Aflevering R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Henk.K

Aflevering R1200RT

Bericht door Henk.K »

:?: Binnenkort kan ik m'n nieuwe R1200RT gaan ophalen :?:

- Wie kan me vertellen met hoeveel liter brandstof 'n nieuwe BMW motorfiets wordt afgeleverd?
- Is het nodig om, i.v.m. het olieverbruik tijdens de eerste 1000km, speciale carterolie aan te schaffen?
- Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

- Welke verzekering "past" het beste bij de R1200RT?

Alvast bedankt, Henk
Laatst gewijzigd door Henk.K op 14 okt 2005, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rakthi

Bericht door Rakthi »

Bij mij zat er ± 5 liters benzine in.
Bij geen enkel van mijn BMW's olie moeten bijkappen gedurende de eerste 1000 km.
Misschien een voddeke meepakken om de vette vingerafdrukken van de monteur van de uitlaatbochten te verwijderen. Bij mijnen RT waren die er al mooi ingebrand toen ik er mee thuis kwam.
Stoffel
Contacteer:

Re: Aflevering R1200RT

Bericht door Stoffel »

Henk.K schreef::?: Vrijdag 21/10 kan ik m'n nieuwe R1200RT gaan ophalen :?:

- Wie kan me vertellen met hoeveel liter brandstof 'n nieuwe BMW motorfiets wordt afgeleverd?
- Is het nodig om, i.v.m. het olieverbruik tijdens de eerste 1000km, speciale carterolie aan te schaffen?
- Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Alvast bedankt, Henk
Proficiat Henk
1ste vraag = Jusit genoeg om naar het eerst volgend tankstation te rijden, zo'n liter of 7 à 8 denk ik.
2de vraag gewoon een bus mineraal olie bijkopen als je hem gaat halen, er blijft minerale olie op tem 10.000 Km, waarschijnlijk bij de eerste 1.000 Km niet echt veel verbruik maar dan ben je gered moest hij de volgende 9.000 Km wel gaan verbruiken (wat waarschijnlijk wel een beetje het geval zou kunnen zijn)
3de vraag, de eerste km niet al te vlug in de bochten gaan, er liggen trouwens nieuwe banden op, rodeer hem op zijn gemak. Met de zoekfunktie kan je wel het één en ander vinden van hoe en hoelang je moto moet gaan roderen. Maar zeker en vast nog niet teveel boven de 3,5 à 4.000 tpm gaan. En vermijd eventueel de eerste 2.000 Km autostrade, ik weet het het is soms ambetant maar een goed ingereden bikeske gaat nu eenmaal langer mee. De weg ook in de gaten houden, kijk genoeg naar je moto alvorens je erop kruipt en nadat je er van af bent gestapt :wink:.

En zeker en vast niet vergeten je ervaringen te posten samen met enkele mooie foto's 8)

Stoffel ;)
Afbeelding
Henk.K

Bericht door Henk.K »

Hallo Stoffel,

- Met roderen bedoel je rijden / inrijden...?
- Ik begrijp dat jij de eerste 2000 km de autosnelweg zoveel mogelijk hebt gemeden. Wat schrijft BMW voor en/of wat verteld de dealer hierover?

Henk
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Henk je hebt post.

Stoffel ;)
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Hij bedoelt: "Schakelen, man, verdomd veel schakelen", maar krijgt het ni gezegd in zo weinig woorden.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb tussen mijn 1000 en 5000 Km, juist geteld 1 liter olie bijgevuld :!:
Dus 1 L/4000 Km of 0.25L/1000Km.
Volgens de dealer absoluut normaal. Ik doe wel veel korte afstandjes.

Wat ik niet gelezen of gehoord had, was dat er een 5000 Km onderhoudsbeurt voorzien was :!:
Ik dacht van 1000 direct naar 10000 te gaan, maar dat bleek verkeerd te zijn :cry:
Gelukkig was ik bij de dealer met 5300 Km op de teller, toen hij mij daarop wees, en dan maar direkt het onderhoud laten uitvoeren. :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
doov

Bericht door doov »

Huh, na 1000 km is de eerst volgende beurt gewoon bijn 10000 hoor. Die dealer van jou zit zeker om werk verlegen.
Of if DooV ben? Jazeker.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Er zijn er die op 5000 een oliewissel doen, maar die is niet verplicht of vermeld door BMW :roll:
Ik heb 't ook gedaan, maar om de reden dat ik er op congé noodgedwongen een beetje full synthetisch heb op gekapt, mijn minerale olie was op, en mijn machien had dorst 8)
Beter een beetje syntheet op, dan géén op :lol: :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Koppel!! schreef:YOO

Er zijn er die op 5000 een oliewissel doen, maar die is niet verplicht of vermeld door BMW :roll:
Ik heb 't ook gedaan, maar om de reden dat ik er op congé noodgedwongen een beetje full synthetisch heb op gekapt, mijn minerale olie was op, en mijn machien had dorst 8)
Beter een beetje syntheet op, dan géén op :lol: :lol:

Grtz, Philip!
Heb ook de 5.000 Km oliewissel gedaan samen met een oliefilter wissel. Anders zie ik het nut er niet van in (van de filter ook te wisselen natuurlijk) 8)

Stoffel
Afbeelding
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Bij mij enkel de olie verwisseld, geen filter :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Nolle

Bericht door Nolle »

hla schreef:Bij mij enkel de olie verwisseld, geen filter :!:
bij mij ook enkel de olie vervangen.
vr gr,
Arnold.
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

bij mij niks op 5.000 km ... gewoon van 1000 naar 10.000km gesjeesd :wink:

antwoorden op al uw vragen zijn blijkbaar al gegeven ... ben het eens mey relax : SCHAKELEN DAT HET EEN LIEVE LUST IS !!! ge gaat er de rest van zijne levensduur veeeeeel plezier van hebben :lol:
zien dat ge in alle versnellingen rijd, dus ook in die hoogste ja ... veel wisselende omstandigheden maar zoals stoffel zegt, niet (teveel) boven die 4000 tpm gaan ...

En die ene resterende vraag : verzekering ... laat dat woordje maar es los op de zoekmotor denk ik :? daar geraken we zelf niet goed uit.
Ik ben persoonlijk meer voor een verzekering via een agent. Persoonlijk contact, ik kan die man 24/7 bellen en ben zeker dat ik HEM aan de lijn krijgt ... dingen die je bij ethias ed minder hebt en ik vind dat nodig, zeker als je met de motor een ongeval zou krijgen, das nooit simpel :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

Ben ook een nieuweling (r1200rt is nu 1 maand oud), en op motorenvlak een beetje een leek. Zie wel het belang in van het 'roderen' van een motor, en een keer teveel olie wisselen, kan volgens mij nooit geen kwaad. Tenslotte is de 'kostprijs' van zo'n wissel peanuts vergeleken met de aankoopprijs van je machien. Bij onze vroegere wagens steeds tussenbeurten ingelast voor het wisselen van de olie, en dit heeft ons geen windeieren gelegd. We deden met gemak en zonder enig zware kost 200000 km met een driecilinder bezinemotortje.

Vraag me nu wel af wat het verschil is tussen 'minerale' olie en de 'full synthetic' versie. En waarom men in het begin minerale, en na 10000 km synthetische gebruikt, en of deze beide kunnen 'gemengd' worden, en wat dan ook nog het belang is van de verschillende types xW yy, en of deze types ook kunnen gemengd worden?? Massa's vragen dus.

Voor de rest al super veel plezier gehad met mijn nieuw bakkie, en hoe meer kilometertjes gemalen worden, hoe soepeler hij begint te rijden.

Enkele één opmerking, indien snel dient vertrokken te worden, dan durft de tweede versnelling wel eens een probleem geven, regelematig schiet hij dan in neutraal, in plaats van de tweede versnelling. Dit is natuurlijk niet goed voor de motor om zo kort onbelast in hoge toeren te gaan. Hopleijk verbeterd dit tijdens de rodageperiode (ik heb nu al 2000 op de teller, dus ng even te gaan)
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

snoepje schreef:...Enkele één opmerking, indien snel dient vertrokken te worden, dan durft de tweede versnelling wel eens een probleem geven, regelematig schiet hij dan in neutraal, in plaats van de tweede versnelling. Dit is natuurlijk niet goed voor de motor om zo kort onbelast in hoge toeren te gaan. Hopleijk verbeterd dit tijdens de rodageperiode (ik heb nu al 2000 op de teller, dus ng even te gaan)
vandaar ... schakelen, schakelen en nog eens 1000x schakelen ...

van die olietoestanden ken ik niks ! Danny gaat hier zeker komen zeggen dat daar gerust veel langer minerale op mag ... voor de rest, HAVE FUN ! :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
hla schreef:Bij mij enkel de olie verwisseld, geen filter :!:
Dat zeiden ze in de garage ook, enkel de olie wisselen, maar dan heeft 't ni veel nut hé :shock:
Al uw vuilen bucht blijft in uwen oliefilter zittten, en zorgt ervoor dat uw nieuwe olie op een paar minuten (of kilometer) weer bijna even vuil is als diegene die eruit kwam :(

En geloof mij, tijdens zo'n inrijperiode (of "rodage") komen er redelijk veel miniscule metaaldeeltjes in de olie terecht, in die wil ik na een oliewissel niet weerzien :wink:

Ik denk er trouwens aan om volgende keer zo'n magnetische oliedop te plaatsen, dan circuleert da vuil toch al niet meer in de motor :o

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
den boete

Magnetische oliedop ?

Bericht door den boete »

Magnetische oliedop op een aluminium moteurke ? Aluminium is niet magnetisch bij mijn weten.
Danny

Bericht door Danny »

tss tss al eens van een alu rollager, krukas (of andere) ketting, tuimelaar, klepveer,enz enz.. gehoord in uw boxerke...
ik heb een magnetische stop en een magneet tegen de filter hangen :wink:
Nolle

Bericht door Nolle »

Danny schreef:tss tss al eens van een alu rollager, krukas (of andere) ketting, tuimelaar, klepveer,enz enz.. gehoord in uw boxerke...
ik heb een magnetische stop en een magneet tegen de filter hangen :wink:
gewoon een losse maneet onderaan het filter ? stomme vraag maar blijft dat hangen ?
vr gr,
Henk.K

Bericht door Henk.K »

:) Bedankt voor al jullie reacties.

Samengevat: Pak 'm beet, de eerste 2000 km veel schakelen.

In 't begin via binnenwegen naar 't werk. Na 'n 8 á 10 weken zijn de eerste 2000 km 'n feit.
Danny

Bericht door Danny »

gewoon een losse maneet onderaan het filter ? stomme vraag maar blijft dat hangen ?
vr gr,
yep geen probleem... kijk -->

Afbeelding
Nolle

Bericht door Nolle »

Danny schreef:
vr gr,
yep geen probleem... kijk -->

Afbeelding
thanks enne...waar kan ik dat kopen ? ben van streek Kortrijk.
Danny

Bericht door Danny »

Filter Plus
Ein anschmiegsamer Weichgummiaufsatz findet durch den integrierten Magneten sicheren Halt auf dem Ölfilter und sammelt durch die hohe Magnetkraft alle Metallpartikel aus dem Öl. So kann sich...
Filter Plus
Best.-Nr.: 8410020 | 9,90 €

bestellen bij wunderlich, kijk op hun website bij zubehör für alle BMW's

:wink:
Henk.K

Bericht door Henk.K »

Op 22 oktober m'n R1200RT opgehaald. Inmiddels staan er zo'n 350km op de teller.

- Aflevering bij Simako met volle tank :)
- V.w.b. het olieverbruik kan ik nog niets melden
- Verzekering bij KNMV afgesloten
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 01 nov 2018, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie