Probleem met schakelen R1100RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Daxje

Probleem met schakelen R1100RT

Bericht door Daxje »

Mijn vader heeft onlangs een BMW R1100RT van 98 aangekocht met een 38.000 tal kms
Heb deze toen hij hem juist had een onderhoud gegeven(olie+filter)
Alles ging goed, perfecte motor voor hem
maar nu klaagt hij de laatste tijd dat wanneer de motor koud staat hij moeilijk kan schakelen van 1ste naar 2de versnelling.

Ik dacht persoonlijk direct aan de schakelpook die niet meer goed zat ofzo dus ben ik gaan kijken.
Nu heb ik geconstateerd dat hier toch wel speling op zit. zowel in de opwaarste en neerwaartste richting(wat vrij normaal is want zo schakel je :) ) maar ook een zijdelingse speling, dus ik kan de schakelpedaal van links naar rechts bewegen.
Toen ik probeerde van de regelbout(om de schakelpedaal te verstellen) los te maken of vaster te draaien ging dit niet.

Nu is mijn vraag voor jullie, kan het slecht schakelen liggen aan de speling op de schakelpedaal of totaal niet.
Als het niet zoveel werk was had ik hem er afgehaald maar heb eens gekeken in de repair manual en het is dus een hoop werk.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen, misschien dat één van jullie dit ook al heeft voorgehad

Alvast bedankt!

voor eventuele geïntresseerden kan ik de repair manual( in het nederlands) proberen online te zetten

greetz

P.S. ben dus nieuw op dit board en ga zeker eens langskomen op samenkomsten in ekeren daar ik daar ook woon
Danny

Bericht door Danny »

Hoi

stel je daddy maar gerust, de boxerkes gaan niet zo graag van één naar twee en zeker niet als 't al wat kouder wordt en de olie ietskes dikker word. een oplossing is een volsyntheet boite olie maar die knalt dan weer zo in de zomer... gewoon 80/90 hypoid olie in de boite en ipv de moto in eerste te willen wringen gewoon even inhouden en ontkoppelen en evt koppeling eens terug laten komen en de volgende zachte trek aan 't schakelpedaal gaat ie er in als boter...
ik rijd in de winter de eerste 100 a 150 mr rustig in z'n eerste (2000omw) en schakel dan op en dat gaat probleemloos, gebruik geen geweld, altijd met gevoel schakelen anders sleur je de wals of vorken aan diggelen

met groeten Danny
Daxje

Bericht door Daxje »

ja ik weet al dat ze met een klak in vitesse gaan maar er wat te doen aan die speling op de schakelpedaal? dat is niet mis hoor
zal er van de week een filmpje ofzo van maken, kan je het met je eigen ogen zien
alvast bedankt!
w

Re: Probleem met schakelen R1100RT

Bericht door w »

Daxje schreef: maar ook een zijdelingse speling, dus ik kan de schakelpedaal van links naar rechts bewegen.
Is bij de mijne ook zo, dus ik denk niet dat dat de oorzaak van sclecht schakelen is. De regelbout zou idd goed moeten loskomen.
Bij mij schakelt hij zachter als hij koud is.
Danny

Bericht door Danny »

allez komt hem eens laten zien ... zandhoven is nie ver ... zal er ens naar loeren he :wink:
Daxje

Bericht door Daxje »

awel das geen slecht idee :P
kzal er eerst eens nieuwe olie in doen in zowel cardan als versnellingsbak

omtrend dit had ik ook een vraag
in de manual zie ik dat voor het aflaten van de versnellingsbak olie een olieaflaatbuis gebruikt wordt
kan dit ook zonder die buis of kan deze makkelijk zelf gemaakt worden

alvast merci hé mannen voor de hulp :D
Danny

Bericht door Danny »

een oud rolletje WC papier gaat ook hahahahaha als ge maar nie morst :lol:
Filip

Bericht door Filip »

Danny schreef:Hoi

stel je daddy maar gerust, de boxerkes gaan niet zo graag van één naar twee en zeker niet als 't al wat kouder wordt en de olie ietskes dikker word. een oplossing is een volsyntheet boite olie maar die knalt dan weer zo in de zomer... gewoon 80/90 hypoid olie in de boite en ipv de moto in eerste te willen wringen gewoon even inhouden en ontkoppelen en evt koppeling eens terug laten komen en de volgende zachte trek aan 't schakelpedaal gaat ie er in als boter...
ik rijd in de winter de eerste 100 a 150 mr rustig in z'n eerste (2000omw) en schakel dan op en dat gaat probleemloos, gebruik geen geweld, altijd met gevoel schakelen anders sleur je de wals of vorken aan diggelen

met groeten Danny

Bij mij hebben ze er van BMW zelf telfon-olie in gedaan ... resultaat : schakelen gaat nu een stuk beter en zachter

Groeten

Filip
Plaats reactie