Hoe van 6 VDC naar 12 VDC ?

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GSPeP
Contacteer:

Hoe van 6 VDC naar 12 VDC ?

Bericht door GSPeP »

Wie kan mij helpen:

Wat heb ik nodig om een omvormer ineen te steken om 6 Volt DC naar 12 Volt DC om te zetten.

... en natuurlijk, hoe zet ik dat ineen?

Een kollega van mij heeft een oldtimer (auto) en wil daar graag een radio inzetten om toch een beetje muziek te hebben als ze ritten aan het doen zijn. 6 Volt autoradio's zijn niet te vinden en in de door hem gekende kanalen is zo'n omvormer niet te vinden. Toch zouden ze bestaan.

12 VDC naar 230 VAC omvormers bestaan ook, dus zou 6 VDC naar 12 VDC toch ook moeten lukken.

Bedankt op voorhand voor enige tips/uitleg/enz.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Peter,

Ik heb ooit eens een projectje gedaan om iemand z'n Traction Avant om te zetten van 6V naar 12V. Dus, de dynamo (gelijkstroom) vervangen door een Alternator (wisselstroom). Omvormer geplaatst, alle kabels aangepast en lampjes, was behoorlijk wat werk, maar hij heeft nu wel geen problemen meer.

Je kan misschien toch nog autoradio's vinden op 6V, maar dan op specifieke oldtimer beurzen zoals in Antwerpen of Essen (D) op Techno Classica.

Een omvormer moet ook bestaan, maar vraagt behoorlijk wat stroom... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Re: Hoe van 6 VDC naar 12 VDC ?

Bericht door Synchro Bob »

GSPeP schreef:Wat heb ik nodig om een omvormer ineen te steken om 6 Volt DC naar 12 Volt DC om te zetten.
Hier vind je een artikel in Elektuur (tegen betaling EUR1,3) voor de doe het zelver
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tab ... earchText=

Anders heb ik dat wel al gezien op oldtimerbeurzen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Moet ik Jurgen ff verbeteren, Antwerpen en Essen zijn grote en mooie beurzen, maar zijn eigenlijk meer shows geworden. Als je onderdelen zoals originele radio's wil vinden kan je beter afwachten tot september komend jaar en er een reisje naar Beaulieu in Groot-Brittanië van maken.
Meer specifiek voor franse wagens is de beurs van Reims (Fr) een aanrader in het voorjaar, datum ontschiet mij maar ik dacht in de maand Mei.
Hier in ons landje kan ik je in juni de beurs van Ciney aanraden, is zowat de beste.
Moderne radio in een oldtimer is zoals een radio met lampen op een RT.
Als je oldtimerlifhebber bent moet je over veel geduld beschikken, heb er een tiental jaar over gedaan om mijn Vanguard klaar te krijgen. Heb ervoor tientallen keren naar GB moeten reizen, dat is op zijn eigen al geen straf.
:D :D :D
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Bedankt voor de informatie. Mijn kollega kan daarmee al verder.
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Andere mogelijkheden :
*een kleine 12v-batterij die je regelmatig even aan de externe laadbron hangt.
*volledig ombouw van de wagen naar 12v zoals al aangehaald, er zijn (vooral in NL) veel fabricanten. Kost een aardige duit, prijzen uit tijdschriften vanaf 1500 euro tot ....
*kleine electronische schakeling, van de electro-boer. Kost 59 euro.
Ik maak van 12v boordspanning 19v voor de laptop. (70 watt vermogen).
*je bouwt zelf iets, techneuten zullen de schakeling "spanningsverdubbelaar" uit ELEKTUUR wel kennen, een aantal diode's en wat condensatoren, meer moet dat niet zijn.
*je voert de spanning op middels een trafo , om ze nadien terug naar het gewenste spanningsniveau te brengen.
*nog wat electronica, dat er voor zorgt, dat uw boordspanning in stukskes gekapt wordt, daarna opgeteld, zodat het lijkt alsof het 12 volt is, maar met telkens een kleine onderbreking. (eigenlijk niet geschikt voor een autoradio, enkel voor ohmse belastingen).

Ik zou gaan voor de electro-boer.
Plaats reactie