Luchtfilter GSA1150

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Trikke

Luchtfilter GSA1150

Bericht door Trikke »

Hallo,

In mijn GSA1150 zit ondertussen reeds 10 jaar en 125.000 km een uitwasbare K&N luchtfilter.

Bij het 'toedraaien' van het gashendel zijn er regelmatig 'knallen' te horen. Naverbranding in de uitlaat van onverbrande benzine?

Na het uitwassen van m'n luchtfilter heb ik de indruk dat dit wat minder is. Mijn conclusie: bij een 'vuil' filter krijgt hij te weinig lucht tov benzine. Benzine die verderop in de uitlaat naverbrandt. Kan dit?

Onlangs heb ik tijdens het wassen en drogen van m'n filter eventjes m'n oude papieren luchtfilter gemonteerd. Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht géén 'knal' meer te hebbben gehoord.

Maw. kan het zijn dat m'n K&N filter niet meer volledig proper is te krijgen na een toch lange staat van dienst? Hoelang gaan die dingen trouwens mee?

Bij montage van een papieren luchtfilter. Om de hoeveel km (bij gewoon gebruik) moeten die spullen worden vervangen?

Bij voorbaat bedankt voor jullie bruikbare reacties

trikke.
Dirk Pauwels

Re: Luchtfilter GSA1150

Bericht door Dirk Pauwels »

Papieren filter: na 10k uitblazen van binnen naar buiten, op 20k vervangen, kost 15€ als je wat uitkijkt.
K&N: Mijn ervaring bij mijn eigen motoren is rond 30 a 40k eens uitwassen, ik was ze slechts 1 x, dus na 60 tot 80k komt er een nieuw filter in. Kost 35€ voor de GS, als dat of 15€ te veel is, overstappen op een bompa fiets, veel goedkoper. :mrgreen:
Mijn advies: Als je niet naar de laatste pk op zoek bent op een voor de rest vrij standaard moto, steek gewoon een papieren filter, is handiger.
BTW, als ik onderhoud doe op moto's die niet van mij zijn mag de eigenaar zelf zijn K&N filter uitwassen, daar hou ik mij niet mee bezig 8-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa

Bericht door alfa »

Meestal gebeurd dit bij hogere toeren en dan gas dicht , of op motor remmen(hogere toeren en gasdicht) in de bergen.
Motor begint als een luchtcompressor te werken .
Veel lucht in hete uitlaat en juiste % benzine gas geeft zelfontbranding.
Bij een luchtfilter met minder luchtweerstand(K&N) kan dit zelfs meer voor vallen.
Als je de luchtaanvoer veranderd moeten er nog andere parameters bijgesteld worden(vb. uitlaat en inspuiting)
Onderdruk en drukafvoer moet altijd goed op elkaar afgesteld staan.
BMW R1100R zonder KFR
RBee

Bericht door RBee »

Dirk Pauwels schreef:steek gewoon een papieren filter, is handiger.
:bsstupid:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie