Hall(o)
Moderator: GVN
Hall(o)
Na wat grasduinen op 't net ben ik er vrij zeker van dat m'n af en toe sputterende (op 2 cil. draaiende) en zonder toerenteller signaal rijdende K100rs 16v last heeft van z'n Hallgever - Jammer
, want niet zo'n goedkope herstelling en volgens de vorige eigenaar al wel eens vervangen - Ik heb echter ook nog een K100 rt staan (in onbruik) en heb viavia vernomen dat de Hallgever hierin dezelfde zou zijn. Weet iemand hier het fijne van en vooral zijn deze makkelijk te vervangen ?
K100rs 16v
Shame on me - ik rij ondertussen al een jaar of 15 K's (en tegenwoordig alle dagen) maar heb er zelf nog nooit een hand naar uitgestoken -(was in m'n kreidler-zundapp tijd nochtans helemaal anders) "dus dat dekseltje" heb ik nog niet gevonden, hier http://www.copymatic.be/files/Hall.pdf vond ik de uitleg, dus als ik het goed voorheb moet de tank eraf en moet dan dat dekseltje te voorschijn komen ?[/url]
K100rs 16v
ge ziet het deksel zo zitten van voor op 't motorblok, de radiatorrooster evt verwijderen dan werkt het makkelijker, de tank moet misschien wat naar achteren geschoven worden om aan de stekker te kunnen, bij een oudere K100 zal je de benzineleidingen moeten losmaken omdat die te kort zijn om de tank weg te trekken probeer daarom zo de stekker los te frunniken of maak die handel gewoon effe los, weet je ook weeral hoe dat moet...
't deksel van de Halls zit dus vooraan op 't blok aan de rechterzijde (kan je nie missen) de rest wijst zichzelf uit, als ge ne Kreidler of ne zundapp kon soigneren dan gaat dit ook lukken

't deksel van de Halls zit dus vooraan op 't blok aan de rechterzijde (kan je nie missen) de rest wijst zichzelf uit, als ge ne Kreidler of ne zundapp kon soigneren dan gaat dit ook lukken

Het outbouwen op de oude Rt ging redelijk vanzelf, vorraleer de RS volledig onklaar te maken heb ik tank even opzijgezet om te kijken of de aansluiting wel helemaal dezelfde was... en dat was ook zo, maar de kabel die aan die passende stekker hangt volgt precies wel een heel andere weg. Bij de RT loopt die kabel ongeveer langs de kortste weg schuin naar beneden - bij de RS vertrekt die kabel naar de andere kant om zo met een heleboel andere kabels te verdwijnen achter de batterij. Ik ben er dus maar even afgebleven en vraag me af, mag ik die hallgever-kabel monteren zoals op de RT - de kabel die aan de RT hallgever hangt is nooit lang genoeg om die omweg te maken... - wie weer raad
K100rs 16v
-
Iron Gonzo
die mag je zo aansluiten als op de RT.
het mag geen probleem geven.
het mag geen probleem geven.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
't belangrijkste is dat de stekker ingplugd is... waarlangs ie loopt is niet zo belangrijk...
Hallgever is een plaatje met erop twee sensoren die de positie van de krukas en dus ook pistons registreren en dat doorgeven aan het brein, de motronic.... aan de hand daarvan weet die wanneer ie vonken moet uitdelen
Hallgever is een plaatje met erop twee sensoren die de positie van de krukas en dus ook pistons registreren en dat doorgeven aan het brein, de motronic.... aan de hand daarvan weet die wanneer ie vonken moet uitdelen
Heeft er iemand ervaring met de gekke kronkel vd hallgeverkabel op bv rs 16v 's - ik moet nog wel de oude eruit krijgen en had deze graag laten reviseren volgens een linkje ergen op het forum hier (ging wel over gs'sen maar blijkt dezelfde te zijn)Die kabel verdwijnt dus met een dozijn andere kabels in 1 dik pak kabels (volgens de vorige eigenaar was die al eens vervangen) ik vraag me dus af hoe krijg je of die 'dikke' stekker dar helemaal door - of heb ik de verkeerde voor en is er onder tank een andere aansluiting met zo'n zelfde stekker...
K100rs 16v
Wat is nou dat Hall-gedoe ?
Ik zal even proberen uitleggen wat dat Hall-effect nu juist is. Een beetje basiselektriciteitskennis is echter wel vereist.
Elektrische stroom is in feite een stroom van elektronen die van de ene naar de andere plaats reizen (vb. van de negatieve batterijpool, door uw licht, naar de positieve pool), dit onder druk van een elektrische spanning.
Deze elektronen zijn lui van aard en nemen daarbij de kortste weg.
Ene meneer Hall heeft ooit ontdekt dat wanneer zo een stroomvoerende elektrische geleider door een magnetisch veld gaat, er bepaalde dingen gebeuren.
De elektronen nemen nu niet de kortste weg, maar proberen in een boog als het ware het magnetische veld te ontwijken.
Doordat de elektronen nu niet gelijk meer verdeeld zijn over de sectie van de geleider ontstaat er een spanning dwars op de elektronenrichting.
Die spanning is meetbaar en bruikbaar.
Op onze moto zit er ergens in de motor op een onderdeel dat meedraait met de krukas een magneetje gemonteerd. Langs het traject van dat magneetje zit ergens de hierboven beschreven stroomvoerende geleider gemonteerd. Op die geleider komt bij elke passage van het magneetje een kleine elektrische spanning. Die spanning wordt versterkt en gebruikt om de ontsteking te sturen. Het is als het ware een signaal dat de ontsteking vertelt in welke positie de motor zich nu eigenlijk bevind.
Snapteteenbeetsjen ? Lig er niet wakker van als je het niet snapt, want zelfs diegene die het wel snapt kan er toch niet aan werken.
Elektrische stroom is in feite een stroom van elektronen die van de ene naar de andere plaats reizen (vb. van de negatieve batterijpool, door uw licht, naar de positieve pool), dit onder druk van een elektrische spanning.
Deze elektronen zijn lui van aard en nemen daarbij de kortste weg.
Ene meneer Hall heeft ooit ontdekt dat wanneer zo een stroomvoerende elektrische geleider door een magnetisch veld gaat, er bepaalde dingen gebeuren.
De elektronen nemen nu niet de kortste weg, maar proberen in een boog als het ware het magnetische veld te ontwijken.
Doordat de elektronen nu niet gelijk meer verdeeld zijn over de sectie van de geleider ontstaat er een spanning dwars op de elektronenrichting.
Die spanning is meetbaar en bruikbaar.
Op onze moto zit er ergens in de motor op een onderdeel dat meedraait met de krukas een magneetje gemonteerd. Langs het traject van dat magneetje zit ergens de hierboven beschreven stroomvoerende geleider gemonteerd. Op die geleider komt bij elke passage van het magneetje een kleine elektrische spanning. Die spanning wordt versterkt en gebruikt om de ontsteking te sturen. Het is als het ware een signaal dat de ontsteking vertelt in welke positie de motor zich nu eigenlijk bevind.
Snapteteenbeetsjen ? Lig er niet wakker van als je het niet snapt, want zelfs diegene die het wel snapt kan er toch niet aan werken.
-
sprint
Re: Wat is nou dat Hall-gedoe ?
Aaaaaaa, nu snap ik het.den boete schreef:Snapteteenbeetsjen ? Lig er niet wakker van als je het niet snapt, want zelfs diegene die het wel snapt kan er toch niet aan werken.
Marnix.