Yamaha geeft BMW en Honda een kaakslag van je welste
Moderator: GVN
Yamaha geeft BMW en Honda een kaakslag van je welste
FJR1300 brengt in optie een semi-automatische versnellingsbak.
Voor alle duidelijkheid is het niet een vol automatische.Elke schakelhandeling moet nog steeds door de rijder zelf ingelijd worden.Als master in commandje wel over twee systemen:een schakelpedaal dat verbonden is maar louter een elektronischsignaal opwekt.én een dubbele knop aan de linkerkant van het stuur.Met je duim kan je terug schakelen,terwijl je met je wijsvinger het commando geeft om een versnelling hoger te schakelen.Eens het kommando met de voet of de vingers begint de ECU te rekenen en te tellen op basis van de gasstand,de snelheid en het toerental.Het is de mini-computer die bepaalt hoelang er ontkoppeld moet worden,wanneer er juist geschakeld moet worden en hoe snel de koppeling terug moet ingrijpen en dat alles in minder dan 2tiende/sec.Door een ingenieus systeem waarbij de injectie en de voorontsteking gemoduleert worden, kan Yamaha er voor zorgen dat schakelen zich boterzacht verloopt,wat het rijcomfort ten goede komt en zeker van een eventuele duo.
Voor alle duidelijkheid is het niet een vol automatische.Elke schakelhandeling moet nog steeds door de rijder zelf ingelijd worden.Als master in commandje wel over twee systemen:een schakelpedaal dat verbonden is maar louter een elektronischsignaal opwekt.én een dubbele knop aan de linkerkant van het stuur.Met je duim kan je terug schakelen,terwijl je met je wijsvinger het commando geeft om een versnelling hoger te schakelen.Eens het kommando met de voet of de vingers begint de ECU te rekenen en te tellen op basis van de gasstand,de snelheid en het toerental.Het is de mini-computer die bepaalt hoelang er ontkoppeld moet worden,wanneer er juist geschakeld moet worden en hoe snel de koppeling terug moet ingrijpen en dat alles in minder dan 2tiende/sec.Door een ingenieus systeem waarbij de injectie en de voorontsteking gemoduleert worden, kan Yamaha er voor zorgen dat schakelen zich boterzacht verloopt,wat het rijcomfort ten goede komt en zeker van een eventuele duo.
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Kaakslag ? Kaakslag ? Dat zou ik niet durven zeggen.
Schakelen aan het stuur en dan wachten dat het gebeurt ? Ik weet niet
En als ge dan nog ook moet pinkeren komt ge misschien vingers tekort.
Het schakelen bij een motor is zodanig "organisch" (instinctief) dat het voor mij niet semi- of vol-automatisch hoeft. En zoals eerder aangehaald, is er weer een component bij die kan falen. B.t.w. kunt ge met dat systeem nog uw moto in gang (laten) duwen ?
Bij een auto daarentegen (op de openbare weg) mag het voor mij vol-automatisch en zelfs traploos.
Schakelen aan het stuur en dan wachten dat het gebeurt ? Ik weet niet
Het schakelen bij een motor is zodanig "organisch" (instinctief) dat het voor mij niet semi- of vol-automatisch hoeft. En zoals eerder aangehaald, is er weer een component bij die kan falen. B.t.w. kunt ge met dat systeem nog uw moto in gang (laten) duwen ?
Bij een auto daarentegen (op de openbare weg) mag het voor mij vol-automatisch en zelfs traploos.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
J-P
- Contacteer:
Het lijkt me helemaal nix, weer iets voor mensen die niet kunnen schakelen...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
J-P
- Contacteer:
Bij een noodstop de motor in neutraal zetten? Gewoon koppeling inknijpen en volle concentratie op het remwerk misschien??Beemer schreef:hoe zet ge die in zijn neutraal bij een noodstop bv ??
J-P
-
Iron Gonzo
de grote scooters hebben dat systeem al lang en het werkt behoorlijk goed.bdemeyer schreef:Kaakslag ? Kaakslag ? Dat zou ik niet durven zeggen.
Schakelen aan het stuur en dan wachten dat het gebeurt ?
maar ja er zijn er die rijden met automaat in hun auto. (luie mensen?)
dus een moto met automaat (ook luie mensen?)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
J-P
- Contacteer:
Hmmm, inderdaad...
FJR1300 AS
De eerste semi-automatische motor ter wereld, uitgerust met het Yamaha Chip Controlled Shift systeem (YCC-S). Dit systeem is een grote vooruitgang in motorfiets design en is ontworpen om het rijden op de FJR 1300 nog comfortabeler te maken. Aan de buitenkant is het enige verschil tussen de handgeschakelde modellen en de AS versie de koppelingshendel. Die is er namelijk niet op de AS versie. Om van versnelling te veranderen op de FJR 1300AS kan de berijder de schakelaar op de linker handgreep of het voetpedaal gebruiken. Het YCC-S systeem behelst twee electronisch gestuurde mechanismen. Een voor de bediening van de koppeling en de ander om te schakelen. De hele schakelhandeling wordt bestuurd door een speciale ECU die de ideale manier bepaald om te schakelen. Schakelhandelingen vinden plaats binnen 0.1 – 0.2 seconden na het commando van de bestuurder.
Het voordeel van YCC-S
Wat we wel even moeten verduidelijken is dat het systeem geen automatische versnellingsbak is. Het systeem heeft nog steeds input nodig van de berijder. Zo heb je als berijder nog steeds de volle controle over wanneer het schakelen plaatsvindt. Alleen de fysieke handeling van de koppeling inknijpen en het schakelpedaal bedienen is geëlimineerd. Wat we allemaal wel weten is dat op stukken waar veel geschakeld moet worden de linkerhand en linkervoet veel te verduren krijgen, en als je al een tijdje op de motor zit begint de boel soms wel eens te verkrampen. Met dit systeem behoort dit leed tot het verleden. Je kunt je volle aandacht houden bij de lol van het motorrijden.
Het YCC-S systeem
Het YCC-S systeem is in weze hetzelfde systeem wat je ziet in F1 wagens en een aantal dure sportwagens. Yamaha heeft dit systeem echter helemaal aangepast om verwerkt te kunnen worden in een tweewieler. Het hele systeem weegt maar 4 kilo en is in het kader van handelbaarheid dicht bij het centrale massapunt geplaatst.
Dat moeten ze bij Yamaha maar uitleggen dan. Maar neem me niet kwalijk:"Je kunt je volle aandacht houden bij de lol van het motorrijden." Als ze dat willen promoten zouden ze beter de flitskasten en dergelijke eens weghalen...
FJR1300 AS
De eerste semi-automatische motor ter wereld, uitgerust met het Yamaha Chip Controlled Shift systeem (YCC-S). Dit systeem is een grote vooruitgang in motorfiets design en is ontworpen om het rijden op de FJR 1300 nog comfortabeler te maken. Aan de buitenkant is het enige verschil tussen de handgeschakelde modellen en de AS versie de koppelingshendel. Die is er namelijk niet op de AS versie. Om van versnelling te veranderen op de FJR 1300AS kan de berijder de schakelaar op de linker handgreep of het voetpedaal gebruiken. Het YCC-S systeem behelst twee electronisch gestuurde mechanismen. Een voor de bediening van de koppeling en de ander om te schakelen. De hele schakelhandeling wordt bestuurd door een speciale ECU die de ideale manier bepaald om te schakelen. Schakelhandelingen vinden plaats binnen 0.1 – 0.2 seconden na het commando van de bestuurder.
Het voordeel van YCC-S
Wat we wel even moeten verduidelijken is dat het systeem geen automatische versnellingsbak is. Het systeem heeft nog steeds input nodig van de berijder. Zo heb je als berijder nog steeds de volle controle over wanneer het schakelen plaatsvindt. Alleen de fysieke handeling van de koppeling inknijpen en het schakelpedaal bedienen is geëlimineerd. Wat we allemaal wel weten is dat op stukken waar veel geschakeld moet worden de linkerhand en linkervoet veel te verduren krijgen, en als je al een tijdje op de motor zit begint de boel soms wel eens te verkrampen. Met dit systeem behoort dit leed tot het verleden. Je kunt je volle aandacht houden bij de lol van het motorrijden.
Het YCC-S systeem
Het YCC-S systeem is in weze hetzelfde systeem wat je ziet in F1 wagens en een aantal dure sportwagens. Yamaha heeft dit systeem echter helemaal aangepast om verwerkt te kunnen worden in een tweewieler. Het hele systeem weegt maar 4 kilo en is in het kader van handelbaarheid dicht bij het centrale massapunt geplaatst.
Dat moeten ze bij Yamaha maar uitleggen dan. Maar neem me niet kwalijk:"Je kunt je volle aandacht houden bij de lol van het motorrijden." Als ze dat willen promoten zouden ze beter de flitskasten en dergelijke eens weghalen...
J-P
Bwa, mijnen auto heeft ook nen automaat, en ben daar zééér tevreden mee, ik aanzie mijnen auto dan ook als een manier om zo goedkoop, droog en comfortabel (zonder te stressen en flitsbakken te moeten ontwijken) van punt A naar punt B te gerakenR1100RS schreef: maar ja er zijn er die rijden met automaat in hun auto. (luie mensen?)![]()
dus een moto met automaat (ook luie mensen?)
Daarom een automaat, geen gedoe met schakelen als ge in de fille staat, gewoon ontspannen aanschuiven, van een muziekje genietend, want als ge U begint nerveus te maken stresst ge U kapot
Anderzijds, als ik met de moto onderweg ben moeten ze mij met diene automatische zever gerust laten, dan ben ik bezig met de moto te rijden, en wil ik er mij tenvolle mee uitleven, en daar hoort nu eenmaal géén automatische versnellingsbak bij, zelfs geen semi-automaat
Voor mij is dit dus géén optie, maar ik kan mij wel voorstellen dat iemand die op z'n gemakske wilt rondbollen, van 't uitzicht aan 't genietend (alhoewel dat ge dat nooit veilig kunt als ge deel uitmaakt van 't verkeer, stop dan, stap af, geniet, neem een foto als 't moet, en rij dan verder), en niet te veel wilt nadenken, dat zo iemand die semi-automaat (want dat is 't eigenlijk, géén full-automaat) wél kan apprecieren
Ieder z'n goesting dus...
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
aaaa J P ook gelezen in m&tJ-P schreef:Hmmm, inderdaad...
FJR1300 AS
Het voordeel van YCC-S
Het YCC-S systeem
Jullie vallen nogal scherp uit naar mijn mening maar heeft het niet lang genoeg geduurt eer BMW met een mooi dashbord over de brug kwam met daarin een boort computer.
Ook bij de test van de nieuwe rt1200 heeft men toe dat het ABS verbetert is maar nog niet tun volle als zou moeten zijn.
En wordt het ook niet stilaan tijd dat al de miljoenen die men tegen de formule1 smijt ook eens gebruikt bij BMW moto's zoals ze bij de wagens van BMW wel doen.
Het is zoals je het wil bekijken.
Wat mij hier opvalt is dat er vele mensen direkt kretiek hebben op iets dat men nog niet proefgereden heeft.
Mij lijkt het een verbetering maar zoals iedereen moeten we er eerst eens met rijden om te weten of het een vooruitgang is of niet.
Had vroeger ook mijn bedenkingen dat automaten. Dacht dat dit voor oude mensen was, omdat men toch niets te doen heeft als men per auto rijd.
Tot ik eens een huurwagen had voor 3 weken...... wil vanaf dan geen andere meer. (terwijl ik het de eerste week nog verdomd slecht vond)
Dus moraal van het verhaal
ECHTE VENTEN PROBEREN EERST ALLES en geven dan pas hun oordeel
Mij lijkt het een verbetering maar zoals iedereen moeten we er eerst eens met rijden om te weten of het een vooruitgang is of niet.
Had vroeger ook mijn bedenkingen dat automaten. Dacht dat dit voor oude mensen was, omdat men toch niets te doen heeft als men per auto rijd.
Tot ik eens een huurwagen had voor 3 weken...... wil vanaf dan geen andere meer. (terwijl ik het de eerste week nog verdomd slecht vond)
Dus moraal van het verhaal
ECHTE VENTEN PROBEREN EERST ALLES en geven dan pas hun oordeel
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
-
Iron Gonzo
jezus heb ik wat gemist in die 4 maand afwezigheidJohn schreef:Bij mijn vriendinnekes zitten er wel een paar héél h*te en plezante tussen.ECHTE VENTEN PROBEREN EERST ALLES en geven dan pas hun oordeel
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
J-P
- Contacteer:
Ik rij regelmatig in een automaat (MAN vrachtauto, Opel COrsa automatic) en in het geval van de vrachtwagen is het super. In het geval van de auto vind ik het nix.
Nu terug naar motorrijden: schakelen is zo`n miniem dingske in het motorrijden, iets waar je je als je ervaren bent niet eens over nadenkt. Het draagt bovendien bij aan aktief motorrijden. Alles dat niet bijdraagt tot aktief motorrijden is imho potentieel gevaarlijk. Je ziet steeds meer mensen suf voor zich uitstaren, going with the flow, als zombies door het verkeer. IMHO komt dat door inaktief rijgedrag en het feit dat men doodgeknuffeld wordt met verkeersveilige maatregelen.... dat leg ik nog wel eens uit als ik tijd heb!
Nu terug naar motorrijden: schakelen is zo`n miniem dingske in het motorrijden, iets waar je je als je ervaren bent niet eens over nadenkt. Het draagt bovendien bij aan aktief motorrijden. Alles dat niet bijdraagt tot aktief motorrijden is imho potentieel gevaarlijk. Je ziet steeds meer mensen suf voor zich uitstaren, going with the flow, als zombies door het verkeer. IMHO komt dat door inaktief rijgedrag en het feit dat men doodgeknuffeld wordt met verkeersveilige maatregelen.... dat leg ik nog wel eens uit als ik tijd heb!
J-P
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Heel juist ! Ik heb maanden in Amerika gewoond en het is ongelooflijk hoe vaak ze daar tegen elkaar botsen 's morgens in de file. Automatic, air conditioned, lokale kut-zender op de radio, drinkbeker met een rietje, donuts en zo met 5 langs elkaar op de freeway.J-P schreef:Alles dat niet bijdraagt tot aktief motorrijden is imho potentieel gevaarlijk. Je ziet steeds meer mensen suf voor zich uitstaren, going with the flow, als zombies door het verkeer.
Toegegeven, ik ken een ervaren motor-rij-instructeur die naast zijn Pan ook een reuze-scooter (à la Burgman) heeft gekocht voor in- en rond de stad. Hij rijdt nog nauwelijks met zijn Pan....
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
J-P
- Contacteer:
Wsl omdat zo`n burgman wel ietsje sportiever en wendbaarder is in de stad. Ik rij zelf nu ook regelmatig op de XT350, dat is wel erg leuk speelgoed binnen en buiten de bebouwde kom (en je krijgt er de lachers mee op je hand
)
J-P
Jp ik begrijp wel wat je bedoelt.Moto rijden is inderdaad iets anders dan met de wagen het schakelen is daar zeker een onderdeel van da ga ik niet tegen spreken. Wat ik wel probeer duidelijk te maken is dat de vonsten uit andere sporten ( fomule 1 ) wel worden uitgewerkt in de auto industrie en zelf bij het leger worden toe gepast denk aan F16.J-P schreef:Ik rij regelmatig in een automaat (MAN vrachtauto, Opel COrsa automatic) en in het geval van de vrachtwagen is het super. In het geval van de auto vind ik het nix.
Formule 1 en F16 hebben van elkaar geleerd kwa erodenamiek ( schrijf je da zo !!! ) Ik probeer enkel de link te legen naar deze vonsten en denk daar bij ook dat zoiets wel kan bij dragen aan het veilig rijden je moet nog zelf schakelen maar op een andere manier en deze belast de plos en voet niet meer. Het spreek van zelf dat het pas nieuw is en zolang we zelf er niet mee hebben kunnen werken (proef rijden) is het oordeel van ons allen wat voorbarig.Toch ik kijk er niet negatief tegen.
zeg viend(en) nog veel KM moto plezier