Problemen met zijpoot R1200GSA 2014?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bikerke88

Problemen met zijpoot R1200GSA 2014?

Bericht door Bikerke88 »

Zijn er mensen die ook al opgemerkt hebben dat wanneer de R1200GSA op zijn zijpoot staat, niet veel nodig heeft om over geduwd te worden?
Sinds Oktober 2014 heb ik mijn nieuwe GSA, geweldige moto en ik ben er super tevreden van. 1 echt nadeel vind ik bij mij de zijpoot, ik hoef letterlijk achteraan met 1 vinger tegen mijn koffer aan te duwen en ik zou hem zo van zijn poot duwen... Toen hij 1 week oud was had ik hem 2x in mijn handen en dit enkel en alleen bij het afstappen. De zijpoot schiet enorm snel af of terug naar voor :-?
Nog iemand "klachten" van ?
Dit weekend na Soulfuel in Francorchamps op een parking bij iemand gestaan met dezelfde moto, en die leek heel wat steviger op zijn poot te staan.
( indien de persoon aan het tankstation na Soulfuel met de groene GSA dit leest, mag je gerust indien gewenst mij contactgegevens bezorgen voor eventueel eens wat toerkes te doen samen :thumbright: )
®win
Contacteer:

Re: Problemen met zijpoot R1200GSA 2014?

Bericht door ®win »

Ik zet 'm altijd in de versnelling, naar voor in de compressie gedrukt. Heb ooit K1200LT gereden, die kon ook zo van z'n middenbok voorover duikelen mits die niet in de versnelling stond en sindsdien dus altijd zijpikkel = in de versnelling....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
Bikerke88

Bericht door Bikerke88 »

®win schreef:Ik zet 'm altijd in de versnelling, naar voor in de compressie gedrukt. Heb ooit K1200LT gereden, die kon ook zo van z'n middenbok voorover duikelen mits die niet in de versnelling stond en sindsdien dus altijd zijpikkel = in de versnelling....
Bedankt voor de reactie, goede tip en dat doe ik dus ook. Motorrijden moet van begin tot einde ontspanning zijn, en dat is het grotendeels. Alleen ergens stoppen of even pauzeren is voor mij altijd even aandachtig zijn,goede plaats uitkiezen,controleren en dubbel checken.. en dat zou eigelijk niet mogen...
Hij is nieuw aangekocht van vorig jaar, eigelijk vraag ik mij af of ik gewoon recht heb om er een volledig nieuwe poot te laten onderzetten.... ?
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Stuur volledig naar links draaien dan mag dat geen probleem zijn.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
tischke

Bericht door tischke »

Inderdaad eerste versnelling, middenbok. Ik heb je een mailtje gestuurd. Welkom hier
easyboy

Bericht door easyboy »

ja, is wel wat wennen, ik kom van pan; en die moto stond altijd zo laag; terwijl de gsa zo recht staat, zodra het wat oneffen is, of het loopt af zodat de motor volledig recht staat, goooi ik hem ook op zijn middenbok, anderen geven de motor een grotere extra voet die je ook in de handel kan vinden.
http://www.mtcredbone.be" onclick="window.open(this.href);return false;
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
GSA-erke

Bericht door GSA-erke »

Dat fenomeen heb ik ook op mijn GSA. Van zodra de baan niet volledig vlak is of je parkeert hem met zijn achterste naar het voetpad toe dan heeft hij idd niet veel nodig om om te vallen. in dergelijke gevallen zet ik mijn vering achteraan in de duo stand. De motor komt daardoor een pak hoger te staan achteraan en dus op die manier ook veel schuiner op zijn zijpikkel. ik heb er al aan gedacht om hem een beetje in te korten. als je dat vergelijkt met zo een F700GS die ligt bijna op zijn zij. bizar dat ze binnen het zelfde merk verschillende parameters gebruiken voor dezelfde onderdelen
Bikerke88

Bericht door Bikerke88 »

GSA-erke schreef:Dat fenomeen heb ik ook op mijn GSA. Van zodra de baan niet volledig vlak is of je parkeert hem met zijn achterste naar het voetpad toe dan heeft hij idd niet veel nodig om om te vallen. in dergelijke gevallen zet ik mijn vering achteraan in de duo stand. De motor komt daardoor een pak hoger te staan achteraan en dus op die manier ook veel schuiner op zijn zijpikkel. ik heb er al aan gedacht om hem een beetje in te korten. als je dat vergelijkt met zo een F700GS die ligt bijna op zijn zij. bizar dat ze binnen het zelfde merk verschillende parameters gebruiken voor dezelfde onderdelen
Bedankt voor uw mening effe te delen. Leuk is het zeker niet , maar ik ben 'blij' dat ik het niet alleen heb.
bedankt voor de tip van de vering, daar had ik totaal nog niet aan gedacht !
bij mij staat er zelfs al zo'n plaatje op, zo'n zijsteun verbreder,.. het blijft riskant! :-(
Danny

Bericht door Danny »

Tja vroeger hingen ze te scheef en dan was 't dat, nu staan ze rechter en is 't ook niet goed.
Hoe scheef of recht ze ook staan je moet sowieso een beetje uitkijken waar je motor te plaatsen, in versnelling en aanleunend tegen de versnelling kan nooit kwaad.

Een zijpikkel verbreding (zie je vaak) helpt dus geen bal. leuk om hem niet te laten wegzakken in 't gras maar als asfaltparkeerder ben je er niks mee.

Hoedanook 't is aan de motard zelf om deftig te parkeren, 't probleem tegenwoordig met ESA is dat de motorhoogte variabel is en er moeilijk een variabele pikkel kan worden opgezet....

kies je plekje goed uit en je zal geen problemen hebben....
ESA in hoogste stand en stuur naar links kan allemaal helpen en anders een stukje van de pikkel :mrgreen:
boer trecteur

Bericht door boer trecteur »

Danny schreef: en anders een stukje van de pikkel :mrgreen:
Als ge plat genoeg gaat slijt da vanzelf wel weg. :lol:

Boer Trecteur.
easyboy

Bericht door easyboy »

:lol: inderdaad, anderzijds is de gsa ook al geen makkelijke motor om hem op z'n midden bok te zetten. vind ik vrij zwaar; vroeger met de 1300 pan was dat een stuk makkelijker en hij woog nochtans een pak zwaarder, als ik licht schoeisel draag voel ik dat zeer hard duwen aan mijn voet...
nuja... 't is nie gemaakt voor softies zeker :-o
http://www.mtcredbone.be" onclick="window.open(this.href);return false;
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
GS Slider

Bericht door GS Slider »

't probleem tegenwoordig met ESA is dat de motorhoogte variabel is en er moeilijk een variabele pikkel kan worden opgezet....
...dit is niet helemaal juist...

Er is wel degelijk een variabele zijpikkel op de markt. "SIDE KICKER" heeft zo iets ontworpen voor onderandere GS.
Er bestaat een filmpje op You Tube, als je zoekt op Side Kicker kickstand ...
https://www.youtube.com/watch?v=OsSxYg9hr30

Grtn,
GS Slider.
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

IDD stuur volledig naar links zetten en dan is het quasi onmogelijk om hem om te duwen. Heb net nog gaan testen en het ging niet. Mijn GSA 1200 = :wink: 2013
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

WALTER GSAdventure schreef:Mijn GSA 1200 = :wink: 2013
Die heeft een totaal verschillende zijpikkel, dus niet te vergelijken.
Groet,
Erwin

roadster

Bericht door roadster »

sinds zaterdag heb ik ook mijn GSA LC.
Ik ondervind geen probleem met de zijpikkel maar ik draai zowiezo het stuur altijd naar links...

Maar die Duitse kloefkapper die het nodig vond om daar een mini-bolleke op te zetten (en dan nog op een onbereikbare plaats ook) om de pikkel uit te klappen met uw hiel... :twisted: :twisted: :twisted:
2-3x vissen en hopen dat ge uwe pikkel meehebt terwijl je uw voet in -tig bochten moet wringen om er aan te kunnen... :roll:

Dat moet ik dus nog eens van dichtbij bekijken om daar een oplossing voor te vinden...
R1200GS LC
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Ik heb daar een paar ferme tikken met een hamer op gegeven en zo wat lager en iets naar voor geklopt.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

roadster schreef:sinds zaterdag heb ik ook mijn GSA LC.
Ik ondervind geen probleem met de zijpikkel maar ik draai zowiezo het stuur altijd naar links...

Maar die Duitse kloefkapper die het nodig vond om daar een mini-bolleke op te zetten (en dan nog op een onbereikbare plaats ook) om de pikkel uit te klappen met uw hiel... :twisted: :twisted: :twisted:
2-3x vissen en hopen dat ge uwe pikkel meehebt terwijl je uw voet in -tig bochten moet wringen om er aan te kunnen... :roll:

Dat moet ik dus nog eens van dichtbij bekijken om daar een oplossing voor te vinden...

Went vanzelf. Op gegeven moment hoef je niet meer te kijken en klap je die zijpikkel zonder problemen uit....
Groet,
Erwin

KeeS16

Bericht door KeeS16 »

Man in Black schreef:Ik heb daar een paar ferme tikken met een hamer op gegeven en zo wat lager en iets naar voor geklopt.

En als het afbreekt, even in garantie bij Petermotorworks zeker. :-? :roll:
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Gefeliciteerd met uw GSA'ke!
Zelf vind ik uitklappen nog ok. Maar ik moet ook kijkenof hij ni te recht staat, vandaag nog voorgehad dat ik m wat verder moest zetten, met vorige had ik het omgekeerde voor, die viel bijna over zijne pikkel! :cry:
I like my bike!!
roadster

Bericht door roadster »

Den Dirk schreef:

Gefeliciteerd met uw GSA'ke!
Zelf vind ik uitklappen nog ok. Maar ik moet ook kijkenof hij ni te recht staat, vandaag nog voorgehad dat ik m wat verder moest zetten, met vorige had ik het omgekeerde voor, die viel bijna over zijne pikkel! :cry:
merci 8-)

Gisteren al 200km op den teller gezet maar zowel hier op het werk als op 2 afspraken stond hij op een volledige vlakke plaats, dus stond hij wel OK op de zijpoot.
Als ik het niet vertrouw trek ik hem wslk wel op de middenbok, dat deed ik met de vorige ook.

om op te stappen draai ik het stuur wel naar rechts omdat ik dan het gevoel heb dat hij wat lager komt, dus zou hij wat schuiner komen te staan op de zijpikkel...
R1200GS LC
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Als niets helpt, zijpikkel demonteren, warm maken en knikje in geven, minder drastisch dan stuk vantussen halen. Beetje moeilijk om te weten hoe groot die knik moet zijn, dus wat experimenteren zal nodig zijn.
Ik ken niets van LC's, dus daar kan het mss niet, maar op oudere modellen kun je ook vaak iets van het raakvlak aan de "open" aanslag slijpen, dan kwam de pikkel iets meer naar voor en stond hij ook schuiner.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie