R1100R - olieverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

R1100R - olieverbruik

Bericht door torro »

Het koste me wat moeite om het onderwerp nog es aan te snijden .... maar ja, ik zit er mee. Ik kocht onlangs een 2-de hands R1100R uit '99 met 26000km op de teller. Meteen legde ik er zowel voor als achter een paar nieuwe bridgestone 'pantoffels' op. Toen ik er voor bij de dealer langs ging merkte hij (terecht) op dat er geen olie meer zichtbaar was in het venstertje. Iets meer dan 1liter!! vulde hij bij, eer het tot midden aan het betreffende bolletje stond... Nu, amper 500 km verder dreigt het peil al terug onzichtbaar uit het venstertje te verdwijnen :( . Wat me wel opvalt is dat er bij controle zo'n kwartiertje na aankomst al es een aanvaardbaar peil staat (allé stond ... :? ), terwijl enkele uren later de olie plots een flink stuk gezakt blijkt. Hoe dan ook, dat 'aanvaardbaar peil' zakt eveneens snel en zeker na elke rit, nu dus amper nog zichtbaar bij controle zo'n uurtje na aankomst. Ik verwacht dus binnen een 100-tal km geen olie meer voor het venstertje te zien, niet na 10' en niet na een uurtje. ; tuurlijk ... geen risico nemen dan en bijvullen maar weer tot halfweg het venstertje. Heb ik dan zo'n verbruik? Leksporen zijn er niet, onderaan de uitlaatopening heb ik zwarte afzetting. Ik hoop op advies. m.a.w. heb ik revisie kosten in zicht? Ik las es iets over het gebruik van (te) zware olie die al es blijft kleven en zo voor een verbruik van later gebruikte synt. olie kan zorgen. In dat geval zou laten spoelen daarvoor een oplossing zijn, ... kon ik lezen? dank voor de reacties !! , peter
R 1100 R
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

Zet hem eerst 10 minuutjes op de zijpikkel (na goed warm gereden te hebben) en zet hem dan op de centrale steun. Normaal gezien krijg je
zo een goed zicht op je olieverbruik. Ik vul pas bij als het peil zich onderaan het glas bevind.
Greetz
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

Yip, niet te vlug panikeren! Je kan best na elke defitige rit je olie checken. Eerst 5 a 10 minuten op de zijpikkel, en dan opbokken en kijken naar het peilglas. Niet onmiddelijk bijvullen als je geen olie meer ziet; waarschijnlijk zit het ergens 'verscholen' in het blok. Na de volgende rit zal het peil wel opnieuw 'normaal' zijn. Je kan dus beter een soort 'gemiddelde' nemen van al je peilingen, en dan pas beslissen om er een weinig olie aan toe te voegen. Ik voeg maximaal 250ml per keer bij (bij mijn baksken zo om de 2500 km); het verschil tussen min en max is 500ml, en zodoende heb je weinig kans om te veel bij te vullen.
Succes!
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Welke olie giet je der in?
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

misschien heeft je dealer er olie ingegoten toen de motor nog te warm had, en bijgevolg misschien er te weinig ingedaan.
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Miriam
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2004, 18:11
Locatie: Transvaal
Contacteer:

Bericht door Miriam »

torro - Pas op voor overvullen, dan kan schade doen aan je moto. De officiële instructie van BMW voor het controleren van het oliepijl zoals zij mij die deden toekomen via de dealer per brief:

"Laat de motor minimaal 10 minuten lopen (maar nóóit stationnair op de zijstandaard, Miriam). Zet deze dan uit. Plaats de motor op de middenstandaard op een vlakke ondergrond. Wacht VIJF minuten. Controleer nu het oliepijl."

Naar mate je langer wacht zal het pijl verder dalen. Tevens raad ik je aan nooit méér bij te vullen dan tot aan de rode stip. Beter een paar keer een beetje erbij dan in ene te veel!

Succes!
Miriam

1200 Gelände Sport
Moderator MRV
http://m.facebook.com/pages/Motor-Rijve ... 1450706097" onclick="window.open(this.href);return false;
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

Beemer schreef:Zet hem eerst 10 minuutjes op de zijpikkel (na goed warm gereden te hebben) en zet hem dan op de centrale steun. Normaal gezien krijg je
zo een goed zicht op je olieverbruik. Ik vul pas bij als het peil zich onderaan het glas bevind.
Greetz
Olie krimpt in bij het afkoelen, dus na een tijdje stilstaan zakt het oliepeil nog een halve cm (ongeveer)
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

olie

Bericht door WALTER GSAdventure »

torro,

:idea: kijk eens naar mijn berichtje van 09/10/2004, in het GS forum.
Het lijkt me dat ge meer olie dan benzine verbruikt dat kan niet. Zie je dan geen blauwe rook uit de uitlaat komen :?: Is die pijp verschrikkelijk vettig :?: Hangt de achterkant van je motor vol met spatten :?:
:wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

Ik kan er inderdaad ook niet goed bij hoe het zou komen. Ik nam vooralleer ik mijn berichtje plaatste heel wat berichtjes door en ik ben inderdaad niet meteen van plan om de haverklap olie bij te vullen en dan nog, max tot aan het centrale bolletje. Wat ik neertikte is gewoon een relaas van de feiten hoe ik ze vaststel. Een blauwe rook bij het rijden (als de motor warm is) heb ik niet. Als ik hem koud start in de garage, choke aan, dan heb ik wel wat spatten op grond, minimaal hoor dus dat lijkt me ook normaal bij een koude start met choke, rijk mengsel weet je wel. De motor wordt ook niet stationair warmgedraaid. Een 'vettige boel achteraan de motor? Zeker niet! Hooguit een zwarte onderzijde van de mond van de uitlaat.Gezien het mijn eerste motor is kan ik eveneens niet over ervaring spreken. Wat mij betreft loopt hij als een trein, maar zeker ben ik uiteraard ook niet ... gebrek aan ervaring weet je wel .... En 't is en blijft een 2-de hands, dus hoe is hij ingereden? ok Er stonden slechts 26000 km op ... dus niet het aantal om al sleet te vertonen. Eenmaal het peil onder het minimum zal gezakt zijn (volledig uit het glas verdwenen dus) durf ik het niet echt laten om bij te vullen (tot centraal aan het rode bolletje). Verdere reacties, ondervindingen, tips .... blijven welkom. THX alvast en reageren maar. Ik hou jullie op de hoogte!! greetz, peter
R 1100 R
tosa
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 okt 2004, 16:52
Locatie: groot leuven

Bericht door tosa »

tracht te vermijden om de motor op de zijstandaard te plaatsen-altijd middensteun en dit zal het olieverbruik (als er dat al is !) verminderen
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

Ik vond 1-en-ander op het onderstaande forum. Vandaar ook mijn vraag over een mogelijke oorzaak bij het vroegere gebruik van welke olie dan ook. Het gaat mij in deze link vooral om de uitleg rond het gevolg van een (te) zware olie. Nogmaals, mijn motor heeft nu (slechts) zo'n 27K km op de teller (niet zo veel dus) en welke olie de vroegere eigenaar gebruikte, geen idee. Is er een manier om zonder sleutelen te controleren of dit een mogelijke oorzaak is? En welk advies als 'behandeling' ? Momenteel werd er full synth. bijgevuld.

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5611

Wat is jullie mening hieromtrent? thx, peter.
R 1100 R
Roadwarrior
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004, 21:12
Locatie: Zevenaar

Bericht door Roadwarrior »

Beste Torro,

Als ik in jouw schoenen stond zou ik het volgende doen: :roll:

* Motor even warm rijden.
* Olie aftappen incl. filter.
* nieuwe olie keerring en filter plaatsen.
* Nieuwe olie vullen (voorkeur Castol GPS 10W40) incl. filter 3,75 ltr.
* afgetapte olie in overgebleven bussen gieten.

Na deze methode heb je gelijk een beetje onderhoud verrricht en misschien het probleem wel opgelost. :shock: (nl. dat de machine toch niet zoveel verbruikt als men denkt :idea: )
Vol synth. olie heeft altijd een meerverbruik
kosten ong. 60 euri. :(

groeten :wink:
Red RT & Red PP
Scarto
Berichten: 710
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:47
Locatie: Merelbeke

Bericht door Scarto »

Hoi bikervrienden,

Na enkele weken en 2.300km gebold met mijn R1150RT, kom ik aan een olieverbruik van exact een 0,5 Liter.

Ik maak me geen zorgen, gewoon nu en dan eens piepen naar dat venstertje en, indien nodig, wat bij kappen. Mijn bike heeft er nu iets meer dan 12.200 km. op zitten en ik verwacht dat dit probleem grotendeels zal verdwijnen na 20.000 km.

Groeten en hou het veilig.

Martin M.
___________________________________________________
R1150RT 2003 T.S. Titanium
onig
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 nov 2004, 11:30
Locatie: Heestert

Bericht door onig »

___________________________________________________
Beste,

ik rij met een R1100RS , wat ik wel ondervind dat de motor meer olie zal verbruiken bij korte afstanden +/- 50 km.

vorig jaar heb ik 7565 km gereden in 15 dagen dus steeds met een warme motor en het verbruik :oops: 1L bijgevuld ik rij wel V.S. en de km stand nu op de R1100RS is 78.000 km.
Onig
b@RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:23
Locatie: Zuid-Westvlaanderen
Contacteer:

Bericht door b@RT »

26.000 km ? Het olieverbruik van mijn 1150 is maar geminderd eenmaal de 30.000 voorbij. Ik denk dat uwen moto nog in rodage is...
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
JoCo

Bericht door JoCo »

Ik vul tussen 2 onderhoudsbeurten (10.000 km) éénmaal 500 ml toe.
Gewoonlijk is dat na 7000 à 8000 km.
Hou ouder je boxer wordt, hoe minder hij zal verbruiken.
De mijne (van '96) heeft nu 52.000 km en rijdt nog iedere dag beter.

Nen persoonlijke tip: nen BMW boxer heeft een zwembad als oliereservoir. Er zijn er meer naar den duvel gereden omdat er teveel olie in gekapt werd dan dat ze met te weinig reden. Zolang ik op één of andere manier (middenbok of zijstandaard of pas gereden of koud of ...) nog maar 1 druppel olie in mijn venstertje ziet, trek ik het mij niet aan. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het rood 'olie' lampje op zijn dashboard is gaan branden.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Meestal als het rood lampje brand is het kwaad al geschied.
beter eens te veel controleren dan niet controleren.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie