Reactie op het schrijven van BMW

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

scooterke

Reactie op het schrijven van BMW

Bericht door scooterke »

Ik rij met een R1200RT en heb 3 weken geleden ook zulk schrijven mogen ontvangen. Eigenlijk vind ik de reactie van BMW nogal zwakjes.
Uiteraard heb ik begrip v.w.b. het extreem gebruik tijdens rij-opleidingen
zogezegd in combinatie met een te lage boordspanning (accu).
Maar voor het normale gebruik op de openbare weg beweerd BMW dat dit niet kan optreden.
In de aanvulling op de handleiding staat wel helemaal iets anders vermeld.
Als de motor niet frequent genoeg gebruikt wordt kan men wel dezelfde problemen hebben zoals op de rij-opleidingen dit ook t.g.v. van een te lage accuspanning. Daarom stelt BMW voor om een acculader te kopen om dit euvel te voorkomen.
Ikzelf behoor tot de groep van de niet frequent gebruikers.
Dus mijn mening is dat BMW de oorzaak wel gevonden heeft maar deze zelf niet oplost. Het is alweer de consument die nu een suplementair/optioneel toestel moet kopen zodat de goede werking van de elektronica misschien gewaarborgd blijft.
Voor zo'n topmerk vind ik het amateuristische uitspraken.
Eigenlijk onaanvaardbaar.
Misschien zie ik het toch verkeerd.
Motards graag jullie mening.
BMW R1200RT
Lid BMW club vlaanderen sinds april 2005
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Als BMW effectief voorstelt dat een acculader de oplossing is, moeten zij (BMW) hem dan ook maar gratis ter beschikking stellen :?

Wat is da nu voor zever, ne moto van minimum 15000€ kopen, en dan van de constructeur te horen krijgen dat ge quasi verplicht zijt om een batterijlader te kopen omdat anders het remsysteem niet kan gewaarborgd worden :evil:

Als ge met zo nen brief bij Ivo Mechels (Testaankoop) langsgaat, diene wrijft in z'n pollekes na zulks te lezen :shock:

Ik kan er mij echter verder niet over uitspreken, want ik ben de gelukkige eigenaar van een GS12 ZONDER ABS, heb dus niet zo'n brief ontvangen, en ben al maar méér tevreden met m'n keuze :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
amateurke

Bericht door amateurke »

moest da mijne RT zijn, ik schreef begod naar testaankoop. Tenslotte koop je zo'n maschien (deels) voor de veiligheid ! t kan toch ni zijn da je permanent moet nadenke of ge meot laden of ni, contact omdraaien en as em start moet alles werken ; punt uit ! :twisted:
maar ik heb makkelijk praten want ik heb gene....
bij mijne 1150 rt totaal geen probleem mee 8)
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Shulty

Bericht door Shulty »

Is inderdaad niet echt correct van BMW!

Ik heb er evenwel geen last van, heb wel ABS, maar ik rij genoeg 8)

Greetz,
Peter :wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
bas

Bericht door bas »

Koppel!! schreef:YOO

Als ge met zo nen brief bij Ivo Mechels (Testaankoop) langsgaat, diene wrijft in z'n pollekes na zulks te lezen :shock:

Grtz, Philip!
Ik zie Ivo volgende week. Als er tijd en ruimte is, zal ik het eens aankaarten. Maar ik beloof niks hé.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Shulty schreef:Is inderdaad niet echt correct van BMW!

Ik heb er evenwel geen last van, heb wel ABS, maar ik rij genoeg 8)

Greetz,
Peter :wink:
Wat is "genoeg rijden" :?: Dat zie ik nergens staan.
Ik rij in de week ook IEDERE dag, maar dat zijn ritjes van
meestal 6,5 Km, en soms 15 Km.

Telt dat als "genoeg" :?:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ze dekken zich inderdaad in voor mogelijke claims als er nog es ene tegen de grond kletst ... tis een vlug vlug actie mijn gedacht :?

nu ja, met bijna 50.000 km per jaar veronderstel ik dat ik ne veelrijder ben maar maak ik dan ook weer vlugger kans in die andere categorie te komen van extreme situaties ... immers, als ge veel rijd wordt die kans logischerwijs toch ook hoger of niet ? :?
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Pierre

Bericht door Pierre »

Ik heb die brief eveneens gekregen, maar ik lees nergens iets over de noodzakelijke aankoop van een batterijlader of over genoeg rijden. De batterijlader heb je overigens reeds tenzij je dagelijks en ook tijdens de winter rijdt.

De brief zegt: ... "Kwaliteitscontroles hebben aan het licht gebracht dat de ABS-regelfunctie bij herhaaldelijk afremmen in het ABS-regelgebied tijdens rijvaardigheidstrainingen kan uitvallen. Deze functiestoring is uitsluitend mogelijk bij het repetitief extreem snel en krachtig bedienen van de remhendel in combinatie met een afnemende boordnetspanning. Deze extreme situatie kan zich alleen bij rijvaardigheidstrainingen voordoen."

De aanvulling bij de handleiding is vrij duidelijk, en zegt o.m. dat tijdens een training meermaals opeenvolgend extreem wordt geremd EN ondertussen niet wordt gereden zodat de accu mogelijk onvoldoende kan bijladen, wat in het normale verkeer wel gebeurt. BMW geeft derhalve de raad tijdens dgl. trainingen na enkele remproeven een langer stuk te rijden én grote verbruikers uit te schakelen tijdens de training.

Tenslotte biedt BMW de mogelijkheid tot een gratis nazicht van het remsysteem tot 30-04-06, mocht je twijfelen.

Besluit: (1) een correcte houding van BMW die haar klanten informeert over een probleem dat zich vermoedelijk ergens heeft voorgedaan, (2) alleszins geen reden om BMW de grond in te boren.
Greetz, Pierre

R1200RT
bas

Bericht door bas »

Pierre schreef: De aanvulling bij de handleiding is vrij duidelijk, en zegt o.m. dat tijdens een training meermaals opeenvolgend extreem wordt geremd EN ondertussen niet wordt gereden zodat de accu mogelijk onvoldoende kan bijladen, wat in het normale verkeer wel gebeurt. BMW geeft derhalve de raad tijdens dgl. trainingen na enkele remproeven een langer stuk te rijden én grote verbruikers uit te schakelen tijdens de training.

Tenslotte biedt BMW de mogelijkheid tot een gratis nazicht van het remsysteem tot 30-04-06, mocht je twijfelen.

Besluit: (1) een correcte houding van BMW die haar klanten informeert over een probleem dat zich vermoedelijk ergens heeft voorgedaan, (2) alleszins geen reden om BMW de grond in te boren.
Dat is inderdaad een andere interpretatie (en duidelijk met bijgevoegde citaat van de brief).
Als ik het zou aankaarten bij Ivo (Mechels) dan moet ik wel correcte informatie hebben natuurlijk. :evil: Het gaat over de reputatie/geloofwaardigheid van een gerenomeerd merk hé. (Wat niet wil zeggen dat de klant altijd ongelijk heeft of aan het kortste eind trekt t.o.v deze giganten)
Maar het moet wel eerlijk gespeeld worden. :!:
brit

x

Bericht door brit »

Pierre schreef:Besluit: (1) een correcte houding van BMW die haar klanten informeert over een probleem dat zich vermoedelijk ergens heeft voorgedaan, (2) alleszins geen reden om BMW de grond in te boren.
je besluiten baseren op de brief van bmw is een verkeerd vertrekpunt (tendentieus, ...). er is meer aan de hand:

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... highlight=

enz enz... bij heel wat bmw fietsen is de rembekrachtiging ook al 'zomaar' uitgevallen (je vindt er hier wel een aantal op het forum). als je dan met een oudere motorfiets rondrijdt (bv. van voor bouwjaar 2002) waar de restremfunctie ronduit verwaarloosbaar op is, dan weet je het wel!

hoelang bestaat de abs II/III al? sinds 1998 of zoiets? waarom hebben ze er tot de lancering van de 12gs overgedaan om de restrem aanzienlijk op te krikken? kon dit niet vroeger?

de teneur op diverse fora liggen in dezelfde lijn: bmw had beter die electronische 'rotzooi' er van tss gelaten (temeer daar de bmw's quasi evengoed remmen zonder bekrachtiging - het vergt gewoon meer input). dan hadden ze zich nu niet in 1000 bochten moeten wringen om de zaak te omzeilen.

er werden ook al eindeloze discussies gevoerd over de reden waarom die electronische bekrachtiging erop zit. zijn bmw-rijders allemaal mietjes dat ze maar met 2 vingers kunnen remmen? nee toch!

en als de Q-manager van bmw motorrad in een interne mail (die nu op de bureau van de proc. in münchen ligt) verklaart dat het abs/servo-systeem niet zijn werk naar behoren doet, dan weet men het ook wel.

en nu boor ik bmw de grond niet in. ik weet gewoon wat het is als je abs/servos uitvallen. ik heb het 1x meegemaakt met mijn vorige bmw (bouwjaar 2002) en ik wil het geen 2x meemaken (en ik reed dan nog maar 40 km/h).
Relax

Bericht door Relax »

Ik vind het anders wil bling-bling om met twee vingers te remmen.
Met één vinger daarentegen is dan weer scootah.
r1150r

Bericht door r1150r »

Koppel!! schreef:YOO

Als BMW effectief voorstelt dat een acculader de oplossing is, moeten zij (BMW) hem dan ook maar gratis ter beschikking stellen :?

Wat is da nu voor zever, ne moto van minimum 15000€ kopen, en dan van de constructeur te horen krijgen dat ge quasi verplicht zijt om een batterijlader te kopen omdat anders het remsysteem niet kan gewaarborgd worden :evil:

Ik kan er mij echter verder niet over uitspreken, want ik ben de gelukkige eigenaar van een GS12 ZONDER ABS, heb dus niet zo'n brief ontvangen, en ben al maar méér tevreden met m'n keuze :wink:

Grtz, Philip!
Vind ik ook, maar bij andere merken is het niet anders.
Mijn schoonbroer heeft een Porsche 996 Turbo van ± €150.000 en zijn batterij ging ook constant plat. Daar kreeg hij hetzelfde antwoord=> een optionele ladre kopen ! Na veel vijven en zessen uiteidelijk toch gratis gekregen....
r1150r
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Relax schreef:Ik vind het anders wil bling-bling om met twee vingers te remmen.
Met één vinger daarentegen is dan weer scootah.
Eélla, ik kan ook remmen met twee vingers, en dit zonder ABS en rembekrachtiging :lol: :lol:

Nee, serieus, ik denk dat er eigenlijk weinig mensen zijn die al met een R1200XX hebben gereden zonder rembekrachtiging, ge zou versteld staan van de weinige kracht die ge moet uitoefenen, ik heb zo'n bekrachtiging echt niet nodig, die remmen werken gewoon perfect zonder ook :!:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax

Bericht door Relax »

Ja, die voorrem doet het goed, maar toen ik zo'n leuk ding meekreeg van de dealer schrok ik me wild toen ik ff de voetrem aantikte. Reageerde nauwelijks! Dacht dat-ie het niet deed en vermeldde het bij de dealer.
Dacht er nadien pas aan dat-ie niet bekrachtigd was :oops:
scooterke

Bericht door scooterke »

Beste collega's,

Allen bedankt voor jullie reaktie, kennis en ervaringen hieromtrent.
Bij deze wil ik dan ook Pierre extra in de bloemetjes zetten voor het gedetailleerd ontleden van de brief.
Spijtig genoeg is naiviteit ook een eigenschap voor het mens zijn.
Ik denk dat er meer als voldoende gekende/erkende ABS problemen zijn
in de bmw geschiedenis.

groetjes aan allen en nog veel beemer plezier.
BMW R1200RT
Lid BMW club vlaanderen sinds april 2005
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Ik neem aan dat veel mensen onder ons al een oplijding heeft gehad.
Bij mijn weten en zo heb ik het geleerd bij het remen eerst de voet en omiddelijk de hand rem en deze te bedien met vier vingers.
voetrem brengt het zwaarte punt lichtjes naar beneden en naar achter vervolgens de voorrem brengt het gewicht zoveel mogelijk in evenwicht en terug naar voor zo een veilig magelijke stop te doen.
Ook bij nood situaties je moet er wel blijven op letten en oefenen en nog eens oefenen.
Als het de Zaterdag of Zondag niet veel verkeer is (wel plaatsen waar je die kent)doe ik s'morgens dikwijls zoveel mogelijk op mijn ééntje de oefeningen opnieuw zo blijf ik alert.
Nog veel KM moto plezier
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

maar dirk, dit gaat dan in principe niet op bij full-integral remsysteem ... je remt dan altijd met beide remmen :wink:

en eerlijk gezegd, in een noodsituatie gooi ik alles dicht wat ik heb ... dat is bijna niet controleerbaar, dat is een reflex niet ? :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
marc

reactie op schrijven van BMW

Bericht door marc »

zoals eerder in dit topic vermeld vind ik persoonlijk ook als BMW een lader aanraadt dan moeten ze deze als je een motor koopt er ook maar bijdoen.
Wat betreft uitvallen of niet werken van ABS, op de GS reeks kun je het ABS uitschakelen.
Waarom maakt BMW dit dan niet zo op alle modellen en niet als optie maar dan wel standaard?
Dan is denk ik persoonlijk het probleem van het uitvallen grotendeels opgelost en hoeven ze zich niet meer op eender welke manier in te dekken voor eventuele schadeclaims.
dits

Bericht door dits »

Veel meningen, veel opmerkingen en ook veel geklaag.

Mensen wees nu eens tevreden dat jullie een brief ontvangen om er jullie attent op te maken dat er "eventueel", "mogelijks", "een kleine waterkans bestaat", "in extreme omstandigheden" , iets kan gebeuren. En leer daar ook positief mee omgaan.

Er zijn blijkbaar 3 typen mensen ( op dit forum ) :
1) Zij die klagen dat ze verwittigd worden door de fabrikant
2) Zij die klagen dat ze NIET verwittigd worden door de fabrikant
3) Zij die altijd klagen ...

Met vriendelijk Motor groeten,
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

't Zal wel zijn!

Geen volle stroom meer op de batterij, rij dan wat meer. Een moto is niet gemaakt om in de garage te staan roesten.

Greetings
Jeroen
K100rs werd K1100rs werd K1200rs
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Nu wil ik ook wel eens reageren,ik heb deze brief ook gehad en de mensen waar ik mee naar Schotland geweest ben zijn ook op de hoogte van de problemen die ik heb voorgehad.
Ik heb daar meer dan eens een ABS probleem gehad en ik vind dit allemaal terug in het schrijven van BMW.
De kombinatie van verschillende toebehoren zal hier een grote rol gespeeld hebben,er staat nl een gps,intercom en radio op.
Toch deed ik per dag min 250km tot soms 350 km wat ruimschoots voldoende voor de batterij zou moeten zijn.
Ik vermoed dat ik wel rekening moet houden met de vriestemperaturen die er geweest zijn .....al gaat het niet op dat men een batterij plaatst die in deze omstandigheden niet naar behoren werkt.. :cry: Soms had ik al moeite om de motor aan de praat te krijgen(RT 1150)deze was toen 7 maand oud met 17000 km op de teller.
Heb na mijn vakantie een controle laten doen en ik kreeg bij de dealer de mededeling dat er teveel accessoires gemonteerd staan en ik het gebruik ervan moest verminderen..... :roll:
HET IS NIET AAN ONS OM VOOR EEN OPLOSSING TE ZORGEN ALS MEN DE MOGELIJKHEID GEEFT OM DEZE OPTIES TE PLAATSEN!EEN MOTOR DIE TOCH BEHOORLIJK WAT GELD KOST MOET MAAR ZO ONTWORPEN ZIJN DAT DIT NIET MAG VOORVALLEN (SCHREEUW).
HET VOELT AAN ALS EEN GOEDKOOP TRUKJE OM HUN HANDEN IN HET REINE TE WASSEN :evil: :evil: :evil:
ZELFS HET FEIT DAT MEN AANHAALD DAT DIT ALLEEN IN EXTREME OMSTANDIGHEDEN GEBEURD IS GEWOONWEG DE WAARHEID VERDOEZELEN.
NET OM DEZE BRIEF BEN IK BOOS, AL HEB IK EEN ROTS VAN EEN MOTOR. TOCH IS DIT NIET GOED TE PRATEN!!!!
Andalousie 09/2018
brit

Bericht door brit »

dits schreef:Mensen wees nu eens tevreden dat jullie een brief ontvangen om er jullie attent op te maken dat er "eventueel", "mogelijks", "een kleine waterkans bestaat", "in extreme omstandigheden" , iets kan gebeuren. En leer daar ook positief mee omgaan.
mocht je bij die nu al honderden geregistreerde gebruikers zijn waarvan de abs/servobekrachtiging tijdens het rijden uitgevallen is, zou je positivisme ver te zoeken zijn.

denk eens aan zij die door het oog van de naald zijn gekropen omdat hun hoogontwikkelde electronisch abs-systeem dienst weigerde aan een kruispunt (nee, geen internetzever van op een forum, pv's zijn opgemaakt).

brief is gewoon ronduit schandalig. alle niet 1200's met abs zouden moeten uitgerust worden met het abssysteem en de bijhorende restremfunctie van de 1200.
Relax

Bericht door Relax »

Ik kreeg geen brief Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Relax schreef:Ik kreeg geen brief Afbeelding
Troost u , ik ook niet.
Noch privé noch op't werk.
En daar had ik al een probleem met het remsysteem :cry:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Relax

Bericht door Relax »

Soit, 'k weet het ondertussen wel.

Toen ik m'n bak binnendeed voor 10.000 km zei de dealer me dat het aansluiten van het alarm problemen kon veroorzaken met het ABS. Gezien de Pol het had gedaan, ben ik er niet op ingegaan. En 'k heb nooit problemen gehad.
Blijkbaar weten ze al lang van dit probleem, m'n onderhoud was nl in september 2003.
En intussen hangt er nog een intercom aan en nog een paar lichtjes...
Plaats reactie