K1100LT - verbruik ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LT freak
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:19
Locatie: Brugge w.vl

K1100LT - verbruik ?

Bericht door LT freak »

Beste k1100lt vrienden,
Ik ben tevreden met deze prachtige machine.Invoer uit Amerika,gekocht tweedehands,verschillende kleine problemen opgelost tijdens garantie.
Nu ondervind ik dat mijn K1100lt de laatste tijd meer verbruikt +- 1.50 liter dan enkele maanden terug.
Is het omdat ik in de winter minder lange afstanden afleg,of komt het door de koudstart?
Graag had ik van andere LT rijders enige informatie,hebben jullie hetzelfde probleem of zit er een technische fout in mijn machine.
IK rijd al langere tijd met BMW o.a. K1,K100lt en rs,ook langere periode met r100rt gereden.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.
K1100lt freak
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

LT Freak,

Mijn inziens, enkel en alleen te wijten aan de koudere temperaturen, één waardoor ie langer gaan "koudstart regimes" draaien en twee door de koudere lucht die je aanzuigt.

P.S. Welkom op ons forum :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik neem aan dat we het hebben over benzineverbruik gemeten in liters per 100 km? Dan is 1,5 liter meer verbruik wel veel. Bij al mijn K-tjes had ik gedurende de wintermaanden altijd wel een wat hoger verbruik, maar dat scheelde nooit meer dan enkele tienden van liters.

Zat ik met mijn vorige K1200LT in de zomermaanden op 1 : 19 (5,26 liter / 100 km), was het winterse verbruik rond 1 : 17,5 (5,71 l / 100 km). Bij mijn andere K's was het verschil vergelijkbaar.

Mogelijk heb je eens vervuilde benzine getankt en zijn de injectoren vuil geworden. Wellicht kun je verbetering krijgen door eens een flesje reiniger Forté Moto Power I in een volle tank benzine te doen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

ik treed ®win bij anderhalve liter is wel erg veel "meer" verbruik voor een "K" een half literke tot daar aan toe...
een flush gebruiken kan nooit kwaad, anderzijds is 't misschien wel zo dat je kortere trajecten doet en daardoor je 't blok nooit optimaal op temperatuur rijd, de koude draagt bij tot een licht meerverbruik, let op ook een K moet af en toe eens gesteld worden... eens laten uitlezen en alle paardjes weer in 't gareel laten lopen kan ook nooit kwaad...
:wink:
jank1100lt
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 sep 2004, 08:35
Locatie: oostmalle

Bericht door jank1100lt »

rij al verschillende jaren winter/zomer met mij k1100 en zoals de twee voorgaande reacties kan ik besluiten dat er praktisch geen meer verbruik is in de winter of in de zomer, tss de 5.6 en 5.9 l per honderd km, reken het regelmatig uit het hele jaar door en ben nog nooit over de 6 geweest
groetjes jan
dit is wat ik doe...rijden....
k 1100 lt red caynon 94'
bart1100lt
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 apr 2005, 22:14
Locatie: waarschoot

Bericht door bart1100lt »

Even de zoekfunctie gebruikt wat betreft verbruik K1100LT. Mijn verbruik ligt steeds rond 7 l /100 km. Ik doe hoofdzakelijk korte ritjes (woon-werk 6 km enkel). Is het hoge verbruik louter hieraan te wijten of dien ik mij technische zorgen te maken. Ik tank steeds 98. Dank voor de reacties.
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

De mijnen slikt 5,6L/100km. Het lampje van de reserve komt gewoonlijk aan tussen 290 en 300 km. Verleden zondag heb ik voor het eerst V-power van Shell getankt. De dagteller staat nu op 320km en het lampje brandt nog niet.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
cis
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 jul 2005, 19:51
Locatie: Vlaanderen!

Bericht door cis »

Michel schreef:De mijnen slikt 5,6L/100km. Het lampje van de reserve komt gewoonlijk aan tussen 290 en 300 km. Verleden zondag heb ik voor het eerst V-power van Shell getankt. De dagteller staat nu op 320km en het lampje brandt nog niet.
Ik zal de volgende keer ook V-power proberen!!
:wink: Cis
'73 R75/5 --> '91 R100RT --> '96 K1100LTse --> 11/2006 niets meer... Afbeelding
john lt
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jan 2005, 20:11
Locatie: hasselt

Bericht door john lt »

Mijne k1100 l t van 93,
verbruikt 5,5 a 6 liter, bij lange rustige ritten
zit hij rond de 5 liter,enop een 5000 km (moet )
er zo een 30 a 40ml olie bij huidige km stand
71000,bij aankoop einde voorig jaar(december)
56000km,en da bolt gelijk nen trein :lol: :lol:
groetjes johny :wink:
bmw forever
Wie je bent is belangrijker,dan wat je hebt
bart1100lt
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 apr 2005, 22:14
Locatie: waarschoot

Bericht door bart1100lt »

Mijnen K1100LTse '95, 96500 km, krijgt momenteel ook steeds shell V-power, maar het benzinelampje blijft rond de 200 km oplichten. Strange, als ik jullie kleinere verbruiken opmerk.
john lt
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jan 2005, 20:11
Locatie: hasselt

Bericht door john lt »

Bart,
da lampke van de benzine meter da gaat bij mij ook
aan rond de 220-230 km ma da hebben ze bijna allemaal
ik kan dan nog rond de 150 km doen (afhankelijk van de rijstijl)
groetjes johny :wink:
bmw forever
Wie je bent is belangrijker,dan wat je hebt
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Michel schreef:. De dagteller staat nu op 320km en het lampje brandt nog niet.
Ik heb een buske met 5L benzine in mijn zijkoffer gestoken. Bedoeling is dat ik ga rijden tot de motor stil valt om uiteindelijk te weten hoever ik kan rijden met een tank. Op mijne K is de benzinemeter kapot, dus kan eigenlijk juist op de dagteller voortgaan.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

bart1100lt schreef:Even de zoekfunctie gebruikt wat betreft verbruik K1100LT. Mijn verbruik ligt steeds rond 7 l /100 km. Ik doe hoofdzakelijk korte ritjes (woon-werk 6 km enkel). Is het hoge verbruik louter hieraan te wijten of dien ik mij technische zorgen te maken. Ik tank steeds 98. Dank voor de reacties.
Bij ritten van slechts 6 kilometer komt het motorblok niet op temperatuur. Ideale omstandigheden om mayonaise in je motorblok te kweken (white sludge). Er hoopt zich vocht op in de olie die als een soort mayonaise op plaatsen blijft zitten. Pas hierbij op dat de smering niet in het geding komt. Probeer toch regelmatig het blok goed warm te rijden (rit van minimaal 100 kilometer). Vocht in de olie kan ook de verzuring ervan bevorderen met de nadelige consequenties van dien.

Bij zulke korte ritten is een hoog verbruik niet ongewoon, omdat een koud motorblok nu eenmaal een inefficiënte verbranding heeft. Overigens heb ik met mijn K75RT, K1100LT, '99 K1200LT en mijn huidige K1200LT nooit iets anders dan Euro 95 getankt. Er is absoluut geen enkele noodzaak om voor de duurdere Super 98 te kiezen. De compressie is niet hoog genoeg om klopvastere 98 te moeten tanken.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

95 erin en bollen... snap niet waarom iedereen heil zoekt in 't cijfer 98...

6 Km woon-werk en de moto pakken??? De fiets lijkt me meer op z'n plaats tenzij je je motorblok persé naar de filistijnen wil helpen, oké 't klinkt overdreven maar als je zulke afstandjes doet dan krijg je zelfs de uitlaat niet eens droog gereden en vervang je best elke 5000km je olie, welke kwaliteit je er ook in giet daar is geen olie tegen bestand...
Jouw verbruik is met die afstand dan nog "aanvaardbaar" te noemen :wink:
bart1100lt
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 apr 2005, 22:14
Locatie: waarschoot

Bericht door bart1100lt »

jip, begrepen, t wordt tijd dat we eens meer voor de fun de baan optrekken om het blok even op temperatuur te laten komen :idea:
Bedankt allen voor de nuttige info, alle andere nuttige tips blijven uiteraard welkom.

K1100LT-grtz,

Bart
Lucdeepee
Berichten: 152
Lid geworden op: 25 jan 2005, 15:38
Locatie: Provincie Antwerpen

Bericht door Lucdeepee »

Mijn k1100 rs ( zelfde motor en techniek, iets minder gewicht) houdt het mooi tussen , scherp 5 en 5.5. Maximum heb ik ooit 6 l gehaald en ik rij zeer weinig .
De motor wordt snel warm toch, zelfs in de winter ,dus het hendeltje om het toerental te versnellen bij koudstart gaat vrij snel dicht bij mij. Beresterke motor trouwens.
john lt
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jan 2005, 20:11
Locatie: hasselt

Bericht door john lt »

hey Michel,
is da kruikske van 5 l nu al ingebruik genomen?
ben eens benieuwd naar het verbruik,en op welke
km stand a lampje aangaat :wink:
ps
ik tank altijd 95 :lol: :lol:
groetjes johny :roll:
bmw forever
Wie je bent is belangrijker,dan wat je hebt
Plaats reactie