fiscaal
Moderator: GVN
fiscaal
Het is nog wat vroeg om onze moto fiscaal in te brengen, maar mijn moto is aan zijn vijfde jaar toe als woon-werkverkeer. Mij is verteld dat men met de inbreng hiervan boven het forfait bedrag moet zitten, anders is het niet de moeite dit aantegeven en in vele gevallen zelfs nadelig. Nu mijn vraag om uw eigen forfait te kennen of te bereken hoe of waar kan ik dit doen? Vind hier op het forum niets terug van fiscaal, dus werd het tijd om deze topic aan te kaarten. Andere tips over fiscaal zijn natuurlijk ook welkom zoals voor en nadelen van dit of dat. 
- mdc
- Webmaster

Uitleg uit de belastingsgids van Testaankoop:
Het basisforfait
Het bedrag van het basisforfait is evenredig met het bedrag van de bezoldiging (loon of wedde): zie bijgaande tabel. De fiscus berekent het automatisch; u moet daarvoor dus niets in uw aangifteformulier vermelden.
Het basisforfait voor de inkomsten van 2004
uw inkomen ----> uw forfait
van 0 en 4 570 € ----> 25% van dat inkomen
van 4 570 en 9 080 € ----> 10% van dat inkomen + 685,50 €
van 9 080 en 15 110 € ----> 5% van dat inkomen + 1 139,50 €
boven de 15 110 € ----> 3% van dat inkomen + 1 441,70 €, met een maximum van 3 050 €
Om het forfait te berekenen neemt men het belastbaar bedrag van de eigenlijke bezoldiging. Hebt u ook vervroegd vakantiegeld, achterstallige bezoldigingen of een opzeggingsvergoeding ontvangen, dan voegt men die daaraan toe. Idem dito met het belastbaar gedeelte van de vergoeding voor reiskosten voor het woon-werkverkeer die u van uw werkgever hebt gekregen. Het forfait wordt dus als volgt berekend:
– voor een alleenstaande of voor een getrouwde man: op het totaal van de bedragen aangegeven in de linkerkolom bij de nrs. (250 + 254 - 255) + 249 + 251 + 252 + 253;
– voor een getrouwde vrouw: op het totaal van de bedragen aangegeven in de rechterkolom bij de nrs. (250 + 254 - 255) + 249 + 251 + 252 + 253;
Hebt u naast uw gewone bezoldiging ook afzonderlijk belastbare inkomsten (achterstallig bedrag, opzeggingsvergoeding,...) en komt u met uw werkelijke beroepskosten maar net aan hetzelfde bedrag als het forfait? Dan is het toch voordeliger om uw werkelijke kosten aan te geven: anders dan het forfait worden werkelijke beroepskosten immers volledig van de gezamenlijk belastbare post afgetrokken (uw gewone bezoldiging dus).
Het basisforfait
Het bedrag van het basisforfait is evenredig met het bedrag van de bezoldiging (loon of wedde): zie bijgaande tabel. De fiscus berekent het automatisch; u moet daarvoor dus niets in uw aangifteformulier vermelden.
Het basisforfait voor de inkomsten van 2004
uw inkomen ----> uw forfait
van 0 en 4 570 € ----> 25% van dat inkomen
van 4 570 en 9 080 € ----> 10% van dat inkomen + 685,50 €
van 9 080 en 15 110 € ----> 5% van dat inkomen + 1 139,50 €
boven de 15 110 € ----> 3% van dat inkomen + 1 441,70 €, met een maximum van 3 050 €
Om het forfait te berekenen neemt men het belastbaar bedrag van de eigenlijke bezoldiging. Hebt u ook vervroegd vakantiegeld, achterstallige bezoldigingen of een opzeggingsvergoeding ontvangen, dan voegt men die daaraan toe. Idem dito met het belastbaar gedeelte van de vergoeding voor reiskosten voor het woon-werkverkeer die u van uw werkgever hebt gekregen. Het forfait wordt dus als volgt berekend:
– voor een alleenstaande of voor een getrouwde man: op het totaal van de bedragen aangegeven in de linkerkolom bij de nrs. (250 + 254 - 255) + 249 + 251 + 252 + 253;
– voor een getrouwde vrouw: op het totaal van de bedragen aangegeven in de rechterkolom bij de nrs. (250 + 254 - 255) + 249 + 251 + 252 + 253;
Hebt u naast uw gewone bezoldiging ook afzonderlijk belastbare inkomsten (achterstallig bedrag, opzeggingsvergoeding,...) en komt u met uw werkelijke beroepskosten maar net aan hetzelfde bedrag als het forfait? Dan is het toch voordeliger om uw werkelijke kosten aan te geven: anders dan het forfait worden werkelijke beroepskosten immers volledig van de gezamenlijk belastbare post afgetrokken (uw gewone bezoldiging dus).
Marc
R1250RT 2020
R1250RT 2020
Je kunt ook een vergelijking maken van een aangifte met woon-werk verkeer en zonder, dus met de forfait op de site van DVV.
'http://www.dvv.be' en rechts boven 'TaxWeb' aanklikken.
Ik gebruik dit al jaren en is betrouwbaar. Het verschil met de officiele aanslagberekening is minimaal!
Suc6
Ludo
'http://www.dvv.be' en rechts boven 'TaxWeb' aanklikken.
Ik gebruik dit al jaren en is betrouwbaar. Het verschil met de officiele aanslagberekening is minimaal!
Suc6
Ludo
R1150GS
Scotland Rider 2006

Scotland Rider 2006

- mdc
- Webmaster

Je forfait is max 3050 €, dit is een belastbaar inkomen van 53610 €. Om de werkelijke beroepskosten in te brengen moet je meer dan 3050 € kunnen inbrengen. Dus niet enkel moto-kosten. Ook de dagen dat je niet met de moto gaat werken kan je de auto inbrengen aan 0,15 € / km.
Eventuele andere kosten kan je er ook nog bijtellen.
Marc
R1250RT 2020
R1250RT 2020
-
Consigliori Wim
- Contacteer:
Jamaar,Wim De Maertelaere schreef:Als je niet met een bedrijfswagen rijdt, uiteraard ...mdc schreef: Ook de dagen dat je niet met de moto gaat werken kan je de auto inbrengen aan 0,15 € / km.
Ik slaap op het tweede verdiep, vrije tijd op het eerste en werk op het gelijkvloers.
Da gaat vonken geven qua kilometervergoeding
GSven 
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT

ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
-
hla
- Contacteer:
Inderdaad, kijk eens onder het trefwoord "belastingen", en dan zul je al het een en ander vinden.
Voor alle vragen die dan nog over zijn : vuur maar af
We zullen het
wel doen branden.
Ik wil U echter nu reeds zeggen dat je NOOIT slecht kunt doen door de kosten aan te geven.
Zit je boven het forfait, dan maak je winst. Zit je eronder, dan is de belasting verplicht om toch het forfait te nemen.
Ze zijn, met andere woorden, verplicht om het voor U beste bedrag te nemen
Je hoeft dus zelf Uw forfait niet te kennen, dat rekenen ze zelf wel uit.
Voor alle vragen die dan nog over zijn : vuur maar af
We zullen het
Ik wil U echter nu reeds zeggen dat je NOOIT slecht kunt doen door de kosten aan te geven.
Zit je boven het forfait, dan maak je winst. Zit je eronder, dan is de belasting verplicht om toch het forfait te nemen.
Ze zijn, met andere woorden, verplicht om het voor U beste bedrag te nemen
Je hoeft dus zelf Uw forfait niet te kennen, dat rekenen ze zelf wel uit.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
-
hla
- Contacteer:
Ik denk niet dat de officiele cijfers al gekend zijn, daar is het nog te vroeg voor. Ik gebruik op dit ogenblik de prijs van vorig jaar en het programma van vorig jaar om mijn kosten te "schatten" voor 2005.
De officiele gegevens zullen waarschijnlijk in April wel overal beschikbaar zijn.
Ook voor de autokosten kunnen we met zekerheid nog niets zeggen zolang de officiele informaties nog niet beschikbaar zijn.
Maar het is al meerdere jaren 0.15€, en dat zal het waarschijnlijk ook wel blijven. Als het zou veranderen, dan zal het nooit veel zijn! Enkele maanden geduld nog en dan weet je het zeker.
Groeten
De officiele gegevens zullen waarschijnlijk in April wel overal beschikbaar zijn.
Ook voor de autokosten kunnen we met zekerheid nog niets zeggen zolang de officiele informaties nog niet beschikbaar zijn.
Maar het is al meerdere jaren 0.15€, en dat zal het waarschijnlijk ook wel blijven. Als het zou veranderen, dan zal het nooit veel zijn! Enkele maanden geduld nog en dan weet je het zeker.
Groeten
R1200RT
R1200RT
-
Berre
Nu we toch al een beetje aan het tellen zijn... Ik heb dit jaar zo'n 17.500 km met de motor gereden, bijna volledig woon-werk. Bij sneeuw-of ijzel of aanvriezende mist, heb ik de auto van mijn moeder geleend of gecarpooled met collega's. Als ik alle km woon-werk samentel, kom ik hoger uit dan die 17.500. Hoe zit het dan met die extra km? Kan ik die recupereren (ik lever uiteraard ook een bijdrage in de kosten aan de personen van wie ik leen/met wie ik meerijd)? Of motor volle 100% inbrengen? Dat gelooft de fiscus volgens mij nooit, want we hebben met twee personen 1 auto en 1 motor. Dus ik doe sowieso ook nog een aantal verplaatsingen privé met de motor. Ik breng de kosten in ipv de forfait (ben dus geen zelfstandige).
Berre een combinatie van auto en moto kan je inbrengen. Heb daarvoor speciaal formulier als je het wenst, geef je maar een seintje. Heb dat namelijk met de vorige aanslag ook gedaan. De volgende aanslag wordt 100 % moto daar ik de moto gebruik voor de verplaatsingen woon-werk en mijn vrouw de auto voor woon-werk.Berre schreef:Nu we toch al een beetje aan het tellen zijn... Ik heb dit jaar zo'n 17.500 km met de motor gereden, bijna volledig woon-werk. Bij sneeuw-of ijzel of aanvriezende mist, heb ik de auto van mijn moeder geleend of gecarpooled met collega's. Als ik alle km woon-werk samentel, kom ik hoger uit dan die 17.500. Hoe zit het dan met die extra km? Kan ik die recupereren (ik lever uiteraard ook een bijdrage in de kosten aan de personen van wie ik leen/met wie ik meerijd)? Of motor volle 100% inbrengen? Dat gelooft de fiscus volgens mij nooit, want we hebben met twee personen 1 auto en 1 motor. Dus ik doe sowieso ook nog een aantal verplaatsingen privé met de motor. Ik breng de kosten in ipv de forfait (ben dus geen zelfstandige).
Stoffel
Dat kan volgens mij niet. Als jij kan aantonen dat je uw moto 100% voor woon-werk verkeer gebruikt (benzinebonnen, onderhoudsfacturen, verklaring van uw baas dat je met de moto komt werken, ...) mag de controleur dit niet weigeren en dat reduceren tot 80% te nemen of te laten.Stoffel, is bij mij iig niet gelukt hoor moto 100% aan te geven...Dit terwijl ik moto voor niets anders gebruik.
80%! Was te nemen of te laten desondanks hoog oplopende discusies hier in de ronde kom te Roeselare...
R1200GSA: Never ride faster than your guardian angel can fly!!
@Xavier gewoon eens bellen naar je controleur en hem recht op de man af vragen. Ik zal die van mij op 3 jaar afschrijven.Xavier schreef:..ik vraag me nog altijd af over hoeveel jaar ik mijn RT ga afschrijven! Aan het tempo dat ik kms maak...![]()
Stoffel en Xa4, jullie hebben wellicht zelfde probleem?
@ Bisshop ik kom persoonlijk uit op 85 % omdat dit voor mij gezien afstand en afgelegde kilometers het beste uitkomt. Controleur alle nodige documenten getoond en (voorlopig) geen probs.
Stoffel
-
Berre
Ik denk eigenlijk dat het niet zo verstandig is om echt 100% aan te geven. Het is praktisch onmogelijk dat je je motor nooit een km voor iets anders dan woon-werk gebruikt. Als het wel het geval is, zou ik dat als controleur echter ook niet onmiddellijk voor waar aannemen. Ik zou eerder 95% ingeven, kwestie van een beetje geven en nemen, dan is de controleur ook content.
Deels auto-deels motor gaat wel, maar het probleem is dat de auto niet om mijn naam staat (maar wel die van mijn moeder). Dus kan ik die km wel inbrengen?
Deels auto-deels motor gaat wel, maar het probleem is dat de auto niet om mijn naam staat (maar wel die van mijn moeder). Dus kan ik die km wel inbrengen?
-
hla
- Contacteer:
Ik heb tot nu toe reeds 7 jaar een moto ingebracht aan 100% beroepskosten. Dat was ook de juiste toestand
Ik heb daar nooit geen problemen mee gehad.
Nu met mijn RT ga ik dat ook doen voor het eerste jaar, maar daarna zullen er wel privekm bijkomen. Ik plan namelijk een reisje, en dat zal wel zichtbaar worden in mijn Km stand.
De auto kan ook ingebracht worden. Ook al is die van Uw moeder. Dat speelt geen rol. Zo lang er maar een aanvaardbaar "familieverband" bestaat.
Ik heb daar nooit geen problemen mee gehad.
Nu met mijn RT ga ik dat ook doen voor het eerste jaar, maar daarna zullen er wel privekm bijkomen. Ik plan namelijk een reisje, en dat zal wel zichtbaar worden in mijn Km stand.
De auto kan ook ingebracht worden. Ook al is die van Uw moeder. Dat speelt geen rol. Zo lang er maar een aanvaardbaar "familieverband" bestaat.
R1200RT
R1200RT