Cruise Control RT1200 weigert uit te schakelen
Moderator: GVN
Cruise Control RT1200 weigert uit te schakelen
Hallo RT'ers,
Sinds begin September ben ik eigenaar van een rode RT1200 met o.a.
de opties Cruise Control en ESA. Tot op vandaag ging alles prima,
+/- 2000 km. Vandaag echter tijdens een uitstap naar Zeeuws-Vlaanderen
heeft het angstzweet mij even op het voorhoofd gestaan.
Tijdens de rit naar Middelburg (met duo) reed ik rustig (+/- 100 km/h) door de open vlaktes, en om niet al teveel te worden geflitst toch maar de cruise control opgezet. Alles ging prima, bij het naderen van een kruispunt even licht de voorrem aantippen en de cruise control schakelde uit en na het kruispunt 'resume' en terug cruisen aan dezelfde snelheid.
Echter op een bepaald moment ging er iets mis, ik naderde een kruispunt en tipte opnieuw de voorrem aan maar de cruise ctrl schakelde niet uit. Snel even harder geknepen maar geen reaktie, ik zag de auto aan het kruispunt snel dichterbij komen. In een automatische reaktie heb ik
ontkoppelt ( waardoor normaal eveneens de cruise ctrl uitschakelt) maar het toerental schoot de hoogte in door de aktieve Cruise ctrl. In de daaropvolgende angstmomenten heb ik gelukkig de hoofdschakelaar van de cruise ctrl kunnen uitschakelen (links boven op het stuur) wat een onaangename kennismaking met de voorligger heeft kunnen vermijden.
Heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt en wat heeft BMW eraan gedaan ?
Herman RT1200
Sinds begin September ben ik eigenaar van een rode RT1200 met o.a.
de opties Cruise Control en ESA. Tot op vandaag ging alles prima,
+/- 2000 km. Vandaag echter tijdens een uitstap naar Zeeuws-Vlaanderen
heeft het angstzweet mij even op het voorhoofd gestaan.
Tijdens de rit naar Middelburg (met duo) reed ik rustig (+/- 100 km/h) door de open vlaktes, en om niet al teveel te worden geflitst toch maar de cruise control opgezet. Alles ging prima, bij het naderen van een kruispunt even licht de voorrem aantippen en de cruise control schakelde uit en na het kruispunt 'resume' en terug cruisen aan dezelfde snelheid.
Echter op een bepaald moment ging er iets mis, ik naderde een kruispunt en tipte opnieuw de voorrem aan maar de cruise ctrl schakelde niet uit. Snel even harder geknepen maar geen reaktie, ik zag de auto aan het kruispunt snel dichterbij komen. In een automatische reaktie heb ik
ontkoppelt ( waardoor normaal eveneens de cruise ctrl uitschakelt) maar het toerental schoot de hoogte in door de aktieve Cruise ctrl. In de daaropvolgende angstmomenten heb ik gelukkig de hoofdschakelaar van de cruise ctrl kunnen uitschakelen (links boven op het stuur) wat een onaangename kennismaking met de voorligger heeft kunnen vermijden.
Heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt en wat heeft BMW eraan gedaan ?
Herman RT1200
-
brit
ik ben niet in het bezit van een rt en kan dus niet op je vraag antwoorden.
wat ik zou doen: geen gebruik meer maken van de cruise control tot op het moment dat de zaak door de dealer nagekeken werd. en eigenlijk: daarna zou ik nog geen gebruik meer maken van de cruise control.
begrijp me niet verkeerd, maar een cruise control is zo'n uitvinding die beter bij het conceptmodel was gebleven en nooit het productielicht zag. onze europese beleidsmensen hebben dat alvast begrepen en zijn in een eerste fase een richtlijn aan het opstellen voor een verbod van cruise controls in vrachtwagens (of is die al uitgevaardigd?).
een (kleiner) alternatief voor je cruise control kan de trottle rocker zijn.
wat ik zou doen: geen gebruik meer maken van de cruise control tot op het moment dat de zaak door de dealer nagekeken werd. en eigenlijk: daarna zou ik nog geen gebruik meer maken van de cruise control.
begrijp me niet verkeerd, maar een cruise control is zo'n uitvinding die beter bij het conceptmodel was gebleven en nooit het productielicht zag. onze europese beleidsmensen hebben dat alvast begrepen en zijn in een eerste fase een richtlijn aan het opstellen voor een verbod van cruise controls in vrachtwagens (of is die al uitgevaardigd?).
een (kleiner) alternatief voor je cruise control kan de trottle rocker zijn.
-
hla
- Contacteer:
Ik heb ook de cruise control, en heb daarmee nog nooit problemen gehad.
Een technische fout kan altijd optreden, en dan is het zeker onaangenaam schrikken
Maar om dan te beweren dat je dit beter niet gebruikt, vind ik ongepast.
Al gelezen over de problemen van de ABS remmen? Dan maar geen remmen gebruikten
Neen, Cruise control is enkel gevaarlijk bij bestuurders die hun voertuig op een verkeerde manier gebruiken. Zoals vrachtwagenbestuurders die met de benen OP het dashbord zitten ! Dat is dan ook de enigste reden waarom op bepaalde plaatsen cruise control verboden is. Dus omwille van het gebruik, maar niet omwille van het systeem zelf.
De BMW cruiscontrol is VEEL veiliger dan alle mechanische systemen, zoals de trottle rocker.
Ze zouden beter alle mechanische systemen verbieden en het elektronische verplichten.
De moto binnen brengen, grondig laten controleren en ons informeren over de oorzaak. Dan kunnen we dit ook beter regelmatig controleren.
Ik hoop alleen maar dat er een DUIDELIJKE oorzaak gevonden wordt. Beter kapot en vervangen dan zo van die fouten die slechts nu en dan optreden. Dat zijn de problemen waar ze geen oplossing kunnen voor vinden omdat ze de oorzaak niet kunnen constateren.
Veel geluk.
Een technische fout kan altijd optreden, en dan is het zeker onaangenaam schrikken
Maar om dan te beweren dat je dit beter niet gebruikt, vind ik ongepast.
Al gelezen over de problemen van de ABS remmen? Dan maar geen remmen gebruikten
Neen, Cruise control is enkel gevaarlijk bij bestuurders die hun voertuig op een verkeerde manier gebruiken. Zoals vrachtwagenbestuurders die met de benen OP het dashbord zitten ! Dat is dan ook de enigste reden waarom op bepaalde plaatsen cruise control verboden is. Dus omwille van het gebruik, maar niet omwille van het systeem zelf.
De BMW cruiscontrol is VEEL veiliger dan alle mechanische systemen, zoals de trottle rocker.
Ze zouden beter alle mechanische systemen verbieden en het elektronische verplichten.
De moto binnen brengen, grondig laten controleren en ons informeren over de oorzaak. Dan kunnen we dit ook beter regelmatig controleren.
Ik hoop alleen maar dat er een DUIDELIJKE oorzaak gevonden wordt. Beter kapot en vervangen dan zo van die fouten die slechts nu en dan optreden. Dat zijn de problemen waar ze geen oplossing kunnen voor vinden omdat ze de oorzaak niet kunnen constateren.
Veel geluk.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
brit
idd, er is al een groeiende groep die naar aanleiding van het servo-probleem de electronische bekrachtiging uit hun motor gehaald hebben of hun motor verkocht hebben of omgeruild hebben voor een versie zonder abs/servo-bekrachtiging. dat is gewoon een keuze die iedereen zelf maakt. maar als je op het moment dat je je motor koopt niet van die problemen op de hoogte bent (of het probleem nog niet wereldkundig was) dan liggen de kaarten natuurlijk wel anders.Al gelezen over de problemen van de ABS remmen? Dan maar geen remmen gebruikten![]()
een throttle rocker is wel dit:De BMW cruiscontrol is VEEL veiliger dan alle mechanische systemen, zoals de trottle rocker.

zoals je kan zien een eenvoudig plastic 'handvatje' dat over het gashandvat schuift. als je je hand op het handvat plaatst rust je handpalm op de throttle rocker waardoor je je hand ontlast (en ook gas kan geven op die manier). niks mechanisch aan dus.
-
J-P
- Contacteer:
Als je met een motor door Zeeuws Vlaanderen gaat toeren MET cruise Control dan doe je echt iets niet goed... en al helemaal als je potentieel flitsgevaar wil voorkomen. Dan zit je op de verkeerde wegen en daar hebben we er hier maar een paar van. En dan later roepen dat het er zo recht is...<zucht>
Cruise COntrol is een prachtige uitvinding maar vind niet voor niets z`n oorsprong in een land waar lange kaarsrechte wegen gecombineerd met een relatief lage max. snelheid schering en inslag zijn. Hier is de CC op snelwegen nog niet zo`n gek idee maar helaas zijn er teveel andere weggebruikers die teveel varieren in snelheid...
Cruise COntrol is een prachtige uitvinding maar vind niet voor niets z`n oorsprong in een land waar lange kaarsrechte wegen gecombineerd met een relatief lage max. snelheid schering en inslag zijn. Hier is de CC op snelwegen nog niet zo`n gek idee maar helaas zijn er teveel andere weggebruikers die teveel varieren in snelheid...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
J-P
- Contacteer:
Ikke niet snap, je kunt je vingers toch strekken zonder het gas los te laten? Gewoon de hand rustig laten rusten op je handvat, dat kan zelfs nog zonder trottelrokker. Maar goed, ik snap wel dat als je een CC hebt, je er ook gebruik van maakt. Je hebt niet voor niets geinvesteerd in zo`n accessoire... 
J-P
Elektronica is leuk, zolang het goed werkt. Maar owee als het ineens foert zegt.
Mechanische bedieningen gaan soms ook kapot maar dat voel je dikwijls aankomen, en wat voor mij persoonlijk veel belangrijker is, je kan het mits een beetje handigheid zelf herstellen.
Een motorfiets waarvan je het contact moet aanzetten om zowieso remmen te hebben...waar halen ze't uit ??
CAN-bus technologie op een motorfiets... weer zoiets waar je naar kan kijken en vloeken als het kapot gaat. Want meer kan je daar zelf niet aan doen. Als je geen bijhorende analyze-computer hebt sta je nergens met je prachtige hi-tech fiets. Je loopt al het risico om de hele handel op te blazen met de meetspanning van een gewone multimeter...belachelijk.
Je veiligheid in handen leggen van een chipke dat om totaal onaanduidbare redenen ineens spastisch begint te doen (of ineens helemaal niets meer doet), ik huiver bij het idee.
Geldt natuurlijk niet alleen voor BMW.
Mechanische bedieningen gaan soms ook kapot maar dat voel je dikwijls aankomen, en wat voor mij persoonlijk veel belangrijker is, je kan het mits een beetje handigheid zelf herstellen.
Een motorfiets waarvan je het contact moet aanzetten om zowieso remmen te hebben...waar halen ze't uit ??
CAN-bus technologie op een motorfiets... weer zoiets waar je naar kan kijken en vloeken als het kapot gaat. Want meer kan je daar zelf niet aan doen. Als je geen bijhorende analyze-computer hebt sta je nergens met je prachtige hi-tech fiets. Je loopt al het risico om de hele handel op te blazen met de meetspanning van een gewone multimeter...belachelijk.
Je veiligheid in handen leggen van een chipke dat om totaal onaanduidbare redenen ineens spastisch begint te doen (of ineens helemaal niets meer doet), ik huiver bij het idee.
Geldt natuurlijk niet alleen voor BMW.
Nil volentibus arduum
Eén positief punt alvast (als ge't zo kunt noemen) is dat ik het probleem heb kunnen herhalen, later op de dag (zonder voorliggers en kruispunten)
ttz. 10 a 15 min. aan 100km/U op C.C. en opnieuw schakelde de C.C. NIET uit bij het aantippen van de voorrem. Echter bij het kortstondig gebruiken van de cruise ctrl (snelheid (SET) op 100km/h en enkele seconden later voorrem aantippen) was er geen probleem.
Ik heb ook nog even in de handleiding gekeken en ik handel blijkbaar volgens het boekje: Blz. 48
Punt : Snelheidsregeling uitschakelen
Remmen OF koppeling OF gashendel bedienen.
Ik houd jullie alvast op de hoogte van de diagnose door de BMW dealer.
Herman.
ttz. 10 a 15 min. aan 100km/U op C.C. en opnieuw schakelde de C.C. NIET uit bij het aantippen van de voorrem. Echter bij het kortstondig gebruiken van de cruise ctrl (snelheid (SET) op 100km/h en enkele seconden later voorrem aantippen) was er geen probleem.
Ik heb ook nog even in de handleiding gekeken en ik handel blijkbaar volgens het boekje: Blz. 48
Punt : Snelheidsregeling uitschakelen
Remmen OF koppeling OF gashendel bedienen.
Ik houd jullie alvast op de hoogte van de diagnose door de BMW dealer.
Herman.
-
fredje beemerman
Ik maak veelvuldig gebruik van de CC. Niet alleen om een bepaalde comfortabele minimumsnelheid te kunnen aanhouden, maar juist om de MAXIMUMsnelheid niet te overschrijden!
Hoe verleidelijk is het niet om op een stille, uitnodigende weg even dàt te doen wat niet is toegestaan .....
Ik heb mijn RT sinds april, 21.000km onder de wielen en geen problemen ondervonden met de CC. En ik gebruik hem vaak.
Hoe verleidelijk is het niet om op een stille, uitnodigende weg even dàt te doen wat niet is toegestaan .....
Ik heb mijn RT sinds april, 21.000km onder de wielen en geen problemen ondervonden met de CC. En ik gebruik hem vaak.
Groeten, Fred.

-
Flat Twin Power
In plaats van al die hi tech elektronica erop te zetten met de nodige problemen tot gevolg konden ze toch veel beter het gasblokkeer systeem aanbieden die standaard op de politiemotoren staat. Op het gashandvat staat gewoon een wieltje. Als je daaraan draait dan keert uw gas niet meer automatisch terug maar je kan het ten allen tijde wel manueel terug dwingen.
-
J-P
- Contacteer:
FTP: dat staat toch niet zo sjiek en daarbij, de mensen moeten toch van hun geld af nietwaar 
J-P
-
brit
klinkt mechanisch... en mechanisch is niet goed héFlat Twin Power schreef:Op het gashandvat staat gewoon een wieltje. Als je daaraan draait dan keert uw gas niet meer automatisch terug maar je kan het ten allen tijde wel manueel terug dwingen.
-
pvde
- Contacteer:
Yep,Flat Twin Power schreef:In plaats van al die hi tech elektronica erop te zetten met de nodige problemen tot gevolg konden ze toch veel beter het gasblokkeer systeem aanbieden die standaard op de politiemotoren staat. Op het gashandvat staat gewoon een wieltje. Als je daaraan draait dan keert uw gas niet meer automatisch terug maar je kan het ten allen tijde wel manueel terug dwingen.
Wunderlich, is dit hetzelfde

Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
-
Flat Twin Power
-
J-P
- Contacteer:
Riep je?
J-P
Tsjonge Fred, je bent alweer bijna aan inruilen toe. Zeker als ik lees hoe waardeloos al die electronica op je fiets is. Er gaat toch nix boven een volledig mechanische (nou goed,electronische ontsteking mag nog net) Beemer van voor de jaartelling.fredje beemerman schreef:Ik heb mijn RT sinds april, 21.000km onder de wielen
Of if DooV ben? Jazeker.