Afstellen achtervering

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Kenny_dc
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2014, 23:26
Woonplaats: 7700
Locatie: Henegouwen

Afstellen achtervering

Bericht door Kenny_dc »

Forumleden,

Zelf rijd ik met een 2013 lc met manueel instelbare achtervering. Nu ben ik mij bewust van het principe hoe zwaarder geladen, hoe stroever de veerinspanning. Maar persoonlijk vind ik het moeilijk om deze in te stellen wanneer ik alleen en zonder bagage er op uit ga. Ik stel ze altijd in op "gevoel" maw ik draai en draai en draai aan het wieletje met het idee van 't is ongeveer dat... Maar nu vroeg ik mij af of er iemand bepaalde tips of tricks heeft om deze zo optimaal mogelijk in te stellen voor DE perfecte baanligging, want daar doen we het toch voor 8-) . Zelf ben ik ongeveer een 70kg.

Volledig off topic maar wat raden jullie als bandenspanning voor de pilote road 3?

Zoals altijd, merci en dank u

Gr Kenny
Suzuki sv650 - Honda CRF 250 - BMW R1150GS - BMW R1200GS
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Afstellen achtervering

Bericht door Man in Black »

allereerst in het boekje kijken naar de originele afstelling voor hoeveel kg die is, en vanaf die instelling beginnen.
DE perfecte baanligging ? als jij DE perfecte baan kan vinden misschien...anders zal het altijd compromis worden.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Kenny_dc
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2014, 23:26
Woonplaats: 7700
Locatie: Henegouwen

Re: Afstellen achtervering

Bericht door Kenny_dc »

Feit, maar na een aantal reisjes met bagage en duo is er al zoveel aan gedraaid dat er van de originele instelling niet veel meer te bespeuren valt. Ik ben mij bewust dat er veel varaiabelen zijn die hun invloed hebben maar ik vroeg mij af hoe jullie er mee omgaan... Hoeveel 'kliks' zijn er eigenlijk? Weet dit iemand?
Suzuki sv650 - Honda CRF 250 - BMW R1150GS - BMW R1200GS
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Afstellen achtervering

Bericht door Relax »

Als je een veel betere wegligging wil, steek dan een nieuwe vering, voor en achter, van een gerenommeerd merk. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik verving op de vorige GSA de hele mikmak door Wilbers (nu ja, iemand maakte mij attent op een goed setje toen m'n achterste het begeven had en monteerde er ook nog 'ns alles onder. Tnx, Fred) en 't is echt een groot verschil.

Indien niet: draai je vering helemaal open of dicht en start van dat punt. Volg dan de aanwijzingen, boekje, internet,....
I respect your opinion. But I don't give shit.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Afstellen achtervering

Bericht door Man in Black »

Je hebt een LC 2013, ik neem aan met het boekje erbij ?
In het boekje moet deze procedure toch duidelijk uitgelegd staan, voor al de instelbare variabelen zowel voorspanning als demping.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Afstellen achtervering

Bericht door Dirk Pauwels »

Terug naar basis instelling, zie boekje.

Afstellen old skool:
Veervoorspanning: tie rap rond 1vd vorkbenen, die schuif je naar beneden tot op de bourage, met voorwiel van de grond. achteraan meet je met achterwiel van de grond, de afstand van vast punt op de cardan naar bv een knipperlicht. Vervolgens moto op de wielen, niet duwen. Afstand terug opmeten achteraan, zelfde punten. Verschil moet ongeveer 1cm zijn. Das een goei uitgangspositie. Vooraan meet je van bourage naar tierap. Dan heb je een idee wat static sag is.
Na een ritje moet je aan de tie rap kunnen zien dat je ongeveer 3/4 -3/5 van je veerweg hebt gebruikt. Indien meer dan veer harder, minder dan veer zachter
Dan de demping: uitgaand: bij het uitveren moet de moto vrij vlot naar uitgangspositie terugkomen, als je veel vertraging ziet, demping verminderen, zie je moto nadeinen, demping vermeerderen.
Ingaande demping is volgens ondervinding, is niet echt een truukje voor. Als je van de weg daverd staat ze wss te hard.... :grin:

En nadien is het afstellen naar behoeven en volgens ondervinding.
vooraan verstel ik niets meer indien ok solo, ook niet met duo en/of bepakking.
Achteraan stel ik de veervoorspanning zwaarder evenals de demping bij duo/bepakking. Gaat altijd samen op, veer straffer is meer demping geven.

Afgezien van die truukjes is het vooral een gevoelskwestie.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie