garmin 2610 condens in scherm
Moderator: GVN
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 dec 2005, 13:18
garmin 2610 condens in scherm
heb een garmin 2610 als ik in de zon rijd condenseerd mijn scherm in het midden dit is wel hinderlijk zijn daar middelen voor om dit weg te krijgen of moet het toestel in herstelling.
Kijk hier eens
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=5839
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=382 ... ght=#38270
veel leesplezier.
Patrick V
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=5839
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=382 ... ght=#38270
veel leesplezier.
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
-
- Berichten: 2652
- Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
- Woonplaats: Essen -Wildert
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Yep,
het condens-probleem
wat is het probleem?
Ineens zie je (meestal) midden in beeld een condens-streep. Althans: een streep die op condens lijkt.
Onmiddellijk heb je het gevoel dat het toestel niet waterdicht is, en dat het daaraan ligt. Maar dat is NIET zo. Het lijkt condens, maar is het niet. En het kan net zo goed optreden na een stevige regenbui als na wekenlang in de stralende zon. Sterker: het komt zelfs voor als het toestel 'vers uit de doos' op de motor geplaatst wordt.
Het probleem doet zich bij het ene toestel vaker voor dan het andere, het komt zelden voor dat het een aanhoudend probleem is.
We weten dus niet precies wat de oorzaak is, maar het heeft te maken met het feit dat een touchscreen uit 'lagen' bestaat waar vocht tussen zit. Op een of andere manier reageert dat scherm soms zodanig dat het lijkt alsof er condens tussen die lagen ontstaat. Het toestel blijft normaal functioneren, ook het touchscreen zelf. Alleen de afleesbaarheid is op dat moment minder.
wat kun je er zelf aan doen?
Helemaal niets. Behalve het even aan te zien om vast te stellen of het slechts nu en dan voorkomt (meestal) of structureel is. Indien nu en dan: maak je geen zorgen en vergeef het 'Bep'. Indien structureel: zie hieronder.
standpunt Garmin
Bij aantoonbare condensvorming wordt het toestel omgeruild voor een vervangend toestel, onder garantie
Houdoe
het condens-probleem
wat is het probleem?
Ineens zie je (meestal) midden in beeld een condens-streep. Althans: een streep die op condens lijkt.
Onmiddellijk heb je het gevoel dat het toestel niet waterdicht is, en dat het daaraan ligt. Maar dat is NIET zo. Het lijkt condens, maar is het niet. En het kan net zo goed optreden na een stevige regenbui als na wekenlang in de stralende zon. Sterker: het komt zelfs voor als het toestel 'vers uit de doos' op de motor geplaatst wordt.
Het probleem doet zich bij het ene toestel vaker voor dan het andere, het komt zelden voor dat het een aanhoudend probleem is.
We weten dus niet precies wat de oorzaak is, maar het heeft te maken met het feit dat een touchscreen uit 'lagen' bestaat waar vocht tussen zit. Op een of andere manier reageert dat scherm soms zodanig dat het lijkt alsof er condens tussen die lagen ontstaat. Het toestel blijft normaal functioneren, ook het touchscreen zelf. Alleen de afleesbaarheid is op dat moment minder.
wat kun je er zelf aan doen?
Helemaal niets. Behalve het even aan te zien om vast te stellen of het slechts nu en dan voorkomt (meestal) of structureel is. Indien nu en dan: maak je geen zorgen en vergeef het 'Bep'. Indien structureel: zie hieronder.
standpunt Garmin
Bij aantoonbare condensvorming wordt het toestel omgeruild voor een vervangend toestel, onder garantie
Houdoe
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
BMW F800GS
Patrick, daar ben ik het niet mee eens je kan er wel iets aan doen en je hebt geen handdoek nodig.Pvde schreef: wat kun je er zelf aan doen?
Helemaal niets.
Gebruiksaanwijzing: zet je 2610 op de beanbag
buig hem naar voor
je ziet nu achter het beweegbaar stuk achteraan de gps vier gaatjes vrij komen. Deze gaatjes dienen om het vocht dat tijdens de produktie er in is geraakt, er terug uit te laten. Het is een semi-permeabel membraan, vocht kan er langs daar niet terug in.
Laat je gps tijdens de dagen dat het kan op deze wijze op een droge plaats staan.
Geen enkele van mijn klanten is nog teruggekomen nadat ze deze tip kregen, maar dat is omdat ik er bij klachten zo wreedaardig uit zie
En inderdaad als het niet helpt, fotos nemen, en met toestel en al naar je dealer trekken, het is een garantiegeval.
Weekendgroetjes
Fluppie
Hi Fluppie,Pvde schreef:
wat kun je er zelf aan doen?
Helemaal niets.
Patrick, daar ben ik het niet mee eens
Pvde schreef niet Patrick Schreef.
Groetjes
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 dec 2005, 13:18
hello bedankt
hoi nu weet ik al wat meer wat ik moet doen ik zal nog even afwachten mijn toestel is nog maar een jaar oud en heb twee jaar garantie
bedankt voor de reactie
bedankt voor de reactie
aangezien het hier NIET over vocht gaat heeft het laten drogen natuurlijk geen zin.
Wat gebeurd er nu echt met dat scherm? Het aanraak LCD scherm bestaat inderdaad uit 2 lagen. De LCD zelf en daarboven de aanraakfolie. Door plotse temperatuursschommelingen, fel kouder of fel warmer, kan de aanraakfolie gaan plakken op het LCD scherm. Binnenshuis gebeurd dit dus bijna nooit, terwijl het binnen zelfs vochtiger kan zijn dan buiten. Omdat het scherm rechthoekig is en dit begint vanuit het midden zie je een ovale witte vlek.
Als onmiddelijke oplossing, en als bewijs dat het NIET om vocht gaat, kan je een klein zuignapje nemen (van een speelgoedpistool of zo) en daarmee kan de de aanraakfolie los trekken van de LCD.
Soms is dit een eenmalig probleem, niks aan de hand. Maar soms komt dit permanent terug en duurt het lang vooraleer dit wegtrekt. Ga dan naar je dealer, leg je probleem uit en laat het toestel door Garmin omruilen.
Wat gebeurd er nu echt met dat scherm? Het aanraak LCD scherm bestaat inderdaad uit 2 lagen. De LCD zelf en daarboven de aanraakfolie. Door plotse temperatuursschommelingen, fel kouder of fel warmer, kan de aanraakfolie gaan plakken op het LCD scherm. Binnenshuis gebeurd dit dus bijna nooit, terwijl het binnen zelfs vochtiger kan zijn dan buiten. Omdat het scherm rechthoekig is en dit begint vanuit het midden zie je een ovale witte vlek.
Als onmiddelijke oplossing, en als bewijs dat het NIET om vocht gaat, kan je een klein zuignapje nemen (van een speelgoedpistool of zo) en daarmee kan de de aanraakfolie los trekken van de LCD.
Soms is dit een eenmalig probleem, niks aan de hand. Maar soms komt dit permanent terug en duurt het lang vooraleer dit wegtrekt. Ga dan naar je dealer, leg je probleem uit en laat het toestel door Garmin omruilen.
Bart
GPS- en Navigatiespecialist
GPS- en Navigatiespecialist
Deftige uitleg. Al vind ik het wel een rare. Betekent dit dat er een luchtlaag tussen het LCD-scherm en de aanraakfolie zit?II00I0I0 schreef:aangezien het hier NIET over vocht gaat heeft het laten drogen natuurlijk geen zin.
Wat gebeurd er nu echt met dat scherm? Het aanraak LCD scherm bestaat inderdaad uit 2 lagen. De LCD zelf en daarboven de aanraakfolie. Door plotse temperatuursschommelingen, fel kouder of fel warmer, kan de aanraakfolie gaan plakken op het LCD scherm. Binnenshuis gebeurd dit dus bijna nooit, terwijl het binnen zelfs vochtiger kan zijn dan buiten. Omdat het scherm rechthoekig is en dit begint vanuit het midden zie je een ovale witte vlek.
Als onmiddelijke oplossing, en als bewijs dat het NIET om vocht gaat, kan je een klein zuignapje nemen (van een speelgoedpistool of zo) en daarmee kan de de aanraakfolie los trekken van de LCD.
Soms is dit een eenmalig probleem, niks aan de hand. Maar soms komt dit permanent terug en duurt het lang vooraleer dit wegtrekt. Ga dan naar je dealer, leg je probleem uit en laat het toestel door Garmin omruilen.
Mijn Truus heeft er ook altijd al last van gehad. Bij momenten leek die vlek in het midden toch uit "dauwdruppeltjes" te bestaan. Gezichtsbedrog?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Ik denk het wel. Zoals Fluppie zegt zit er achteran een membraan dat het vocht eruitlaat maar belet dat er vocht binnenkomt. Het kan dus in princiepe geen condensatie van water zijn als je toestel al enkele maanden oud is (lees gedroogd is).Gezichtsbedrog?
patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Beste forumleden,
omdat we zoveel verschillende oorzaken te lezen krijgen over het condens in de schermen van de 26XX reeks hebben we het probleem voorgelegd aan Garmin USA.
U vindt hieronder onze vertaling en nog lager de originele tekst.
Blijft dat niet verdwijnende condens een garantiegeval is.
Groetjes
Fluppie
http://www.multitudo.be
Op de achterzijde van de 2610 zijn er 4 kleine verluchtingsgaatjes. Wanneer het toestel in de motorhouder bevestigd is zijn deze gaatjes afgedekt. Voor je een rit gaat maken met de motor is het aangeraden deze gaatjes zichtbaar te maken. Dit voor minstens 10 tot 15 minuten. Hierdoor zal het toestel kunnen acclimatiseren voor gebruik, waardoor er geen vocht meer op het scherm zal komen. Ik raad aan om het toestel ’s nachts te laten verluchten met de gaatjes zichtbaar. Ook als je het toestel niet gebruikt is dit aan te raden zodat het toestel kan ademen.”
On the back of the 2610 are 4 small breather holes. When the unit is in a motor cycle mount these holes are covered up. Before you go out on your bike it is advised to move the unit forward in the mount so the breather holes are visible. This should be done for at least 10-15 minutes. This will acclimatize the unit before use, which stops the unit from getting moisture in the screen. I would advise to put the unit in an airing cupboard over night without covering up these breather holes.
When you are not using the gps unit i would also advised not to have these holes covered up. This allows the unit to breath.
Regards,
Nicholas Williams
Product Support Associate
Garmin (Europe) Ltd
omdat we zoveel verschillende oorzaken te lezen krijgen over het condens in de schermen van de 26XX reeks hebben we het probleem voorgelegd aan Garmin USA.
U vindt hieronder onze vertaling en nog lager de originele tekst.
Blijft dat niet verdwijnende condens een garantiegeval is.
Groetjes
Fluppie
http://www.multitudo.be
Op de achterzijde van de 2610 zijn er 4 kleine verluchtingsgaatjes. Wanneer het toestel in de motorhouder bevestigd is zijn deze gaatjes afgedekt. Voor je een rit gaat maken met de motor is het aangeraden deze gaatjes zichtbaar te maken. Dit voor minstens 10 tot 15 minuten. Hierdoor zal het toestel kunnen acclimatiseren voor gebruik, waardoor er geen vocht meer op het scherm zal komen. Ik raad aan om het toestel ’s nachts te laten verluchten met de gaatjes zichtbaar. Ook als je het toestel niet gebruikt is dit aan te raden zodat het toestel kan ademen.”
On the back of the 2610 are 4 small breather holes. When the unit is in a motor cycle mount these holes are covered up. Before you go out on your bike it is advised to move the unit forward in the mount so the breather holes are visible. This should be done for at least 10-15 minutes. This will acclimatize the unit before use, which stops the unit from getting moisture in the screen. I would advise to put the unit in an airing cupboard over night without covering up these breather holes.
When you are not using the gps unit i would also advised not to have these holes covered up. This allows the unit to breath.
Regards,
Nicholas Williams
Product Support Associate
Garmin (Europe) Ltd
wil dit zeggen dat je het toestel dan buiten moet laten acclimatiseren voor een kwartiertje voor je het monteert op de motor?
( ik zie het nut er niet van in om het binnen te laten climatiseren )
Is het dan niet mogelijk om de houder aan te passen zodat deze gaatjes vrij blijven of zijn deze om een andere reden afgedekt?
( ik zie het nut er niet van in om het binnen te laten climatiseren )
Is het dan niet mogelijk om de houder aan te passen zodat deze gaatjes vrij blijven of zijn deze om een andere reden afgedekt?
Een fotootje van mijn Truus na de openingsrit van vandaag : ik blijf er mee sukkelen.
Zou dit nu onder de garantie vallen? Hoe lang duurt die eigenlijk (probleem is dat ik dat toestel gekocht heb via het werk en niet goed weet wie de echte leverancier is).
Zou dit nu onder de garantie vallen? Hoe lang duurt die eigenlijk (probleem is dat ik dat toestel gekocht heb via het werk en niet goed weet wie de echte leverancier is).
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Hi Geert,
De garantie is 2 jaar. Het is geen condensatie maar een probleem met dat type scherm (uitleg in link onderaan). Normaal is dit probleem van voorbijgaande aard. Indien het probleem blijft, foto's bijsteken en het toestel laten vervangen door een nieuw exemplaar. Dan hopen dat je meer geluk hebt met het nieuwe toestel.
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=5839
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=382 ... ght=#38270
Groetjes
Patrick V
De garantie is 2 jaar. Het is geen condensatie maar een probleem met dat type scherm (uitleg in link onderaan). Normaal is dit probleem van voorbijgaande aard. Indien het probleem blijft, foto's bijsteken en het toestel laten vervangen door een nieuw exemplaar. Dan hopen dat je meer geluk hebt met het nieuwe toestel.
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=5839
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=382 ... ght=#38270
Groetjes
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Meestal duikt het fenomeen op in het voorjaar of in het najaar wanneer de temperatuurverschillen het grootst zijn.
Meestal verdwijnt het vanzelf.
Aan de achterkant van de 2610 zie je achter de verschuifbre gedeelte bovenaan een viertal kleine gaatjes.
Deze dienen om de condens uit het toestel te halen en mogen dus niet afgedicht zijn.Als je deze gaatjes een tijdje openlaat dan gaat de condens vanzelf weg.
suc6
Meestal verdwijnt het vanzelf.
Aan de achterkant van de 2610 zie je achter de verschuifbre gedeelte bovenaan een viertal kleine gaatjes.
Deze dienen om de condens uit het toestel te halen en mogen dus niet afgedicht zijn.Als je deze gaatjes een tijdje openlaat dan gaat de condens vanzelf weg.
suc6