Ongeval "had je niet gezien"
Moderator: GVN
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Hetzelfde meegemaakt een aantal jaar geleden. Autobestuurder komt van parking links de weg opgedraait en begint zeer traag te rijden, dus ik zet pinker op, steek links voorbij en op dat moment besluit deze om dezelfde parking 50 verder links terug op te draaien. Op dat ogenblik kan ik niet meer uitwijken en raakt de auto me net achter mijn rechterbeen. Motor perte totale, en ik gekneusde ribben. Is nooit ter discussie gesteld geworden door de tegenpartij, direct in mijn gelijk gesteld. Ik had mijn maneuver als eerste ingezet, auto had moeten wachten. Er waren geen getuigen...
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
Re: Ongeval "had je niet gezien"
En hier ben ik het dan weer niet (volledig) eens mee. Je vergeet te melden dat het moet gaan om een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt. Rij je bvb op een voorrangsbaan, dan mag je aan elk kruispunt naar hartelust inhalen (mits de overige regels omtrent het inhalen na te leven natuurlijk). Het zou anders nogal schoon zijn : ter hoogte van een op- of afrit zou je op de autosnelweg niet mogen inhalen (want ja, verkeerstechnisch gezien zijn dat ook kruispunten).YOwan schreef:Ook hier weer niet akkoord mee....
Want een andere verkeersregel zegt dat je op een kruising niet mag voorsteken,
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 29 mar 2005, 18:48
- Woonplaats: Tielt
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Spoedig herstel met zowel de lichamelijke letsels als de motorfiets.
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
- Woonplaats: Sint-Joris-Weert
- Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Daar kan je gelijk in hebben, Bob...Bob schreef:En hier ben ik het dan weer niet (volledig) eens mee. Je vergeet te melden dat het moet gaan om een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt. Rij je bvb op een voorrangsbaan, dan mag je aan elk kruispunt naar hartelust inhalen (mits de overige regels omtrent het inhalen na te leven natuurlijk). Het zou anders nogal schoon zijn : ter hoogte van een op- of afrit zou je op de autosnelweg niet mogen inhalen (want ja, verkeerstechnisch gezien zijn dat ook kruispunten).YOwan schreef:Ook hier weer niet akkoord mee....
Want een andere verkeersregel zegt dat je op een kruising niet mag voorsteken,
Als je daarop begint na te denken wordt alles wat duidelijk lijkt plots toch ingewikkelder dan gedacht hé...
Misschien kan één van onze blauwe vrienden hierin wat meer duidelijkheid brengen (Harald ?...)
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Harald mag gerust zijn zegje doen, maar via deze link naar artikel 17.2.2° a) van het KB van 1 december 1975 (de wegcode) kan je 't ook eens nalezen.YOwan schreef:Misschien kan één van onze blauwe vrienden hierin wat meer duidelijkheid brengen (Harald ?...)
'k Speel overigens ook al bijna 30 jaar blauwe vriend
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Ongeval "had je niet gezien"
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Uitspraken doen bij ongevallen is zeer gevaarlijk.
Vooral omdat we
- maar één klok horen luiden
- de situatie ter plaatse niet kennen
Verzekeringen doen soms de gekste dingen op dat gebied.
Vb
en echt gebeurd half jaren '90. ( en ik ken de veroorzaker persoonlijk )
Man neemt een rotonde in omgekeerde richting om sneller te zijn.
Komt kop op kop te rijden met een tegenligger ( die de rotonde in de juiste richting nam. )
Eindresultaat, boete voor de man die de verkeerde richting draaide en mede schuld voor de man die in de juiste richting draaide.
Waarom ?
Rotonde had 2 rijstroken, gelegen buiten de bebouwde kom. Dus de man die juist draaide moest rechts aanhouden en reed aan de binnenzijde.
Soit om u maar te zeggen hoe het kan draaien...
Vooral omdat we
- maar één klok horen luiden
- de situatie ter plaatse niet kennen
Verzekeringen doen soms de gekste dingen op dat gebied.
Vb
en echt gebeurd half jaren '90. ( en ik ken de veroorzaker persoonlijk )
Man neemt een rotonde in omgekeerde richting om sneller te zijn.
Komt kop op kop te rijden met een tegenligger ( die de rotonde in de juiste richting nam. )
Eindresultaat, boete voor de man die de verkeerde richting draaide en mede schuld voor de man die in de juiste richting draaide.
Waarom ?
Rotonde had 2 rijstroken, gelegen buiten de bebouwde kom. Dus de man die juist draaide moest rechts aanhouden en reed aan de binnenzijde.
Soit om u maar te zeggen hoe het kan draaien...
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Gelukkig toch nog iemand die met zijn hoofd bij de zaak is.Bart Vercaemer schreef: Maar in zo'n situatie, een auto voor me die vertraagt tot bijna stilstand en geen richtingaanwijzer aanzet, ga ik uit veiligheidsoverweging al niet meer voorbij gaan. Noch links, noch rechts (wat sowieso al niet mag).
In veel gevallen zijn die mensen naar iets op zoek en doen vaak onverwachte dingen zonder erbij na te denken en zonder aanwijzing. Dan verlies ik maar een minuutje van mijn kostbare tijd. Kost me uiteindelijk een stuk minder tijd en geld dan aangetikt te worden, met een kapotte motor en een fysieke herstelperiode tot gevolg.
Ik sta persoonlijk liever effe 'onnodig' stil dan dat ik 100 % in mijn recht op het asfalt lig.
Je kan de klok niet meer terugdraaien, maar 't is altijd wel interessant om zich af te vragen wie dit ongeval had kunnen vermijden. Het antwoord is vrij duidelijk maar valt niet altijd in goede aarde.
in elk geval snel beterschap en niet teveel papieren rompslomp...
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Correct YOwan en Bob, ik was er vergeten bij te vermelden 'op een voorrangsbaan'.
Voor de rest wordt er met 'goede raad' rondgestrooid, maar elke situatie is uniek.
Wat als je stopt voor een treuzelende chauffeur en er knalt er eentje achteraan bij je in, dan ben je ook niet aansprakelijk maar je ligt wel te spartelen...zo kan je oeverloos en eindeloos verder discuteren....
Voor de rest wordt er met 'goede raad' rondgestrooid, maar elke situatie is uniek.
Wat als je stopt voor een treuzelende chauffeur en er knalt er eentje achteraan bij je in, dan ben je ook niet aansprakelijk maar je ligt wel te spartelen...zo kan je oeverloos en eindeloos verder discuteren....
Leven is het meervoud van lef...
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
- Woonplaats: Sint-Joris-Weert
- Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Bedankt Bob, nuttige informatie...Bob schreef:via deze link naar artikel 17.2.2° a) van het KB van 1 december 1975 (de wegcode) kan je 't ook eens nalezen.
idd... AmenMil schreef:...zo kan je oeverloos en eindeloos verder discuteren....
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Alleman bedankt voor jullie reacties.
Dag na dag vermindert de pijn en binnen een 4-tal weken moet ik terug de oude zijn (hoop ik).
Het is inderdaad geen gemakkelijke zaak om theorie (wetgeving) om te zetten in de praktijk, en deze dan juist toe te passen.
Mijn verzekeringsagent neemt vandaag contact op met de tegenpartij om tot een "regeling" te komen. Indien de dame redelijk blijft reageren, kan dit lukken en vermijden we een ellenlange procedure.
Ik blijf positief.
De motor wordt vandaag getakeld naar mijn dealer en ben eens curieus wat daar het verdict zal zijn.
Ik blijf nogmaals positief.
Nog 1 ding;
De reactie van Bart Vercraemer is 100% juist. Bij twijfel: stoppen en afwachten. Als ik een rustig zondagtoerke doe, dan doe ik dat ook meestal. Alleen is de plaats van het ongeval een druk bereden straat waar ik niet graag op een rijvak "zomaar" stil sta. Ik moet er niet aan denken om achteraan aangereden te worden.
thx!
Dag na dag vermindert de pijn en binnen een 4-tal weken moet ik terug de oude zijn (hoop ik).
Het is inderdaad geen gemakkelijke zaak om theorie (wetgeving) om te zetten in de praktijk, en deze dan juist toe te passen.
Mijn verzekeringsagent neemt vandaag contact op met de tegenpartij om tot een "regeling" te komen. Indien de dame redelijk blijft reageren, kan dit lukken en vermijden we een ellenlange procedure.
Ik blijf positief.
De motor wordt vandaag getakeld naar mijn dealer en ben eens curieus wat daar het verdict zal zijn.
Ik blijf nogmaals positief.
Nog 1 ding;
De reactie van Bart Vercraemer is 100% juist. Bij twijfel: stoppen en afwachten. Als ik een rustig zondagtoerke doe, dan doe ik dat ook meestal. Alleen is de plaats van het ongeval een druk bereden straat waar ik niet graag op een rijvak "zomaar" stil sta. Ik moet er niet aan denken om achteraan aangereden te worden.
thx!
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Omdat hier langs alle kanten redelijkheid aan bod komt ga ik na lang nadenken toch deze reactie schrijven:
Want ik had hem wel gezien. Voor alle duidelijkheid: ik ben ook motorrijder, maar een zeer bescheiden exemplaar qua ervaring enz.
Ik reed een paar jaar geleden met de wagen naar mijn werk langs de normale weg die ik al een paar duizend keer heb gereden met de wagen (met de motor rij ik binnendoor en veel leuker). Ik kom aan een kruispunt waar ik voorrang moet verlenen. Rechts niks en links 1 lamp, dat is dan ne motor of een wagen met één kapotte lamp. Een zeer groot gat en vermits er tot een jaar tevoren 90 mocht gereden worden hou ik er in de vroegte ook rekening mee dat men nog wel eens 90 bolt ipv 70. Dus ik sla link af en het was vrij nipt of de motor was in mijn flank gevlogen..... en ik had hem wel gezien ...
Maar hiermee wil ik uiteraard geen uitspraak doen over andere ongevallen .
Jan
Want ik had hem wel gezien. Voor alle duidelijkheid: ik ben ook motorrijder, maar een zeer bescheiden exemplaar qua ervaring enz.
Ik reed een paar jaar geleden met de wagen naar mijn werk langs de normale weg die ik al een paar duizend keer heb gereden met de wagen (met de motor rij ik binnendoor en veel leuker). Ik kom aan een kruispunt waar ik voorrang moet verlenen. Rechts niks en links 1 lamp, dat is dan ne motor of een wagen met één kapotte lamp. Een zeer groot gat en vermits er tot een jaar tevoren 90 mocht gereden worden hou ik er in de vroegte ook rekening mee dat men nog wel eens 90 bolt ipv 70. Dus ik sla link af en het was vrij nipt of de motor was in mijn flank gevlogen..... en ik had hem wel gezien ...
Maar hiermee wil ik uiteraard geen uitspraak doen over andere ongevallen .
Jan
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Nog zo eentje dan.
Rij op de baan van Bree naar Peer, hebben ze rotondes bij gelegd.
Auto voor me, niks op de rotonde, auto stopt en ik begin af te remmen.
Zie in de verte Ambulance met zwaailichten in de spiegel, nog 'n eind weg.
Auto blijft staan net voor de rotonde, spuit gas en er rechts voorbij, niks gebeurd.
30 seconden later komt Ambulance langs gevlogen, terwijl ik aan de kant sta.
De auto heb ik daarna niet meer gezien, dus spontaan goed gegaan.
mvg Nico
Rij op de baan van Bree naar Peer, hebben ze rotondes bij gelegd.
Auto voor me, niks op de rotonde, auto stopt en ik begin af te remmen.
Zie in de verte Ambulance met zwaailichten in de spiegel, nog 'n eind weg.
Auto blijft staan net voor de rotonde, spuit gas en er rechts voorbij, niks gebeurd.
30 seconden later komt Ambulance langs gevlogen, terwijl ik aan de kant sta.
De auto heb ik daarna niet meer gezien, dus spontaan goed gegaan.
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Altijd vervelend zo'n ongeval. Sterkte met zowel het eigen herstel als dat van de motor.
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
- Locatie: Hulshout
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Hoorde daarstraks van Danny (die ook even in de lappenmand ligt) dat Mil wederom een zeer ongelukkige aanrijding heeft gehad.
Mil zou echter volledig kunnen herstellen, maar voor den Brommert is het "game over" deze keer.
Mil zal eerstdaags zelf wel toelichten.
Langs deze weg alvast een spoedig herstel!
Ook voor den Danny!
Mil zou echter volledig kunnen herstellen, maar voor den Brommert is het "game over" deze keer.
Mil zal eerstdaags zelf wel toelichten.
Langs deze weg alvast een spoedig herstel!
Ook voor den Danny!
Just call me Luc
Re: Ongeval "had je niet gezien"
alweer ?
bad mojo?
Alleszins een spoedig herstel!
bad mojo?
Alleszins een spoedig herstel!
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...
Lid BMW MC VL
Lid BMW MC VL
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Ondertussen goed hersteld en staat er al een nieuwe 2-wieler in de garage.
Uiteindelijk ben ik in mijn recht gesteld vermits de dame mij achteraan geraakt heeft, wat duidelijk maakt dat ik de eerste beweging maakte. Totaal heeft die grap mij wel 500,- Euro gekost. Verlieswaarde (moto was nog geen week oud...) en alle andere beslommeringen.
Belangrijkste voor mij is dat ik er veel uit geleerd heb. Rij nu al 30 jaar met de moto en misschien is dit leergeld om mijn rijstijl bij te schaven. Ik rij (en kijk) nu ook anders.
Het is mijn tweede ernstig ongeval in al die jaren. Het zijn zo'n confrontaties die een motard ook scherp moeten houden.
Gisteren met een kerel van 25 jaar gesproken die nu voor zijn motorrijbewijs bezig is en geprobeerd deze filosofie aan hem duidelijk te maken. Hij hoort het wel, maar begint direct over PK,s en newtonmeters ... Ik zal ook zo wel geweest zijn. Alleen vrees ik ervoor dat zo een rijopleiding nog niet 5% aan meerwaarde biedt als het over het "echte" rijden in het verkeer gaat. Hij heeft zich een Kawa (tweedehands) gekocht met 130 PK. Jammer dat alleen de praktijk in het verkeer hem zal duidelijk maken dat dit eigenlijk geen motor is om mee te beginnen rijden.
Ik wens hem (en jullie) veilige zomerkilometers.
Uiteindelijk ben ik in mijn recht gesteld vermits de dame mij achteraan geraakt heeft, wat duidelijk maakt dat ik de eerste beweging maakte. Totaal heeft die grap mij wel 500,- Euro gekost. Verlieswaarde (moto was nog geen week oud...) en alle andere beslommeringen.
Belangrijkste voor mij is dat ik er veel uit geleerd heb. Rij nu al 30 jaar met de moto en misschien is dit leergeld om mijn rijstijl bij te schaven. Ik rij (en kijk) nu ook anders.
Het is mijn tweede ernstig ongeval in al die jaren. Het zijn zo'n confrontaties die een motard ook scherp moeten houden.
Gisteren met een kerel van 25 jaar gesproken die nu voor zijn motorrijbewijs bezig is en geprobeerd deze filosofie aan hem duidelijk te maken. Hij hoort het wel, maar begint direct over PK,s en newtonmeters ... Ik zal ook zo wel geweest zijn. Alleen vrees ik ervoor dat zo een rijopleiding nog niet 5% aan meerwaarde biedt als het over het "echte" rijden in het verkeer gaat. Hij heeft zich een Kawa (tweedehands) gekocht met 130 PK. Jammer dat alleen de praktijk in het verkeer hem zal duidelijk maken dat dit eigenlijk geen motor is om mee te beginnen rijden.
Ik wens hem (en jullie) veilige zomerkilometers.
Re: Ongeval "had je niet gezien"
Allereerst al goed dat je volledig bent hersteld en dat je ondertussen de opgelopen schade hebt kunnen recupereren.bochtenpikker schreef:Ondertussen goed hersteld en staat er al een nieuwe 2-wieler in de garage.
Belangrijkste voor mij is dat ik er veel uit geleerd heb. Rij nu al 30 jaar met de moto en misschien is dit leergeld om mijn rijstijl bij te schaven. Ik rij (en kijk) nu ook anders.
Het is mijn tweede ernstig ongeval in al die jaren. Het zijn zo'n confrontaties die een motard ook scherp moeten houden.
Gisteren met een kerel van 25 jaar gesproken die nu voor zijn motorrijbewijs bezig is en geprobeerd deze filosofie aan hem duidelijk te maken. Hij hoort het wel, maar begint direct over PK,s en newtonmeters ... Ik zal ook zo wel geweest zijn. Alleen vrees ik ervoor dat zo een rijopleiding nog niet 5% aan meerwaarde biedt als het over het "echte" rijden in het verkeer gaat.
Ik wens hem (en jullie) veilige zomerkilometers.
Maar ik volg Uw mening niet over de meerwaarde van een rijopleiding.
Ik ben vorig jaar zelf gestart aan de cursus "wegcode" en "mechanica" bij een erkende rijschool.
Als m'n rijschoolinstructeur wil worden moet m'n eerst daarover schriftelijke examens doen en indien geslaagd
volgen er mondelinge examens.
Daarna volgt een stageperiode van minimum 225uren die ik binnenkort ook ga aanvatten.
Na de stage volgt een modelles en daar dient m'n ook voor geslaagd te zijn vooraleer m'n een
brevet kan verkrijgen.
Let op,voor elk voertuig waar m'n mee les wil geven als erkend rijschoolinstructeur, moet m'n een brevet behalen.
Dit wil zeggen,eerst schriftelijk examens en slagen.
Dan mondeling examen en slagen.
Daarna stage en aansluitend een modelles geven en in slagen.
Ik heb ook al de verplichte 4daagse motorstage gedaan om het brevet IV "motorrijschoolinstructeur" te kunnen behalen.
Daar kan ik U alvast bij melden dat dit zeer intensief was en dat de rijschoolinstructeurs die ons deze motorstage gaven,
er meerdere malen op benadrukt hebben om kandidaten defensief te leren rijden alsook zelf defensief te rijden.
Eerst ga ik voor Brevet II (auto) en daarna voor Brevet IV(motor) en ik kan U al meegeven dat dit zeer intensief is
en dat hier zeker en vast de nadruk wordt gelegd op defensieve rijstijl.
In de betrachting hier zelf een nieuw beroep van te maken.
Dan nog gezwegen over vrije begeleiding voor het behalen van een autorijbewijs dat hier in dit land nog geldt.
Afijn,dit is dan nog een andere discussie.
Wat ik U wel kan meedelen is dat ik mij zeer bewust ben van de keuze om een ander beroep uit te oefenen.
Er zijn spijtig genoeg al genoeg cowboys op de openbare weg.
Wat mij er ook toe aan spoorde om de opleiding te volgen alsook een carrièreswitch te maken is volgende link :
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mech ... -a1863765/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze persoon is iemand uit de kennissenkring en dan gaat m'n wel eens nadenken.
Met andere woorden, een degelijke rijopleiding heeft volgens mij wel zeker en vast zijn nut.
Wat dikwijls ook het probleem is dat er velen,na het behalen van hun rijbewijs,gewoonweg de regels van
de wegcode aan hun laars lappen of er zelf maken.
De algemene mentaliteit op de openbare weg in ons land moet dringend veranderen.
PS : Waar de instructeurs ons ook op wezen was het feit dat wij als motorrijder minder snel worden gezien
omdat wij kleiner en smaller zijn dan voertuigen zoals een auto,bus,…
Ook al zou je volgens de verkeersregels en de wegcode in Uw recht zijn zou m'n daar als motorrijder
best ook wat rekening mee houden.
Je bent tenslotte een zwakke weggebruiker t.o.v. een auto,bus,vrachtwagen,tram,…
Voorkomen is dus altijd beter dan genezen en spijtig genoeg heeft m'n niet alle situaties in de hand
maar kan m'n sommige penibele situaties wel zelf vermijden.
Grt,Geert