Luc,
Ik heb zelf een R850R en heb net een zoektocht achter de rug wat de topcase betreft. Bmw heeft geen hardcase. Het heeft me wat tijd gekost maar ik heb uiteindelijk de softcase gekocht van BMW. Ik weet niet of je de nieuwe of de oude roadster hebt. De oude vereist een bagagedrager waarop de softcase met velcrostrips kan worden vastgemaakt. Ze past ook dwars op de buddyseat. Met 4 klemmetjes die je uit de bodem van de tas kan trekken. Niet super handig vrees ik al heb ik het maar 1 keer geprobeerd. Ik weet dus ook niet of je zadel er op termijn geen last van heeft. Maar het is wel handig als je geen drager hebt of die drager voor iets anders wil gebruiken ( een tent of zo).
Drager + tas plusminus 400 euro. Tas alleen 130 Euro.Niet voor niks dus. Maar ik ben er net mee op reis geweest en ben er heel tevreden over.
Dezelfde tas bestaat ook voor de nieuwe roadsters. Daar gebeurt de bevestiging met een slotje op een bodemplaat. De tas zelf is niet echt spectaculair. Ze is spatwaterdicht en wordt ook met een regenhoes geleverd. Ze kan over je schouder mee als je van je motor stapt.
Jan.
Ik denk het niet Luc, BMW maakt geen harde topcase. Zo te zien is het wel de bagagedrager van BMW. Ze hebben er wellicht een bodemplaat opgezet van een andere topcase. Ik heb vroeger al eens een paar keer horen spreken over het afbreken van de bagagedrager van BMW bij het gebruik van een andere koffer wegens te zwaar. Lijkt me onwaarschijnlijk want die ziet er toch redelijk stevig uit.
Ikzelf heb vooral omwille van esthetische overwegingen afgezien van een pizzakoffer achterop. Maar handig zal het wel zijn natuurlijk.
De softcase waar ik van spreek staat op deze site onder de titel softcase R850R. Foto zit erbij.
Ik heb daar 3 jaar geleden ook achter gehoord bij een BMW dealer in Wilrijk, het is mogelijk van een originele BMW koffer erop te laten monteren MAAAAR, dan moet uwen achterkant verbouwd worden zodanig dat er een bagagedrager van een RT op geplaatst kan worden en dat zou geen goedkoop grapje zijn(dat hebben ze mij daar tenminste wijs gemaakt). Ik heb zelf dan maar geopteerd voor een R1100R bagagedrager en er een bodemplaat opgezet van givi en dus ook de koffer. Ik heb er nog geen problemen mee gehad (qua gewicht) en heb er ook al mee in verschillende europese landen mee op reis geweest.