoorrem zit geen nippel maar een tussenstuk. Heeft iemand daar ervaring mee? Moet eerst de ABS instalatie worden ontlucht? enz....
Dank voor de reacties
ik ben nieuw op dit forum en heb het volgende probleem. Reeds 3 jaar rij ik op een GS 1150. Fantastische machine trouwens. Alle onderhoud en herstellingen doe ik zelf. Gisteren wou ik de remolie vernieuwen en stootte om hetvolgende probleem. Op de rechtervoorrem zit geen nippel maar een tussenstuk. Heeft iemand daar ervaring mee? Moet eerst de ABS instalatie worden ontlucht? enz....
Dank voor de reacties
Ge gaat een nippelke moeten kopen...
Tank er af
Potteke open, en verse fles vloeistog klaar houden
Nippelke op de ABS unit lossen en pompen met remhendel (bijgieten intussen!) tot er propere vloeistof uit komt. Zet een goed darmpke op die nippel voor je dit doet (liefst speedbleeder of zo).
Dan hetzelfde maar aan de remklauwen.
Als er beneden enkel versie vloeistof uit komt ben je klaar.
Een busje van een liter zou moeten volstaan, zoveel zit er niet in.
Eventueel kan je de stap van de ABS unit overslaan, maar dan riskeer je dat er een restfraktie met vuile olie (en vocht in) in de ABS unit blijft zitten.
Up to you.
Tank er af
Potteke open, en verse fles vloeistog klaar houden
Nippelke op de ABS unit lossen en pompen met remhendel (bijgieten intussen!) tot er propere vloeistof uit komt. Zet een goed darmpke op die nippel voor je dit doet (liefst speedbleeder of zo).
Dan hetzelfde maar aan de remklauwen.
Als er beneden enkel versie vloeistof uit komt ben je klaar.
Een busje van een liter zou moeten volstaan, zoveel zit er niet in.
Eventueel kan je de stap van de ABS unit overslaan, maar dan riskeer je dat er een restfraktie met vuile olie (en vocht in) in de ABS unit blijft zitten.
Up to you.
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
-
gsluc witte adv.
remolie
Ik heb dat tussenstuk vervangen door een nippel. Moet wel opletten dat het tussenstuk niet afbreekt.
Bij remsysteem zonder bekrachtiging, moet je de oude olie doorpompen en moet het abs niet worden ontlucht, wel de remklauw.
dit item staat ook reeds op het forum
Groetjes Lucgs wit-adv.
Bij remsysteem zonder bekrachtiging, moet je de oude olie doorpompen en moet het abs niet worden ontlucht, wel de remklauw.
dit item staat ook reeds op het forum
Groetjes Lucgs wit-adv.
REGIONALE CLUBAVOND ANTWERPEN
IEDERE TWEEDE VRIJDAG VAN DE MAAND
Taverne Den Haas
August van de Wielelei, 224,
Deurne Antwerpen (Macro)
GPS: N51 13.201 E4 29.012
IEDERE TWEEDE VRIJDAG VAN DE MAAND
Taverne Den Haas
August van de Wielelei, 224,
Deurne Antwerpen (Macro)
GPS: N51 13.201 E4 29.012
Ik geloof niet dat deze al door m'n dealer werd vervangen. (1150 GS van 2001). Bij navraag aan m'n dealer werd gezegd dat de kwaliteit van de remolie aanzienlijk is verbeterd en dat dit niet meer zo vaak hoeft als men denkt. Heeft ie gelijk? Hij praat dan toch tegen zijn eigen commerce.archi schreef:Grimme,
hoe komt het dat je pas na 3 jaar de eerste keer je remolie ververst of de boel ontlucht?
Eric
ex 2-Valver
ze hebben van 't jaarlijks onderhoudsinterval nu om de twee jaar gemaakt maar remolie blijft zijn hygroscopische werking behouden ... 't kan dus geen kwaad jaarlijks te vervangen en 't kost eigenlijk geen bal... de tank hoeft er helemaal niet voor verwijderd te worden bij een klassiek systeem, heb eens een ABS module aan een autopsie onderworpen en zou niet weten waar er olie kan blijven zitten...gewoon doorpompen de zooi 
bedank heren,
ik heb intussen mijn remolie ververst en alles is goed verlopen. Het is de eerste keer sinds 2001 en ik moet zeggen dat het aanvoelt als beter remmen. Ik heb op mijn rechter voorrem de speciale nippel vervangen door een gewone nippel zoals lucgs me aangeraden heeft. En inderdaad 0,5 liter remolie kost maar 8 euro. Veiligheid voor alles. Voortaan doe ik dat ieder jaar. Ik ben namelijk 2 weken geleden boven op de Stelvio (2750 meter) in Italie zonder achterrem gevallen. Niet zo erg maar toch een niet zo veilig gevoel.
groeten Grimme
ik heb intussen mijn remolie ververst en alles is goed verlopen. Het is de eerste keer sinds 2001 en ik moet zeggen dat het aanvoelt als beter remmen. Ik heb op mijn rechter voorrem de speciale nippel vervangen door een gewone nippel zoals lucgs me aangeraden heeft. En inderdaad 0,5 liter remolie kost maar 8 euro. Veiligheid voor alles. Voortaan doe ik dat ieder jaar. Ik ben namelijk 2 weken geleden boven op de Stelvio (2750 meter) in Italie zonder achterrem gevallen. Niet zo erg maar toch een niet zo veilig gevoel.
groeten Grimme
Re:
Ik ga binnenkort ook proberen om zelf mijn remolie te vervangen (geen abs).grimme schreef:bedank heren,
ik heb intussen mijn remolie ververst en alles is goed verlopen. Het is de eerste keer sinds 2001 en ik moet zeggen dat het aanvoelt als beter remmen. Ik heb op mijn rechter voorrem de speciale nippel vervangen door een gewone nippel zoals lucgs me aangeraden heeft.…
groeten Grimme
Hierboven staat beschreven dat die speciale nippel op de rechtse voorrem vervangen is door een gewone.
Waar kan je die gewone kopen? Specificaties? BMW nummer?
Moet ik ergens op letten of is het gewoon de ene losdraaien en de andere vastdraaien?
Bernard
R100GS
R1200GS
R100GS
R1200GS