ESA-SYSTEEM OP K1200S NUTTIG ???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
slijkmoto

ESA-SYSTEEM OP K1200S NUTTIG ???

Bericht door slijkmoto »

Heeft er iemand ervaring met het electronische ophangingsregelsysteem ESA op de K1200S ?

Ik zou wellicht morgen een nieuwe gaan bestellen , maar ik twijfel eraan om de extra + 700 kneuters op te hoesten, indien het eerder een (fragiele) gimmick is dan een echt nuttige optie.

Anderzijds, als ik het er nu niet bijbestel, is het wel "für immer" dat het er niet opstaat.

Dank voor een spoedig berichtje daar ik morgen (met bloed?) de bestelbon ga tekenen.
FORMER HONDABOY -NOW A BEEMERIST ?
jessie

Bericht door jessie »

Ik zou je vraag ook hier maar eens stellen :wink:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/90942/1

o.a. dit bericht;

Quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:37 schreef stefVH het volgende:
[...]

Ik vraag me dan af of het nuttig is ESA te hebben als de "normaal" stand al voldoet om met 2 te rijden. Tijdens mijn testrit vond ik het ook de beste stand ;-)

Als je eop het circuit zou gaan rijden (wat niet zoveel is) kan je de veervoorspanning zelf gemakkelijk aanpassen ...

mvg

Stef

Ja en nee.

comfort, normaal en sport hebben betrekking op de dempingskarakteristiek. Daarnaast kun je ook nog instellen hoeveel mensen en bagage op de motor zitten; waarna hij zijn veervoorspanning aanpast.
Juist dat merk als je met z'n tweeen rijd. En als je me vraagt hoe vaak ik hem in het verleden heb aangepast als er iemand achterop zat..... nooit dus.

In theorie kun je het allemaal met de hand ook doen; bij mij is de ervaring dat je het dan meestal niet doet; of het moe voor een hele grote rit zijn....

ZXR
K1200S berijder in het geel/zwart
Lid van;
BMW club 's-Hertogenbosch
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Jo (nickname K1200S) heeft ESA op zijn machine. Is er tevreden van.
Anders hem even een e-mailtje sturen :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RBee

Bericht door RBee »

De man waar ik mijn RT van kocht heeft ook ESA op z'n K1200S en is er
zeer tevreden mee.
Danny

Bericht door Danny »

indertijd had BMW niveaumat en dat was ook erg duur maar wel zijn geld waard...
de regeling van ESA is poepsimpel en 't leuke is 't is zo makkelijk dat je ook meer gaat regelen en gebruiken daar waar je nu 't gevoel hebt dat het niet 100% is en toch maar verder rijd... op het totaal bedrag vind ik die 700 verwaarloosbaar... ik zou't doen !!
animal

Bericht door animal »

Ik reed een weekje rond met zo'n 1200 en eerlijk gezegd als je die moto normaal gebruikt voelde ik weinig verschil. Of je die nu in comfort of sportstand zette, pff je voelt niet echt spectaculaire veranderingen. Dat maar om te zeggen dat je met veel moeite een beetje verschil voelde.
Nu ga je me niet horen vertellen dat zoiets geen nut heeft. Het zal wel een beetje effect hebben maar of dat 700 € waard is ? Persoonlijk vind ik dat toch niet niks maar dat moet de koper maar beslissen. Ga je ermee racen ? Of ben je van plan om elke dag tussen de files te laveren ? Groot verschil natuurlijk. Ik zou zeggen: UITTESTEN en als de dealer weigert: niet bestellen want dan heeft hij schrik dat ook jij het niet zal voelen.

Iets anders toch: waar ik wel van genoten heb onlangs: cruise control op de moto: dat zouden ze moeten verplichten. Secundaire weg op, effkes tot 75 doortrekken en dan klik: en helemaal geen bang meer dat de flitsers je weer vast hebben (ja ik woon tegen Dendemonde natuurlijk en daar zitten nogal fervente flitsers). Da's een optie die je er gegarandeerd op een jaar hebt uitgespaard.
Danny

Bericht door Danny »

je moet de ESA eens testen als je vaak van solo naar duo en baggage overstapt.... je zal dan heel wat minder moeite moeten doen om het "te voelen"...
:wink:
brit

Bericht door brit »

ik heb de esa kunnen testen op een k1200r en ik merkte/voelde een verschil in rijeigenschappen en wegligging tss de verschillende standen.

maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit een motorfiets met dat spul te kopen. het is veel leuker zelf af te stellen dan snobistisch gewijs op een knopje te zitten peuteren.

zoals ik al eens stelde: hoeveel motorrijders vroegen om esa? het is grotendeels marketing.

anderzijds: hoeveel motorrijders vragen om een boxer die eens niet meer dan 2 liter olie of meer op 10k verbruikt??? maar dat verkoopt wellicht niet beter...
Wild Cat

Bericht door Wild Cat »

Hey,
Ik rij nu reeds een paar maanden rond met de K1200S zonder ESA en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit gemist heb. Ik denk dat, zelfs al heb je ESA, eens je een voor jou ideale stand gevonden hebt je er toch bijna nooit meer aankomt.

Chris
Grtz, Wild Cat
Onthaalavond vierde vrijdag
Herberg Ter Heide
Bredabaan 1057
2930 Brasschaat

"Non correre mai più veloce di quanto il tuo angelo custode possa volare!"
brit

Bericht door brit »

oeps, bad press voor de k12s en dan nog wel in de heimat:

uit het duitse blad MO Motorrad:
Niet het slechtste lange afstandskanon,maar wel telleurstellend voor een 'premium product', zeker als je de unieke uitrusting als het duolever en de overweldigende slogans van de beierse propagandamachine in ogenschouw neemt.
De K1200S mist 'finetuning' aan blok, versnellingsbak, geometrie en ABS. Na de eerste rit raak je eerder geirriteerd dan geinspireerd.
Baco
Contacteer:

Bericht door Baco »

Ik heb de K1200R met ESA getest en dan de K1200S zonder ESA.

Toegegeven, ik miste het toch wel een beetje. Erg goede presets solo en duo, en je voelt toch wel degelijk een verschil vind ik. En dat mag je gerust aan mijn vrouwke ook vragen, ze zal het beamen :wink:

Op mijn K1200R moet ESA, da's een feit :idea:
Plaats reactie