stilvallen motor/niet starten

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jefke
Contacteer:

stilvallen motor/niet starten

Bericht door Jefke »

Vandaag viel mijn K100RT (1988) meerdere keren stil. Bij het terug opstarten leek het alsof er geen stroom genoeg doorkwam (flauw brandende controlelampjes, een beetje gemormel maar geen starten).
Contact afgelegd en opnieuw geprobeerd, toen lukte het wel.
Is dat een schakelaarke? Of ne grotere kost? Of last van de dauw (moto staat buiten) - hoewel dat zo al een jaar lang is en tot nu toe geen problemen gaf?
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Beste Jefke,

Gisteren stond mijne maat met hetzelfde probleem stil langs de kant. Bleek dat er een pool van de batterij niet goed aangesloten was. Soms startte hij, soms niet.

Greetings
Jeroen
K100rs werd K1100rs werd K1200rs
Danny

Bericht door Danny »

dat is al 't eerste om naar te kijken en de staat van de batterij...
Jefke
Contacteer:

batterij bijgeladen

Bericht door Jefke »

Danny schreef:dat is al 't eerste om naar te kijken en de staat van de batterij...
Ik heb vandaag de batterij enkele uren laten bijladen. Stond op 50%, nu op 80%, maar nog niet op het 'OK' lampje van mijn oplader.
Nog niet gereden, maar da's toch niet zo mooi van die batterij hé!?
lid
Danny

Bericht door Danny »

tja batterijen he... altijd kaduuk op een ongelegen moment :wink:
Jefke
Contacteer:

contactslot?

Bericht door Jefke »

Danny schreef:tja batterijen he... altijd kaduuk op een ongelegen moment :wink:
Ik heb de batterij opgeladen gedurende een halve dag, maar het 'ok'lampje brandde nog niet, wel dat van 80% opgeladen.
Er zit ook niets los aan de batterijkabels.
Het probleem is er niet mee opgelost.
Ligt het aan het contactslot, waar een slecht contact ontstaan is?
Vandaag nog enkele keren onbetrouwbaar gedaan: verklikkerlampjes flauwkes, wel willen starten (licht geruis dat aanhoudt), maar niet doen. Tot het na de x-te keer dan er toch doorschiet... alsof er niets aan de hand is. Ook enkele keren stilgevallen aan de verkeerslichten in Brussel. Rara.
lid
Chris DL

Bericht door Chris DL »

Jefke,

je bent aan een nieuwe batterij toe. :(

V-groeten

Chris.
Danny

Bericht door Danny »

tja dat zijn van die problemen die je niet wil hebben he... liever helemaal niks dan af en toe "iets"
Ik heb onlangs een heel weekend naar zoiets gezocht, tank erop geen stroom aa nde pomp, tank eraf wel stroom aan de stekker... duurde effe eer ik de combinatie van factoren doorhad... :roll:
proberen trapsgewijs alles door te meten :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Wegens het intermittent karakter van de storing kunnen we niet onmiddellijk de batterij verdenken. Alhoewel... Heb je al de polen van de batterij al onderzocht op oxidatie ? Volg de massakabel van de batterij naar het motorblok. Alles OK?
Een beetje friemelen aan het contactslot terwijl het contact opstaat. Enig effect ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Retsig

Bericht door Retsig »

Jefke,

Ik heb in de eerste dagen dat ik mijn Cruiser had gelijkaardige problemen gehad. Eerst was het de batterij, daarvan was één pool niet goed aangesloten of geoxideerd. resultaat was uiteindelijk dat de batterijpool weggesmolten was. Enfin, ik steek een gelbatterij en oké, geen startproblemen meer maar telkens ik naar stationair toerental kwam viel het contact gewoon uit.
Bleek toen dat er geen stationair-relais aanwezig was...

Ik heb me vragen gesteld, en ben me blijven vragen stellen maar hoe die met de oude batterij, eens hij draaide die stationair-relais niet nodig scheen te hebben en daarna wel is me nog altijd niet duidelijk.
Ik moet wel toegeven dat ik niet zo technisch aangelegd ben.

Een ding heb ik wel al begrepen, als het over den ellentriek gaat kunt ge u aan de zotste dingen verwachten...

Succes ermee
R1200C... zoveel beter dan Prozac !
Synchro Bob
Contacteer:

Retsig schreef: Bleek toen dat er geen stationair-relais aanwezig was...
Nog nooit van gehoord. Wat heeft jou op het idee gebracht van een "ontbrekend relais"? Waar heb je het gekocht een waar heb je het geplaatst ?

(P.S. ...of gaat het soms over de codestekker (roze ?, goudgeel ?...))
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
dejos

Bericht door dejos »

Als het controlelampje van het contact blijft branden zou het ook wel eens kunnen zijn dat de alternator geen stroom meer levert, kan je testen met een testlempje van 12V. Groetjes Jos
Synchro Bob
Contacteer:

Schellens Jos schreef:de alternator geen stroom meer levert, kan je testen met een testlempje van 12V.
Interessant Jos. Waar moet dat testlampje juist worden aangesloten om de alternator te testen?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Jefke
Contacteer:

contactslot bij wisselvallig starten

Bericht door Jefke »

bdemeyer schreef: Een beetje friemelen aan het contactslot terwijl het contact opstaat. Enig effect ?
Zo is het ja, ik verdenk dus het contactslot. Gisteren is de motor bij stationair toerental op zijpikkel (terwijl ik efkes koeien in de wei fotografeerde) stilgevallen,... ra ra zunne! Tijdens het rijden ook al eens stilgevallen.
Het enige wat ik dan doe is het contact afzetten en weer aan, proberen tot het gaat. Kan ook een loszittend contact zijn, onbetrouwbare relais ?
lid
Danny

Bericht door Danny »

kan dat zijn of gewoon een draadbreuk... ik weet één ding zeker, als je binnenkort een foto van een koe neemt zorg dan dat je nog veel zin hebt om verder foto's te nemen (terwijl je wacht op Touring ofzo :lol: ) want lang duurt het niet voor zulke dingen definitieve panne's worden...
Jefke
Contacteer:

opgelost nu

Bericht door Jefke »

Danny schreef:kan dat zijn of gewoon een draadbreuk... ik weet één ding zeker, als je binnenkort een foto van een koe neemt zorg dan dat je nog veel zin hebt om verder foto's te nemen (terwijl je wacht op Touring ofzo :lol: ) want lang duurt het niet voor zulke dingen definitieve panne's worden...
Deze por heeft me bij de dealer gebracht, was direct duidelijk: slecht contact in het contactslotje. Zo gefikst. Hopelijk blijft het probleem nu echt uit, voorlopig toch al.
Met dank voor ieders reactie!
lid
Plaats reactie